
BALCANICA POSNANIENSIA xix
Poznań  2012

PUŁKOWNIK  REDL. 
POLITYCZNE  WĄTKI  AFERY  W  PRASIE  POLSKIEJ

Krzysztof  Stępnik

Abstract. Krzysztof Stępnik, Pułkownik Redl. Polityczne wątki afery w prasie polskiej (Colonel Redl. Political 
motifs of the affair in Polish press releases).

Balcanica Posnaniensia. Acta et studia, XIX, Poznań 2012, Wydawnictwo Instytutu Historii UAM, pp. 249-286, 
ISBN 978-83-63-047-17-7, ISSN 0239-4278. Polish text with a summary in English.

Krzysztof Stępnik, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Politologii, Zakład Komunikacji Społecz
nej, Plac Litewski 3, 20-080 Lublin.

Najgłośniejsza afera szpiegowska w ostatnich latach przed wybuchem I wojny 
światowej miała miejsce w okresie nasilonych dyplomatycznych zabiegów wokół za-
kończenia wojny na Bałkanach, uwieńczonych postanowieniami pokojowymi kon-
ferencji ambasadorów w Londynie w końcu maja 1913 roku. Kilka dni wcześniej, 
w nocy z 24 na 25 maja (z soboty na niedzielę) zdemaskowany wskutek akcji kontr-
wywiadowczej pułkownik Alfred Redl, szef sztabu stacjonującego w Pradze VIII kor-
pusu popełnia samobójstwo w wiedeńskim hotelu Klomser, do czego bezpośrednio 
popchnęła go powołana w  trybie nadzwyczajnym komisja składająca się z  ofice-
rów wysokiej rangi. O sprawie wiedziała zaprzysiężona wąska grupa ludzi, a mimo 
to niemal natychmiast przedostała się ona do prasy wskutek niezwykłego wyczucia 
wagi spostrzeżenia pewnego ślusarza i  inteligentnego rozegrania pozyskanej infor-
macji przez asa reportażu Egona Erwina Kischa, dziennikarza ukazującej się w języ-
ku niemieckim praskiej „Bohemii”1. W pewnym zakresie porównać by do niego moż-
na dwóch dociekliwych dziennikarzy „Washington Post”: Boba Woodwarda i Carla 
Bernsteina , którzy kilkadziesiąt lat później odsłonili kulisy afery Watergate. 

Tylko dzień, dwa dni po samobójstwie gazety w peryferyjnych notkach odnoto-
wują ten fakt, tłumacząc go – za oficjalnym komunikatem – napadem obłędu pułkow-

1 Por. E. Erwin Kisch, Jarmark sensacji, tłum. z jęz. niemieckiego Stanisław Wygodzki, Warszawa 
1957 (rozdz. Jak dowiedziałem się, że Redl był szpiegiem) oraz tegoż Praski Pitaval, tłum. z jęz. niemiec-
kiego Edyta Sicińska, Warszawa 1957 (rozdz. Upadek szefa sztabu generalnego Redla), Warszawa 1957. 



250 Krzysztof  Stępnik

nika lub też jego przepracowaniem mającym związek ze sztabowymi pracami, nasi-
lonymi wskutek wojny na Bałkanach. Jednakże wkrótce wybucha bomba, i w prasie 
ukazującej się na terenie Austro-Węgier wylewa się na Europę i  świat sensacyjna 
wiadomość, że szef sztabu VIII korpusu w Pradze i szef biura ewidencyjnego, a więc 
kontrwywiadu zwalczającego szpiegów, sam okazuje się superszpiegiem, pracują-
cym na rzecz ościennego mocarstwa, czyli Rosji. Aferę określa się mianem „nieby-
wałej” i „niesłychanej”, a dzienniki środkowo-europejskie czynią zeń przez dwa ty-
godnie przedmiot ześrodkowanego zainteresowania swoich czytelników. Przejawem 
tego jest wyodrębnianie przez poszczególne redakcje specjalnych bloków tematycz-
nych poświęconych tej aferze, w których informacje biur (agencji) korespondencyj-
nych przeplatają się z różnego rodzaju sensacyjnymi przypuszczeniami podawanymi 
zwłaszcza za licznymi tytułami prasy wiedeńskiej i czeskiej. Mnóstwo jest przedru-
ków, które powodują standaryzację informacji, ale poszczególne dzienniki odpowied-
nio je figurują politycznie i opatrują komentarzem. 

Afera pułkownika Redla staje się sensacją dziennikarską, dla której, gdyby szukać 
niedawnej analogii, jeśli chodzi o jej reperkusję, to znaleźć by ją można w wydarze-
niach 1912 roku: katastrofie „Titanica” i rozbiciu komanda anarchistyczno-bandyc-
kiego we Francji. Te wydarzenia miały swój symboliczny wyraz w postaci wytworze-
nia przez prasę światową globalnych szwarccharakterów: Bruce’a Ismaya, dyrektora 
„White Star Line”, który miał ponaglać kapitana „Titanica’ do bicia rekordu prędko-
ści, wskutek czego doszło do katastrofy, i Julesa Bonnota, przywódcy komanda ter-
roryzującego Paryż i jego okolice. Naturalnie, w poczcie takich superszwarccharak-
terów można by umieścić pułkownika Redla, a ograniczając się do gruntu polskiego, 
na pewno czołowe miejsce zajęliby: hr. Bogdan Ronikier i Damazy Macoch, czy ba-
ron Jan Bisping, których zbrodnie i rozprawy sądowe im wytoczone bez reszty ab-
sorbowały w tym czasie polską opinię publiczną we wszystkich zaborach. Również, 
jeśli chodzi o szpiegostwo wojskowe, najzupełniej nagminne w tamtych mało dys-
kretnych czasach, pułkownik Redl otwierałby listę „asów”, i można by rozważać jego 
działalność na tle wzmożonych działań agenturalnych w okresie, kiedy rosło na nie 
zapotrzebowanie, bo w dobie zbrojnego pokoju i wojny na Bałkanach, grożącej ryzy-
kiem przekształcenia się w wojnę mocarstw europejskich. Można powiedzieć, że afe-
ra pułkownika Redla doskonale mieściła się w paradygmacie sensacji, za którą wsku-
tek spotęgowanej konkurencji czyhały wręcz goniące za poczytnością tytuły prasowe. 
Rywalizacja była ostra, więc nie mogło być mowy o przeoczeniu takiego absolutne-
go newsa. 

Autora niniejszego szkicu interesować będzie jednak nie tyle sensacja, ile jej po-
lityczne wyzyskanie, także w  celu skompromitowania określonej antagonistycznej 
formacji. Afera Redla pojawiła się bowiem w samym środku walki politycznej to-
czonej przez dwie wzajemnie i zaciekle zwalczające się orientacje: austriacką i ro-
syjską. Przypadła na okres coraz wyraźniej rysującego się podziału wśród Polaków, 
których szczyt przypadł po wybuchu wojny w 1914 roku. Znalazła się w polu roz-
bratu, jaki zaznaczył się pomiędzy endecją a  niepodległościowcami, pomiędzy 
Komitetem Obywatelskim a  Komisją Tymczasową Skonfederowanych Stronnictw 



251PUŁKOWNIK  REDL

Niepodległościowych, pomiędzy stawianiem na Rosją lub na Austro-Węgry, na sta-
tus quo albo na hazard wojny, pomiędzy Królestwem a Galicją w myśleniu o ewen-
tualnym przyszłym polskim Piemoncie. Podział generalny nie był jednak podziałem 
absolutnym, gdyż pozycja endecji w Galicji była wcale mocna i stanowiła niebłahą 
opcjonalną możliwość dla wyborców w stosunku do konserwatystów, socjalistów, lu-
dowców i demokratów. Inna sprawa, że stanowiła ona cześć systemu politycznego 
Austro-Węgier, i to ją różniło od endecji warszawskiej- w myśl poglądów jej przeciw-
ników – jawnie stojącej na gruncie panslawizmu, moskalofilstwa i ugody. Pod uwa-
gę weźmiemy tytuły prasy głównie krakowskiej, lwowskiej i warszawskiej, mając 
na względzie to, iż w ten sposób zarysuje się główny dzielnicowy i orientacyjny ob-
raz reakcji politycznej na interesującą nas aferę (oczywiście, podział dzielnicowy nie-
koniecznie pokrywał się z podziałem na orientację rosyjską i austriacką). Sprawy te 
wypadnie jednak poprzedzić uwagami na temat sytuacji politycznej c. k. Monarchii 
w kontekście wojny na Bałkanach i rzutowanie jej na sprawy polskie, na zjawiska, 
które ta wojna sprowokowała i ich konsekwencje, niekiedy natury aferalnej. 

Wojna, o której mowa, nie była dla Polaków pod względem sposobu informowa-
nia o niej rubryką spraw odległych, którą można było poddać spokojnej lekturze w ja-
kiejś kawiarni lwowskiej czy krakowskiej. Austro-Wegry były bowiem jedynym mo-
carstwem europejskim mocno osadzonym na Bałkanach, także militarnie, i również 
nie bez obecności Polaków. W roku 1913 tylko w Bośni i Hercegowinie służyło kil-
ka tysięcy Galicjan, nie mówiąc o początkach wojny, czyli dobie częściowej mobili-
zacji c. k. armii (Rosja też podjęła podobne kroki). Z wymarszem „na Serbię” zetknę-
ły się rzesze przerzucanych koleją żołnierzy polskich. Ale ważniejszy pod względem 
psychologicznym był stan „pogotowia wojennego”, utrzymywany przez niedawno 
utworzony ruch strzelecki, manifestujący swoją obecność musztrami i  „ćwiczenia-
mi polowymi”, wskutek tego stwarzający sugestię kadr wojska polskiego. Nazwa: 
Polski Skarb Wojskowy dobrze informowała o charakterze gromadzonego funduszu, 
choć jego efekt finansowy był nader nieokazały. Z kolei nazwa Komisji Tymczasowej 
Skonfederowanych Stronnictw Niepodległościowych mogła kojarzyć się przynaj-
mniej z surogatem rządu, ale w istocie nie znaczyła więcej niż reprezentacja politycz-
na partii wojny, z luźnym do niej akcesem poszczególnych stronnictw.

Ponadto niepokoje polityczne w Galicji podsyca publiczna debata nad reformą 
prawa wyborczego. Temperatura dyskusji i polemik jest wysoka, o czym świadczą 
mityngi partyjne, a ich ważnym punktem kulminacyjnym jest wystąpienie biskupów 
katolickich z listem pasterskim do wiernych, odczytanym w kościołach w niedzielę 
25 maja 1913 roku. List adresowany był do środowisk politycznych odpowiedzial-
nych za losy kraju, przestrzegał przed łatwowiernym uleganiem agitatorom urabia-
jącym nastawienia wsi polskiej, deklarował uznanie dla demokratyzacji systemu ku-
rialnego i  zaznaczał wagę pozytywnych stosunków polsko-ukraińskich (podobnie 
jak nieco późniejszy list pasterski grecko-katolickiego episkopatu ruskiego). Ale tro-
ska o zachowanie parytetów narodowościowych miała na tyle swój ciężar gatunko-
wy, że faktycznie zwracała się przeciwko założeniom reformy prawa wyborczego. 
To niezwykłe wystąpienie polityczne pięciu hierarchów Kościoła katolickiego roz-



252 Krzysztof  Stępnik

pętało prawdziwą burzę, prowokując redakcje dzienników i  tygodników w Galicji 
i  Królestwie do zaznaczenia do niego swojego stosunku. List znalazł się niejako 
w oku cyklonu politycznego, który spotęgował zawirowania, ale skutku realnego nie 
wywołał, podobnie jak inne manifestacje i akcje stronnictw, gdyż do reformy nie do-
szło. Niemniej jest to dobry przykład odnoszący się do turbulencji, jakim podlega-
ły wówczas sejmy krajowe c. k. Monarchii. Demokratyzacja życia i zmiana stosun-
ków społecznych wytwarzały nacisk na istniejące prawo wyborcze, ale ten nacisk nie 
przybierał jakiejś ustalonej formy, gdyż szereg innych czynników, zwłaszcza narodo-
wościowych, nie pozwalał na dalej idące zmiany. W sprawozdaniach z sejmów krajo-
wych i z Izby Poselskiej w Wiedniu wyraz „obstrukcja”, kwitujący stan debaty parla-
mentarnej lub jej wyniki, bije rekordy frekwencji. 

Niepokoje polityczne związane są też z klęską gospodarczą Galicji, jako skut-
kiem wojen bałkańskich. Głośno komentowane jest w  prasie wystąpienie prezesa 
Koła polskiego w Wiedniu w dniu 28 maja, w którym roztoczona została czarna wi-
zja stanu przemysłu i stosunków finansowych w Galicji2. Doktor Juliusz Leo mówił 
w nim o „najgwałtowniejszym przesileniu kredytowym”, „druzgocącej sile depresji 
gospodarczej” oraz o „osłabieniu wszelkiej inicjatywy gospodarczej i przedsiębior-
czości”. Stan klęski gospodarczej pogłębiają według niego „błędy systemu admini-
stracyjnego”, zaś o wielkiej nędzy najlepiej świadczy zwiększająca się fala emigracji. 
Nie funkcjonują należycie świadczenia dla rodzin rezerwistów powołanych do służ-
by wojskowej. Oczywiście, są to ekonomiczno-gospodarcze i społecznej skutki woj-
ny na Bałkanach, które nie ominęły Galicji. Ten pogląd zostaje bezpośrednio wyar-
tykułowany:

Naród polski obok ludów bałkańskich najbardziej bezpośrednio dotknęły ostatnie wypadki wojenne. 
Grożący zatarg z Rosją wywołał straszne przesilenie w Galicji, która bez rzeczywistej wojny zmu-
szona była płacić bardzo bolesne koszty wojenne3.

Prezes dotknął też sprawy ofiarności młodzieży polskiej, która wraz z narodem 
gotowa była walczyć w obronie c. k. Monarchii, wytykając jednak temu państwu pro-
wadzenie niewłaściwej polityki wobec Słowian południowych. Pomimo użycia nie-
zwykle intensywnych słów malujących czarny obraz życia gospodarczego Galicji, 
konkluzja wystąpienia jest państwowotwórcza:

Upatrujemy w Austrii państwo, powołane przez Opatrzność do wypełnienia historycznej szczytnej 
misji równouprawnienia licznych swych ludów4.

Te formułę uznać można za kwintesencję konserwatywnego punktu widzenia, na-
turalnie, kontestowaną przez przeciwników lojalizmu galicyjskiego. 

2 Omówienie w urzędowej „Gazecie Lwowskiej” 1913, nr 120 (29 maja), s. 5 i nr 121 (30 maja), 
s. 1.

3 „Gazeta Lwowska” 1913, nr 121 (30 maja), s. 1.
4 Tamże, s. 2.



253PUŁKOWNIK  REDL

Galicja nie była samotną wyspą na państwowej mapie c. k. Monarchii, składają-
cej się przecież z krajów autonomicznych z funkcjonującą w nich reprezentacją sej-
mową i rządową (urząd namiestnika). Właśnie ten wysoki urząd objął we Lwowie dr 
Witold Korytowski, a  prasa galicyjska w ramach specjalnego serwisu informacyjne-
go w końcu maja 1913 roku przedstawia szczegóły audiencji ceremonialnych odby-
wanych u tego dygnitarza. Niemało spraw dzieje się, więc, w Galicji i w „polskim” 
Wiedniu w ostatnim tygodniu maja: list episkopatu, wystąpienie w Izbie posłów pre-
zesa Leo, objęcie urzędu przez nowego namiestnika.

Nie inaczej jest w innych krajach c. k. Monarchii, na przykład działalność sejmu 
krajowego w Pradze paraliżowana jest, między innymi, wskutek antagonizmu cze-
sko-niemieckiego. Nawet prasa endecka, z  natury czechofilska, daje wyraz swoje-
mu zaniepokojeniu z powodu rysów pojawiających się na wyidealizowanym obrazie 
Czecha. Namiestnik Thun osobiście zainteresowany jest postępami śledztwa prowa-
dzonego w Pradze w sprawie Redla. Natomiast w Chorwacji trwa stan wojenny i za-
wieszona jest konstytucja.

Galicyjskie parametry napięcia i przesilenia znajdują przeto swoje odpowiedniki 
w pozostałych krajach dualistycznej Monarchii. Co więcej, te odpowiedniki są na tyle 
istotne, że poważnie nadwerężają stabilność państwa austro-węgierskiego. Przybierają 
też postać sensacji, która upowszechniana przez prasę, chcąc nie chcąc podważa po-
wagę ustrojową monarchii Habsburgów i utrwala stereotypy o  jej chronicznej nie-
zdolności do reform wewnętrznych i  śmielszych projektów prowadzenia polityki 
imperialnej. Afera Redla miała swoją wagę, ale jej natychmiastowe dopełnienie znaj-
duje swój wyraz w równolegle się rozgrywającej, jak to określił „Ilustrowany Kurier 
Codzienny”, „panamie węgierskiej”. Do Wiednia, w którym rozegrał się finał afery 
szpiegowskiej dołączył Budapeszt. Właśnie sąd węgierski w drugiej instancji uwol-
nił od winy posła opozycji Zoltána Desy’ego, który nazwał premiera László Lukácsa 
„największym panamistą Europy”5. W toku procesu wytoczonego przez premiera wy-
szło na jaw, że Bank węgierski przelał na konto partii rządzącej kwotę 4 800 000 ko-
ron. Udowodniono, więc, zaskoczonemu przebiegiem sprawy Lukácsowi, że dopuścił 
się on korupcji politycznej na taką skalę, że swoim rozmiarem przypomina ona aferę 
panamską. W efekcie zmuszony on został do podania się do dymisji. Opozycja par-
lamentarna zatryumfowała, a jej poseł Justh odczytał odezwę do narodu węgierskie-
go, która oczywiście sprowokowała do wyjścia na ulice przeciwników rządu. Sejm 
węgierski staje się widownią skandalicznych zachowań posłów, ale miarkę przebie-
ra jednak osławiony w ówczesnej prasie kapitan straży sejmowej Gerö, który cięciem 
szabli rani posła Héderváry’ego i powala go na ziemię. Wybucha niesłychany w dzie-
jach parlamentaryzmu skandal, a jeden z posłów wznosi znamienny okrzyk odnoszą-

5 Znaczenie tego terminu wyjaśnia „Głos Narodu” 1913, nr 126 (5 czerwca), s. 2 w  artykule 
Największy panamista w Europie: „panamistami” nazwano po raz pierwszy tych ministrów i deputowa-
nych francuskich, którzy przekupieni przez Towarzystwo budowy kanału panamskiego uchwalali emi-
sję coraz to nowych akcji na budowę kanału, prowadzoną nieuczciwie, bez kontroli i bez fachowego kie-
rownictwa”.



254 Krzysztof  Stępnik

cy się do tej straży: „Gwardia Redla!”6. Na jedną aferę nakłada się więc druga, inne-
go rodzaju, ale uderzająca mocno w podstawy moralne monarchii Franciszka Józefa. 
Sprzyjający porządkowi prawnemu Austro-Węgier, i nawet znajdujący zrozumienie 
dla postawy Lukácsa i potem Tiszy, krakowski „Czas” w artykule o znamiennym ty-
tule Panama pisał ze zgrozą:

Dziwne rzeczy dzieją się na Węgrzech, dziwne i brzydkie. Najwyżsi dygnitarze państwowi, ministro-
wie i sekretarze stanu, osobistości o historycznych nazwiskach, na oku całego narodu obwiniają się 
nawzajem o korupcję, a w obronie nawet zdradzają przerażający zanik publicznego sumienia i jakąś 
aż grozą przejmującą naiwność korupcji. Ma się wrażenie, że na Węgrzech zanikło poczucie różni-
cy pomiędzy Złem a Dobrem7.

„Ilustrowany Kurier Codzienny” określił natomiast Lukácsa mianem „napięt-
nowanego szachraja politycznego i  korupcjonisty”, dającego „zastraszające dowo-
dy dekadencji moralności publicznej”8. W myśl opinii redakcji „skandaliczna pana-
ma węgierska” wespół z aferą Redla „wstrząsnęły niemal podwalinami Monarchii”. 
Skojarzenie to nieobce jest prasie warszawskiej, na przykład konkluzja pewne-
go komentarza politycznego w  „Bluszczu”, w  którym opis tych dwóch afer skwi-
towano słowem „To istotnie gorzej niż Panama!”9. Również tygodnik ilustrowany 
„Ziarno” w korupcji politycznej Lukácsa dostrzegł „podobny” jak afera Redla skan-
dal, tym razem przydarzający się „drugiej połowie monarchii”10. Naturalnie, w epo-
ce rozkwitu prasy ilustrowanej redakcje uciekały się do zdjęć i rysunków prasowych. 
W „Ilustrowanym Kurierze Codziennym” na stronach tytułowych pojawiają się ry-
sunki przedstawiające pułkownika Redla i scenę zranienia posła Héderváry’ego w bu-
dapeszteńskim sejmie11, a  w  krakowskich „Nowościach Ilustrowanych” stronę ty-
tułową numeru 23 otwiera rysunek przedstawiający scenę samobójstwa pułkownika 
w hotelu Klomsera12 w Wiedniu. Również prasa warszawska zamieszczała fotografie 
Redla13 i rysunki obrazujące wypadki w sejmie budapesztańskim14. 

6 Na samym początku wojny na froncie serbskim żołnierze armii austro-węgierskiej wypowiada-
ją się lekceważąco o swoim dowództwie: „Sami Redle! Jeden w drugiego, przekupieni szubrawcy, sami 
szpiedzy, sami zdrajcy!”. Egon Erwin Kisch, Zapisz to Kisch!, tłum. z  jęz. niemieckiego Anna Linke, 
Warszawa 1957, s. 68. Notka datowana jest: czwartek 20 sierpnia 1914. 

7 „Czas” 1913, nr 254 (5 czerwca, wyd. popoł.), s. 1.
8 Artykuł redakcyjny Skandale w Austro-Węgrzech, „Ilustrowany Kurier Codzienny” 1913, nr 127 

(5 czerwca), s. 2.
9 N [atalia] J[jastrzębska] w rubryce Polityka daleka i bliska, „Bluszcz” 1913”, nr 24 (14 czerw-

ca), s. 268. 
10 Lech [pseudonim] w rubryce Kronika polityczna, „Ziarno” 1913, nr 23 (7 czerwca), s. 366. 
11 W numerach 127 (5 czerwca) i 127 (7 czerwca).
12 Będziemy używać formy typu: w  hotelu Klomsera (jak w  ówczesnej prasie), a  nie: w  hotelu 

„Klomser”. 
13 „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 24, s. 468, „Świat” 1913, nr 24 (czerwca), s. 33 – w tymże nu-

merze także fot. Władysława Lukácsa na s. 19 i rys. Walki w parlamencie węgierskim na s. 12, „Złoty 
Róg” 1913, nr 24 (15 czerwca), s. 9. 

14 Por. przypis 7 oraz rys. W parlamencie węgierskim, „Mucha” 1913, nr 14 (13 czerwca), s. 4.



255PUŁKOWNIK  REDL

Wiedeń i Budapeszt stają się, więc, sezonowymi stolicami skandalu, symbolicz-
nie obrazującymi sytuację, że ryba psuje się od głowy. Morale c. k. armii zostaje pod-
ważone, a opozycja sejmowa w stolicy Węgier wykazuje mocne natężenie tendencji 
odśrodkowych także wśród Madziarów. A przecież są jeszcze Czesi ze swoim anty-
germanizmem i panslawistycznym spoglądaniem w stronę Rosji. To nastawienie zo-
staje też aferalnie spersonalizowane przez posła czeskiego Václava Klofácza, orędow-
nika neoslawizmu i zacieśniania związków z południową Słowiańszczyzną na niwie 
gospodarczej, ale nie bez pewnych zamiarów politycznych, sprzecznych z interesem 
państwowym c. k. Monarchii. Udającego się do Serbii posła zatrzymano na grani-
cy w Zemuniu, ale po jego protestach umożliwiono mu kontynuowanie misji. Miała 
ona na celu pośredniczenie w  dostawach produktów prężnego przemysłu czeskie-
go na rynek serbski, co Wiedniowi nie było miłe, ale jakoś dało się tolerować. Afera 
wybuchła, gdy okazało się, że list (intencyjny, jak byśmy dziś powiedzieli) dotyczą-
cy tego przedsięwzięcia zawierał sfałszowany podpis wybitnego polityka czeskiego 
Karela Kramárza. Sprawa oparła się o trybunał, i poseł Klofácz musiał gęsto tłuma-
czyć się zapewne nie tylko z powodu tego fałszerstwa. W dobie afery Redla kontrwy-
wiad z nadmiarem musiał wykazywać czujność. Tego należy się domyślać, choć sama 
sprawa nie przybrała jakiegoś szczególnie skandalicznego rozmiaru. Opisywał ja jed-
nak uważnie krakowski miesięcznik „Świat Słowiański” w numerach z czerwca i lip-
ca 1913 roku. Pismo to, reprezentujące austrosłowiański punkt widzenia na politykę 
c. k. Monarchii i zwalczające neoslawizm nie mogło nie zauważyć tej sprawy. Nie był 
to jakichś ideologiczny antyczechizm, lecz baczenie na to, by polityka „jugosłowiań-
ska” Austro-Węgier (określenie redaktora naczelnego Feliksa Konecznego) nie do-
znała szwanku ze strony żywego w Czechach panslawizmu. 

Wreszcie, jeszcze jedno iunctim w tym przedziwnym kwartecie sensacji z prze-
łomu maja i czerwca 1913 roku. Oto w ostatnich dniach urzędowania osławiony pre-
mier Lukács przyjął dymisję równie osławionego komisarza królewskiego i  bana 
Chorwacji, Slavko Cuvaja. Choć Chorwat, miał on wśród swoich rodaków fatalną 
opinię, jako rzecznik stanu wojennego i symbol dławienia dążności narodowych. Jego 
dymisję przyjęto z ulgą; „Ilustrowany Kurier Codzienny” pisał, iż ustąpienie tego „sa-
trapy” oznacza „koniec gwałtów i bezprawia” i otwiera możliwość rozpisania wybo-
rów parlamentarnych. Konkluzja mówiąca, że „dwie sprężyny niepokojów wyrzuco-
ne zostają na śmietnisko nieużytków”, odnosi się do Lukácsa i Cuvaja15. 

Koniec maja, początek czerwca 1913 roku. Redl, Lukács, Klofácz, Cuvaj. 
Austriak16, Węgier, Czech, Chorwat. Kwartet mocno personalizujących się spraw 
o istotnym ciężarze politycznym, z Bałkanami w tle. W momencie chwilowego od-
prężenia, ale już z  zaostrzającym się konfliktem serbsko-bułgarskim, nieuchronnie 
prowadzącym do wybuchu II wojny bałkańskiej. Na razie póki co, wraz z tego konse-

15 Artykuł Dymisje dwóch tyranów, „Ilustrowany Kurier Codzienny” 1913, nr 129 (7 czerwca), 
s. 2. 

16 W prasie polskiej nie funkcjonuje pojęcie narodowości austriackiej. Redl jest dla niej po prostu 
Niemcem, Niemcem austriackim. 



256 Krzysztof  Stępnik

kwencjami politycznymi – zwłaszcza w Galicji – mówi się w trybie czasu przeszłego 
o „dobie niedawnego kryzysu”, „chwilach przedwojennych”, „niedawnym przesile-
niu” czy „czasach mobilizacyjnych”. Ale w monarchii Habsburgów, choć odnosi ona 
sukcesy na polu polityki międzynarodowej (wykreowanie Albanii), kipi wewnątrz od 
nagromadzonych napięć i nierozwiązanych (może nierozwiązalnych) problemów. Ich 
spektakularnym wykładnikiem są pokrótce scharakteryzowane afery, które odsłoni-
ły horyzont zagrożeń dla spójności Austro-Wegier, moralne nadwerężenie jej ustroju 
i instytucji państwowych. To i tak było widoczne, ale stało się jeszcze bardziej wsku-
tek symbolicznej personalizacji owego Zła, o którym pisał „Czas”. 

Wydaje się zasadne wyróżnienie pięciu pól, w których ramach prasa polska ko-
mentowała polityczne wątki afery Redla. Pierwsze spośród nich ogniskuje się w eks-
pozycji psychopolitycznego uczucia trwogi i zgrozy, powstałego na podłożu nagłego 
zdania sobie sprawy przez opinię publiczną, jak bezradne i obezwładnione wskutek 
akcji szpiegowskiej byłyby Austro-Węgry w razie ich udziału w wojnie na Bałkanach 
czy w starciu zbrojnym z Rosją. Drugie to komentarze podkreślające upadek presti-
żu na arenie międzynarodowej c. k. Monarchii, nadwerężenie moralnych jej funda-
mentów. Trzecie pole niesie z sobą treści politycznej krytyki korpusu oficerskiego. 
Czwarte obejmuje obszar dyskusji nad kwestią narodowości Redla, natomiast piąte, 
najważniejsze, to pole namiętnych polemik wokół ruchu niepodległościowego, z jed-
nej strony obrony jego racji, zaś z drugiej gwałtownych nań ataków z powodu jego ja-
koby wywiadowczo-prowokacyjnego rodowodu. W ramach czterech pierwszych pól 
artykułowane poglądy polityczne nie są specjalnie kontrowersyjne , na piątym zaś 
dochodzi do ostrego starcia, któremu początek dała prasa warszawska, a zwłaszcza 
„Gazeta Poranna 2 Grosze”. Względna niekontrowersyjność niekoniecznie wynika 
z podobnego punktu widzenia. Za zbliżoną w swojej wymowie tezą kryją się bowiem 
nieraz różne intencje i  towarzyszy im inna argumentacja. Na przykład przypisywa-
ne Austro-Węgrom polityczne kunktatorstwo, gra na zwłokę, odraczanie spraw istot-
nych kosztem drobnych posunięć dla niepodległościowców jest powodem irytacji, 
a dla endeków źródłem satysfakcji potwierdzającym ich rację polityczną, że nie war-
to wiązać się z tak słabym państwem, niezdolnym nawet do partnerowania Niemcom. 
Cała prasa polska dementuje pojawiającą się w gazetach wiedeńskich informację, że 
Redl był Polakiem, ale dzienniki poznańskie czy śląskie podkreślać będą w szcze-
gólności to, że z pochodzenia był Niemcem, ale o usposobieniu hakatysty (w Galicji 
i w Królestwie też się o tym pisze). „Dziennik Poznański” dementuje „fałsze wierut-
ne” o polskim pochodzeniu Redla, „by z góry zapobiec twierdzeniom pojawiającym 
się w gazetach niemieckich”17, zaś „Katolik”, by dać odpór „gazetom hakatystyczny-
m”18. Natomiast prasa warszawska o barwie endeckiej podniesie kwestię żydowskie-

17 „Dziennik Poznański”1913, nr125 (4 czerwca), s. 4 w passusie Kroniki, zatytułowanym Jakiej na-
rodowości był pułkownik Redl. Tamże mowa o naturze tego szpiega, jako zbrodniczej, szatańskiej i nik-
czemnej.

18 „Katolik” 1913, nr 69 (10 czerwca), s.1 w artykule wstępnym Sprawa Redla. Pułkownik został tu 
określony mianem „najniebezpieczniejszego zbrodniarza” i „potwora najwstrętniejszego, jacy rzadko na 
świat przychodzą”. 



257PUŁKOWNIK  REDL

go pochodzenia Redla, a wtórować jej będą związane z Narodową Demokracją dzien-
niki galicyjskie i poznańskie.

Funkcjonalność wyodrębnionych pól, z uwypuklającymi się na nich wątkami ko-
mentarza politycznego, omówimy przybliżając sposób przedstawiania afery Redla 
w dziennikach i pismach periodycznych. Najbardziej intensywny i najszerszy kon-
tekst sensacji w  opisywanej sprawie zostanie uwzględniony, ale naturalnie tylko 
w niezbędnym dla podjętego tematu wymiarze. Niekiedy i on ma swoje znaczenie 
quasi-polityczne, wówczas gdy prasa mnoży pogłoski o aresztowaniach w związku 
z tą aferą oficerów, osób cywilnych czy pewnej „wybitnej osobistości” w Wiedniu, 
Pradze, Budapeszcie, Grazu, Krakowie czy Lwowie. Kojarzy się to z jakimś rodza-
jem histerii czy psychozy, zagęszczającą atmosferę podejrzeń, dobrą dla prasy, ale 
źle świadczącą o kondycji państwa. Niejako równolegle krążą w formie sugestyw-
nych pogłosek oskarżenia kierowane pod adresem konsulatów rosyjskich w Wiedniu 
i  Pradze, jako placówkach szpiegowskich, infiltrujących Austro-Węgry. Podaje się 
nazwiska wydalanych dyplomatów, ale przeważnie okazuje się, że są to plotki, de-
mentowane przez Rosjan, także w formie not kierowanych do ministerstwa spraw za-
granicznych. Niemniej czytelnikom gazet wydaje się, że odbywają się masowe aresz-
towania wśród oficerów c. k. armii, a placówki dyplomatyczne ościennego mocarstwa 
są wyłącznie agenturami szpiegowskimi. Na wyobraźnię sybillińską odbiorców nic 
nie oddziałuje mocniej niż teorie spiskowe, a przecież nikt nie wątpi w to, że Redl 
stał na czele rozgałęzionej siatki szpiegów (których trzeba wykryć i aresztować) i że 
każdy dyplomata rosyjski to agent obcego wywiadu. Prasa odpowiedziała na to psy-
chologiczne zapotrzebowanie czytelnicze. A informację o objęciu „ścisłym dozorem 
policyjnym” Rosjan zamieszkałych w Wiedniu i Pradze pozostawia się bez komen-
tarza, bo sprawa wydaje się oczywista. To też pewien efekt szerzącej się psychozy, 
choć nie ma on tej rangi, co na przykład aresztowania oficerów i wydalenia dyploma-
tów. Czytelnika nie dziwią też informacje o samobójstwie kilku oficerów sztabu ge-
neralnego i ministerstwa wojny w Rosji, jako skutku zdemaskowania czy raczej obaw 
o zdemaskowanie w związku z aferą Redla. To również wydaje się oczywiste.

Urzędowa „Gazeta Lwowska” podawała bardzo powściągliwe informacje o „spra-
wie b. pułkownika Redla” (już ta formuła świadczy, iż redakcja chciała uniknąć uży-
cia choćby określenia „afera”). Po podaniu informacji, iż szef sztabu generalnego 
VIII korpusu w Pradze pułkownik Alfred Redl „prawdopodobnie popełnił samobój-
stwo w przystępie obłędu” w numerze 118 (27 maja), następuje kilkudniowa prze-
rwa w kontynuowaniu tego tematu. Natomiast poczynając od numeru 121 (30 maja) 
pojawiają się treści interpelacji reprezentantów Izby posłów w Wiedniu, kolejno: 
Naumanna, Breitera, Wassilki, Miklasa, Hausera, i Grossa. Brakuje głosów polskich 
w tej sprawie, choć z drugiej strony swoją wagę ma wystąpienie prezesa Koła polskie-
go, podobnie jak mowa Ignacego Daszyńskiego, w której dowodził, że nie będzie nie-
szczęścia, jeśli procesy zapoczątkowane wskutek wojny na Bałkanach doprowadzą 
do powstania państw narodowych. Jednakże, biorąc pod uwagę odpór dawany prasie 
wiedeńskiej z powodu rzekomo polskiego pochodzenie Redla, powinno to sprowoko-
wać interpelację w tej sprawie. Ważnym źródłem nie tylko informacji, ale i  stylu in-



258 Krzysztof  Stępnik

formowania jest dla „Gazety Lwowskiej” „Militärische Rundschau”, urzędowy organ 
armii austro-węgierskiej, który nawoływał do powściągliwości wobec szerzących się 
„awanturniczych pogłosek” i dementował wiadomości podające w wątpliwość mora-
le oficerów sztabu generalnego (na przykład tę, że Redl miał jakieś z nimi związki). 
Streszczenie wystąpienia ministra obrony krajowej Georgiego zamieszczone w nume-
rze 127 (6 czerwca) kończy sekwens informacyjny o pułkowniku Redlu, choć tydzień 
później odnotowane jeszcze zostają głosy w tej sprawie, ale zabrane w komisjach sej-
mowych. Jest to ucięcie sprawy godne organu urzędowego, choć w całej prasie pol-
skiej mnożą się komentarze na temat sensacyjnej afery. W podobnie oschłym trybie 
informowania czytelnika przedstawiana jest „sprawa Lukácsa-Desy’ego”, odwołanie 
bana Cuvaja i utworzenie nowego gabinetu hr. Tiszy. Odnotowane zostało kilka drob-
niejszych spraw, zakończonych zarzutem szpiegostwa na rzecz Rosji bądź procesem 
karnym (na przykład przeciwko Józefowi Gądkowi i Zofii Linkównie). Niekoniecznie 
miały one przesłaniać aferę Redla, gdyż temat szpiegostwa należał do standardów in-
formacyjnych nie tylko w prasie sensacyjnej. 

Konserwatywny krakowski „Czas”, ukazujący się codziennie w wydaniach po-
rannym i popołudniowym, przyjął zrazu podobną taktykę, jak „Gazeta Lwowska”, 
by po kilku dniach jednak zogniskować uwagę na „sprawie Redla” (starannie stoso-
wano tę formułę, raz tylko i to w cudzysłowie, będącym oznaką dystansu, mowa jest 
o „aferze”). Już w numerze 236 (26 maja, wyd. popołudniowe) w rubryce Telegramy 
„Czasu” pojawia się informacja o popełnieniu przez pułkownika Redla samobójstwa 
„prawdopodobnie w przystępie obłędu”. W tym samym numerze odnotowano skaza-
nie za szpiegostwo w zakończonym procesie we Lwowie byłego pułkownika armii 
rosyjskiej Jucewicza i aresztowanie w Sewastopolu majora Goli, japońskiego atta-
ché wojskowego w Berlinie. Dopiero w numerze 243 (30 maja, wyd. poranne) re-
dakcja „Czasu” wraca do uprzednio wzmiankowanego tematu samobójstwa, ale za 
to w osobnym tekście zamieszczonym na pierwszej stronie gazety. Tłumaczy czytel-
nikom, że jak na poważny dziennik redakcja wstrzymywała się „od notowania tych 
pogłosek”. Wskazane to byłoby i prasie polskiej, z  tego powodu – to zadziwiająco 
niedorzeczna argumentacja – że urodzony we Lwowie pułkownik Redl był synem 
wysoko postawionego urzędnika kolejowego. Pogłoski niestety, ubolewa redakcja, 
się sprawdziły, i co do tego nie może być wątpliwości, gdyż źródłem informacji jest 
„Militärische Rundschau”. Do zdrady popchnął Redla szantaż „na tle seksualnym”. 

Kolejne numery dziennika przynoszą bogaty serwis informacji, opatrzony nie-
kiedy komentarzami. W głównej mierze bierze się on z  przedruków prasy wie-
deńskiej („Neue Freie Presse”, „Wiener Zeitung”, „Wiener Allgemeine Zeitung”, 
„Zeit”, „Militärische Rundschau”, „Fremdenblatt” i inne), praskiej („Narodni Listy”, 
„Bohemia”) i budapeszteńskiej. Głównym źródłem informacji agencyjnych, co nie 
znaczy wyłącznym, jest natomiast półoficjalne biuro Wolfa. W „Czasie” pisze się 
więc obficie o kulisach samobójstwa pułkownika (cytuje się jego pożegnalny list do 
brata), tajnej komisji wojskowej, postępach śledztwa i szokujących wynikach rewi-
zji mieszkania Redla w Pradze, powiększającym się kręgu osób podejrzanych, zapo-
wiadanych dymisjach, roli konsulów rosyjskich, kamuflażu szpiegowskim w wynaję-



259PUŁKOWNIK  REDL

tym lokalu w Wiedniu, elementach biografii zdrajcy i jego eskapadach do Warszawy, 
o reakcji cesarza Franciszka Józefa po zapoznaniu go z aferą i wielu innych sprawach, 
które mogły interesować czytelnika. Podawane są fakty (prasowe) i przypuszczenia, 
a w serwisach informacyjnych przewijają się dziesiątki nazwisk. Nie sposób ich wy-
liczać bez odejścia od tematu. 

Nastawienie na informacje nie oznacza rezygnacji ani z komentarza ani z akcen-
tów krytyki. Dość typowy pod tym względem jest tekst korespondencji z Wiednia 
Po sprawie Redla, zamieszczony na s. 1 numeru 248 (2 czerwca, wyd. popołudn.). 
Według jego autora (korespondenci byli anonimowi) za przesadny należy uznać po-
gląd, że zdrada Redla mogłaby być przyczyną klęski w razie wojny Rosji z Austro-
Węgrami, gdyż pułkownik miał ograniczoną wiedzę na temat c. k. armii (wiedział 
wszystko tylko o korpusie, w którym służył). Ostro natomiast – ale prawdę mówiąc, 
najzupełniej w zgodzie z oficjalnymi interpelacjami poselskimi – zaatakowane zo-
stały władze wojskowe za sprowokowanie śmierci samobójczej pułkownika, i tym 
samym uniemożliwienie wyjaśnienia sprawy do końca, co było sprzeczne z intere-
sem państwa. Rycerska tradycja honoru stanęła, więc, na drodze powszechnego po-
czucia sprawiedliwości. Korpus oficerski powinien zrozumieć, że „armia nie jest już 
od dawna społeczeństwem w społeczeństwie” (dziś powiedzielibyśmy: „państwem 
w państwie”). 

Komentowana jest odpowiedź na interpelacje poselskie ministra Georgiego, z za-
znaczeniem negatywnego do niej nastawienia parlamentarzystów czeskich i ugrupo-
wań socjalistycznych. Nie odnotowano natomiast reakcji Koła polskiego, które, jak 
wiadomo, było jednak za wnioskiem ministra o niedyskutowanie jego wystąpienia. 
W numerach 254 (5 czerwca, wyd. popołudni.) i 256 (6 czerwca, wyd. popołudnio-
we) pojawiają się przedrukowywane za prasą lwowską wypowiedzi Polaków, którzy 
zetknęli się z Redlem, służąc w 9. i 30. pułku piechoty. Konkluzja tych i innych opinii 
(profesora Mariana Signo) jest taka, że Redl pochodził z rodziny czysto niemieckiej, 
a jego znajomość języków słowiańskich (rosyjskiego, polskiego i ukraińskiego) wzię-
ła się z nauki, co znakomicie dopomogło mu w karierze w biurze ewidencyjnym. 

Niejako w trybie równoległym opisywana jest sprawa Lukácsa, rozgrzeszanego 
zresztą „z wyższego punktu widzenia” jako polityka, który – podobnie jak Tisza – miał 
odwagę wydać wojnę „hydrze” opozycyjnej obstrukcji. Odnotowano też bez więk-
szych emocji dymisję Cuvaja i opisano perypetie posła Klofácza. Niemało miejsca zaj-
mował niemal codzienny opis „audiencji powitalnych” namiestnika Korytowskiego. 
Zabrakło natomiast jakichkolwiek odniesień do sytuacji, w  jakiej znalazł się ruch 
strzelecki, o którym wzmianka znalazła się nawet w przywoływanym już wystąpieniu 
prezesa Koła polskiego w Wiedniu. 

„Nowa Reforma”, gazeta krakowska wywierająca wpływ na znaczną cześć opi-
nii publicznej, uważnie śledziła przebieg afery Redla, opatrując jej wątki komenta-
rzem politycznym. Redakcja nie wahała się zamieszczać obszernych serwisów in-
formacyjnych na pierwszych stronach wydań porannych i popołudniowych, a uwagę 
czytelnika zwracały tytuły, określające aferę szpiegowską, jako „sensacyjną”, „wiel-
ką” czy „wprost niebywałą”. Mocną stroną doniesień była rubryka Telefoniczne i te-



260 Krzysztof  Stępnik

legraficzne wiadomości „Nowej Reformy”, w której zamieszczano informacje własne 
z Wiednia. Bywało, że teksty publikowane w tym dzienniku przedrukowywała prasa 
warszawska, na przykład „Kurier Warszawski”. „Nowa Reforma”, podobnie jak inne 
pisma, czerpała jednak najwięcej z doniesień gazet wiedeńskich i praskich, ale wyróż-
niał ją pewien dystans do tego rodzaju źródeł informacji. Na przykład przedrukowana 
za jednym z dzienników wiadomość o aresztowaniach w Krakowie w związku z aferą 
Redla, przeważnie przedrukowywana bez zastrzeżeń, choć ewidentnie wyglądała na 
pogłoskę, opatrzona zostaje tytułem „Niesprawdzona informacja” i zastrzeżeniem: 

(Wiadomość tę podajemy na odpowiedzialność N. W. Tagblattu Przyp. Red.)19.

„Nową Reformę” wyróżniało ponadto doskonałe panowanie nad masą informa-
cyjną. Inne gazety poprzestawały na umieszczaniu w wyodrębnionym bloku tematycz-
nym (w tym wypadku dotyczącym afery Redla) po prostu luźnego serwisu wiadomo-
ści spływających z biur korespondencyjnych i dzienników zagranicznych. Natomiast 
„Nowa Reforma” te wiadomości umiała rozdysponować na części, nadając im zwra-
cające uwagę czytelnika podtytuły. Przykładem jest blok tematyczny Wielka afera 
szpiegowska w Austrii w numerze 244 (wieczornym) z 31 maja, podzielony na frag-
menty zatytułowane: W hotelu Klomsera, Samobójstwo. Browning na stole, Rozmiary 
zdrady, Procedura honorowa, Geneza zbrodni, Redl w Pradze, Interpelacja. Można 
powiedzieć, iż w tym wypadku mamy do czynienia z przemyślaną i atrakcyjną orga-
nizacją tekstu prasowego. 

Pierwsze doniesienia są najzupełniej obiegowe, przeważnie powtarzane za pra-
ską „Bohemią”, a dotyczą one szczegółów zdemaskowania Redla i jego samobójczej 
śmierci. Do tego dochodzą elementy związane z wojskową karierą pułkownika (mię-
dzy innymi jego pobyt w Berlinie podczas „przesilenia aneksyjnego”). Pojawia się też 
informacja natury obyczajowej o samobójczej śmierci kamerdynera Redla, należące-
go do „indywiduuów”, biorących udział w „orgiach homoseksualnych”. 

Redakcja nie stroniła od komentarzy, niekiedy formułowanych na kanwie donie-
sień telefonicznych z Wiednia, uzyskiwanych od własnego korespondenta. Podzielając 
powszechną w prasie krytykę władz wojskowych, których postawa uniemożliwiła po-
stawienie „zbrodniarza” pod sąd, pisano:

Już czas najwyższy, aby w „ludowej” armii austro-węgierskiej rzeczywiście obowiązywał nowy ko-
deks karny, zastosowany do nowoczesnych pojęć o procedurze sądowej i prawach obywatelskich20. 

C. k. Monarchia składała się z „ludów”, więc chociaż przymiotnik wzięty w cu-
dzysłów ma w  sobie coś z przekąsu, pozostaje najzupełniej poprawny politycznie. 
Nawiasem mówiąc, inaczej mają się sprawy, kiedy „ludowy” zastępuje się „naro-
dowym”. Przykładem jest komentarz ukazującego się również w Krakowie „Głosu 

19 „Nowa Reforma” 1913, nr 246 (wieczorny), s. 4. 
20 „Nowa Reforma” 1913, nr 244 (wieczorny), s. 3. 



261PUŁKOWNIK  REDL

Narodu”, w którym Redla zaliczono do licznej w armii austriackiej kategorii oficerów 
„pod względem narodowym zupełnie obojętnych”, nastawionych wyłącznie na ka-
rierę21. Dowództwo armii wyraźnie uprzedzone jest do oficerów, mających poczucie 
przynależności narodowej, stąd bierze się ich niewysoka pozycja w hierarchii wojsko-
wej. Nauka z afery Redla jest taka, że nastąpić musi zmiana stosunku przełożonych 
do oficerów „narodowych” (cudzysłów w oryginale), gdyż ich morale oparte jest na 
najmocniejszym fundamencie, jaki jest „narodowe uczucie”. Oficer Polak, patriota – 
twierdzi komentator – nigdy nie dopuściłby się zdrady.

Natomiast „Wielkopolanin”, kpił sobie z  szefa sztabu armii austro-węgierskiej 
barona Hötzendorfa, który starał się zreformować korpus oficerski „na modłę pru-
ską”. Sprawa Redla wykazała kompromitację tej metody musztrowania armii, po-
dobnie jak klęska wojsk tureckich, szkolonych przez feldmarszałka Goltza22, w woj-
nie na Bałkanach. 

Komentując sprawę zachowań oficerów po oskarżeniu ich przez służby kontrwy-
wiadowcze, „Nowa Reforma” wzmiankuje o  sprawie Dreyfusa. Przyłapany na fał-
szowaniu dokumentów pułkownik Henry, podczas pobytu w Wiedniu popełnił samo-
bójstwo za pomocą brzytwy. Ale bardziej adekwatną analogię zastosować można do 
Hofrichtera, któremu po jego aresztowaniu do szuflady włożono rewolwer, ale ten 
w nadziei oczyszczenia się z zarzutów, nie zdecydował się pozbawić siebie życia.

Obszerny blok telefonicznych informacji z Wiednia przyjmuje postać artyku-
łu wstępnego, zatytułowanego Niebywała afera szpiegowska w  Austrii, opubliko-
wanego na s. 1 numeru porannego 245 z 31 maja. Na czoło wysunięto wiadomość 
o tym, w jaki sposób, po wykluczeniu podejrzeń, że wysoko postawiony szpieg ope-
ruje w korpusie stacjonującym w Litomierzycach, uwaga kontrwywiadu austriackie-
go, skierowała się na VIII korpus w Pradze, którego szefem sztabu był Redl. Dowód 
uzyskano wskutek wydania fałszywego okólnika przez dowódcę korpusu praskiego 
i analizę kontrposunięć armii rosyjskiej. 

Wyolbrzymia się rolę Redla jako agenta, który był w stanie nie tylko wpływać na 
działania wojenne czy raczej mobilizacyjne c. k. armii, ale je wręcz paraliżować:

Istotnie Redl był tym, który w czasie ostatniego przesilenia paraliżował wszelką akcję wojskową 
Austrii, tak samo jak i w czasie przesilenia aneksyjnego, kiedy to zajmował również wybitne stano-
wisko w armii austriackiej.

W tym kontekście wysuwane jest podejrzenie odnoszące się do „p e w n e j  o s o-
b i s t o ś c i  w  G a l i c j i” (rozstrzelony druk jak w oryginale), powiązanej blisko 
z Redlem, która ma być agentem rosyjskim. Nie wyjaśniono później, o jaką to oso-
bistość chodzi, co pozostawiało pewien niedosyt, ale zakrawająca na sensację wia-
domość zdawała się mieć jakiś pozór prawdopodobieństwa. A jeśli na to podejrzenie 
powoływała się prasa Królestwa, na przykład „Kurier Warszawski”, czytelnik mógł 

21 „Głos Narodu” 1913, nr 125 (4 czerwca), s. 1 (w rubryce Korespondencje).
22 Szpieg, „Wielkopolanin” 1913, nr 123 (1 czerwca), s. 1.



262 Krzysztof  Stępnik

sobie dopowiedzieć: no tak, jeśli „Nowa Reforma” tak pisze, to zapewne jest coś na 
rzeczy w oskarżeniach polityków galicyjskich i „aktywistów” co najmniej o uleganiu 
przez nich prowokacji. Liczba pojedyncza w walce politycznej łatwo staje się licz-
bą mnogą. 

W numerze wieczornym dopowiedziano, iż Redl nie tylko sparaliżował akcję mi-
litarną (mobilizacyjną) Austro-Węgier podczas wojny na Bałkanach, ale i  zdradził 
Rosji agentów austriackich w armii carskiej. Z drugiej strony w hotelu Klomsera miał 
on wydać listę agentów rosyjskich operujących w c. k. armii. Podano szereg infor-
macji i  pogłosek dotyczących między innymi nurtującego prasę wiedeńską pobytu 
w tym hotelu w dniu samobójstwa Redla, jego przyjaciela, dra Pollaka, generalnego 
adwokata i prokuratora Najwyższego Trybunału, a także dochodzenia prowadzonego 
przez majora audytora Worliczkę i kapitana audytora Mayerbacha, które jakoby po-
twierdziło, iż Redl wydał Rosjanom plan dyslokacyjny i mobilizacyjny Niemiec. 

Kluczowy w  odniesieniu do afery jest numer 248 (popołudniowy) z  2 czerw-
ca, w którym na s. 1 zamieszczono obszerny komentarz redakcyjny Rozmiary spra-
wy Redla, i  jak zwykle umiejętnie rozdysponowany serwis informacyjny, zatytuło-
wany Szpiegostwo pułkownika Redla. Komentarz wiąże sprawę Redla z wojną na 
Bałkanach, jako właściwie jeden z jej epizodów, który nieoczekiwanie zmienił punkt 
widzenia na wypadki zszokowanej opinii publicznej:

Po bolesnej klęsce dyplomatycznej, jaką poniosła Austria podczas całej zawieruchy bałkańskiej, – 
niby jeden z jej epizodów, zaskoczyła zdenerwowaną już dostatecznie opinię publiczną afera szpie-
gowska pułkownika Redla, i wywołała wrażenie piorunujące. Wszyscy mają odczucie, że Austria 
stała na wulkanie, przed którego wybuchem szukałaby była schronienia, w fałszywym uciekając kie-
runku. Całe pogotowie wojenne i różnej kategorii mobilizacje, które nie tylko same ogromne pochło-
nęły sumy, lecz jeszcze większe wywołały szkody materialne na polu finansowym i ekonomicznym, 
były, jak powszechnie przypuszczają, przedmiotem transakcji szpiegowskiej i nie chroniły państwa 
austriackiego, w razie wybuchu wojny, w tym stopniu, jak tego mieliśmy prawo wyczekiwać. 

Rozmiary sprawy Redla – czytamy w komentarzu – cechuje „przykra niepew-
ność”, niewiedza, w jakim zakresie i w jakim stopniu tajemnice wojskowe Austro-
Wegier przeniknęły do „ościennego państwa”. Fatalne w skutkach i skrajnie krótko-
wzroczne okazało się nakłonienie pułkownika do samobójstwa. Zeznający w śledztwie 
i postawiony przed sądem Redl, jak to obrazowo ujęto w komentarzu, przedstawiał-
by o wiele większą wartość, niż leżąc w grobie. Tej i podobnym opiniom towarzy-
szy pełen wzburzenia apel o wyjaśnienie wszystkich aspektów afery szpiegowskiej, 
gdyż z punktu widzenia prawa i sądownictwa wojskowego jest to „kwestia zasadni-
cza, tworząca niesłychanej wagi precedens na przyszłość”. Machina kontrwywiadow-
cza kompletnie zawiodła, pomimo rzucającego się w oczy rozrzutnego trybu życia 
Redla, co natychmiast po jego śmierci wyszło na jaw, a winno wyjść znacznie wcze-
śniej. Redakcja dodaje:

Na tych paru uwagach na razie poprzestajemy, zastrzegając sobie głos, gdy wykryją się dalsze szcze-
góły tej tajemniczej, charakteru i rozmiarami swymi niesłychanej afery.



263PUŁKOWNIK  REDL

Komentarz niejako uzupełnia informacja podana za „Korrepondenz Austria” 
o napiętnowaniu przez posłów Zjednoczenia Chrześcijańsko-Społecznego w Wiedniu 
„systemu zacierania” (Vertuschungssystem), który polegał na zmuszeniu pułkownika 
Redla do popełnienia samobójstwa w celu zatuszowania afery.

Obok komentarza umieszczono obszerny serwis informacyjny Szpiegostwo puł-
kownika Redla, podzielony na fragmenty noszące intrygujące tytuły np. Tajemnicza 
dama. – Stefan Horinka, z których dwa odnoszą się do spraw polskich: Redl zdradza 
towarzystwa strzeleckie i Redl w Warszawie. Mowa w nich o „obszernym i wyczer-
pującym elaboracie” Redla na temat stosunku austriackiego ministerstwa wojny do 
ruchu strzeleckiego, który posłużył rosyjskiemu Ministerstwu Spraw Zagranicznych, 
jako materiał do interwencji dyplomatycznej w Wiedniu, a także o pobytach pułkow-
nika w Warszawie, jego hulaszczym trybie życia i utrzymywaniu „bliższych stosun-
ków przyjaźni” z generałem Miszczenką, pełniącym wcześniej funkcję attaché woj-
skowego ambasady rosyjskiej w Wiedniu.

W tym samym numerze dziennika odnotowano też przypuszczenia gazet czeskich 
odnośnie do możliwości wyjazdu konsula rosyjskiego Żukowskiego z Pragi z powo-
du jego uwikłania w aferę szpiegowską i o samobójstwie kilku wysoko postawionych 
oficerów rosyjskich, jako konsekwencji zdrady Redla. 

W numerze 249 (porannym) z  3 czerwca dominują informacje telegraficzne 
z Wiednia, ciągle jeszcze umieszczane na s. 1 w wyodrębnionej tematycznie rubry-
ce Szpiegostwo Redla. Doniesienia są standardowe, a mowa w nich między innymi 
o stanowczym podtrzymywaniu przez dzienniki praskie opinii, iż Redl wydał Rosji 
„ordre de bataille” armii niemieckiej na wypadek wojny z Rosją, i o konieczności 
przebudowy fortyfikacji austriackich. A w następnym numerze podane jest doniesie-
nie „Neue Wiener Tagblatt”, iż Redl przekazał Rosji plan przygotowań wojennych 
Austro-Węgier w Galicji, Bośni i Dalmacji.

W numerze 251 (porannym) z 4 czerwca telefoniczne doniesienia z Wiednia są 
nader lakoniczne, a nadanie im tytułu Echa afery Redla, znamionuje schyłek zainte-
resowania sprawą, choć ciągle gości ona jeszcze na pierwszej stronie dziennika (prze-
słania ją teraz sprawa Lukácsa i bulwersujące doniesienia z parlamentu węgierskie-
go). Tak samo jest w 253 numerze (porannym) „Nowej Reformy”, w którym na s. 1 
nieokazały tekst Echa afery Redla (tu informacja o wywiadzie udzielonym „Bohemii” 
przez konsula rosyjskiego Żukowskiego w Pradze i o jego zażaleniu złożonym wła-
dzom austriackim na kierowane wobec niego zarzuty o współpracę z Redlem) są-
siaduje z obszernym serwisem informacyjnym zatytułowanym Skandaliczne zajścia 
w parlamencie węgierskim, z podziałem na sekwencje tematyczne: Manifest Justha, 
Lukacs o swoim ustąpieniu, Sprawozdanie kapitana Goëre, Przesilenie gabinetowe, 
Prasa o zajściach. W szczegółach odnoszących się do tego skandalu przytaczane są 
okrzyki wznoszone przez posłów opozycyjnych: „Gwardia Redla! (poseł Husar pod 
adresem debiutującej straży parlamentarnej), „Niech żyje armia!” (poseł Dezyderiusz 
Polonyi ironicznie o c. k. armii, skompromitowanej wskutek afery Redla). W taki spo-
sób nazwisko pułkownika – nabierając treści symbolicznych – niesłychanie szybko 
przenosi się z Wiednia i Pragi do Budapesztu.



264 Krzysztof  Stępnik

W kolejnych numerach „Nowej Reformy” doniesienia o aferze szpiegowskiej są 
raczej marginalne i ograniczają się do szczegółów (zwraca uwagę rzadkie powołanie 
się na prasę rosyjską). Wyjątkiem, ale równocześnie w zasadzie zamykającym temat, 
jest dokładne omówienie treści odpowiedzi na interpelacje poselskie ministra obrony 
krajowej Georgiego w numerze 255 (porannym), i o ostrej reakcji prasy wiedeńskiej 
na to niesatysfakcjonujące wystąpienie w numerze 256 (popołudniowym). 

Aferze Redla najwięcej uwagi poświęcił nastawiony na sensację „Ilustrowany 
Kurier Codzienny”, który jednak – w  przeciwieństwie do „Gazety Lwowskiej” 
i „Czasu” – nie miał zahamowań w kwestii politycznego jej komentowania. Pod tym 
względem wyprzedził prasę galicyjską (oczywiście nie do końca i nie we wszystkim, 
czego przykładem jest „Nowa Reforma”), a zwłaszcza ten jej odłam, który sprzyjał 
ruchowi strzeleckiemu i  dał się zaskoczyć argumentacji przeciwnika politycznego. 
Można nawet postawić tezę, że nie wykorzystano śmiałych komentarzy „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego”, które wprawdzie ukazywały ruch strzelecki w kontekście afe-
ry Redla, ale jako jej ofiarę i podnosiły znaczenie tego ruchu w powstrzymaniu Rosji 
od agresji na Austro-Wegry. Dziennik wykazał perswazyjną inteligencję w stopniu 
o wiele wyższym niż tak zwane poważne pisma, które niekiedy wybierały taktykę 
przemilczenia, by przywołać tu konserwatywny „Przegląd Polski”, czy „Przyjaciela 
Ludu”, organ PSL-u. „Ilustrowany Kurier Codzienny” wyprzedził również prasę war-
szawską, ale ta po głośnych komentarzach „Gazety Codziennej 2 Grosze” przejęła 
inicjatywę i zmusiła do przyjęcia linii obrony przez sprzyjającą działalności Komisji 
Tymczasowej część prasy galicyjskiej, czego przykładem jest reakcja na „dwugro-
szówkę” zorientowanej niepodległościowo ”Krytyki”. Najpoważniejsze wystąpienie 
polityczne w  sprawie afery Redla, a mianowicie artykuł Zygmunta Balickiego za-
mieszczony w „Przeglądzie Narodowym”, o którym będzie jeszcze mowa, bazował 
właśnie na sensacjach „Gazety Porannej 2 Grosze”. Zatem i „ikac” i „dwugroszówka” 
odegrały niebłahą rolę w uruchomieniu politycznego myślenia na temat afery Redla. 
Nauka z tego jest i taka, że nie należy lekceważyć prasy codziennej i jej jaskrawych 
politycznych nastawień, nawet jeśli sensem jej istnienia jest pogoń za sensacją. To, 
o czym nawet nie pomyśli wytrawny czy zbyt wytrawny statysta, ogół ma już na swo-
ich ustach. Ciekawe, że nie, dajmy na to, „Czas”, ale „Ilustrowany Kurier Codzienny” 
mógł przechwalać się przedrukami swoich komentarzy w „dziennikach tak poważ-
nych” jak „Zeit”, Tagblatt”, „Arbeiter Zeitung” i „Deutsches Volksblatt” , co trium-
falnie zakomunikowano.

Ale wróćmy do „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, który przez kilka dni in-
formował o aferze w sposób konwencjonalny. W numerze 119 (27 maja) podano, iż 
powodem samobójstwa Redla było „przepracowanie wskutek wzmożonej pracy szta-
bu, spowodowanej sytuacją zagraniczną”. W następnych zaś mowa jest o tym, iż był 
on „najniebezpieczniejszym szpiegiem rosyjskim”, co znajduje oficjalne potwierdze-
nie w „Militärische Rundschau”. Dopiero numer 125 (3 czerwca) przynosi z sobą ist-
ną eksplozję informacji, zaopatrzonych w komentarz. Można by go nazwać numerem 
specjalnym, gdyż niemal w całości poświęcony on został aferze Redla. Na stronie ty-
tułowej pod sugestywnym rysunkiem umieszczono krzyczący podpis: Wyprowadzono 



265PUŁKOWNIK  REDL

by nas na pewną rzeź!. Wyprowadzono by – taki był jego sens – nas Polaków i c. k. ar-
mię, gdyby wojna na Bałkanach przekształciła się w wojnę Rosji z Austro-Węgrami. 
Rzeź pewną, bo zdrada Redla, „niesłychana, niepojęta, potworna” (redaktor dobiera 
intensywne przymiotniki), niechybnie by do niej doprowadziła. Tu w grę wchodziły 
także „nasze losy”, narażone na szwank wskutek „skandalicznej opieszałości” austro-
węgierskiego sztabu generalnego. Poderwano zaufanie monarchy i rządzonych przez 
niego ludów, które ofiarnie zaspokajały wszelkie potrzeby wojskowe. 

I tu następuje efektowna figura myśli, zbudowana na hipotezie, dlaczego Rosja 
nie zdecydowała się na wojnę, mając przed sobą wskutek zdrady całkowicie odsło-
niętego przeciwnika. Dlatego, tłumaczy komentator, że Rosję powstrzymała obawa 
przed największą niewiadomą, jaką jest kwestia polska. Imperium zawahało się przed 
tym, co nie da się ująć za pomocą liczb, i tym, co wiecznie spędza i spędzać będzie 
mu sen z oczu.

Rosja ulękła się polskiego ruchu zbrojnego, ulękła się obudzonej wypadkami bałkańskimi z letar-
gu duszy polskiej żyjącej pragnieniem zemsty na swym śmiertelnym wrogu i ukochaniem idei nie-
podległości ojczyzny (s. 2).

Autor komentarza23 puentuje swoją efektowną myśl akcentem przygany wo-
bec c. k. Monarchii, której głównym celem politycznym winna być nie południo-
wa Słowiańszczyzna, ale zwalczanie Rosji, określanej tu tradycyjnym mianem „ty-
rana północy”. 

W numerze 126 (4 czerwca) zwraca uwagę notka Denuncjator polskich towa-
rzystw strzeleckich, której tytuł zręcznie pod względem perswazyjnym figuruje Redla, 
jako delatora, ale nie oficera wywiadu w jakiś sposób współpracującego z ruchem. Nie 
jest on tu prowokatorem, ale donosicielem piszącym „elaboraty”, które wywoływały 
i ten skutek, że w sprawie związków strzeleckich rosyjskie ministerstwo spraw zagra-
nicznych interweniowało w Wiedniu (s. 3). Zatem zdrajca Redl nie ma nic wspólnego 
z tymi związkami, których czystość tym samym pozostaje poza wszelkimi podejrze-
niami. Jednak nie postawiono tu pytania, skąd brała się wiedza Redla umożliwiająca 
pisanie mu tak obszernych elaboratów. W tym kontekście swój asekuracyjny sens ma 
wyrażone przypuszczenie, iż „nie jest wykluczone”, że „w czasach mobilizacyjnych” 
Redl przyjeżdżał do Lwowa.

Numer 127 (5 czerwca) „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” również można 
uznać za numer specjalny z rysunkiem na stronie tytułowej Niebywała afera szpie-
gowska i krzyczącym podpisem Skandale w Austro-Węgrzech. Informacje i komen-
tarze odnoszą się tu głównie do afery Redla i „panamy wegierskiej”, czyli skandalu 
związanego z korupcją polityczną, jakiej dopuścił się premier Lukács, określany so-
czystym mianem „szachraja politycznego i korupcjonisty”. Jak widać, w przeciwień-
stwie do urzędowych czy nobliwych dzienników, „ikac” nie krępował się względami 

23 Być może był nim wydawca i redaktor naczelny Marian Dąbrowski, niedługo potem jeden z naj-
zdolniejszych propagandystów Legionów.



266 Krzysztof  Stępnik

poprawności politycznej. Wymowa płynąca z zestawienia tego, co stało się w Austrii 
i na Węgrzech zawiera się w myśli, że afery Redla i Lukácsa „wstrząsnęły niemal 
podwalinami monarchii”. To „niemal” jest tu znaczące, gdyż komentator nie odczuwa 
Schadenfreude z powodu moralnej kompromitacji Austro-Węgier, a redakcja niejed-
nokrotnie deklaruje postawę propaństwową. Tych zahamowań nie ma prasa warszaw-
ska. Diagnozy są podobne, ale intencje i rachuby polityczne całkiem odmienne. 

„Ilustrowany Kurier Codzienny” odnosi się również do kwestii pochodzenia 
Redla. Podkreśla, jak cała prasa polska, jego niemiecką przynależność narodową, ha-
katystyczną nienawiść do Polaków. Z usposobienia Prusak (to brzmiało jak inwekty-
wa), wyznania katolickiego (nr 125 z 3 czerwca). W następnym numerze na s. 6 poda-
na jest informacja przedrukowana za „Ostdeutsche Rundschau”, że dziadek Redla był 
galicyjskim Żydem (przypuszczenie to robi furorę w prasie endeckiej). Nie do przyję-
cia natomiast są spekulacje wyrażane nawet przez „oględniejsze” pisma niemieckie, 
że zdrajca był spolonizowanym Niemcem lub też zniemczonym Polakiem, albowiem 
był on po prostu hakatystą. 

Z bogatych doniesień odnoszących się do afery Redla odnotować warto informa-
cję o szerzącej się pod jej wpływem manii prześladowczej, której ofiarą padło sześć 
osób we Lwowie. Zostali oni hospitalizowani w  szpitalu psychiatrycznym; to nie-
mal epidemia, konkluduje dziennik (nr 130 z 8 czerwca). Odnotowano też przypadek 
pewnego porucznika rezerwy, cierpiącego na manię prześladowczą, który w obawie 
przed posądzeniem go o związki z Redlem, usiłował popełnić samobójstwo24.

Przekonanie o wszechobecności szpiegów gruntowały ciągłe procesy, na przykład 
te odnotowane przez „Gazetę Lwowską” i „Czas”, „Nową Reformę” czy „Ilustrowany 
Kurier Codzienny”, w numerze 129 (7 czerwca) donoszący, że przed sądem krakow-
skim stanąć ma w najbliższych dniach liczna szajka szpiegów. Nawiasem mówiąc, te 
zdarzenia i  towarzyszące im objawy manii prześladowczej były złowrogim sygna-
łem rzeczywistych, a niesłusznych posądzeń o szpiegostwo, kończącymi się natych-
miastowym wykonaniem wyroków śmierci na niewinnej ludności w pierwszym roku 
wojny. Stefan Żeromski określił w związku z tym cesarza Franciszka Józefa mianem 
„wieszatiela”, w swojej antylegionowej powieści „Caritas”. 

Prasa warszawska z uwagą śledziła dochodzące z Wiednia sensacyjne wątki afe-
ry Redla, i  korzystając z okazji, starła się im nadać znaczenie polityczne. „Gazeta 
Warszawska” w numerach 147-151 i 153 (od 1 do 7 czerwca) na s. 1 bądź 2 wyod-
rębniła osobny blok informacyjny, nadając mu tytuł Sprawa Redla. W ramach tego 
bloku, głównie za prasą wiedeńską, relacjonowano przebieg wydarzeń, których fina-
łem było samobójstwo pułkownika oraz przebieg prowadzonego śledztwa. Niemało 
jest tu akcentów polskich. Na przykład w numerze 147 (1 czerwca) podano informa-
cję, że Redl, jako porucznik 80. lwowskiego pułku piechoty, był oficerem udzielają-

24 Pisały o  tym także inne dzienniki: „Nowa Reforma” nr 248 (2 czerwca, numer popołudnio-
wy) „Czas” nr 250 (3 czerwca, wyd. popołudniowe), „Gazeta Poranna 2 Grosze” nr154 (6 czerwca). 
Żydowską narodowość porucznika rezerwy Wilhelma Klauznera (bo o niego to chodziło) podkreślała 
„dwugroszówka”.



267PUŁKOWNIK  REDL

cym się towarzysko i lubianym. Ta opinia odbiega od szeregu innych, które wypowia-
dali służący w innych pułkach Polacy, o czym donosiła prasa galicyjska. W numerze 
148 (2 czerwca) podkreśla się, że sprzedaż przez Redla „najtajniejszych planów stra-
tegicznych” w wypadku wojny naraziłaby Austro-Węgry na „najcięższe niebezpie-
czeństwo”. Punkt widzenia prasy polskiej na sprawę w tym wypadku jest literalnie 
zbieżny, co nie znaczy, że identyczne są intencje polityczne.

W tym samym numerze wskazuje się na występowanie Redla w roli rzeczoznaw-
cy w procesach wytoczonych szpiegom w Krakowie i jego znajomości wśród ofice-
rów garnizonowych w Krakowie, Lwowie i Przemyślu. Pisze się, że był on od czter-
nastu lat na służbie szpiegowskiej „obcego państwa”25, ale bez ekscytacji właściwej 
części prasy galicyjskiej, to znaczy zasadniczo z pominięciem określeń moralnie dys-
kwalifikujących typu „niebywała” czy „haniebna” zdrada, choć i  takie się zdarzają 
(„zbrodnicza działalność”), bo zdrada jest zdradą. Afera dotykała mocno tych, którzy 
byli nią poruszeni, czyli adherentów Austro-Wegier, ale nie tych, którzy, jak endecka 
„Gazeta Warszawska”, stawiali na Rosję. W tym samym numerze pojawia się moc-
ny akcent polityczny, mianowicie teza, że sprawa Redla (właśnie sprawa, a nie afera) 
„ma i dla nas niepoślednie znaczenie”:

Jest dziś publiczną tajemnicą, że akcja rządu austriackiego na polu popierania działań tzw. „komi-
sji tymczasowej ”odbywała się za pośrednictwem instytucji, w których zakresie działania był rów-
nież pułkownik Redl. Jest przeto sprawą pierwszorzędnej wagi dla opinii polskiej dowiedzenie się 
czy i ewentualnie w jakim stopniu był czynny na tym polu szef biura kontr-szpiegowskiego p. puł-
kownik Redl (s. 2). 

Za „Neues Wiener Journal” zacytowana jest opinia, że Redl kontaktował się 
z  polskimi parlamentarzystami w Wiedniu, którzy naturalnie nic o  jego działalno-
ści nie wiedzieli. Na razie wydaje się to oczywiste, ale nieco później dawało to pre-
tekst do ich obwiniania przynajmniej o  naiwność. W następnym numerze „Gazeta 
Warszawska” dementuje doniesienie „Neues Wiener Journal”, że Redl był Polakiem, 
podkreślając, jak cała prasa polska, że pochodził z  rodziny „czysto niemieckiej”. 
Wzmiankuje, że podczas swojego pobytu w Warszawie Redl poznał pewną subretkę 
występującą w kabarecie „Aquarium”, z którą wyjechał do Wiednia. 

W numerze 150 (4 czerwca) za „Ilustrowanym Kurierem Codziennym” poda-
na jest opinia o roli Redla w zaszczuciu dyrektora policji krakowskiej, a za „Nową 
Reformą” pogłoska w Krakowie o tym, że Redl wzorowo opracowywał szpiegowskie 
„elaboraty strategiczne”, zajmując się ponadto „gorliwie organizacjami politycznymi 
polskiej młodzieży w Galicji i stosunkiem tych, tak zwanych „wojskowych” organi-
zacji do austro-węgierskiego ministerium wojny” (s. 2). 

„Tak zwana” komisja tymczasowa, „tak zwane” wojskowe organizacje. 
Cudzysłowowa formuła użyta przez „Gazetę Warszawską” jest istotną oznaką dy-

25 Prasa warszawska nie używała określeń typu „szpieg rosyjski”, lecz stosowała eufemizmy w ro-
dzaju: szpieg na służbie „obcego państwa”, „ościennego mocarstwa” lub nawet „zaprzyjaźnionego” mo-
carstwa.



268 Krzysztof  Stępnik

stansu i równocześnie wskazaniem przeciwnika politycznego, w dodatku w obciąża-
jącym kontekście afery szpiegowskiej. Można powiedzieć, że jej redakcja wykorzy-
stała nadarzającą się okazję, by zaczernić obraz wroga i politycznie zagospodarować 
sensację. Świadczy też o tym błyskawiczne powołanie się w numerze 151 (5 czerw-
ca) na „Gazetę Poranną Dwa Grosze” (tego samego dnia), która za enigmatycznym do-
brze poinformowanym źródłem doniosła, że pułkownik był Żydem i swoje uprzednie 
nazwisko Redlich zmienił w 1902 roku na „typowo mieszczańskie niemieckie”: Redl 
(s. 2). W numerze 153 (7 czerwca) pojawia się informacja, że po odpowiedzi na inter-
pelacje poselskie ministra Georgiego, głosami parlamentarzystów polskich i niemiec-
kich odrzucono wniosek posła Nemoca o otwarciu dyskusji nad ta odpowiedzią (s. 2). 

Wiele miejsca aferze szpiegowskiej poświęcił „Kurier Warszawski”, a pokaźny 
zasób informacji i komentarzy rozdysponowany został w postaci krótkich notek w ru-
brykach Ze świata i Telegramy Kuriera Warszawskiego albo odrębnych tekstów, czę-
sto nawiązujących do wiadomości podawanych przez dzienniki galicyjskie („Czas”, 
„Gazeta Lwowska”, „Nowa Reforma”) oraz wiedeńskie i praskie. Zaznacza się trój-
dzielność pod względem sposobu przedstawiania afery, która najpierw – by odwołać 
się do typowych tytułów – naświetlana jest jako „sensacyjna sprawa szpiegowska”, 
następnie zaś „sprawa Redla”, by w końcu przybrać postać pogłosową jako „echa 
sprawy Redla”. Od końca maja przez kilkanaście dni w tym rytmie podawania infor-
macji i jej komentowania redakcja starała się przykuć uwagę czytelnika. 

W numerze 146 (29 maja) w dodatku porannym na s. 3 wybija się informacja po-
dana za praską „Bohemią”, że uprawdopodabnia się pogłoska o szpiegostwie pułkow-
nika Redla, pomimo oficjalnych zaprzeczeń, o czym ma świadczyć wizyta namiest-
nika ks. Thuna u komendanta korpusu w Pradze oraz szereg zarządzeń wojskowych. 
Następnego dnia w wydaniu głównym podano informację o samobójstwie i pogrzebie 
Redla oraz nawiązano do komunikatu ogłoszonego przez „Militärische Rundschau”. 
Podkreśla się, że afera wywołała w Wiedniu „niesłychaną sensację” i zrazu ten ele-
ment wydaje się dominować w  trybie informowania o  niej. Do urzędowego orga-
nu armii austriackiej odwołuje się jeszcze tekst Sensacyjna sprawa szpiegowska, za-
mieszczony w numerze 148 (31 maja), na s. 3 dodatku porannego. W przeciwieństwie 
do wielu innych dzienników podana została precyzyjna informacja, że Redl był sze-
fem biura wywiadowczego komendy korpusu w Pradze, czyli jednostki, która „słu-
ży podobnym celom, jak biuro ewidencyjne ministerium wojny”. Sprawa jest o tyle 
istotna, iż powszechnie przyjmowano, że pułkownik kierował biurem ewidencyjnym 
w Wiedniu. W konwencji sensacji przywołuje się informacje o  homoseksualizmie 
Redla i jego wystawnym trybie życia. 

W numerze 149 (1 czerwca) w wydaniu głównym na s. 12 opublikowany zo-
stał obszerny tekst informacyjny pod takim samym tytułem jak w numerze poran-
nym z poprzedniego dnia26. Podano szczegóły kariery Redla i opisano, jak doszło do 
uzyskania pewności przez władze wojskowe, że wysoko postawiony szpieg znajduje 

26 Bazował on na obszernej sekwencji informacji Niebywała afera szpiegowska w Austrii, wyekspo-
nowanych na s. 1 wydania porannego „Nowej Reformy” (nr 245 z dnia 31 maja). 



269PUŁKOWNIK  REDL

się w dowództwie korpusu w Pradze. Podkreśla się, a właściwie przecenia, rolę puł-
kownika, jako jednostki paraliżującej (a nie mogącej sparaliżować) akcję militarną 
Austro-Węgier na Bałkanach.

Z rzeczy mogących zainteresować czytelnika podano informację o działalności 
w Wiedniu w jednym z mieszkań „centralnego biura szpiegów” (nie można było do-
powiedzieć, że rosyjskich, choć w następnym numerze mowa jest, iż kierowały nim 
Rosjanka i Dunka) i o uporczywie krążącej po Krakowie pogłosce o aresztowaniu kil-
kunastu osób wojskowych i cywilnych w związku ze sprawa Redla. 

W numerze 150 (2 czerwca) w wydaniu głównym na s. 9-10 opublikowano ob-
szerny tekst Sprawa Redla, który jest montażem informacji powtarzanych za „Neue 
Freie Presse”, praskimi „Narodnimi Listami” i wiedeńską „Zeit”. Mowa w nim, mię-
dzy innymi, o udziale Redla w „salwowaniu” szpiegów, jako skutku brania przezeń 
udziału w śledztwach i rzucaniu podejrzeń na niewinnych oficerów i osoby cywilne 
i o zdarzeniach, do jakich doszło w hotelu Klomsera w sobotę 24 maja. Podkreślono 
rolę szefa biura ewidencyjnego, pułkownika sztabu generalnego Augusta Urbańskiego 
w osaczeniu i udowodnieniu winy Redlowi. Identyczny tytuł nosi nota zamieszczo-
na w numerze 151 (3 czerwca) w dodatku porannym na s. 2 i w wydaniu głównym na 
s. 7. Ponieważ w kilku pismach wiedeńskich, a zwłaszcza w „Neues Wiener Journal”, 
pojawiło się stwierdzenie, że Redl jest Polakiem, redakcja – podobnie jak wiele in-
nych polskich dzienników, zadała kłam tej insynuacji, podkreślając czysto niemieckie 
pochodzenie Redla i jego „hakatystyczną nienawiść” do oficerów Polaków. Powraca 
wątek Rosjanki i Dunki, podpisujących się nazwiskiem Ujhelius. W numerze 152 
(4 czerwca) w  dodatku porannym na s. 3 podniesiono między innymi roztrząsaną 
w dziennikach praskich i wiedeńskich kwestię rozmiarów winy Redla. Te pierwsze 
wykazywały większe zdecydowanie w ocenie zasięgu zdrady, posuwając się nawet 
do hipotezy, iż Redl mógł wydać nawet „ordre de bataille” armii niemieckiej na wy-
padek wojny. Gazety wiedeńskie rozpisywały się natomiast na temat wydania przez 
Redla planów mobilizacyjnych armii austro-węgierskiej, co jeden z wysokich ofice-
rów uważał z definicji za niemożliwe (pisała o tym „Zeit”), choć powszechnie mówi 
się o konieczności przebudowy twierdz jako skutku zdrady. 

W numerze 152 (4 czerwca) w wydaniu głównym w rubryce Przegląd prasy wy-
odrębniono passus Po sprawie Redla, który jest obszernym streszczeniem artykułów 
zamieszczonych w  „Czasie” i  „Dzienniku Polskim”, komentujących kwestię fatal-
nych skutków dla bezpieczeństwa państwa zmuszenia do samobójstwa pułkownika 
Redla, fałszywego pojmowania honoru oficerskiego. 

W kolejnych numerach „Kuriera Warszawskiego” z 5-7 i 9-10 czerwca doniesie-
nia przybierają postać passusu w rubrykach informacyjnych, wyodrębnianych na ogół 
tytułem Echa sprawy Redla. Afera wyraźnie schodzi z pierwszego planu newsów, za 
to podawane są jej szczegóły; nawet odpowiedź na interpelacje poselskie ministra 
obrony krajowej Georgiego nie zostaje specjalnie podkreślona. 

„Gazeta Poranna 2 Grosze”, uchodząca jak byśmy dziś powiedzieli za endecki ta-
bloid, wyróżniający się spośród dzienników warszawskich najbardziej zdecydowanym 
nastawieniem antysemickim, podawała informacje na temat afery w rubryce noszącej 



270 Krzysztof  Stępnik

tytuł Różne nowiny oraz komentowała je w formie odrębnych artykułów, a nawet ar-
tykułów wstępnych (nie podpisanych nazwiskiem). W numerze 148 (31 maja) pisano 
o szczegółach samobójstwa Redla, do czego powrócono w numerze 151 (3 czerwca). 
Numer 152 (4 czerwca) otwiera na s. 1 artykuł wstępny noszący tyleż sugestywny, 
ile insynuujący tytuł Splątane nici. Tekst rozpoczyna się od przywołania powszech-
nie kursującej w obiegu prasowym wypowiedzi Franciszka Józefa o  aferze Redla, 
jako najbardziej skandalicznym wydarzeniu mającym miejsce w czasie jego panowa-
nia. Jednakże jak gdyby dopowiada komentator, ta sensacja winna dawać do myślenia 
także Polakom, gdyż dotyczy ich „bezpośrednio”. Łączyć bowiem mają Redla „splą-
tane nici” jego związków jako szefa austriackiego „biura ewidencyjnego” (Piłsudski 
dementował później tę powszechnie panującą mylną opinię) z  „parlamentarzysta-
mi polskimi” w Wiedniu, biorącymi bezpośredni udział w  „komisji tymczasowej” 
(konsekwentnie powtarzane cudzysłowy stanowią oznakę ironicznego stosunku do 
Koła polskiego i do politycznej platformy współpracy ruchu niepodległościowego). 
Redl miał z nimi pozostawać w bezpośrednich stosunkach, czego dowodem mają być 
twierdzenia pism niemieckich. Dziwny to sposób rozumienia dowodu, niekoniecz-
nie prawdziwy, nawet wówczas gdyby podane zostało konkretne źródło prasowe, ale 
i tego nie ma. 

W Warszawie miał Redl kontaktować się z niedookreślonym przez autora artyku-
łu kręgiem osób, określanych mianem głupców, ludzi naiwnych i prowokatorów. Nie 
pada żadne nazwisko, ale piętnuje się „pewien gatunek niepoczytalności politycznej”, 
który zagościł w Warszawie, a teraz został zdemaskowany wskutek afery szpiegow-
skiej. Ponadto Redl miał zwerbować Azefa, o czym pisała przed kilkoma miesiącami 
rosyjska gazeta „Łucz” (inne dzienniki powołujące się na te sensację jako źródło in-
formacji podają prasę wiedeńską). Łatwo można było teraz utworzyć figurę, przema-
wiającą do odbiorcy jako odrażający fantazmat zdrady:

Zaprzedany ciałem i  duszą Prusom Daszyński, niepoczytalny krzykacz Tetmajer, Śliwiński, któ-
ry radykalnie wyleczył swe finanse, odkąd zajął się działalnością „powstańczą”, Żydzi Diamand 
i Feldman, a na czele ich wszystkich – szpieg i zdrajca Redl, z nim może Azef – oto czynniki, które 
na gruncie polskim miały realizować „orientację austriacką” i uszczęśliwić dzielnicę naszą powsta-
niem na rzecz Austrii. 

Opatrzność, dopowiada komentator, uchroniła przed hańbą, jako byłoby przelanie 
„krwi polskiej za złoto pobrane przez szpiegów austriackich”. Uczucie wstydu winno 
ogarnąć tych, którzy dali się uwieść, choć na chwilę „orientacji austriackiej”. 

W tym samym numerze w rubryce Różne nowiny w kontekście sprawy kontaktów 
pułkownika w Wiedniu z damami trudniącymi się rzemiosłem szpiegowskim, posłu-
gującymi się nazwiskiem Ujheljus pojawia się kategoryczne stwierdzenie, które staje 
się politycznym punktem oskarżenia ruchu strzeleckiego, powtórzonego za „Gazetą 
Poranną 2 Grosze” przez Zygmunta Balickiego (o czym będzie jeszcze mowa):

Z papierów zabranych w mieszkaniu Redla i z jego przedśmiertelnego zeznania na piśmie wynika, iż 
był on faktycznym, chociaż ukrytym, organizatorem stowarzyszeń strzeleckich w Galicji, formowa-



271PUŁKOWNIK  REDL

nych z takim pośpiechem podczas naprężenia się stosunków politycznych z powodu kryzysu bałkań-
skiego. Oczywiście, iż jednocześnie wysyłał wyczerpujące raporty o tych organizacjach stronie zain-
teresowanej. Wynikiem tej działalności była interwencja dyplomatyczna w Wiedniu27. 

Teza sformułowana została kategorycznie, ale zbudowano ją na przesłankach fał-
szywie wskazujących źródła informacji. Nie wiadomo, skąd redakcja mogła wiedzieć 
(byłaby taką jedyną na świecie), że we wzmiankowanych dokumentach czy zezna-
niu, są jakiekolwiek treści odnoszące się do roli Redla jako organizatora ruchu strze-
leckiego. 

W następnym numerze pisma opublikowano odrębny tekst Redl Żydem, w którym 
„zdemaskowano” Redla jako Żyda, który swoje nazwisko Redlich i wyznanie zmie-
nił w 1902 roku. Podkreślono w nim, że we Francji szpiegiem jest z reguły oficer Żyd 
(pomijając kompletnym milczeniem dzieje afery Dreyfusa), podobnie w Rosji i, jak 
się teraz okazało, w Austrii. „Żydowskie pochodzenie Redla” – podkreśla dziennikarz 
– „wyświetla wiele rzeczy”, a w szczególności „poufne stosunki” Redla z „osławio-
ną” Komisją Tymczasową (w której ważną rolę odgrywają „Diamanty i Feldmany”) 
i  jego kierownictwo „w organizowaniu pseudowojskowych stowarzyszeń strzelec-
kich”. Konkluzja jest następująca:

Żyd, wysoki oficer austriacki, jednocześnie szpieg i zdrajca oraz Żydzi, socjaliści galicyjscy podali 
sobie bratnie dłonie, by wywołać ruch, który pogrążył by nas w przepaść prawie bez wyjścia28.

W artykule wstępnym Mistrze zdrady, opublikowanym w numerze 154 (6 czerw-
ca) na s. 1, na kanwie afery Redla i jego rzekomo żydowskiego pochodzenia, budo-
wane jest przesłanie, stanowiące dobitny wyraz ideologicznego antysemityzmu, któ-
rego późniejszym odpowiednikiem jest pojęcie żydokomuny. Redl czy raczej Redlich 
włączony zostaje do galerii „demonicznych zdrajców pochodzenia żydowskiego”, bę-
dącej znakiem obecnych czasów. Padają nazwiska Azefa, Bakaja i Hartinga, właśnie 
owych mistrzów zdrady, pracujących na dwa fronty. Matecznikiem zdrady ma być ży-
dowskie poczucie obcości, nienawiść i pogarda dla chrześciajn. Nie przynależący du-
chowo do wspólnoty danego narodu Żyd – utrzymuje dziennikarz – z natury będzie 
skłonny do zdrady, i nie odczuje on z tego powodu żadnych wyrzutów sumienia. Bo 
będzie nim kierować resentyment do obcych. Łatwo też im o kamuflaż, gdyż w ich 
psychice nie nastąpią załamania i przejścia duchowe, jakie byłyby udziałem reprezen-
tantów krwi i instynktów narodów europejskich.

Przychodziło im to łatwo, bo zarówno pod mundurem sztabowca austriackiego, jak pod kurtką re-
wolucjonisty rosyjskiego, tu i tam biło serce Żyda, pełne nienawiści i pogardy dla „gojów”, których 
jeden wysyłał na szubienice lub pod bomby, drugi zamierzał wysłać setkami tysięcy na pola prze-
granych bitew. 

27 „Gazeta Poranna 2 Grosze” 1913, nr 152 (4 czerwca), s. 1-2.
28 „Gazeta Poranna 2 Grosze” 1913, nr 153 (5 czerwca), s. 2.



272 Krzysztof  Stępnik

Zarówno ten artykuł, jak i poprzednio wskazywane, stały się podstawą politycz-
nego wystąpienia Zygmunta Balickiego, z  którym w  ostrą polemikę wszedł Józef 
Piłsudski. W ten sposób dwóch wybitnych adwersarzy politycznych, reprezentują-
cych wrogie sobie ideologie, starło się na gruncie afery Redla.

Radykalne opinie „Gazety Porannej 2 Grosze” nawet część prasy warszawskiej 
odbierała jako insynuacje (o czym będzie jeszcze mowa), ale szereg liczących się ty-
tułów podzielających racje Narodowej Demokracji bądź je respektujących („Gazeta 
Warszawska”, „Kurier Warszawski”) niekoniecznie skłonny był rezonować rewela-
cjami gazety o której mowa. Były też dzienniki reprezentujące inną opcję polityczną, 
które bez reszty aprobowały wykładnię polityczną afery Redla w wydaniu „dwugro-
szówki”. Przykładem jest konserwatywne „Słowo”, które w obszernym streszczeniu 
tekstów zamieszczonych w „Gazecie Porannej 2 Grosze”, całkowicie solidaryzowa-
ło się z ich wymową polityczną29. „Słowo” zresztą niespecjalnie interesowało się gło-
śną aferą, choć zamieszczało dość oderwane od siebie wzmianki, na przykład o doko-
nanym przez policję wiedeńską spisie poddanych rosyjskich i o pogłosce, że skazanie 
przed kilku laty w  Petersburgu za szpiegostwo korespondenta austriackiego Biura 
Korespondencyjnego barona Ungerna Sternberga było efektem działalności Redla, 
który w ten sposób go się pozbył. 

Nowopowstały „Kurier Ilustrowany”, będący jak gdyby warszawskim warian-
tem „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, nie poświęcił aferze szpiegowskiej zbyt 
wiele miejsca, choć w odrębnym tekście Sprawa szpiegostwa Redla, przywołał wie-
le jej elementów , zwłaszcza koncentrujących się szczegółach wydarzeń i przebiegu 
śledztwa30. Podano dokładną lokalizację hotelu Klomsera. Zwraca uwagę nie wiado-
mo skąd zaczerpnięta opinia, że śledztwo nie potwierdziło „pogłoski o homoseksual-
nych zboczeniach Redla”. Na stronie tytułowej numeru 156 z dnia 7 czerwca wyeks-
ponowano niewielki objętościowo tekst Alfred Redl, jednakże ilustrowany fotografią 
pułkownika. Mowa nim między innymi o nie satysfakcjonującym opinię publiczną 
wystąpieniu ministra Georgiego i o jej negatywnym nastawieniu do „samosądu ofi-
cerskiego”, jakim było wymuszenia samobójstwa na pułkowniku.

Afera Redla stała się przedmiotem zainteresowania tygodników warszawskich. 
Najpoważniejszy nad Wisłą i miarodajny „Tygodnik Ilustrowany” poświęcił jej osob-
ny całostronicowy esej31, choć zazwyczaj starannie unikał poruszania sensacyjnej te-
matyki, czyniąc niekiedy w tej kwestii znaczące wyjątki, jak w poruszającej opinię 

29 Warszawskie echa sprawy Redlowskiej”. „Słowo” 1913, nr 150 (7 czerwca), s. 3. Taki sam tytuł 
nosi passus zamieszczony w rubryce Z różnych stron, prowadzonej w „Dzienniku Poznańskim” (nr 130 
z 10 czerwca, s. 3). Powołano się w nim aprobatywnie na opinie „Słowa” i „Gazety Porannej 2 Grosze”. 
„Dziennik Poznański” w  artykule „Strzelcy” w  Galicji, podpisanym pseudonimem Niejeden (nr 133 
z  13  czerwca, s. 1) z  zadowoleniem odnotował rozporządzenie ministerstwa obrony krajowej Austro-
Wegier o  „ograniczeniu działalności związków strzeleckich”. Ostudzone zostały zapały „entuzjastów” 
i  zwolenników „rządów narodowych”, a  poza tym swoje zrobiły doświadczenia roku 1863, które „na 
szczęście – cieszy się komentator – nie przeszły bez następstw i trwałych śladów”.

30 „Kurier Ilustrowany” 1913, nr 151 (2 czerwca), s. 3. 
31 Szpieg, „Tygodnik Ilustrowany” 1913, nr 24 (maja), s. 468. Tekst podpisany kryptonimem Dees 

[być może kryje się pod nim nazwisko Stanisława Dzikowskiego]. 



273PUŁKOWNIK  REDL

publiczną głośnej sprawie Damazego Macocha, zbrodniarza z Jasnej Góry. Jego autor 
odniósł się przede wszystkim do zjawiska współczesnego szpiegostwa, które w sto-
sunku do niedawnej epoki uległo zmianom, choć zawsze wszystkie armie i  służby 
dyplomatyczne korzystały z usług służb wywiadowczych. Dawniejszy „romantyzm 
szpiegowski” obecnie odszedł w przeszłość, a usługi wywiadowcze stały się rzemio-
słem, niekiedy źle wynagradzanym, w którym nawet uczucie nienawiści nie odgrywa 
żadnej roli. To rzec można zimny fach uprawiany wyłącznie za pieniądze przez taj-
nych agentów, gotowych posunąć się do każdej nikczemności, z prowokacją i fabry-
kowaniem dokumentów włącznie. Z tego właśnie powodu są oni niebezpieczni nawet 
dla własnych mocodawców. 

Najwyższą kategorią szpiega jest oficer sztabu generalnego pozyskany dla wro-
giej armii, za którego usługi żadna cena nie jest wygórowana. Szpiegiem tej klasy 
okazał się pułkownik Redl, którego afera, co podkreśla się, „należy do najbardziej 
rozgłośnych wydarzeń z doby współczesnej”, i to w krytycznym momencie „ostatnie-
go przesilenia wojennego pomiędzy Austrią a Rosją”:

Rozkwit działalności szpiegowskiej pułkownika Redla przypada właśnie na tę epokę, którą nie tak 
dawno cały świat przeżywał z drżeniem serca, kiedy widmo wojny wisiało tuż nad głowami. 

Po tej konstatacji autor tekstu cytuje obszerny fragment komentarza jednego z pu-
blicystów wiedeńskich, który opisuje paradoks informacyjny, jakim była blokada in-
formacyjna w Austro-Węgrzech na temat sytuacji „naszych dzielnych żołnierzy” pod-
czas wojny na Bałkanach, a z drugiej strony wskutek działalności Redla całkowita 
na ten temat wiedza przeciwnika. Komentator mówi o „wielkim tryumfie szpiego-
stwa”, tym bardziej, że jak dodaje autor, pułkownik kierował biurem „przeciw-sz-
piegowskim”. To stanowisko umożliwiało mu kontaktowanie się z najbardziej nawet 
podejrzanymi agentami, konfidentami oraz obcymi konsulami i oficerami. W zacho-
waniach służbowych pułkownika nic nie wzbudzało podejrzeń, za to winny zwracać 
uwagę jego „instynkty dzikie i nieposkromione, kult dla rozrzutności i wszystkie wy-
rafinowane obrzędy żądzy”. Ale wysocy oficerowie c. k. armii, stwierdza autor tekstu, 
nie byli psychologami, i nawet „fenomenalna” rozrzutność Redla, zamiast mu szko-
dzić, raczej pomagała w karierze. 

W tym eseju o szpiegostwie i austriackim superszpiegu, z zamieszczonym jego 
zdjęciem nie ma bezpośrednich odniesień do spraw polskich. Widać, że jego autor 
unika kontekstów politycznych, starając się postawić diagnozę zjawisku, zdającemu 
się być właściwością czasów obecnych, w których, jak powiada, „wszyscy szpiegu-
ją wszystkich i nikt się temu nie dziwi”. W ten sposób nobliwy i ukazujący się od bli-
sko półwiecza „Tygodnik Ilustrowany” starał się stwarzać sugestię apolityczności, co 
nie było takie łatwe w dobie wojny na Bałkanach. Przy tym poruszał obchodzących 
wszystkich sprawę w sposób mogący wzbudzić zainteresowanie nie tylko u czytelni-
ka żądnego sensacji.

Do kategorii eseju na temat szpiegostwa zaliczyć można artykuł wstępny Wacława 
Masłowskiego „Afera” pułkownika Redla, zamieszczony w konserwatywnej „Kronice 



274 Krzysztof  Stępnik

Powszechnej”32. Ten lwowski tygodnik często uciekał się do topiki lamentacyjnej, 
opisując moralny upadek cywilizacji współczesnej. I tak jest w wypadku wzmianko-
wanego artykułu, w którym zjawisko szpiegostwa zinterpretowane zostało jako znak 
czasu. Dawniej – argumentuje autor – wojny rozgrywano na poziomie taktyki, a obec-
nie przenosi się ją na poziom strategii, czyli w istocie operacyjnego przygotowania 
się do niej, dlatego też w sztabach wojskowych na znaczeniu zyskują departamen-
ty wywiadowcze. Wszystko jest dokładnie zaplanowane, ale nawet najdokładniejszą 
maszynerię przygotowań, niesłychanie kosztowną może uczynić nieużyteczną usytu-
owany wysoko w hierarchii sztabowej szpieg. Tak stało się w wypadku Redla, któ-
rego do zdrady popchnęła niepohamowana chciwość, materialistyczna żądza użycia, 
hedonizm, nazwane przez autora „chorobą naszych czasów”. Autor rozważa moral-
ne aspekty szpiegostwa, przystając na obiegową opinię, że w razie wybuchu wojny 
zdrada Redla mogłaby spowodować klęskę armii austriackiej. W zakończeniu jednak 
„ustawiczna chwiejność” tej armii, o której mówiło się w zimie, znajduje teraz wy-
tłumaczenie, jako konieczność manewrowa. Wywiad austriacki wiedział już, że plany 
mobilizacyjne zostały sprzedane „obcemu mocarstwu”.

Niewielkie artykuły wraz ze zdjęciem Redla pojawiły się też w  innych tygo-
dnikach warszawskich. „Świat” zamieścił artykuł pod takim samym tytułem, jak 
w „Tygodniku Ilustrowanym”, również z fotografią Redla33. Ale jest on mniej inte-
resujący, głównie z powodu swojej lakoniczności. Akcent położony został na szko-
dy materialne działalności Redla, biorące się choćby z  koniecznością przebudowy 
twierdz i  fortyfikacji armii austro-węgierskiej. W tym samym numerze mowa jest 
o głośnych wydarzeniach w budapeszteńskim parlamencie, nawet z sugestywnym ry-
sunkiem, ale nie łączy się ich z aferą Redla, jak to się tu i ówdzie zdarza, pod figurą 
moralnej kompromitacji czy nadwerężenia powagi Austro-Węgier. I w tym wypadku 
widać niechęć do zajęcia stanowiska politycznego, choć w jednym z numerów opisa-
ny został wzmożony „ruch narodowy wśród ludności polskiej” na Spiszu i Orawie34, 
z  antymadziarskim akcentem. Redakcja nie wykorzystała również otoczki sensacji 
towarzyszącej aferze, widocznie, zostawiła to swoim czytelnikom, którzy równocze-
śnie bywali niekiedy czytelnikami „Gazety Warszawskiej”, „Kuriera Warszawskiego” 
czy „Słowa”. 

„Złoty Róg”, istniejący na rynku prasowym od 1911 roku, zamieścił niewielki ob-
jętościowo tekst poświęcony „smutnej pamięci bohaterowi wszecheuropejskiej afe-
ry szpiegowskiej”35. Przewija się w nim kilka obiegowych opinii, dotyczących mo-
tywów, które popchnęły Redla do zdrady (rozrzutność, hulaszczy tryb życia, rozpu-
sta), strat materialnych, jakie poniesie armia austro-węgierska z powodu konieczności 
jej reorganizacji i zmiany planów mobilizacyjnych czy wymuszonego samobójstwa 

32 „Kronika Powszechna” 1913, nr 23 (7 czerwca), s. s. 375- 378. 
33 Szpieg [tekst nie podpisany], „Świat” 1913, nr 24 (14 czerwca), s. 33. 
34 Jast. [kryptonim], Sprawa polska na Węgrzech”, „Świat” 1913, nr 25 (21 czerwca), s.7.
35 Pułkownik Redl [nie podpisany], „Złoty Róg” 1913, nr 24 (15 czerwca), s. 9. Na tejże stronie fo-

tografia Redla.



275PUŁKOWNIK  REDL

pułkownika. Akcent paradoksu wnosi natomiast powtórzony za prasą francuską ko-
mentarz, że Redl uratował pokój europejski, gdyż na podstawie jego doniesień szpie-
gowskich państwa trójporozumienia mogły nabrać pewności o  zdecydowanej woli 
współdziałania Niemiec i Austro-Węgier w wypadku wybuchu wojny. To mogło od 
tej wojny odstręczać. W tym samym numerze podano też informację o dymisji kró-
lewsko-cesarskiego komisarza w Chorwacji, ”gnębiciela i ciemięzcy” Cuvaja.

Wydawany w Warszawie tygodnik „Zorza”, adresowany do odbiorcy ludowego, 
informował o aferze Redla w rubrykach Najświeższe wiadomości (nr 23 z 5 czerw-
ca) i Przegląd polityczny (nr 24 z 12 czerwca i nr 30 z 24 lipca). Podnoszono w nich 
obiegowe w prasie watki, dotyczące na przykład „najhaniebniejszej rozpusty” puł-
kownika, który, by zaspokoić na nią środki, uciekł się do zdrady czy okoliczności 
jego samobójstwa. Wyrażono też powszechnie kursującą opinię, że gdyby podczas 
„ostatniej mobilizacji” Austro-Węgry uwikłałyby się w wojnę, poniosłyby z powo-
du zdrady „klęskę straszną”. Periodyk ten o  tyle warty jest wzmianki, że w rubry-
ce Przeglądu politycznego wprawdzie lakonicznie, ale ciągle informował o aferach 
szpiegowskich w Europie. W lipcu i  sierpniu odnotowano kilka takich spraw, któ-
re wskazywały podtytuły rubryki: Wynalazca szpieg (o kapitanie armii rumuńskiej, 
który dopuścił się zdrady, aby pozyskać środki na udoskonalenie modelu samolo-
tu), Szpiegostwo wojskowe w Austrii (zataczający się krąg oskarżeń wobec „pomoc-
ników” Redla), Szpiegostwo we Włoszech (aresztowanie hr. Morozzo, wysokiego 
urzędnika w ministerstwie wojny z zarzutem kierowania szajką szpiegowską), Ujęcie 
szpiega (proces w Wilnie pisarza wojskowego Kisielewa oskarżonego o  wydanie 
planów mobilizacyjnych Rosji Niemcom), Aresztowanie szpiegów (w Krakowie za-
trzymano dziewięciu studentów pod zarzutem szpiegostwa „na rzecz jednego z są-
siednich państw”), Szpiegostwo w armii pruskiej (na placu ćwiczeń w obecności pod-
władnych aresztowano pułkownika Steina, kierującego „związkiem szpiegowskim”). 
Najciekawsza jest jednak informacja podana w numerze 27 z dnia 3 lipca na s. 424, 
w której jest mowa o surowym ukaraniu przez sąd wojskowy w Przemyślu drago-
nów czeskich za to, że „wznosili okrzyki na cześć Rosji”. Dwóch dragonów skazano 
na 8 i pół roku więzienia, a dziewiętnastu na od 4 do 7 lat więzienia. Żaden inny fakt 
(poza wzmiankowaną epidemią we Lwowie samooskarżeń o współpracę z Redlem) 
nie mówi lepiej o skutkach psychozy powstałej w warunkach maniakalnego podejrze-
wania o działanie na szkodę Austro-Węgier, w tym wypadku żołnierzy, w końcu jaw-
nie wznoszących okrzyki, będące zresztą wyrazem przekonań wielu, jeśli nie więk-
szości Czechów. Naturalnie, była to niesubordynacja, polegająca na manifestowaniu 
przyjaznych uczuć do ościennego mocarstwa, ale kara za nią miała w sobie coś, co ko-
jarzy się z pewnymi sytuacjami w Przygodach dzielnego wojaka Szwejka. Inna spra-
wa, że psychoza szpiegowska szerzy się w Europie, może z wyjątkiem wyspiarzy, 
chyba najlepiej chroniących swoje tajemnice wojskowe. A może Anglicy byli tylko 
najbardziej dyskretni?

Polityczne wątki afery Redla rozegrała w  bezpardonowy sposób „Myśl 
Niepodległa”. Periodyk ten, redagowany i w  istocie autorsko zdominowany przez 
Andrzeja Niemojewskiego, był organem wolnomyślicielskim i  antyklerykalnym, 



276 Krzysztof  Stępnik

ukazującym się trzy razy w miesiącu. Ale nie tylko ateizm i kwestie światopoglądo-
we były przedmiotem zainteresowań redaktora, gdyż organ ten miał zdecydowane na-
stawienie polityczne. „Myśl Niepodległa” wręcz dogmatycznie zwalczała orientację 
austriacką, by już wkrótce w czasie wojny stać się rozsadnikiem racji skrajnie ruso-
filskich. Nie mogła nie zaatakować listu biskupów galicyjskich36, przy okazji ironizu-
jąc na temat „dyplomacji bałkańskiej” Austro-Węgier, prowokującej wśród Polaków 
„nieziszczalne rojenia”, w rzeczywistości zaś doprowadzającej Galicję do „niebywa-
łego przesilenia gospodarczo-finansowego”. W tym samym numerze w artykule za-
tytułowanym Redl gwałtownie zaatakowana została „orientacja redlowska”, którą to 
nazwę utożsamiono wprost z polityką stawiania na Austro-Węgry. 

Jeżeli rak zdrady toczy tak potężne organizmy, jak wielkie mocarstwa, to cóż dopiero mówić o naro-
dzie, takim, jak nasz! (s. 796).

W istocie to formuła niewiary narodowej, wyprowadzona w schemacie nazbyt 
prostego sylogizmu. Za jej pomocą pogrążać można było wszelkie przejawy akty-
wizmu, w czym właśnie „Myśl Niepodległa” celowała, jakby wbrew przymiotniko-
wi w nagłówku pisma. W numerze, o którym mowa w kontekście afery Redla, po-
jawia się inny jeszcze artykuł, którego tytuł doskonale oddaje myślenie życzeniowe 
jego autora: Likwidacja zabawy wojennej w Galicji. Jego sens sprowadza się do opi-
nii, że dobiega końca szkodliwa maskarada strzelecka szaleńców wierzących w mili-
tarny sojusz z Austro-Węgrami. 

W ukazującym się w Warszawie miesięczniku społecznym i  literacko-nauko-
wym „Prąd” afera Redla znalazła swój komentarz polityczny w stałej rubryce tego 
pisma Z miesiąca37. Komentarz napisany został pod figurą fictio legis, czyli z założe-
niem hipotetycznego stanu rzeczy, co by stało się z Galicją, gdyby doszło do wojny 
Austro-Węgier z Rosją. Wskutek zdrady Redla „mocarstwo ościenne”, czyli Rosja, 
doskonale poinformowana o planach dyslokacyjnych i wyposażeniu c. k. armii, na 
pewno odniosłaby nad nią zwycięstwo. A byłby to fakt „brzemienny w następstwa 
złowrogie i nieobliczalnej wagi dla naszego narodowego bytu”. Rozprawiono by się 
z Galicją za „formowanie drużyn strzeleckich”, autonomia zostałaby zaprzepaszczo-
na, w Uniwersytecie Jagiellońskim prowadzono by wykłady w języku „nieco odmien-
nym” od polskiego. Strach pomyśleć – powiada komentator – że nad urzeczywistnie-
niem tej hipotetycznej fatalności pracował Komitet Tymczasowy (chodzi o Komisję 
Tymczasową), którego związki z Redlem zostały stwierdzone. Przy okazji skrytyko-
wane zostało wystąpienie prezesa Koła polskiego w Wiedniu, który miał „skompro-
mitować się haniebnie” deklaracją lojalizmu względem Austro-Węgier, nieprzyzwoitą 
i uzurpującą sobie prawo występowania w imieniu narodu polskiego. Nie wspomniał 

36 W artykule wstępnym Manifest episkopatu galicyjskiego, „Myśl Narodowa” 1913, nr 245 (czer-
wiec, dekada druga).

37 „Prąd” 1913, nr 6 (czerwiec), s. 168.Autorem komentarza jest P[aweł] O[bszyc].



277PUŁKOWNIK  REDL

natomiast o braku lojalności rządu względem Polaków, co ma się wyrażać, między in-
nymi, uprzywilejowaniem Rusinów.

Z afery Redla prześmiewcze treści dobywała prasa humorystyczna. W warszaw-
skim tygodniku „Mucha” opublikowany został wiersz Skandal dziejowy, opisujący 
11-zgłoskowcem historię hulaszczego życia, zdrady i  śmierci pułkownika Redla38. 
„Utwór” jest najzupełniej banalny i nie warto by o nim wspominać, gdyby nie jego 
wymowa polityczna, uwierająca czujną cenzurę w Krakowie (władze austriackie nie 
miały wpływu na druk tekstów ukazujących się w Królestwie, ale mogły zabraniać 
ich rozpowszechniania na terenie C. K. Monarchii). W rubryce Wyroków prasowych 
prowadzonej w urzędowej „Gazecie Lwowskiej” pojawia się zakaz „rozszerzania” 
(rozpowszechniania) pierwszej i ostatniej zwrotki wiersza o którym mowa, gdyż te 
„zawierają w całej swej osnowie znamiona zbrodni”39. To formuła prawna, obok któ-
rej stosowano łagodniejszą, mówiącą o „znamionach występku”40. Wyglądające na 
groźne paragrafy nie skutkowały jednak odpowiednio brzemiennymi w skutki postę-
powaniami sądowymi wobec pism galicyjskich czy zakazami kolportażu w Galicji 
dzienników i periodyków wydawanych w Królestwie41. Machina sądownicza po pro-
stu demonstrowała swoją czujność. Warto przytoczyć początkową i końcową zwrotkę 
Skandalu dziejowego, noszących „znamiona zbrodni” z tego powodu, że aferę Redla 
potraktowano w nich jako symptom upadku politycznego Austro-Węgier:

W Austrii, w której niepokój trwa stale,
Zdarzył się dzisiaj skandal nad skandale;
Skandal szatański, z samych piekieł flanca,
Co wieńczy smutne panowanie Franca.

W wielkim popłochu komendy i sztaby,
Na tronie zatrząsł się Franz-Joseph słaby,
A sąsiad szepcze: „Więcej takich Redli,
A wkrótce, Austrio, będziem ciebie jedli”.

W tym samym numerze pewien wątpliwy dowcip również został potraktowany, 
jako inkryminowany. Natomiast w numerze 14 „Muchy” z 14 czerwca pojawiają się 
dwa 8-zgłoskowe wiersze nawiązujące do głośnej afery: Odpowiedź pismom wiedeń-
skim (s. 5) i Pan Redl (Ballada wiedeńska) (s. 8). Pierwszy daje odpór prasie wiedeń-

38 „Mucha” 1913, nr 13 (6 czerwca), s. 3.
39 W numerze 134 z 14 czerwca.
40 Z taką kwalifikacją i odpowiednio zakazem „rozszerzania” spotkał się artykuł Po śmierci pułkow-

nika Redla, opublikowany w „Głosie” i „Naprzodzie” w numerach 124 z 3 czerwca 1913 roku.
41 W którym, inaczej niż w Galicji, na wydawców za nieprawomyślne treści nakładano dotkliwe 

kary pieniężne lub karano wyrokami twierdzy, co spotkało na przykład Wiktora Gomulickiego. W  c. 
k. Monarchii zdarzały się nawet przypadki wycofywania konfiskaty, a  więc przyznania się cenzury 
do błędu. Przykładem jest ta oto notka z „Nowej Reformy” 1913, nr 249 (poranny) z 3 czerwca, s. 1: 
„Charakterystycznym jest zniesienie konfiskaty „Prager Tagblattu”, a mianowicie jednego numeru tego 
dziennika, za doniesienie o aferze Redla. Zniesienie konfiskaty uzasadniono tym, że wiadomość podana 
przez dziennik okazała się tymczasem prawdziwa”. 



278 Krzysztof  Stępnik

skiej, utrzymującej że Redl był Polakiem. Ów odpór zasadza się na ironicznym kon-
cepcie, że tak wyrafinowanym szpiegiem nie mógł być Polak, reprezentujący „niższą 
rasę”, lecz Szwab, „człowiek pierwszej klasy”. Drugi wiersz jest natomiast trawe-
stacją ballady Mickiewicza Pani Twardowska. Oto podczas hulanki czart wyskaku-
je z kielicha, i:

Z czułością Redla dłoń chwyta,
Pochlebne szepce mu łgarstwa –

„Herr Oberst, was winschen – pyta,
Jam z sąsiedniego mocarstwa.

W ostatniej zwrotce zaprzedany diabłu Redl dostrzega na dnie kielicha postronek. 
„Mucha” odnotowała też w  formie wiersza dymisję „bana-tyrana” Cuvaja, na-

trząsała się z namiestnika Korytowskiego, jako „c. k. murzyna” i „lwowskiego agen-
ta Habsburgów”, kpiła z agresywnych zachowań wobec siebie na Bałkanach „braci” 
Słowian. 

Afera Redla stała się najważniejszym elementem frontalnego ataku na Komisję 
Tymczasową i ruch strzelecki przeprowadzonego przez Zygmunta Balickiego, jedne-
go z czołowych liderów Narodowej Demokracji i redaktora naczelnego ukazującego 
się w Warszawie „Przeglądu Narodowego”. Na łamach tego miesięcznika w nume-
rach 5 (maj) i 6 (czerwiec) z 1913 roku opublikował on dwuczęściowy obszerny ar-
tykuł o wymownym tytule „Dezorientacja” austriacka, który można uznać za zde-
cydowany wykład racji endeckich, demaskujących nastroje wojenne w Galicji, jako 
dzieło prowokacji politycznej. Autor wychodzi od niedawnego zarządzenia wydane-
go przez czynniki rządowe w Austrii, które z powodu osłabnięcia napięcia pomiędzy 
C. K. Monarchią a Rosją, sprowadziło „armię polską”42 do roli stowarzyszenia sporto-
wego. Stan „ustawicznego nerwowego podniecenia i oszałamiającego pogotowia wo-
jennego” przeminął, a w jego miejsce wszedł nastrój depresji i rozczarowania. 

Wypadki dały surową lekcję błędów popełnionych przez orientację austriac-
ką i prowadzoną przez nią politykę powstańczą. Odwagę przyznania się do łatwo-
wiernego zawierzenia dobrej woli Wiednia wykazał, według publicysty, tylko po-
seł Włodzimierz Tetmajer, który publicznie wyznał, że Austria „wyzyskuje naszą 
uczciwość i uczucie w sposób najcyniczniejszy i z najwstrętniejszą hipokryzją i fał-
szem świętoszka egoisty” (nr 5, s. 452). W podobnym duchu wypowiadał się „Kurier 
Lwowski”, a przywołany zeń cytat odnosi się do przykładów zaczerpniętych z hi-
storii notorycznego wykorzystywania nastawień zbrojnych Polaków przez Austrię. 
Balicki, respektując tę zmianę stanowiska, powstałą jako skutek zawodu sprawionego 
przez „naturalnego sprzymierzeńca” (ironiczny cudzysłów), nie obwinia jednak po-
lityki austriackiej. Przeciwnie, jest ona z punktu widzenia politycznego i prawnego 

42 Cudzysłowów jest wiele w tym artykule, i stanowią one ironiczną oznakę dystansu do objętego 
nim wyrażenia. W pasji polemicznej liczy się też karykaturowanie pojęć („dezorientacja”) oraz stosowa-
nie określeń prześmiewczych typu „parodia” (ruchu powstańczego). Ponadto wysoce funkcjonalna jest 
opozycja trzeźwość – gorączka, oszołomienie, nerwowość, podniecenie, łatwowierność.



279PUŁKOWNIK  REDL

Wiednia „w zupełnym porządku”. Przecież Austria niczego nie obiecywała, to poli-
tyczna część Galicji sama z siebie wytworzyła iluzję mitycznego poparcia i sama za-
pędziła się w irracjonalne przygotowywanie się do wojny. Polaków nawet nie łudzono 
widokiem korzyści narodowych, a podsycany czy raczej samopodsycający się wśród 
nich nastrój powstańczy był potrzebny Austrii, gdyż zastępował on akcję polityczną. 

Według Balickiego, orientacja austriacka zupełnie nie zrozumiała „doniosłości 
dla naszego narodu wojny bałkańskiej”, i siły Słowian południowych, wpływających 
na stosunki narodowościowe w c. k. Monarchii. Nie wykorzystano politycznie możli-
wości nacisku polskiego na Wiedeń, co więcej pośrednio optowano na rzecz Berlina, 
który nie mógł pozwolić na zesłowiańszczenie się Austrii. Szkodzono Rosji i wspo-
magano Austrię, argumentuje publicysta – w obu wypadkach z uszczerbkiem intere-
su polskiego, nadwerężanego też przez politykę Wiednia i Berlina wobec Rusinów. 
Balicki obwinia Komisję Tymczasową o „bezczelne” wykorzystywanie patriotyzmu 
młodzieży polskiej, co stawia ten organ na płaszczyźnie odpowiedzialności nie tyl-
ko politycznej i moralnej, ale „wprost kryminalnej” wobec narodu. Wykolejona mło-
dzież tworzyć będzie, ironizuje publicysta, kombatancki zastęp „byłych uczestników 
niedoszłego powstania”. Z drugiej jednak strony zauważa, iż z całej tej „dezorien-
tacji” austriackiej pozostanie jeden wartościowy element, o ile będzie skanalizowa-
ny w duchu wychowania narodowego, a mianowicie, upowszechniające się w całej 
Europie idee militaryzmu, idące w kierunku pracy nad młodym pokoleniem. A więc 
nie powstaniec, konspirator i rewolucjonista, ale żołnierz wychowany w duchu patrio-
tycznym i obywatelskim jest tu ideałem wychowawczym.

Część II „Dezorientacji” austriackiej ufundowana jest na podłożu afery Redla, 
określanej mianem „jedynego w swoim rodzaju skandalu w życiu wojskowości eu-
ropejskiej”. Balicki krytykuje prasę polską za koncentrowanie się na stronie „epizo-
dyczno-anegdotycznej” tej afery, i przemilczenie roli Redla „w kryzysie wojennym 
galicyjskim i wpływie jego na stosunki specjalnie polskie” (nr 6, s. 562). Nie do koń-
ca jest to prawdą, ale istotnie, przemilczenia i niedopowiedzenia dzienników i pe-
riodyków reprezentujących orientację austriacką dawały się zauważyć. Balicki, jako 
pozytywny przykład zainteresowania się politycznymi aspektami afery Redla poda-
je artykuły zamieszczone w „Gazecie Porannej 2 Grosze” i na „faktach” w niej poda-
nych (do wszystkich odnosi się bezkrytycznie) buduje swój wywód polityczny, który 
jest jednym wielkim oskarżeniem ruchu niepodległościowego o to, iż stał się on ofia-
rą prowokacji, co nie znaczy, że nie było w nim cynicznych agentów zdających sobie 
sprawę, kim są ich mocodawcy i jaki jest skryty cel ich zakulisowych działań. 

Największym zagrożeniem byłoby narzucenie narodowi polskiemu akcji zbrojnej 
na drodze prowokacji, i omal do tego nie doszło. Redl utrzymywał ożywione stosunki 
z „wiecznymi powstańcami” polskimi, których ostatnią mutacją byli rewolucjoniści 
z Królestwa, teraz organizujący ruch niepodległościowy w Galicji. Miał on kontakty 
z Komisją Tymczasową; do spotkań dochodziło w Wiedniu i w Krakowie. Poznał nie-
których członków Koła polskiego. Balicki bezkrytycznie powtarza za „dwugroszów-
ką”, że z dokumentów znalezionych w mieszkaniu Redla w Pradze i z jego zeznań 
napisanych przed popełnieniem samobójstwa wynika, że „był on faktycznym, choć 



280 Krzysztof  Stępnik

ukrytym organizatorem związków i drużyn strzeleckich w Galicji” (nr 6, s. 564). Przy 
tym pracował na rzecz obu mocarstw, gdyż informacje o ruchu strzeleckim przekazy-
wał służbowo sztabowi generalnemu, a jako szpieg władzom rosyjskim, które wsku-
tek powzięcia pewnych wiadomości interweniowały nawet w Wiedniu. Austriacki 
sztab generalny widział w drużynach, w razie konfliktu zbrojnego, formacje regular-
ne pełniące służbę wywiadowczą i komunikacyjną, a więc pomocniczą. Ale i były ta-
kie koncepcje, by przy pomocy tych oddziałów wywołać powstanie w Królestwie na 
początku ewentualnej wojny lub nawet niezależnie od niej, jako najfatalniejsze wystą-
pienie samodzielne. I nad taki wystąpieniem, a więc bezpośrednią akcją powstańczą, 
jako prowokacją, pracować miał Redl. Balicki zauważa rozbieżność koncepcji sztabu 
generalnego i biura ewidencyjnego. 

Redl pracował więc nad szerzeniem się „azewszczyzny” powstańczej w Galicji. 
Publicysta zawierza informacjom prasowym, że Redl był Żydem galicyjskim, któ-
ry dla kariery zmienił swoje nazwisko Redlich na jego derywat, brzmiący bardziej 
niemiecko i mieszczańsko. I buduje na tym antysemicką tezę, że nie powinno dzi-
wić, iż na czele owej azewszczyzny stanął Żyd, gdyż dzieje rewolucji rosyjskiej udo-
wodniły, że prowokacja polityczna jest „jednym z  ponurych przejawów duszy se-
mickiej”. Redlich stawiany jest przeto w rzędzie takich prowokatorów, jak Azef czy 
Bakaj. Balicki sugeruje, że ruch niepodległościowy w ogóle inspirują i podtrzymu-
ją Żydzi; padają nazwiska, między innymi Wilhelma Feldmana, a  lwowski „Wiek 
Nowy”, określany zostaje mianem dziennika żydowskiego i „niemal organu” Komisji 
Tymczasowej . W tym kontekście przeprowadzony zostaje gwałtowny atak na „stron-
nictwa skonfederowane”, i postawione retoryczne pytanie, czy przeprowadziły one 
śledztwo odnośnie do możliwości ulegania prowokacji w swoich działaniach. Ale, jak 
stwierdza publicysta, Komisja Tymczasowa nie poczuwa się nawet do dania odpowie-
dzi na te i inne pytania, może dlatego że jest „koterią od narodu oderwaną”. 

Artykuły zamieszczane w „Gazecie Porannej 2 Grosze” przedrukowywano i apro-
batywnie komentowano w dziennikach i periodykach endeckich, czerpiąc zeń poli-
tyczne wątki służące kompromitacji ruchu niepodległościowego. Ale spectrum prasy 
warszawskiej było znacznie szersze, i  nie wszystkie tytuły podzielały racje „dwu-
groszówki”. Jako przykład służyć może zorientowana antyendecko, antyklerykal-
nie43 i występująca przeciw trójlojalizmowi „Prawda”. W tygodniku skomentowa-
no aferę Redla jako „olbrzymi skandal, który podważa w najintymniejszych głębiach 
fundamenty moralne i militarne potęgi habsburskiej”44. Nie przywoływano jednak 
związanych z tą sprawą szczegółów, i zapewne spotkałoby ją na łamach tego pisma 
przemilczenie, gdyby nie artykuły w „Gazecie Porannej 2 Grosze”, które sprowoko-
wały jego redakcję do ostrej reakcji. W rubryce Echa prawdy45 zaatakowano rewela-
cje „dwugroszówki” jako brednie i „skandaliczne oszczerstwa”, o tyle niebezpieczne, 

43 Charakterystyczny tytuł artykułu wstępnego, odnoszącego się do listu pasterskiego, o którym kil-
kakroć była mowa: Biskupi przeciw narodowi. „Prawda” 1913, nr 22 (31 maja), s. 1-4.

44 „Prawda” 1913, nr 23 (7 czerwca), s. 5 (w rubryce Przeglądu politycznego). 
45 „Prawda” 1913, nr 25 (21 czerwca), s. 3.



281PUŁKOWNIK  REDL

że dotykające ludzi cieszących się zaufaniem publicznym: Tetmajera, Śliwińskiego 
i Daszyńskiego. Endecki dziennik wymyślił, że Redl musiał się kontaktować z posła-
mi Koła polskiego, ale tylko z tymi, którzy są nie po jego linii politycznej. Skorzystał 
z pogłoski, że Azef znajdował się w Wiedniu, więc kontakt z nim musieli mieć znie-
nawidzeni przez „dwugroszówkę” posłowie. Redl, ironizuje „Prawda”, „organizował 
po prostu komisję tymczasową i związki strzeleckie, Redl prowadził politykę obozu, 
w którego skład wchodzą najpopularniejsze w Galicji stronnictwa”. Nie wśród austro-
filów, szydzi dalej, szukać trzeba wspólników zdemaskowanego szpiega, bo nie dla 
Austrii on pracował. „Dwugroszówka”, czytamy dalej, nie zasługuje, by z nią pole-
mizować, tym bardziej, że jej insynuacje spotkały się z reakcją oburzenia i obrzydze-
nia wśród części opinii publicznej. 

„Prawda” zareagowała również na artykuł Balickiego. Mowa tu o  polemicz-
nym komentarzu Orientacja rumuńska, w  którym wzmiankowany artykuł ocenio-
ny został jako pełen „faktycznych fałszów i insynuacji”46. Wywołał on już protest po-
sła Daszyńskiego zamieszczony w pismach krakowskich, podobnie jak odpowiedź 
Józefa Piłsudskiego. Tytuł komentarza sugerować ma, że treści artykułu Balickiego 
i  jego endeckich egzegetów reprezentują „orientację rumuńską”, co było wówczas 
obiegowym dyskwalifikującym epitetem, bowiem część opinii publicznej uważała, że 
Rumunia cynicznie wykorzystała wznowioną wojnę na Bałkanach, i bez żadnej z jej 
strony ofiary uzyskała największe łupy. 

Ukazujący się w Warszawie „Tygodnik Polski”, podważający racje lojalizmu 
jako poniżające i  jałowe, nie znajdujące zrozumienia w Rosji, również odniósł się 
do sposobu komentowania afery Redla przez „Gazetę Poranną 2 Grosze”. W rubry-
ce Uwagi47, podkreślono, że sam fakt jest przykry i  kompromitujący nie tylko dla 
Austrii, ale i  również dla „ościennego mocarstwa” (to określenie wzięto w cudzy-
słów), bo i w nim często zdarza się uprawianie procederu szpiegowskiego. Naturalnie, 
to są sprawy skandaliczne, na których podłożu tworzyć można „najbardziej fanta-
styczne sylogizmy”. Jednakże, wywodzi redaktor, nawet w wytworach fikcji winno 
się „zachować miarę i pewne przynajmniej pozory poczytalności”. Tymczasem, iro-
nizuje, przejęta „do żywego” szpiegowskim skandalem „Gazeta Poranna 2 Grosze”, 
chciałaby się dowiedzieć, z kim Redl utrzymywał stosunki podczas swojego pobytu 
w Warszawie. Widocznie – prześmiewczo odpowiada – przeoczyła drukowaną wszę-
dzie informację, że spotykał się on z pewną szansonistką z kabaretu Aquarium. 

Krakowska „Krytyka” była czołowym organem propagowania idei niepodległo-
ściowych i  popierania „polityki wojennej” Austro-Węgier. Miesięcznik redagowa-
ny był przez Wilhelma Feldmana, swoje artykuły publikował w nim między innymi 
Władysław Studnicki. Głoszono w nim hasła przeobrażenia Austrii w „federację na-
rodów” bądź w państwo autro-słowiańsko-węgierskie, mogące stać się nie tylko an-
tytezą dla Rosji, ale i dla Niemiec. W Galicji widziano Piemont Polski, uznawano po-

46 „Prawda” 1913, nr 32 (9 sierpnia), s. 4. Autorką komentarza prawdopodobnie jest I[za] 
M[oszczeńska].

47 „Tygodnik Polski” 1913, nr 23 (5 czerwca), s. 365. Redaktor podpisany kryptonimem: (d.). 



282 Krzysztof  Stępnik

lityczne aspiracje Rusinów. Antyczechizm łączono z madziarofilstwem, a to ostatnie 
nastawienie w dobie wojen bałkańskich mocno się depopularyzowało, gdyż nawet 
zdeklarowani wyznawcy idei trializmu, za największą przeszkodę do jej urzeczywist-
nienia uważali nieprzejednane stanowisko Węgrów, obstających przy zachowaniu 
ustroju dualistycznego, który zapewniał im hegemonistyczną pozycję wobec Słowian. 
„Krytyka” czy lwowski dwutygodnik „Rzeczpospolita”48 wyróżniały się właśnie ta-
kim punktem widzenia. 

„Krytyka” uważnie śledziła sprawy związane z Komisją Tymczasową i drużyna-
mi strzeleckimi w rubryce Z ruchu niepodległościowego. Zwalczała prasę warszawską 
jako przeważnie moskalofilską, przeciwstawiając „polskiemu pogotowiu wojenne-
mu” w Galicji pasywizm i postawę godzenia się z losem Królestwa. W szczególno-
ści piętnowała panslawizm, także w wydaniu czeskim (grupa Klofácza). Wydawać 
by się mogło, że redakcja niezwłocznie zareaguje na aferę Redla, by móc niejako 
z góry dać odpowiedź na pytania, które cisnęły się na usta opinii publicznej, nieko-
niecznie w jej części endeckiej. Można było narzucić swoją interpretację, jak uczynił 
to „Ilustrowany Kurier Codzienny”, w każdym razie należało z powodów politycz-
nych sprawę zneutralizować. 

Tymczasem „Krytyka” odpowiedziała nie jakimś specjalnej wagi artykułem 
wstępnym, lecz polemiką z „Gazetą Poranną 2 Grosze”, umieszczonej we wzmianko-
wanej rubryce49. Redaktor pisze:

Znając poziom moralny i metody walki naszych, polskich, wrogów ruchu niepodległościowego, ani 
na chwilę nie można było wątpić, że zechcą przykładnie wyzyskać Redla dla celów Targowicy.

Nie podaje jednak literalnie faktów czy przypuszczeń, które stwarzały pożyw-
kę dla przeciwnika politycznego, umożliwiającą rozpętanie „kampanii oszczerstw” 
przeciwko ruchowi niepodległościowemu. Trzeba by stwierdzić, i wydać jakieś sta-
nowcze dementi, zaprzeczające możliwości infiltracji Komisji Tymczasowej i drużyn 
strzeleckich przez Redla. Tymczasem poprzestano na ataku na „osławioną” „Gazetę 
Poranną 2 Grosze”, a zwłaszcza na tekst Splątane sieci, zamieszczony w numerze 152 
tego dziennika, jakoby zainspirowany przez Dmowskiego. Mowa jest też w tej pole-
mice o przedrukach z „dwugroszówki” w całej prasie ugodowej (padają tytuły dzien-
ników warszawskich, lwowskich i poznańskich). Porównanie Redla do Azefa zostaje 
sprowadzone do absurdu, wytyka się też zupełną bezpodstawność insynuacji skiero-
wanych pod adresem posłów Śliwińskiego, Tetmajera i Daszyńskiego. Podkreśla się 
też powagę Komisji Tymczasowej, której znaczenie rośnie w kręgach Polonii ame-
rykańskiej, i dostrzega zainteresowanie Francji ruchem niepodległościowym (nieko-
niecznie przyjazne, ale liczące się jako fakt), co ma być pośrednim skutkiem wypad-
ków na Bałkanach. Polemika odbywa się zatem na gruncie zarzutów poczynionych 

48 Por. artykuł Węgry i ich sprawy w prasie polskiej, „Rzeczpospolita” 1913, nr 101 (21 czerwca). 
Autor podpisany kryptonimem C. R. 

49 „Krytyka” 1913, T. XXXIX (Dział polityczno-społeczny), s. 44-46. Inicjał redaktora: (l).



283PUŁKOWNIK  REDL

przez przeciwnika politycznego, co stronę broniącą się stawia w trudnej sytuacji. Z 
drugiej strony widać jednak, że można było znajdować argumenty podnoszące racje 
wyznawane przez „Krytykę”. 

Najpoważniejszą odpowiedzią na Dezorientację austriacką okazał się artykuł 
Józefa Piłsudskiego Orientacja pana Balickiego, który ukazał się w numerze krakow-
skiego „Naprzodu” z 30 lipca 1913 roku (s. 1-2). Była to odpowiedź dość spóźnio-
na, ale za to zdecydowanie uderzająca w tezy i argumentację przeciwnika. Wycieczka 
czołowego ideologa endecji spotkała się z  ripostą lidera ruchu strzeleckiego, który 
tłumaczy specjalne zainteresowanie artykułem Balickiego tym, iż ten, korzystając 
z insynuacji „dwugroszowych pismaków”, „usystematyzował kalumnie”, podpisał je 
własnym nazwiskiem i nadał znaczenie wypowiedzi politycznej. Posłużył się zatem 
ów – jak się domyślamy – liczący się adwersarz polityczny – tam marnym tworzy-
wem, jakim są „różne brednie tandetnie obsługiwanej prasy polskiej”. Piłsudski po-
wtarza tę myśl o miałkości prasy polskiej, skłonnej do szerzenia „potwornych baśni”, 
jak ta o aferze Redla, bez zadania sobie najmniejszego trudu w sprawdzaniu wiary-
godności źródeł. A przecież niekiedy można to uczynić bardzo łatwo, sięgając do in-
formacji jawnych, dotyczących na przykład „schematyzmu wojskowego” armii au-
stro-węgierskiej”, „źródła dostępnego dla wszystkich”. Wyczytać z niego można, że 
szefem biura ewidencyjnego był pułkownik Ritter von Ostrymiecz Urbański, a nie 
Redl, nazwisko – ironizuje Piłsudski – „o ile mi się zdaje, nie żydowskiego pocho-
dzenia”. 

Istotnie, stanowisko szefa sztabu generalnego (korpusu) mylono ze stanowiskiem 
szefa cesarsko-królewskiego sztabu generalnego (armii). Piłsudski podaje informację, 
że służba Redla jako oficera (o specjalnie nie wyszczególnionej funkcji) w sztabie ge-
neralnym armii kończy się na początku 1911 roku, następnie jako podpułkownik słu-
ży on w 99. pułku piechoty i jako pułkownik zostaje awansowany na szefa sztabu VIII 
korpusu. Według Piłsudskiego wiązanie Redla z ruchem strzeleckim jest nonsensem, 
gdyż pierwszy związek strzelecki w Galicji powstał w końcu 1910 roku, co się pra-
wie zbiegło z zakończeniem służby Redla w sztabie generalnym w Wiedniu. Rozwój 
tego ruchu – zaznacza – w ogóle „mało popierany przez wojskowość austriacką”, roz-
winął się dopiero w roku 1912, „kryzysowym” z powodu wojny na Bałkanach. Redl 
w żaden, więc, sposób nie mógł mieć ani wpływu ani nawet kontaktów z niepodle-
głościowcami, a sama myśl o możliwości kierowania przez szefa sztabu korpusu pra-
skiego „ruchem irredentystycznym w Polsce” jest absolutnym nonsensem. Podobnie 
jak domniemanie, że Redl mógł odgrywać jakąkolwiek rolę i w ten sposób pozyskać 
wiedzę o strategicznych planach wojny, nie miał on nawet dostępu do informacji do-
tyczących innych, poza własnym, korpusów. 

Piłsudski ironizuje, iż ubliża to nawet Rosji, iż ta w obliczu wojny z potęgą mili-
tarną Austro-Węgier i Niemiec, miałaby delegować najwyższej klasy swojego szpie-



284 Krzysztof  Stępnik

ga „do tak względnie nikłych rzeczy, jak prowokatorskie organizowanie Związków 
i Drużyn strzeleckich i komunikowania się z posłami polskimi w Wiedniu”50. 

Zabawa Balickiego w Sherlocka Holmesa byłaby – powiada Piłsudski – czymś 
śmiesznym i naiwnym, gdyby nie to, że okazała się „potwornie wstrętną”. Dyzgust 
estetyczny, wyrażany w retoryce świętego oburzenia, idzie w parze z wycieczką ide-
ologiczną skierowana przeciwko Narodowej Demokracji i  podzielającym jej racje 
tytułom prasowym. Endecja ma reprezentować „prąd moskalofilstwa”, nie przyj-
mujący do wiadomości, podobnie jak rząd rosyjski, że poza nim może istnieć jaki-
kolwiek „ośrodek kierowniczy” polityki polskiej. Piłsudski szydzi, że dla wyjaśnie-
nia „tak potwornego zjawiska w życiu ujarzmionego narodu”, jakim jest dążenie do 
walki o niepodległość, poszukuje się insynuacyjnie „brudnych i wstrętnych źródeł”. 
Balicki, który „haniebnie i oszczerczo brudne błoto rzuca” zaliczony zostaje w po-
czet „gadzinowców moskiewskich”, ciskających anatemy na hasła rewolucyjne, nie-
gdyś przez nich wyznawane. To, naturalnie, przytyk do wczesnej biografii politycz-
nej Balickiego.

Artykuł Piłsudskiego niósł z sobą niemały zasób argumentów zwalczających en-
decką tezę o kierowniczej roli Redla w organizacji ruchu strzeleckiego i o jego kontak-
tach z politykami niepodległościowymi. W dodatku argumenty te, wyłożone z pasją 
i niejako ze wstrętem zbijające „potworne” i „ohydne” treści wywodów Balickiego, 
miały swoje pierwszorzędne znaczenie polityczne. W ten sposób, bowiem, wyrażony 
został punkt widzenia wybitnego niepodległościowca na sposób i styl wykorzystania 
afery Redla przez endeków. Balickiemu odpowiedział Piłsudski, co sugerowało wagę 
tej polemiki, jako konfrontacji ideologicznej. Ale odpowiedź była spóźniona, i nade-
szła ona w momencie, gdy prasa warszawska przestała zajmować się aferą szpiegow-
ską. Komentarze „dwugroszówki” zdołały już obiec całą prasę polską, zwłaszcza tę, 
która wyznawała racje Narodowej Demokracji. A były to dziesiątki tytułów dzienni-
ków i tygodników ukazujących się na ziemiach polskich pozostających pod władzą 
trzech cesarzy. 

Afera Redla spotkała się z  ogromnym zainteresowaniem prasy polskiej, stając 
się jednym z ważniejszych czynników polaryzacji polskiej opinii publicznej na dwie 
główne orientacje polityczne, które ostatecznie skrystalizuje wybuch wojny europej-
skiej. Zdemaskowanie agenta rosyjskiego odsłaniało słabość c. k. armii i nadweręża-
ło prestiż monarchii Habsburgów na arenie międzynarodowej. Ustawiało galicyjski 
aktywizm pod tym względem w pozycji defensywnej, a że afera wydarzyła się w mo-
mencie osłabnięcia napięcia pomiędzy mocarstwami, oddalając nadzieje niepodległo-
ściowców na wybuch wielkiej wojny, pomniejszyła ona powagę „pogotowia wojen-
nego”. 

Przedstawiliśmy szereg wątków politycznych związanych z  „wprost niebywa-
łą sprawą szpiegowską”, respektując kontekst politycznych wydarzeń w  Austro-
Węgrzech i w Galicji, na które wpływ miała wojna na Bałkanach. Nie rozgrywała się 

50 J. Piłsudski, Pisma zbiorowe. Wydanie prac dotychczas drukiem ogłoszonych, Redakcja, wstęp 
i przypisy Wacław Lipiński, tom III, Warszawa 1937, s. 186. 



285PUŁKOWNIK  REDL

ona, bowiem, w  jakiejś abstrakcyjnej przestrzeni, a  jej psychopolityczna irradiacja 
wywoływała skutki w świadomości narodów c. k. Monarchii, wytwarzając coraz bar-
dziej skonfliktowane z sobą dwa typy postaw: sprzymierzeńca (zwolennika trializmu) 
i rozłamowca (pragnącego rozpadu monarchii Franciszka Józefa). Oczywiście, to po-
dział nadzwyczaj ogólny, gdyż na przykład polski niepodległościowiec jest sprzymie-
rzeńcem Austro-Węgier, czeski raczej odwrotnie (bo nadzieje na suwerenność wiąże 
z Rosją), a chorwacki czy bośniacki spogląda w stronę Serbii i pragnie widzieć swój 
kraj nie jako odrębne państwo, ale w ramach federacji jugosłowiańskiej. 

W pryzmacie afery Redla rozszczepiają się pasma różnorakich spraw politycz-
nych, w tym konfliktów narodowościowych, które zdawały się rozsadzać c. k. Mo
narchię. Konflikty te odsłaniały się w dyskursie prasowym na różnych płaszczyznach, 
na przykład sprawy narodowości Redla, morale korpusu oficerskiego armii austro-
węgierskiej czy Izby poselskiej i sejmów krajowych, które stawały się coraz bardziej 
zantagonizowanym forum reprezentowania interesów narodowych. Nie oznacza to, iż 
ten dysfunkcyjny parlamentaryzm nadwerężał ustrój państwa. W końcu to była mo-
narchia, która może – i to byłoby paradoksem – mogła całkiem dobrze funkcjonować 
właśnie dzięki zasadzie „divide et impera”, której stosowanie przerzucono także na 
fora parlamentarne. A więc względna równowaga poprzez lokalizowanie konfliktów 
w politycznej przestrzeni poselskich walki frakcji narodowościowych. Ale i słabość 
wskutek przesycenia narodowością tkanki politycznej mocarstwa. Sądzić wypada, że 
afera Redla daje więcej do myślenia, niżby to wynikało tylko z powodu jej sensacyj-
nego charakteru. I tak to odebrać można, interpretując treści doniesień i komentarzy 
prasowych sprzed stulecia. 

COLONEL  REDL. 
POLITICAL  MOTIFS  OF  THE  AFFAIR  IN POLISH  PRESS  

RELEASES.

Summa r y

The most famous spy scandal before the outbreak of the First World War, took place during the time 
of intensified diplomatic actions taken to stop the Balkan War. At night on May 24th 1913, Colonel Alfred 
Redl, the chief of staff for the VIII. Corps stationed in Prague – having been exposed by counterintelligen-
ce – committed suicide in Klomser Hotel in Vienna. His death was directly connected to the fact that the 
special commission that consisted of high ranking officers was established in the extraordinary mode. The 
case of Russian spy was known only to an exclusive group of ‘initiates’. Nevertheless, it was almost im-
mediately leaked to the press and evoked scandal that stirred up public opinion in Austria-Hungary.

The motifs of the scandal – described in Polish press releases of that time: in Cracow, Lvov and 
Warsaw – have been analyzed in the article. They were significant in the context of political struggle, led 
mainly between two antagonistic forces: the Austrophiles and the Russophiles. Seemingly distant from 



286 Krzysztof  Stępnik

Polish matters, the spy affair turned out to be an important factor that ‘catalyzed’ political attitudes of the 
Poles. The aspect of Redl’s nationality became a significant element of the polemics. And the scandal un-
dermined Austro-Hungarian morale, especially the morale of Slavic nations subject to the Empire; the 
more so as, at exactly the same time, a political corruption affair which Hungarian Prime Minister was in-
volved in, happened in Budapest. The events that happened in Galicia in May and June 1913 – as connect-
ed with political and economical turning point that autonomous country reached, which was caused by 
Austro-Hungarian preparations for Balkan War – have been examined here as the background context. 

In this article, basing on a wide range of press sources, the author classifies and describes some key 
political motifs of the Redl affair: especially the change of ideas about the Balkan War – in accordance to 
common opinions expressed in Polish press – now bringing the fatal threat to Austro-Hungary. (Russia 
came into possession of mobilization plans). The other topics are: the decline of Austro-Hungarian pres-
tige on the international arena, the criticism of the code applying to officer corps, assigning Redl the 
Jewish origin by the anti-Semitic press, attacks on the ones that supported Austro-Hungarian orientations, 
including those who organized a kind of ‘substitute” for Polish military forces under the auspices of the 
monarchy, and finally – the spy psychosis.


