„Nie ma nic lepszego niż teoria.” Kilka uwag o praktyce teoretycznej współczesnych awangardowych pisarek amerykańskich (Lyn Hejinian, Leslie Scalapino, Carla Harryman)
PDF

Słowa kluczowe

polityka reprezentacji
pisarstwo eksperymentalne kobiet
utwór nie/narracyjny
hybrydyczność
pisarstwo cyborgiczne

Jak cytować

Myk, M. (2013). „Nie ma nic lepszego niż teoria.” Kilka uwag o praktyce teoretycznej współczesnych awangardowych pisarek amerykańskich (Lyn Hejinian, Leslie Scalapino, Carla Harryman). Praktyka Teoretyczna, 10(4), 161–182. https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.8

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest praktykom teoretycznym trzech
czołowych autorek nurtu amerykańskiej twórczości eksperymentalnej
kojarzonych z kręgiem poetów
L=A=N=G=U=A=G=E: Lyn Hejinian, Leslie Scalapino
i Carla Harryman. Odegrały one fundamentalną rolę
w ukształtowaniu ciągle otwartej i toczącej się debaty
krytyczno-teoretyczno-literackiej dotyczącej statusu formalnie
radykalnej literatury tworzonej przez kobiety zaangażowanej
w kwestie epistemologii feministycznej. Praktyka ta, skupiająca
się na procesach i mechanizmach dyskursu, nie ogranicza
się do wymiaru poetyckiego i artystycznego, lecz zakłada,
że twórczość poetycka jest społecznie zaangażowaną „strategią
interwencji” (Harryman), a jako taka funkcjonuje jako
skoncentrowana na języku epistemologia feministyczna. Hejinian, Scalapino i Harryman stworzyły imponujący dorobek literacko-teoretyczny, na który składają się gatunkowozłożone teksty hybrydyczne mocno osadzone we współczesnych dyskursach feministycznych,  kupiające się na problematyce produkcji wiedzy, znaczenia, tożsamości, płci i seksualności, ukrytych mechanizmów ideologicznych tradycyjnie pojmowanego utworu narracyjnego, a także imperatywu przekraczenia tych mechanizmów. Artykuł jest próbą umiejscowienia ich twórczości w szerszym kontekście współczesnej myśli feministycznej począwszy od écriture féminine, poprzez krytykę polityki tożsamościowej Judith Butler oraz Denise Riley, po  horyzont posthumanistyczny cyborgicznego pisarstwa Donny Haraway.

https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.8
PDF

Bibliografia

Bean, H.R. 2009. ,,Carla Harryman's Non/Representation and the Ethics of Dispersive Performance.” Postmodern Culture 201

Billitteri, C. 2004. ,,The Necessary Experience of Error.” How 2 3.

Billitteri, C. 2006. ,,The Passion of Becoming an Object.” Paideuma 351/2.

Fraser, K. 2000. Translating the Unspeakable: Poetry and the Innovative Necessity. United States.

Frost, E. A. 2003. The Feminist Avant-garde in American Poetry. Iowa City.

Frost, E.A. Cynthia Hogue, red. 2006. Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews. Iowa City.

Frost, E.A. 2006. ,,Interview with Leslie Scalapino.” W Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews, red. E.A. Frost, C. Hogue. Iowa City.

Haraway, D. 1991. ,,A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist Feminism in the Late Twentieth Century.” W Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York.

Harryman, C. 1989. Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.

Harryman, C. 1989. ,,There is Nothing Better Than a Theory.” W Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.

Harryman, C. 1995. There Never Was a Rose Without a Thorn. San Francisco.

Harryman, C. 1999. ,,Women’s Writing: Hybrid Thoughts on Contingent Hierarchies and Reception.” How 2 2.

Harryman, C. 2004. ,,How I Wrote Gardener of Stars.” W Biting the Error: Writers Explore Narrative, red. R. Gluck, G. Scott, M. Adams. Toronto.

Harryman, C. 2011. ,,Introduction: Non/narrative.” JNT: Journal of Narrative Theory 411.

Hejinian, L. 1994. ,,List do Petera Middletona, 2 lutego 1994.” W Lyn Hejinian Papers. Mandeville, Special Collections Library.

Hejinian, L. 2000. The Language of Inquiry. Berkeley.

Hinton, L. C. Hogue red. 2001. We Who Love to be Astonished:Experimental Women’s Writing and Performance Poetics. Tuscaloosa.

Hinton, L. 2005. ,,To Write Within Situations of Contradiction: An Introduction to the Cross-Genre Writings of Carla Harryman.” Postmodern Culture 161.

Hollier, D. 1992. Against Architecture: The Writings of Georges Bataille. Cambridge.

Retallack, J. 1994. ,,RE:THINKING:LITERARY:FEMINISM: three essays onto shaky grounds.” W Feminist Measures: Soundings in Poetry and Theory, red. L. Keller, Ch. Miller. Ann Arbor.

Riley, D. 2000. The Words of Selves: Identification, Solidarity, Irony. Stanford.

Scalapino, L. 1999. The Public World/Syntactically Impermanence. Hanover–London.

Sloane, M. A., red. 1998. Moving Borders: Three Decades of Innovative Writing By Women. New Brunswick, NJ.

O’Sullivan, M., red. 1996. Out of Everywhere: Linguistically Innovative Poetry by Women in North America & the UK. London-Saxmundham.

Simpson, M. 2000. Poetic Epistemologies: Gender and Knowing in Women’s Language-oriented Writing. New York.

Vickery, A. 2000. Leaving Lines of Gender: A Feminist Genealogy of Language Writing. Hanover –London, NH.

Wolfe, C. 2010. What is Posthumanism? Minneapolis.