Abstrakt
Building the at of acting (casus Zbigniew Cybulski) 2017 brings two important anniversaries: the 90th anniversary of the birth (1927) and 50th anniversary of the death of Zbigniew Cybulski, Polands foremost actor of the 1960s and the hero of his time. His image (dark sunglasses, leather jacket, worn jeans and sneakers and ever-present backpack) was imitated by thousands of Poles. For Cybulski one of the most important means of expression were gestures. This was very important in one of Cybulskis first films - Ashes and Diamonds. Cybulski developed his arsenal of acting expression in subsequent films, including: Night Train, See you tomorrow, No more divorces, The Saragossa Manscript, Salto, The Codes, Jowita.Bibliografia
Afanasjew J., 1987, Wstęp, w: J. Afanasjew, Okno Zbyszka Cybulskiego, Łódź.
Bukowiecki A., 2012a, Jeszcze za mną zatęsknicie, http://bednarz69.blogspot.com/2012/01/to-juz-45-lat-od-smierci-zbyszka.html>.
Bukowiecki A., 2012b, To chyba najsłynniejszy film polski i najbardziej znany w świecie, Fragment wywiadu udzielonego PAP, http://dzieje.pl/wideo/andrzej-bukowiecki-chyba-najslynniejszy-film-polski-i-najbardziej-znany-w-swiecie>.
Cegiełkówna I., Cegiełka J., 2008, Być jak Cybulski, Warszawa.
Ciechowicz J., 2016, Zginął Zbigniew Cybulski, Wywiad, http://muzhp.pl/pl/e/1252/zginal-zbigniew-cybulski-wywiad>.
Hendrykowski M., 2012, Morgenstern, Poznań.
Janicki S., 1964,Chciałbym zagrać coś współczesnego, a nie rozmawiać. Wywiad ze Z. Cybulskim, „Film nr 19.
Kino bez tajemnic, 2009, red. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Hłys,P. Sitarski, Warszawa.
Lubelski T. 2012, Historia niebyła kina PRL, Kraków.
Majewski L., 2014, Świat w symbolach i obrazach,
http://festiwaltofifest.blogspot.com/2014/10/swiat-w-symbolach-i-obrazach.html>.
Materiały dydaktyczne Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, 2016, Narodowy Instytut Audiowizualny, https://www.nhef.pl/edukacja/pliki/eduwgrane2010/file/materia%C5%82y_dydaktyczne/ponadgim_popiol_i_diament_nina.pdf>.
Płażewski J., 1959,
Pociąg zwany poszukiwaniem, „Przegląd Kulturalny” nr 39.
Płażewski J., 1968, Historia filmu dla każdego, Warszawa.
Pryzwan M., 1994,
Cześć Starenia! Zbyszek Cybulski we wspomnieniach, Warszawa.
Pryzwan M., 2012, Cybulski o sobie, Łódź.
Rek J., 2008, Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty, w: Pociąg, czyli niby razem, a jednak osobno, Łódź, fragment opublikowany w cyklu „Akademia Filmu Polskiego”, http://www.akademiapolskiegofi
lmu.pl/pl/historia-polskiego-fi lmu/artykuly/pociag-czyli-niby-razem-a-jednak-osobno/315>.
Syska R., 2004, Janusz Morgenstern – w pułapce teraźniejszości, w:
Autorzy kina polskiego, t. I, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków.
Toeplitz K.T., 1959, Inny niż poprzednio, „Świat” nr 39.
Tropiło K., 2000, Zbigniew Cybulski, w: 100 gwiazd filmu polskiego, red. K. Tropiło i in., Poznań
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).