2024-03-28T14:37:06Z
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/oai
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1484
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
BIBLICAL TOPICS IN TARAS SHEVCHENKO’S PAINTING AND POETRY: TYPOLOGY OF INTERACTIONS IN ARTS
БІБЛІЙНА ТОПІКА В МАЛЯРСТВІ ТА ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА: ТИПОЛОГІЯ МІЖМИСТЕЦЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ
БІБЛІЙНА ТОПІКА В МАЛЯРСТВІ ТА ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА: ТИПОЛОГІЯ МІЖМИСТЕЦЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ
Бігун, Ольга
The article deals with the use of sacral images, motives, themes by Taras Shevchenko’s writings and painting. The semiotic interactions in the Ukrainian artist’s works is analyzed. The typology of bbiblical themes in Taras Shevchenko’s painting and poetry is investigated.
W artkule poruszona została kwestia relacji pomiędzy poetyckimi a malarskimi realizacjami obrazów, motywów oraz tematów sakralnych w twórczości Tarasa Szewczenki. Autorka przeanalizowała proporcje biblijnych reminiscencji w obu dziedzinach sztuki, a także zaproponowała typologię biblijnej topiki w malarstwie oraz utworach poetyckich ukraińskiego wieszcza.
W artkule poruszona została kwestia relacji pomiędzy poetyckimi a malarskimi realizacjami obrazów, motywów oraz tematów sakralnych w twórczości Tarasa Szewczenki. Autorka przeanalizowała proporcje biblijnych reminiscencji w obu dziedzinach sztuki, a także zaproponowała typologię biblijnej topiki w malarstwie oraz utworach poetyckich ukraińskiego wieszcza.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1484
10.14746/sup.2014.2.16
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 177-185
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 177-185
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1484/1423
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1485
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
GENRE HYBRIDS OR CINEMATIC TECHNIQUES IN A LITERARY TEXT
ЖАНРОВІ ГІБРИДИ, АБО ПРИЙОМИ КІНО В ЛІТЕРАТУРНОМУ ТЕКСТІ
ЖАНРОВІ ГІБРИДИ, АБО ПРИЙОМИ КІНО В ЛІТЕРАТУРНОМУ ТЕКСТІ
Філатова, Оксана
One of the versions of loosening the structure of the classical genre throughthe „filmed” novel by Skrypnyck Intelligent is analyzed, namely the use of cinematic techniques within a prosaic text. The article distinguishes the most notable, implemented in the structure of a work of art, indicative signs of cinematic techniques that outline the semantic field of „self-esteem” of the author.
Na materiale powieści Łeonida Skrypnyka Inteligent autorka analizuje jeden z wariantów modyfikacji struktury klasycznego gatunku, polegający m.in. na wykorzystaniu w tekście prozatorskim chwytów kinematograficznych. Autorka skupia uwagę na stosowanych w tekście technikach kinematograficznych, w tym na znakach indykatywnych, które wyznaczają semantyczne pole samoutwierdzenia autora.
Na materiale powieści Łeonida Skrypnyka Inteligent autorka analizuje jeden z wariantów modyfikacji struktury klasycznego gatunku, polegający m.in. na wykorzystaniu w tekście prozatorskim chwytów kinematograficznych. Autorka skupia uwagę na stosowanych w tekście technikach kinematograficznych, w tym na znakach indykatywnych, które wyznaczają semantyczne pole samoutwierdzenia autora.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1485
10.14746/sup.2014.2.17
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 187-193
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 187-193
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1485/1424
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1487
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
UKRAINIAN COMPARATIVE LITERATURE IN 1920S: BETWEEN THE RELICTS OF POSITIVISTIC IDEAS AND TYPOLOGY
УКРАЇНСЬКЕ ПОРІВНЯЛЬНЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО 20-х РОКІВ: МІЖРЕЛІКТАМИ ПОЗИТИВІСТСЬКИХ УЯВЛЕНЬ І ТИПОЛОГІЄЮ
УКРАЇНСЬКЕ ПОРІВНЯЛЬНЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО 20-х РОКІВ: МІЖРЕЛІКТАМИ ПОЗИТИВІСТСЬКИХ УЯВЛЕНЬ І ТИПОЛОГІЄЮ
Грицик, Людмила
In the article on the basis of the researches by Kolessa, Fylypovych and Krymskyj the main trends in the development of comparative literature in the 1920s are examined. Those scientists represent different directions and methods of comparative literature. The most important of them have contributed to the development of this literary discipline in the 20th century.
Autorka w oparciu o prace O. Kołessy, P. Fyłypowycza oraz A. Krymskiego prezentuje główne tendencje rozwoju literaturoznawstwa porównawczego w latach dwudziestych XX wieku. Wspomniani autorzy prezentowali róŜne kierunki i metody studiów komparatystycznych. Najważniejsze z nich stały się punktem wyjścia dla rozwoju tej dyscypliny literaturoznawczej w XX wieku.
Autorka w oparciu o prace O. Kołessy, P. Fyłypowycza oraz A. Krymskiego prezentuje główne tendencje rozwoju literaturoznawstwa porównawczego w latach dwudziestych XX wieku. Wspomniani autorzy prezentowali róŜne kierunki i metody studiów komparatystycznych. Najważniejsze z nich stały się punktem wyjścia dla rozwoju tej dyscypliny literaturoznawczej w XX wieku.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1487
10.14746/sup.2014.2.18
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 195-209
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 195-209
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1487/1426
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1488
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
KHVYLOVY READS VYNNYCHENKO. DISCOURSE OF COLONIAL SUBORDINATION
CHWYLOWY CZYTA WYNNYCZENKĘ. DYSKURS KOLONIALNEJ ZALEŻNOŚCI
ХВИЛЬОВИЙ ЧИТАЄ ВИННИЧЕНКА. ДИСКУРС КОЛОНІАЛЬНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ
Krupa, Paweł
The article focuses on the analysis of Wynnychenko’s novel Entrepreneurs Harkun-Zadunajsky in the context of Khvylovy’s pamphlets. The main aim of the present article is: to reconstruct historical and literary background of the Harkun-Zadunajsky figure as well as to study postcolonial critic of Ukraine culture of 20th century.
Cтаття присвячена дослідженню оповідання В. Винниченка Антрепренер Гаркун-Задунайський у контексті памлетів М. Хвильового. Основна мета роботи – це: а) зреконструювати історичний і літературний контекст постаті Гаркуна-Задунайського і на його основі – б) проаналізувати постколоніальну критику української культури 20-х років ХХ ст.
Cтаття присвячена дослідженню оповідання В. Винниченка Антрепренер Гаркун-Задунайський у контексті памлетів М. Хвильового. Основна мета роботи – це: а) зреконструювати історичний і літературний контекст постаті Гаркуна-Задунайського і на його основі – б) проаналізувати постколоніальну критику української культури 20-х років ХХ ст.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1488
10.14746/sup.2014.2.19
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 211-219
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 211-219
2720-1953
2300-4754
pol
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1488/1427
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1489
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
WRITING STRATEGIES IN UKRAINIAN ÉMIGRÉ POETRY: YURIY TARNAWSKY VS. BOHDAN RUBCHAK
СТРАТЕГІЇ ПИСЬМА В УКРАЇНСЬКІЙ ЕМІГРАЦІЙНІЙ ПОЕЗІЇ: БОГДАН РУБЧАК VS ЮРІЙ ТАРНАВСЬКИЙ
СТРАТЕГІЇ ПИСЬМА В УКРАЇНСЬКІЙ ЕМІГРАЦІЙНІЙ ПОЕЗІЇ: БОГДАН РУБЧАК VS ЮРІЙ ТАРНАВСЬКИЙ
Дрозда, Андрій
The article analyzes selected aspects of poetry language renovation in the works by members of the New York Group. The author considers the causes of the conflict between traditional and modernist poetry, examines new means of expression and aesthetics creation, investigates the influence of prominent philosophic and linguistic ideas in works of the New York Group.
W artykule zostały poddane analizie aspekty unowocześniania języka poetyckiego w twórczości członków Grupy Nowojorskiej. Na podstawie tekstów Bohdana Rubczaka i Jurija Tarnawskiego autor bada przyczyny konfliktu między poezją tradycyjną a modernistyczną, poszukiwania indywidualnych środków ekspresji oraz tworzenie nowej estetyki. Odrębna uwaga została poświęcona także wpływom, które wywarły na twórczości poetów Grupy Nowojorskiej ważne idee filozoficzne oraz lingwistyczne.
W artykule zostały poddane analizie aspekty unowocześniania języka poetyckiego w twórczości członków Grupy Nowojorskiej. Na podstawie tekstów Bohdana Rubczaka i Jurija Tarnawskiego autor bada przyczyny konfliktu między poezją tradycyjną a modernistyczną, poszukiwania indywidualnych środków ekspresji oraz tworzenie nowej estetyki. Odrębna uwaga została poświęcona także wpływom, które wywarły na twórczości poetów Grupy Nowojorskiej ważne idee filozoficzne oraz lingwistyczne.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1489
10.14746/sup.2014.2.20
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 221-231
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 221-231
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1489/1428
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1490
2018-06-28T17:07:43Z
sup:LitUkrPrzest
driver
THE COSSACK CHARACTER AS A UKRAINIAN NATIONAL PHENOMENON (BASED ON THE NOVEL POGONYA – THE CHASE – BY YU. MUSHKETYK)
ХАРАКТЕРНИЦТВО ЯК УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ФЕНОМЕН (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУЮ. МУШКЕТИКА ПОГОНЯ)
ХАРАКТЕРНИЦТВО ЯК УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ФЕНОМЕН (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУЮ. МУШКЕТИКА ПОГОНЯ)
Ромас, Людмила
The article is devoted to investigating the artistic embodiment of the Cossack character phenomenon in the novel Pogonya by Mushketyk. The typological comparison of the Cossack character image in the novel by Mushketyk is shown on the basis of other literary works.
Artykuł poświęcony został artystycznej realizacji fenomenu charakteru kozackiego w powieści Jurija Muszketyka Pogoń. Typologiczne zestawienie postaci kozaka w powieści Muszketyka zostało ukazane na tle innych utworów literackich.
Artykuł poświęcony został artystycznej realizacji fenomenu charakteru kozackiego w powieści Jurija Muszketyka Pogoń. Typologiczne zestawienie postaci kozaka w powieści Muszketyka zostało ukazane na tle innych utworów literackich.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1490
10.14746/sup.2014.2.21
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 233-240
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 233-240
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1490/1429
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1491
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
CONFESSION AS A STRUCTURAL ELEMENT OF THE UKRAINIAN HISTORICAL NOVEL WRITTEN IN VERSE
СПОВІДЬ ЯК СТРУКТУРНИЙ ЕЛЕМЕНТ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ІСТОРИЧНОГО РОМАНУ У ВІРШАХ
СПОВІДЬ ЯК СТРУКТУРНИЙ ЕЛЕМЕНТ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ІСТОРИЧНОГО РОМАНУ У ВІРШАХ
Біляцька, Валентина
The article examines the confession as a structural element of modern Ukrainian historical novels written in verse by Andrіy Hudyma – Confession of Mazepa, by Lina Kostenko – Marusya Churai, by Kateryna Motrich Motria’s nights. This element has been regarded as the original meaning of the work, the lyrical appeal to God through prayer, the numerous meanings of biblical allusions and images.
W artykule przeanalizowano spowiedź jako element struktury ukraińskich wierszowanych powieści historycznych, takich jak Spowiedź Mazepy Andrija Hudymy, Marusia Czuraj Liny Kostenko czy Noce Motrony Kateryny Motrycz. Autorka analizuje zawarte w nich aluzje, motywy oraz obrazy biblijne.
W artykule przeanalizowano spowiedź jako element struktury ukraińskich wierszowanych powieści historycznych, takich jak Spowiedź Mazepy Andrija Hudymy, Marusia Czuraj Liny Kostenko czy Noce Motrony Kateryny Motrycz. Autorka analizuje zawarte w nich aluzje, motywy oraz obrazy biblijne.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1491
10.14746/sup.2014.2.22
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 241-252
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 241-252
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1491/1430
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1492
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
WHAT CAUSES THE SLEEP OF UKRAINIAN LITERATURE: THE ANTHOLOGY OF DREAMS OF UKRAINIAN WRITERS SNOVYDY
ЩО ПОРОДЖУЄ СОН УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ: АНТОЛОГІЯ СНІВ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ СНОВИДИ
ЩО ПОРОДЖУЄ СОН УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ: АНТОЛОГІЯ СНІВ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ СНОВИДИ
Галета, Олена
This article analyzes an interest of contemporary Ukrainian literature in the process of writing instead of the literature as a system of literary works. As a result, the anthology is treated as a new and specific literary genre.
W artykule przeanalizowano rolę antologii jako literackiego oraz wydawniczego fenomenu we współczesnej kulturze ukraińskiej. W oparciu o konkretne przykłady autorka udowadnia zasadność traktowania antologii jako odrębnego gatunku literackiego.
W artykule przeanalizowano rolę antologii jako literackiego oraz wydawniczego fenomenu we współczesnej kulturze ukraińskiej. W oparciu o konkretne przykłady autorka udowadnia zasadność traktowania antologii jako odrębnego gatunku literackiego.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1492
10.14746/sup.2014.2.23
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 253-262
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 253-262
2720-1953
2300-4754
ukr
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1492/1431
oai:ojs.pressto.amu.edu.pl:article/1493
2015-09-21T15:41:30Z
sup:LitUkrPrzest
driver
LADA LUZINA – WHO IS ONE OF THE MOST POPULAR WRITERS IN CONTEMPORARY UKRAINE?
ŁADA ŁUZINA – KIM JEST JEDNA Z NAJPOPULARNIEJSZYCH PISAREK WSPÓŁCZESNEJ UKRAINY?
ЛАДА ЛУЗІНА – КИМ Є ОДНА З НАЙБІЛЬШ ПОПУЛЯРНИХ ПИСЬМЕННИЦЬ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ?
Murawski, Antoni
The aim of this article is to analyze the phenomenon of Lada Luzina's popularity among modern Ukrainian readers. On the basis of a series of her novels, called Киевские ведьмы (The witches of Kiev), the author is trying to find answers to the question about the meaning of this Russian-speaking Ukrainian writer’s artistic works for Ukrainian literature and culture. The author also aims to investigate differences and similarities between popular and highbrow literature.
Cтаття присвячена спробі аналізу феномена популярності Лади Лузіної серед читачів сучасної України. На підставі написаного нею циклу Київськи відьми ставиться питання щодо значення творчості цієї російськомовної письменниці для літературного, та, у ширшому контексті, культурного простору України, а також проблема різниці та співвідносин між популярною та високохудожньою літературами.
Cтаття присвячена спробі аналізу феномена популярності Лади Лузіної серед читачів сучасної України. На підставі написаного нею циклу Київськи відьми ставиться питання щодо значення творчості цієї російськомовної письменниці для літературного, та, у ширшому контексті, культурного простору України, а також проблема різниці та співвідносин між популярною та високохудожньою літературами.
Adam Mickiewicz University Poznan
2014-01-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
application/pdf
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1493
10.14746/sup.2014.2.24
Studia Ukrainica Posnaniensia; Vol. 2 (2014); 263-270
Studia Ukrainica Posnaniensia; Tom 2 (2014); 263-270
2720-1953
2300-4754
pol
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/1493/1432