Abstrakt
Movie Director Exercise. Władysław Ślesicki and a Film School (1950–1955)
The article discusses Władysław Ślesicki’s studies at the Lodz Film School (1950–1955). The years he spent at Film Directing Department were fruitful not only because of a few worth-while writings, but also due to some of his first directing experiences. Ślesicki was an assistant on the set of Kazimierz Karabasz’s school films, but he also directed his own (debut) short movies (the short feature Kawaler Kubiak; the short documentary Jedzie tabor). The claim is also made that these early works foreshadow his unique cinematic style, which Władysław Ślesicki developed especially within the documentary genre and which gave him a lasting place in the history of Polish cinema.
Bibliografia
K. Krubski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, Filmówka. Powieść o łódzkiej szkole filmowej, wyd. popr., Prószyński i S-ka, Warszawa 1998, s. 260–261.
W. Ślesicki, „Dziennik praktyk” (archiwum PWSFTviT w Łodzi – kolejne cytowania z tego źródła oznaczone są w tekście głównym jako DzP).
M. Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, s. 120.
I. Żeber-Dzikowska, E. Buchcic, A. Strumińska-Doktór, Romowie – mniejszość etniczna w Polsce – problemy, obawy, zagrożenia, szanse wielokulturowej społeczności, „Drohiczyński Przegląd Naukowy” 2010, nr 2, s. 181–197.
Shari M. Huhndorf, Nanook and His Contemporaries: Imaging Eskimos in American Culture, 1897–1922, „Critical Inquiry”, vol. 27, Autumn 2000, no. 1, s. 122–148).
Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, red. B. Janicka, A. Kołodyński, WFDiF, Warszawa 2000, s. 105.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).