Wojciech ADAMCZYK

Poznan

Trzy skandale, trzy raporty.
Redakcje i ombudsmani prasowi w sytuacjach kryzysowych
na przyktadach ,The Washington Post”,
.1he New York Times” i ,Los Angeles Times”

Rolq ombudsmana jest ulatwianie konstruktywnego
dialogu. Jednym uczestnikiem dialogu jest gazeta,
drugim opinia publiczna, ktora liczy na to, ze gazeta
zamieszcza wiadomosci doktadne i rzetelne'.
Posiadanie ombudsmana nie jest automatycznq
gwarancjq wolnego od bledow dziennikarstwa,

ale jest znakiem, ze media zobowiqzujq sie do
przestrzegania dobrych standardow i praktyk

w dziennikarstwie’.

Jeffrey Dvorkin
Public Editor w National Public Radio (NPR)

Przez stulecia funkcjonowania prasy jej zawarto$¢ byla niedoskonatym odbiciem rze-
czywisto$ci. Lamy gazet zadrukowywano doniesieniami o sprawach mniej lub bar-
dziej istotnych, ale z reguly przyciagajacych, chocby na krotko, uwage czytelnikow.
Wiele z tych informacji traktowato o sprawach publicznych — polityce, gospodarce, kultu-
rze. Wsrdd nich poczesne miejsce zajmowaly od zawsze kwestie dotykajace wszelkich
wynaturzen i patologii spolecznych. Opisywanie rozmaitych przypadkéw dezorganizacji
spotecznej, w szczegolnosci w instytucjach wiadzy, stato si¢ z biegiem lat jednym
z gtownych zadan mediow. Aktywno$¢ srodkéw przekazu w tym zakresie, mieszczaca
si¢ w ramach funkcji kontrolnej (nazywanej czgsto watchdog function of the press)
uczynita z prasy jednego z gtéwnych rozgrywajacych na wspolczesnej arenie wydarzen.
Miano ,,czwartego stanu”, przeobrazone z czasem w bardziej znany termin ,,czwartej
wladzy”, najlepiej oddaje rol¢ przypisywana dzisiaj mediom. Opinia publiczna oczekuje
od nich nie tylko informacji, ale przede wszystkim stalego monitoringu oséb i instytucji
publicznych, w tym ujawniania wszelkich nieprawidlowosci. Niezaleznie od oceny tej
dziatalnosci skojarzona z prasa pozycja w panstwie uczynita z niej jedno z gléwnych
zrddet definiowania wspolczesnego $wiata i dziejacych si¢ w nim zdarzen. Doniesienia
medidow staty si¢ istotnym, a w wielu przypadkach by¢ moze nawet jedynym i domi-
nujacym komponentem budujacym w umystach odbiorcéw obraz otaczajacego nas §wia-
ta. Diagnozy stawiane przez ludzi mediéw decydowaty niejednokrotnie o zwycigstwach

''W. L. Rivers, C. Mathews, Etyka srodkow przekazu, Warszawa 1995, s. 261.
2 J. Dorroh, The Ombudsman Puzzle, ,,American Journalism Review”, February/March 2005.



214 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

lub porazkach w polityce, gospodarce czy kulturze. Skandale relacjonowane lub inicjo-
wane przez pras¢ wielokrotnie doprowadzaty do powaznych kryzysow, a w ich nastgp-
stwie do dalszych réznorodnych konsekwencji.

Rosnaca potega mediow stata si¢ przyczynkiem do powstania roéznorakich refleks;ji
zwiazanych z mniej lub bardziej hipotetycznymi efektami takiego stanu rzeczy. Jednym z ta-
kich skutkow jest bez watpienia problematyka kontroli samych mediow, ktore niejednokrotnie
przekraczaja standardy akceptowane przez srodowisko dziennikarskie oraz jego spoteczne
otoczenie. Naruszenia zasad deontologii zawodu oraz warsztatu dziennikarza uderza nie tylko
w sprawcow takich wystgpkow. Bezposrednimi ofiarami sa przede wszystkim odbiorcy, $rodo-
wisko dziennikarskie oraz reputacja konkretnego medium. Posrednim skutkiem bywa takze
utrata zaufania, objawiajaca si¢ spadkiem sprzedazy czy wpltywow z reklam. W przypadkach
okreslanych najczgsciej mianem skandali medialnych dochodzi do powstania sytuacji kryzy-
sowej. Analiza problemu i odbudowa nadszarpnigtej reputacji oraz zaufania odbiorcoéw zaj-
muja si¢ z reguly ad hoc powotane w redakcjach zespoly doswiadczonych dziennikarzy lub,
znacznie rzadziej, zatrudnieni w mediach ombudsmani prasowi. Omoéwieniu obu takich wa-
riantow poswigcony jest niniejszy artykut. Z licznych tego typu przypadkéw scharakteryzo-
wane zostana trzy glo$ne skandale, ktore wstrzasnely srodowiskiem ludzi mediow oraz
konkretnymi redakcjami na przestrzeni ostatnich 32 lat. Pierwszy z nich to sprawa z 1980
roku dziennikarki Janet Cooke z ,,The Washington Post”, ktdrej odebrano nagrodg Pulitzera
po stwierdzeniu sfabrykowania przez nia wyroznionej historii. Drugi przypadek to rownie
glosna sprawa dziennika ,,L.os Angeles Times” z 1999 roku. Tytut ten znalazt si¢ w sytuacji
ewidentnego konfliktu intereséw po publikacji specjalnego wydania magazynowego poswig-
conego budowanej w miescie arenie sportowej (na podstawie poufnej umowy firma budujaca
obiekt partycypowala w zyskach z tego numeru). Trzeci ze skandali wydarzyt si¢ w ,,The New
York Times” w 2003 roku i dotyczyl masowego procederu plagiatow oraz fabrykowania
materiatow prasowych przez reportera tego dziennika, Jasona Blaira, co doprowadzito do naj-
wigkszego kryzysu w dziejach tego renomowanego pisma. Proba odbudowy zaufania czytel-
nikéw byly migdzy innymi raporty przygotowane przez specjalnie powotane zespotly lub
ombudsmanow prasowych.

Kluczowymi dla tych przypadkow beda odpowiedzi na kilka pytan. Czy istniejace w re-
dakcjach mechanizmy samokontroli sa wystarczajace w dobie wzmozonej konkurencji
irosnacych wobec dziennikarzy wymagan wiascicieli mediow? W jakim stopniu zatrudnienie
ombudsmanow prasowych moze ograniczy¢ ryzyko wystapienia takich przypadkow narusze-
nia zasad etyki zawodu i warsztatu dziennikarskiego? Na ile analiza tych skandali, przepro-
wadzona przez same redakcje i pltynace z nich konsekwencje zapobiegna ponownym tego
typu zachowaniom w prasie?

k ok 3k

Dziennikarstwo, jak zauwazyli William L. Rivers i Cleve Mathews, jest jedyna profesja
w USA chroniona przez kons‘fytucje;3 . To wyr6znienie to nie tyko swoisty przywilej. To
przede wszystkim zobowiazanie ludzi prasy do wlasciwego wykorzystywania swojej pozycji
w interesie odbiorcow. A o to w czasach wzmozonej konkurencji coraz trudniej, o czym prze-
konuje rosnaca liczba nieprofesjonalnych zachowan pracownikéw mediow. Proceder ten
dotyka na rowni wielkie, renomowane media o dtugiej tradycji, jak i mate, prowincjonalne

3 W. L. Rivers, C. Mathews, Etyka srodkow przekazu, op. cit., s. 258.



PP 4’12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 215

redakcje’. Opinie o dziennikarzach z biegiem lat sa coraz gorsze. Dotyczy to zardwno ich pro-
fesjonalizmu, jak 1 intencji, ktore nimi kieruja.

Sq niegrzeczni i oskarzycielscy, cyniczni i niezbyt patriotyczni. Przekrecajq fakty dostoso-
wujqc je do wiasnej, nieskrywanej, liberalnej agendy. Mieszajq sie w polityke, nekajq biz-
nes, naruszajq prywatnos¢ ludzi i odchodzq bez wzgledu na bol i chaos, jaki po sobie
zostawiajq. Sq aroganccy i zadufani, ignorujqc na boku wiekszos¢ krytyki jako wyraz wy-
dziwiania ludzi nawiedzonych i zideologizowanych. Jak by tego byto malo twierdzq, ze ich
zachowanie jest usankcjonowane, nawet uswiecone przez amerykariskq konstytucje’.

Spadajace zaufanie i szacunek dla profesji dziennikarza odzwierciedlaja rowniez wyniki son-
dazy. W badaniach przeprowadzonych przez The National Opinion Research Center zaufanie do
ludzi mediéw spadto z 29 procent w 1976 roku do 13,7 procent w 1984 roku®. Od poczatku lat 90.
przez prawie dwie dekady niezadowolenie odbiorcéw z pracy dziennikarzy utrzymywato si¢ na
zblizonym poziomie. Ale, jak wynika z nowszych nadan Pew Research Center, od 2007 roku po-
nownie zauwazalny jest wzrost negatywnych ocen. W sondazu z 2009 roku 63 procent res-
pondentow stwierdzito, ze wiadomosci byty czgsto niedoktadne. W poréwnaniu z analogicznym
badaniem z 2007 roku byt to wzrost dezaprobaty o 10 punktéw (z 53 procent). W 2009 roku
wedtug badanych tylko 29 proc. mediow podawato informacje wprost, co oznacza spadek ocen
pozytywnych réwniez o 10 punktéw (z 39 procent w 2007 roku)’. Analogiczna tendencje po-
twierdzily badania Gallupa prowadzone od 1997 do 2010 roku (wykres ponizej).

W jakim stopniu ufasz mass mediom,; gazetom, radiu i telewizji; jesli chodzi o dostarczane przez
nie informacje w sposob petny, doktadny i uczciwy: w bardzo duzym, duzym, nie bardzo, wcale?

Gallup trend since 1997

56 57
53 55 53 54 54 55 52 55 <
— 49 49 ——— T
46 44 47 46 46 44 47 43 45 4
0 [N S — N [aa) < v \O [y 9} D (=)
(e =N (=) [} [ [l (= j=l (=) [} [l (= —
(o)) (o)} (=} (=} (=} [} (=] (=} (=} (=} (=} (=] (=]
- — Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q
—e— bardzo duzy/duzy —=— nie bardzo/wcale

Zrédlo: L. Morales, Distrust in U.S. Media Edges Up to Record High. Perceptions of liberal bias still far outnumber
perceptions of conservative bias, Gallup, 27.09.2010, http://www.gallup.com/poll/143267/Distrust-Media-Ed-
ges-Record-High.aspx [dostep: 11.03.2012].

* Zob. W. Adamezyk, Dziennikarskie skandale a wiarygodno$¢ przekazéw medialnych, w: Studia nad mediami
i komunikowaniem masowym. Prawo. Jezyk. Tekst, pod red. J. Fras, Torun 2007; idem, Problem plagiatu w amery-
kanskich mediach masowych, w: Media dawne i wspoltczesne, t. I1I, pod red. B. Kosmanowej, Poznan 2008; idem,
Medialna fikcja: deformacje rzeczywistosci w dziennikarskich publikacjach, w: Media dawne i wspotczesne, t. V,
pod red. B. Kosmanowej, Poznan 2010.

SW. A. Henry III, R. Bruns, Ch. Ogden, Jurnalism Under Fire, ,,Time”, 12.12.1983.

® Ibidem.

7 R. Pérez-Pena, Trust in News Media Falls to New Low in Pew Survey, ,,The New York Times”, 13.09.2009.



216 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

Mata troska dziennikarzy o doktadnos¢ oraz deformacje tresci w publikacjach byly istot-
nym czynnikiem sprzyjajacym spadkowi zaufania. Powazne incydenty z poczatku lat 80.
w mediach amerykanskich (,,The Washington Post”, ,,The New York Daily News” i ,,The
New York Times”) sprawily, ze spora czes¢ spoleczenstwa uznala te ekstremalne wypadki
Jako typowe dla dziennikarstwa i wyrazila zachwyt z upokorzenia duzych krajowych mediow®.

»The Washington Post”

Pierwszym ze skandali byta sprawa Janet Cooke, reporterki szanowanego, prestizowego
dziennika amerykanskiego ,, The Washington Post”. Wydarzenia z 1980 roku zwiazane z opu-
blikowanym przez nia artykutem zatytutowanym Jimmy’s World byty prawdopodobnie naj-
powazniejszym wstrzasem w dziejach redakcji, ktory nadszarpnat reputacje gazety’. W tej
sprawie, jak pozniej udato si¢ wyjasni¢, wykryte po czasie oszustwo miato swoje korzenie we
wczesniejszych ktamstwach i braku zawodowej uczciwosci mtodej dziennikarki. J. Cooke
byta w latach 70. etatowa reporterka w redakcji ,,The Blade” w Toledo. W lipcu 1979 roku,
majac 25 lat, napisata list do 6wczesnego redaktora naczelnego ,,The Washington Post”, Bena
Bradlee. Przedstawita siebie jako ambitng dziennikarke, marzaca o pracy w renomowanym
dzienniku, posiadajaca w dodatku bardzo dobre wyksztatcenie. Z podanych przez nia infor-
macji wynikato, ze w 1976 roku ukonczyta prestizowy Vassar College, studiowata na Sorbo-
nie i znala cztery jgzyki obce. Dwa tygodnie pdzniej zrobita bardzo dobre wrazenie podczas
rozmowy z przedstawiciclami kierownictwa redakcji. Po odbytym kilkumiesi¢gcznym stazu
w styczniu 1980 roku otrzymata angaz w ,,The Washington Post”. W ten sposob zrealizowata
swoje marzenie o pracy w wielkomiejskim dzienniku. Przygodg z ta renomowana redakcja
rozpoczeta w tygodniowym dodatku gazety ,,District”, co dawato jej mozliwos¢ publikowa-
nia w jednej z trzech sekcji lokalnych: Maryland, Virginia i District of Columbia. W tym cza-
sie J. Cooke zamie$cita na tamach tego dodatku pi¢édziesiat dwa teksty o zréznicowanej
tematyce. Jej bezposrednia przetozona, Vivian Aflin-Brownlee, dostrzegta u niej chorobliwa
ambicj¢ zwiazana z awansem zawodowym. Potwierdzit to pdézniej migdzy innymi znany
z afery Watergate dziennikarz, Bob Woodward, ktéremu Cooke wspominata o swoich pla-
nach —w ciagu trzech lat zamierzata zostac laureatka nagrody Pulitzera, a po dwdch kolejnych
latach etatowa dziennikarka dziatu krajowego.

Feralny dla J. Cooke temat dotyczyt problemu z nowym gatunkiem heroiny, ktory rozpro-
wadzany byl na ulicach Waszyngtonu. Przeprowadzita ona wiele rozmoéw z pracownikami so-
cjalnymi i ekspertami w leczeniu uzaleznien. Dokumentacj¢ zgromadzona w tej sprawie
stanowito 145 stron odrgcznie sporzadzonych notatek, dwie godziny nagran rozmow na tas-
mie magnetofonu oraz materiaty urzedowe dotyczace naduzywania tak zwanych twardych
narkotykow. Po analizie zebranych informacji V. Aflin-Brownlee wydata zgodg na napisanie
tekstu do wydania codziennego ,,Metro”. Cooke nie konsultowala si¢ pdzniej w tej sprawie ze

S W.A. Henry III, R. Bruns, Ch. Ogden, Jurnalism Under Fire, op. cit. W 1981 roku Michael Daly z ,,The New
York Daily News” wymyslit na potrzeby publikacji imig zolnierza brytyjskiego (ktory zastrzelit w Belfascie nielet-
niego) oraz dopuscit si¢ innych btedow faktograficznych. 7 miesigcy pozniej freelancer Christopher Jonas, wspotpra-
cujacy z NYT, opublikowat w niedzielnym magazynie korespondencj¢ z Kambodzy. Pézniej okazato sig, ze autor
wecale nie byl w Kambodzy, a tekst powstat w jego domu w Hiszpanii i w dodatku byt plagiatem powiesci z 1930 roku
autorstwa André Malraux pt. La Voie Royale.

® The 1996 Philip M. Foisie Memorial Lecture, www.newsombudsmen.org/bradlee.html, 7.05.1996.



PP 4°12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 217

swoja bezposrednia przetozona, w efekcie ta ostatnia zapoznata sig z tekstem zatytutowanym
Jimmy’s World dopiero w dniu jego publikacji, czyli 28 wrzes$nia 1980 roku. Prace nad mate-
riatem nadzorowat zastgpca redaktora sekcji miejskiej, Milton Coleman. To jemu dziennikar-
ka opowiedziata przejmujaca histori¢ o$mioletniego chtopca, Jimmy’ego, uzaleznionego od
heroiny, ktory stat si¢ gtdwnym bohaterem jej story. Jego dane osobowe, zgodnie z zasada
anonimatu, zostaly poufne, o co miata wnioskowac¢ matka. Informacje zebrane przez Cooke
wydawaty si¢ wiarygodne. Ona sama zapewniata, ze jest w ciaglym kontakcie z przedsta-
wiona w tekscie rodzing (opisywata szczegdétowo dom chiopca, miata uczestniczy¢ rowniez
we wspolnym obiedzie, wspominata tez o agresywnym konkubencie matki, ktory miat grozi¢
dziennikarce, gdyby poinformowata o sprawie policj¢). W pierwszej, liczacej ponad trzy-
nascie stron wersji artykutu znalazt si¢ bardzo przekonujacy, zawierajacy duza liczba
szczegdtow opis domu oraz cytaty opisywanych bohaterow. Po naniesionych poprawkach
grafik gazety przygotowat rysunki, a prawnik dziennika zasugerowat zmiang niektorych sfor-
mutowan w celu zapewnienia lepszej anonimowosci gtdéwnych postaci. Uwag do tekstu nie
zglosil zaden z funkcyjnych redaktoréw ,,The Washington Post” (skupili si¢ jedynie na stro-
nie edytorskiej), wlacznie z redaktorem naczelnym, B. Bradlee. Wydanie niedzielne gazety
z artykutem J. Cooke rozeszto si¢ w liczbie 892 220 egzemplarzy.

Publikacja wywotata bardzo duze zainteresowanie zarowno ze strony zwyktych czytel-
nikow, jak i lokalnych instytucji. Poruszeni losem chtopca urzgdnicy — burmistrz Waszyngto-
nu Marrion Barry oraz naczelnik policji, Burtell Jefferson, zainicjowali publiczng akcjg
poszukiwania Jimmy’ego w szkotach, opiece spotecznej, a takze wsrdd policyjnych informa-
torow. Wyznaczono nagrod¢ za pomoc w jego odnalezieniu w kwocie 10 000 dolaréw. Bar-
dzo szybko sprawa nabrata rozglosu réwniez w calym kraju i poza jego granicami, bowiem
agencja prasowa L. A. Times — Washington Post News Service sprzedata artykut J. Cooke
trzystu redakcjom. Losami chtopca zainteresowala si¢ nawet para prezydencka, Ronald
i Nancy Reagan. Pragnac wykorzystaé¢ tak ogromne zainteresowanie tematem w redakcji
,»The Washington Post” utworzono jedenastoosobowy zespot reporterow, ktorego zadaniem
byto kontynuowanie historii Jimmy’ego i jemu podobnych mlodocianych narkomandéw.
W tym czasie J. Cooke otrzymata pochwat¢ od wydawcy dziennika, Donalda Grahama, oraz
zapewnienie awansu na dziennikarke dziatu Metro.

W tym czasie pojawily si¢ dezinformujace komunikaty urzgdnikow. Na przyktad bur-
mistrz stolicy na poczatku poszukiwan zapewnial, ze chtopiec i jego rodzina znajdowali sig
pod opieka lekarzy, jednak pézniej musial zdementowaé to nieprawdziwe o$wiadczenie.
Dziennikarzom uczestniczacym w akcji nie udato si¢ znalez¢ bohatera artykutu ani jego bli-
skich. Po ponad dwoch tygodniach intensywnych, ale bezskutecznych poszukiwan, 15 paz-
dziernika, rowniez policja i urz¢dnicy municypalni zakonczyli dzialania. Brak efektow
zrodzit podejrzenia co do wiarygodnosci relacji prasowej. W redakeji ,,The Washington Post”
na polecenie redaktora naczelnego starsi redaktorzy ponownie sprawdzili fakty zawarte w te-
kscie. J. Cooke nie potrafita pomoéc swoim kolegom w poszukiwaniach, a na bezposrednie
prosby wskazania szczegétowych danych adresowych zastaniata si¢ koniecznoscia ochrony
swoich informatoréw.

17 listopada zastepcy redaktora naczelnego ,,The Washington Post” wystali list¢ z nazwi-
skami 73 0s6b nominowanych z redakcji do nagrody Pulitzera w dwunastu kategoriach. W tej
grupie, pomimo pewnych watpliwosci zwiazanych z nieudanymi poszukiwaniami chtopca,
byta takze J. Cooke za artykut Jimmy’s World (w tym czasie otrzymala za t¢ publikacje¢ druga
nagrod¢ w Maryland D. C. Press Association). 10 kwietnia 1981 roku kapituta Pulitzera for-
malnie ogtosita przyznanie nagrody dziennikarce (Pulitzer Prize for Feature Writing), a jej zy-



218 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

ciorys znalazt si¢ w oficjalnych materiatach. I to wtasnie rozbieznosci w upublicznionych
danych personalnych (nie ukonczyta Vassar College, nie uzyskata tytutu magistra na Univer-
sity of Toledo, nie znata w ogole dwdch z czterech deklarowanych jezykdéw obceych, a jezy-
kiem francuskim postugiwata si¢ bardzo stabo) wzbudzity powazne podejrzenia w redakcji co
do prawdziwosci historii uzaleznionego od narkotykow chiopca. Na zdecydowane polecenia
redaktora naczelnego gazety J. Cooke ujawnita nazwiska bohaterow swojego artykutu i wska-
zata adres ich zamieszkania, jednak cztonkom redakcji nie udato si¢ tam znalez¢ tych osob.

Dla kierownictwa redakcji stato si¢ wowczas catkowicie jasne, ze dziennikarka sfabrykowata

caly material. W obliczu nowych ustalen J. Cooke zlozyla pisemna rezygnacje z pracy

w dzienniku. Redakcja zwrdcita nagrodg Pulitzera za tekst Jimmy’s World, a analizg btedow,

ktore doprowadzity do najwigkszego kryzysu w dziejach pisma powierzono Billowi Greeno-

wi, redakcyjnemu ombudsmanowi'’.

Przygotowany przez B. Greena obszerny raport wskazat liczne zaniedbania w pracy kon-
kretnych ogniw nadzorujacych prace dziennikarki w newsroomie, ktére przyczynity si¢ do
powstania sytuacji kryzysowej. W kolejnosci autor wspomnianego dokumentu zwrocit uwa-
ge na:

a) nieskuteczno$¢ systemu redakcyjnego nadzoru. Wedlug B. Greena w tym konkret-
nym przypadku odpowiedzialni za kontrolg nad publikacja redaktorzy zawiedli, bo
nie byli zbyt dociekliwi podczas procesu weryfikacji danych zawartych w tekscie.
Ombudsman wing obarczyt rowniez tych sposrdd sktadu redakeji, ktorzy majac uzasad-
nione watpliwosci co do prawdziwosci tresci artykutu nie ostrzegli szeféw dziennika;

b) zbyt daleko posunigte zaufanie do reporterki, co w efekcie uspito czujnosé oséb nad-
zorujacych proces weryfikacji prawdziwosci faktow zamieszczonych w publikacji;

c) negatywny wplyw tak zwanej ,,mitologii Watergate”. Powoduje ona, zdaniem B. Gree-
na, chorobliwe wregcz poszukiwanie przez mtodych wiekiem i stazem reporterow ko-
lejnej podobnej afery niemal w kazdej opisywanej sprawie, co w naturalny sposob
moze prowadzi¢ do naduzy¢. Ombudsman ,, The Washington Post” podobna stabosé¢
zauwazyt rowniez wsrod funkeyjnych pracownikow redakceji;

' Opracowano na podstawie: W. L. Anderson, Facts, fiction, and the fourth estate: the Washington Post and
,Jimmy'’s World”, ,,The American Journal of Economics and Sociology”, Nov. 2004; C. R. Mollenhoft, /981: We-
ighing Sources-Anonymous and Otherwise. The Fiction of Janet Cooke and the Pulitzer Prize Surprise, Nieman Re-
ports Summer 1981; M. Patterson, S. Urbanski, What Jayson Blair and Janet Cooke say about the Press and the
Erosion of Public Trust, ,,Journalism Studies”, Fall 2006; R. E. Kidwell Jr, ,, Small’’ Lies, Big Trouble: The Unfortu-
nate Consequences of Résumé Padding, from Janet Cooke to George O’Leary, ,,Journal of Business Ethics” 2004,
No 51; G. C. Kohn, The New Encyclopedia of American Scandal, Infobase Publishing 2001, s. 88-89; D. A. Mara-
niss, Post Reporter’s Pulitzer Prize is Withdrawn, ,,The Washington Post” 16.04.1981; J. Cooke, Jimmy'’s World,
,»The Washington Post” 28.09.1980; B. Green, Janet’s World — The Story of a Child Who Never Existed, How and
Why it Came to be Published, ,,The Washington Post” 19.04.1981; P. Sullivan, Aplin-Brownlee, 61; Former Post
Editor Had Smelled Scandal, ,,The Washington Post” 26.10.2007; Failures which spawned Pulitzer lie, ,,The Guar-
dian” 20.04.1981; A. Shin, Story pick: Janet Cooke and ,,Jimmy’s World”, 2.10.2010, http://blog.washington-
post.com/story-lab/2010/10/story_pick janet cooke and jim.html [dostgp: 2.03.2012]; The 1996 Phillip M. Foisie
Memorial Lecture, 7.05.1996, http://www.newsombudsmen.org/bradlee.html [dostgp: 2.03.2012]; G. Miller, Before
Jayson Blair there was Janet Cook, http://www.jsons.org/home/index.cfm?event=displayArticlePrinterFrien-
dly&uStory id=dfb234d8-ad72-40cc-aa37-f18fa82d2388 [dostep: 2.03.2012, pisownia tytulu oryginalna]; G. Belt, Jo-
urnalist Plagiarism/Fabrication Scandals (Reporters listed in alphabetical order by last name), The First Amendment
Center — Ethics in Journalism April 7, 2004, http://catalog.freedomforum.org/FFLib/JournalistScandals.htm [dostgp:
10.03.2012]; L. Banville, The Janet Cooke Case, http://www.pbs.org/newshour/bradlee/background cooke.html [do-
step: 22.03.2012]; J. M. Duffy, Unnamed Sources: A Longitudinal Review of the Practice and its Merits, Communica-
tion Dissertations, 2010, Paper 19, http://digitalarchive.gsu.edu/communication_diss/19 [dostgp: 22.03.2012].



PP 4’12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 219

d)

e)

2)

h)

i)

konkurencyjny charakter relacji we wspotczesnych redakcjach, ktorego produktem sa
coraz czesciej sfabrykowane historie w relacjach dziennikarzy. Walczac o osobisty
sukces zapominaja o wartoSciach, warsztacie tej profesji i etyce dziennikarskiej, co
przyspiesza ich zawodowy upadek;

syndrom pierwszej strony. W opinii B. Greena to prestizowe miejsce w gazecie sty-
muluje dziennikarzy do wzmozonego wysitku, ale pragnienie zaistnienia w tym
wlasnie miejscu moze rowniez prowadzi¢ do ,,pdj$cia na skroty” wbrew podstawo-
wym zasadom dziennikarstwa i ze szkoda dla czytelnika i samej redakcji;

brak gruntownego sprawdzenia kandydatow na dziennikarzy przed podjeciem decyzji
o ich zatrudnieniu. Weryfikacja podstawowych danych z biografii 0os6b ubiegajacych
si¢ o etat i przedstawionych przez nie referencji uchronitaby redakcje przed przyj-
mowaniem w swoje szeregi ludzi nicodpowiedzialnych;

toksyczny charakter pragnienia zdobycia prestizowych nagréd dziennikarskich. Zda-
niem ombudsmana zadaniem dziennikarza jest informowanie odbiorcow, a nie kolek-
cjonowanie certyfikatow, nawet tych najbardziej prestizowych. B. Green zasugerowat
nawet rozwazenie przez redakcje¢ ,,The Washington Post” podjgcia decyzji o zakazie
udzialu w tego typu konkursach;

presja na miodych dziennikarzy. Naciskani nieustannie przez swoich przelozonych
podejmuja zbyt duze i catkiem niepotrzebne ryzyko w realizacji trudnych tematow,
do ktoérych nie sa jeszcze nalezycie przygotowani;

poprawnos¢ polityczna. B. Green zasugerowal, ze czarny kolor skéry J. Cooke mogt
by¢ gldéwnym powodem nie tylko jej zatrudnienia (redakcje czgsto w ten sposob pro-
buja wypelniaé¢ postulat roznorodnosci w sktadach swoich pracownikéw), ale i zgody
na realizacj¢ tego konkretnego tematu;

bezpodstawna gloryfikacja prawa anonimatu. Obietnica reportera dotyczaca zacho-
wania w tajemnicy danych informatora nie moze by¢ przeszkoda w weryfikacji infor-
macji o personaliach zrédta informacji przez redaktora przetozonego ani tez powodem
narazenia go na nieprzyjemnosci, a redakcj¢ na utrate zaufania w przypadku opubli-
kowania nieprawdziwych tresci. B. Green zauwazyl, ze jesli dziennikarz nie moze
udokumentowa¢ prawdziwosci zawartych w artykule faktow przez ujawnienie danych
personalnych swojego informatora, to tekst nie powinien w ogole trafi¢ do druku''.
Kryzys zaufania, ktory dotknat redakcjg po opisanych wydarzenia byt bezprecedensowym

wydarzeniem w dziejach tego szanowanego dziennika od chwili jego powstania w 1877 roku.
Jak stwierdzit 6wczesny redaktor naczelny gazety, Ben Bradlee:

Wiarygodnosé gazety jest jej najbardziej drogocennym majqtkiem i zalezy ona prawie
catkowicie od uczciwosci jej dziennikarzy. Kiedy ta uczciwosé jest kwestionowana |...],
rany sq powazne i nie ma niczego, co mozna by zrobié, jedynie trzeba by¢ lojalnym wo-
bec naszych czytelnikow, przeprosi¢ Kapitule Nagrody Pulitzera i natychmiast roz-
poczqé mozolng prace nad odzyskaniem naszej wiarygodnosci. To teraz czynimy'.

Skutki tego incydentu miaty swoj wielowymiarowy charakter. Skandal odbit sig negatyw-

nie na reputacji dziennika. Jak zauwazyt William L. Anderson, w zaledwie siedem lat po
otrzymaniu nagrody Pulitzera za wykrycie afery Watergate ,,The Washington Post” stato si¢

! Na podstawie B. Green, Janet’s World — The Story of a Child Who Never Existed, How and Why it Came to be

Published, ,,The Washington Post” 19.04.1981.

2D, A. Maraniss, Post Reporter’s Pulitzer Prize is Withdrawn, ,,The Washington Post” 16.04.1981.



220 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

symbolem mistyfikacji i najgorszego koszmaru dla dziennikarskiego prestizu. Obiecujace ka-
riery albo zostaty zakonczone, albo mocno nadwyrezone, a wiarygodnos¢ gazety poddana zo-
stata cigzkiej probie. Autor przywotal konkretne przyktady konsekwencji personalnych.
J. Cooke nie tylko stracita posad¢ w gazecie i musiata odda¢ nagrodg Pulitzera. Sfabrykowa-
nie tekstu oznaczato dla niej w praktyce pozegnanie si¢ na zawsze z praca w mediach (w 1997
roku w audycji telewizyjnej ,,Nightline” sieci ABC pokazano dalsze losy dziennikarki, ktora
— by si¢ utrzymac — pracowata jako sprzedawca w domu towarowym z wynagrodzeniem 7 do-
larow za godzing i cho¢ deklarowata che¢ powrotu do zawodu, to nie byto redakcji gotowych
ja zatrudnic). Pokrzywdzonymi w tym skandalu byli réwniez zastuzeni redaktorzy petniacy
funkcje kierownicze w gazecie. B. Bradlee stracit mozliwo$¢ wyznaczenia swojego nastepcy
na stanowisku redaktora naczelnego, natomiast Bob Woodward przestat by¢ brany pod uwage
jako kandydat na szefa tego tytutu. Negatywne skutki odczuta takze Katherine Graham, wy-
dawca dziennika, kierujaca ,,The Washington Post Company” (WPC), ktéra udziatowcy
spotki zasypali nieprzyjemnymi pytaniami podczas corocznego zebrania akcjonariuszy. War-
to rowniez wspomnie¢ o ekonomicznych konsekwencjach tego incydentu, co wida¢ byto
w okresowym spadku notowan gieldowych WPC oraz krytyce, ktéra spadta na redakcjg ze
strony konkurencyjnych tytutow (,,The New York Times” w ciagu zaledwie tygodnia poswig-
cit temu skandalowi siedem publikacji, a ,,Chicago Tribune” sze$¢)". Przypadek z J. Cooke
byt jednoczesnie najbardziej wstrzasajacym epizodem w ponad sze$édziesigcioletniej historii
nagrody Pulitzera'.

»Los Angeles Times”

Drugi ze skandali miat charakter warsztatowo-etycznego konfliktu interesu, do ktdrego
doprowadzito nieodpowiedzialne zachowanie kierownictwa jednego z najpoczytniejszych
tytutow prasy codziennej w USA. Doszto do niego w sytuacji odczuwalnego dla gazety
zmniejszenia zyskow w koncu ostatniej dekady XX wieku. Cho¢ w 1999 roku naktad ,,Los
Angeles Times” nieznacznie wzrdst (o 17 000 egzemplarzy w poréwnaniu z poprzednim ro-
kiem), to w poréwnaniu z prognozami z 1998 roku az o 20 milionéw dolaréw spadty przycho-
dy z reklam. W tej sytuacji kierujacy dziennikiem postanowili szuka¢ zrodet dodatkowych
dochodow, by zniwelowac straty. Szansa na nowe zyski byta propozycja ztozona redakcji
przez Tima Leiweke, prezesa powstajacego wowczas w Los Angeles nowoczesnego centrum
sportowego Staples Center. Oferta przedstawiona kierownictwu dziennika zaktadata partycy-
pacj¢ tytutu we wspomnianym przedsigwzigciu na prawach tak zwanego ,,founding partner”
(partnera zatozyciela) w zamian za okreslone w porozumieniu profity. Uzgodnienia sfinalizo-
wano 17 grudnia 1998 roku podpisaniem umowy pomi¢dzy redakcja a Staples Center, w wy-
niku ktorego gazeta uzyskata status partnera zatozyciela centrum sportowego. Z tego tytutu
wktad finansowy dziennika w budowie kompleksu miat wynie$¢ 8 milionow dolarow w ciagu

5 'W. L. Anderson, Facts, fiction, and the fourth estate: the Washington Post and ,,Jimmy’s World”, op. cit. J. Co-
oke w udzielonym 14 lat po skandalu wywiadzie probowata thumaczy¢ swoje postgpowanie jako produkt jej wycho-
wania w dziecinstwie, kiedy to surowy ojciec kontrolowat w nadmierny sposob rodzing, a ktamstwo stalo si¢ dla niej
najlepszym mechanizmem na przetrwanie. Byla reporterka wyznala rowniez, ze powodem sfabrykowania historii
o chiopcu uzaleznionym od narkotykéw byta che¢ szybkiego opuszcezenia dziatu kierowanego przez osobg, z ktora
nie mogta nawiaza¢ pozytywnych relacji (A. Shin, Story pick: Janet Cooke and ,,Jimmy’s World”, op. cit.).

Y Failures which spawned Pulitzer lie, ,,The Guardian” 20.04.1981.



PP 4°12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 221

pigciu kolejnych lat. Z kwoty 1,6 miliona dolaréw rocznego zobowigzania finansowego
800 000 dolaréw miato by¢ przekazane w gotowcee, 500 000 dolarow miata stanowié¢ darmo-
wa reklama, natomiast 300 000 dolaréw miato pochodzié¢ z udziatu w zyskach reklamowych.
W zamian gazeta otrzymata wytaczne prawo do oznakowania areny swoim logo, sprzedazy
tytulu na terenie obiektu, umieszczenia kiosku przy gtdéwnym wejsciu oraz relacjonowania
imprez przez kilkunastoosobowy zespot swoich dziennikarzy. O zawarciu tego porozumienia
i jego bezposrednich konsekwencji dla zawartoséci dziennika nie zostali poinformowani pra-
cownicy redakcji. W toku dalszych negocjacji w koncu marca 1999 roku zapadta decyzja
o przeznaczeniu catego wydania magazynowego na akcj¢ promocyjna zwiazang z otwarciem
areny. W maju przedstawiciele dzialow reklamy ,,Los Angeles Times” i spotki budujacej Sta-
ples Center uzgodnili szczegodly zwiazane z przygotowaniem promocyjnego numeru gazety.
Liczacy 168 stron magazyn niedzielny ukazat si¢ 10 pazdziernika 1999 roku. W catosci wyda-
nie to poswigcone byto otwarciu nowej areny sportowej. Tematyczna edycja magazynu oka-
zata si¢ finansowym sukcesem. Za reklamy umieszczone na 100 stronach uzyskano kwote
2,1 miliona dolarow.

Utrzymywane w tajemnicy przed dziennikarzami i czytelnikami porozumienie ujawnione
zostato juz nastgpnego dnia przez lokalny ,,Los Angeles Business Journal”. Sze$¢ dni pozniej
temat kontynuowat tygodnik ,,New Times”, a ogélnokrajowy rozgtos nadata sprawie Felicity
Barringer z ,,The New York Times”, ktora 26 pazdziernika 1999 roku opublikowata artykut
Newspapers Magazine Shares Profits With a Subject. Krotko potem napisat o tym réwniez
,»The Wall Street Journal”. Poruszeni opublikowanymi w konkurencyjnych mediach informa-
cjami dziennikarze ,,Los Angeles Times” wystosowali petycje domagajaca si¢ od kierownic-
twa redakcji, w tym bezposrednio od wydawcy Kathryn Downing przeprosin i zobowiazania
si¢ do gruntownego przegladu wszystkich finansowych powiazan, ktére moglyby skompro-
mitowac tytut posiadajacy ponad stuletnia tradycje. Wewngtrzne postgpowanie wyjasniajace
doprowadzilo do zamieszczenia 19 grudnia 1999 roku na tamach gazety zbioru zasad
dziatania redakcji po doswiadczeniach zwiagzanych ze skandalem (tak zwany statement of
principles). Natomiast 20 grudnia David Shaw, byly redaktor ,,Los Angeles Times”, opubli-
kowat w dzienniku obszerny raport, w ktorym podjat probg wyjasnienia czytelnikom niejas-
no$ci oraz mechanizméw zarzadzania redakcja w sprawie porozumienia ze spotka budujaca
Staples Center'”. Z tre$ci wspomnianego obszernego opracowania wynika niezbicie, ze kie-

'S Opracowano na podstawie: D. Shaw, Crossing the Line. A Los Angeles Times Profit-Sharing Arrangement
With Staples Center Fuels a Firestorm of Protest in the Newsroom — and a Debate About Journalistic Ethics, ,,Los
Angeles Times” 20.12.1999; J. L. Goodale, Times to Listen, ,,American Journalism Review” May 1999; W. Proch-
nau, Continuation of Down and Out in L.A., ,American Journalism Review” January/February 2000; B. Mitchell,
Staples Stumble, Poynter Institute, 25.08.2002, http://www.poynter.org/uncategorized/2100/staples-stumble/ [do-
step: 20.05.2012]; T. Smith, Trouble at the L.A. Times, NewsHour, interview with Narda Zacchino, readers’ repre-
sentatives in L.A Times, 16.12.1999, http://www.pbs.org/newshour/bb/media/july-dec99/la_times 12-16a.html
[dostep: 20.05.2012]; N. Zacchino, Staples Incident Rocks Times, Inside and Out. Sharing revenue on a special edi-
tion of the newspaper’s magazine calls everything we do into question, ,,Los Angeles Times” 7.11.1999; Zacchino
Named Times Readers’ Representative, ,,Los Angeles Times” 18.03.1999; J. Strupp, LA Times names reader liaison,
,Editor & Publisher” 20.03.1999; L. Moses, New eruption in LAT, Staples Center deal, ,Editor & Publisher”
4.12.1999; J. Taranto, Journalists Gaze at Own Navels! The L.A. Times screwed up. But do we have to read 35,000
words about it?, ,Extra! Extra!” 31.12.1999; F. Barringer, Newspaper Magazine Shares Profits With a Subject, ,,The
New York Times” 26.10.1999; idem, Los Angeles Times Issues Unsparing Report on Itself, ,, The New York Times”
21.12.1999; S. Winokur, L.A. Times ad deal labeled a ‘fiasco’, ,,San Francisco Chronicle” 28.11.1999; G. Ely, Right on,
Otis, ,,Media Life” November 1999, http://www.medialifemagazine.com:8080/news1999/nov99/news11105.html [do-
step: 20.05.2012]; S. Elder, The L.A. Times internal investigation is complete and someone has to take the fall, ,,Sa-
lon” 21.12.1999, http://www.salon.com/1999/12/21/timesprobe/ [dostep: 19.05.2012].



222 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

rownictwo gazety w sposob poufny porozumiato si¢ co do szczegdtow z wladzami spotki bu-
dujacej centrum sportowe, a glownym celem bylo uzyskanie dodatkowych profitow ze
sprzedazy reklam w wydaniu specjalnym niedzielnego magazynu. Potwierdzeniem tego faktu
byly przywolywane w raporcie Davida Shaw tlumaczenia przedstawicieli kierownictwa
L.A. Times. Twierdzili oni mianowicie, ze W zmieniajacej si¢ rzeczywistosci gazety musza
podejmowac ryzyko, by przetrwaé na konkurencyjnym rynku'’. Postawa 0séb odpowiedzial-
nych za skandal sprowokowata oburzonych pracownikow dziennika do wysunigcia zadan dy-
misji K. Downing oraz redaktora naczelnego, Michaela Parksa. Dziennikarzy nie uspokoity
nawet wyjasnienia zlozone przez K. Downing, ktora ttumaczyla zaistniala sytuacje swoim
niewielkim do§wiadczeniem redakcyjnym i niewystarczajacym zrozumieniem fundamentéw
zasad etyki dziennikarskiej. Przyznata ona takze, iz nie sadzila, ze o porozumieniu dowiedza
si¢ dziennikarze gazety, w zwiazku z czym nie miata obaw co do niezaleznos$ci pracownikow
redakcji przygotowujacych numer specjalny. Taka postawa swiadczy¢ moze o przyzwoleniu
0s0b kierujacych mediami na poszukiwanie dodatkowych funduszy z wykorzystaniem metod
budzacych uzasadnione watpliwoséci'’. Ponad 300 dziennikarzy, sygnatariuszy petycji do kie-
rownictwa redakcji, zwrocito uwage na kilka kluczowych kwestii. Po pierwsze, pojawit sig
argument o powstalym, w wyniku dziatan oséb odpowiedzialnych za porozumienie w spra-
wie wydania specjalnego numeru i podziatu zyskoéw reklamowych, konflikcie intereséw oraz
zagrozeniu dla dziennikarskich zasad niezaleznosci od reklamodawcow'®. Zdaniem dzienni-
karzy warto$¢ wiarygodnosci i uczciwosci, czyli jedynych towardw, jakie gazeta moze zaofe-
rowa¢ swoim czytelnikom ulegta w wyniku skandalu powaznej deprecjacji. I to wszystko
dzialo sig, co szczeg6lnie podkreslono, w dobie powszechnego spadku zaufania do prasy. Po
drugie, sygnatariusze petycji wyrazili troske o przysztos¢ ich relacji z odbiorcami, ktérym
trudno bedzie uwierzy¢ w niezalezne opinie ferowane w publikacjach na tematy zwiazane ze

' David Shaw przywoluje w swoim raporcie rowniez inne przyktady znane z amerykanskiego systemu prasowe-
go zawierania podobnych porozumien przez inne znane redakcje. W gronie takich tytutéw wymienia migdzy innymi:
,»USA Today”, ,,Boston Globe”, ,,Chicago Tribune”, ,,Dallas Morning News”, ,,The Arizona Republic”, ,,The Pitts-
burgh Post-Gazette”, ,,The Rocky Mountain News” (D. Shaw, Crossing the Line. A Los Angeles Times Profit-Sha-
ring Arrangement With Staples Center Fuels a Firestorm of Protest in the Newsroom — and a Debate About
Journalistic Ethics, op. cit.).

17 Editor & Publisher” w listopadzie 1999, juz po wybuchu afery w ,,L.A. Times”, opublikowat wynik badania
sondazowego, z ktorego wynikato, ze 51 procent z 60 pytanych respondentoéw-wydawcow prasy codziennej w USA
uznalo porozumienie zawarte przez gazetg i spotke budujaca centrum sportowe za ,,dopuszczalne” (w sondazu udziat
wzigto 105 redaktorow i 60 wydawcow). Dodac jednak nalezy, ze badane grono reprezentowato mniej niz 3 procent
wszystkich dziennikow amerykanskich, a prawie 2/3 respondentow wydawato tytuty prasowe rozpowszechniane
w naktadzie nie wigkszym niz 100 000 egzemplarzy. Dla poréwnania wsrod wydawcow dziennikoéw o naktadzie wyz-
szym niz 500 000 egzemplarzy zaden nie uznat takiego porozumienia za ,,dopuszczalne” (zob. G. Mitchell, The Wall
Comes Tumbling Down, ,,Editor & Publisher” 6.12.1999; D. Shaw, Crossing the Line. A Los Angeles Times Profit-Sha-
ring Arrangement With Staples Center Fuels a Firestorm of Protest in the Newsroom — and a Debate About Journali-
stic Ethics, op. cit.; Profiles in Journalistic Courage, eds. R. H. Giles, R. W. Snyder, L. DeLisle, Transaction
Publishers 2001, s. 147-148).

'8 W przeprowadzonym przez Project Excellence in Journalism w 2000 roku badaniu jedna trzecia dyrektorow
lokalnych dziennikéw telewizyjnych wskazato, ze byli zmuszani do unikania negatywnych audycji o reklamodaw-
cach lub naktaniani do publikacji pozytywnych materiatow. W 1997 r. sondaz wsrdd dziennikarzy $ledczych i redak-
torow w stacjach telewizyjnych, opublikowany przez FAIR, wykazal, ze prawie trzy czwarte respondentow
potwierdzalo znane ze swojego do$wiadczenia zawodowego proby ,,wplywania na tre$¢” wiadomosci przez re-
klamodawcow. Szescdziesiat procent badanych stwierdzito, ze reklamodawcy probowali doprowadzi¢ do wstrzyma-
nia publikacji na ich temat. Pigédziesiat sze§¢ procent respondentow odczuwalo presj¢ w swoich stacjach na
produkcje materiatow przychylnych reklamodawcom (J. Jackson, P. Hart, Fear & Favor 2000 — The First Annual Re-
port How Power Shapes the News, ,,Extra!” May/June 2001).



PP 4’12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 223

spotka budujaca centrum sportowe, bedaca partnerem biznesowym gazety. Potwierdzeniem
tych obaw byla rezygnacja licznej grupy czytelnikow z prenumeraty dziennika, ktory, jak
utrzymywano, podkopat swoimi dziataniami wiar¢ w etyczna strong postgpowania. Po trze-
cie, zarzucono redaktorowi naczelnemu, M. Parksowi, ze 14 wrzesénia, czyli prawie miesiac
przed planowanym wydaniem okoliczno$ciowego wydania reklamowego magazynu, gdy jak
twierdzit, dowiedziat si¢ o podpisanym porozumieniu, nie wstrzymat druku. Po czwarte,
dziennikarze wyrazili zal z postawy wtajemniczonego w porozumienie kierownictwa redakcji,
ktére w dniu wydania nie poinformowato ani pracownikow, ani czytelnikdw o reklamowym
charakterze magazynu i ustalonym w dwustronnej umowie podziale zyskow reklamowych.
Ponadto okazato si¢ rowniez, ze w trakcie druku niektérych sekceji, migdzy innymi Sunday
Book Review, nie umieszczono na stronach wyraznego oznakowania ,,advertising suple-
ment” (dodatek reklamowy), co zmusito wydawce do zniszczenia czg$ci gotowego juz
naktadu i dodruku poprawionej wersji (koszt tego przedsigwzigcia szacowano na okoto
200 000 dolaréw)". A wszystko to, co warto podkresli¢, dziato si¢ w czasie, gdy ,,Los Ange-
les Times” w rankingu redakcji prestizowego periodyku branzowego ,,Columbia Journalism
Review” zajmowat czwarta lokate wsrod najlepszych amerykanskich gazet (na wyzszych
miejscach znalazty si¢ jedynie ,,The New York Times”, ,,The Washington Post” i ,,The Wall
Street Journal™®’,

»The New York Times”

Poczatek pierwszej dekady XXI wicku byt dla jednej z najbardziej prestizowych i szano-
wanych gazet na §wiecie —,, The New York Times” — trudnym okresem. To wtasnie wtedy, za-
ledwie w odstepie kilku lat, redakcja i NYT Company wstrzasngly skandale medialne, ktére
mocno ostabily pozycje dziennika na rynku amerykanskim®'. Zrodlem najpowazniejszego
kryzysu byto oszustwo, ktorego dopuscit sig 27-letni reporter gazety, Jayson Blair. Do redak-
cji NYT trafit on w czerwcu 1998 roku w ramach letniego programu dla stazystow. Wcze$niej
byt redaktorem naczelnym gazetki studenckiej ,,The Diamondback” na University of Mary-
land. J. Blair miat juz wowczas za soba staze w tak renomowanych tytutach codziennej prasy
amerykanskiej, jak ,,The Washington Post” i ,,The Boston Globe”. Rozpoczety w 1999 roku
czteroletni staz i praca w charakterze mtodszego reportera umozliwity mu uzyskanie etatu
w dziale Metro, cho¢ popetnial znacznie wigcej btedow od swoich réwiesnikéw. Dla przy-
ktadu w czasie licznych atakéw snajpera w Waszyngtonie J. Blair opublikowat pigédziesiat
dwa teksty, z ktorych w jednym stwierdzono ,,nieécistosé” az 60 procent tresci artykutu®. Co
cickawe, jeden z jego bezposrednich przetozonych, redaktor dziatu Metro, Jonathan Land-
mann, juz 1 lutego 2002 roku w notatce stuzbowej sugerowal natychmiastowe odsunigcie

' D. Shaw, Crossing the Line. A Los Angeles Times Profit-Sharing Arrangement With Staples Center Fuels a Fi-
restorm of Protest in the Newsroom — and a Debate About Journalistic Ethics, op. cit.

2 I A. Times names reporter to probe Staples Center flap, ,Media Life” November 1999, http://www.medialife-
magazine.com:8080/news1999/nov99/news31109.html [dostegp: 20.05.2012].

2l Zob. W. Adamezyk, Dziennikarze a przecieki kontrolowane. Przypadek Judith Miller z New York Times, w:
Media dawne i wspolczesne, t. 1, pod red. B. Kosmanowej, Poznan 2006; idem, Dziennikarskie skandale a wiarygod-
nos¢ przekazow medialnych, w: Studia nad mediami i komunikowaniem masowym. Prawo. Jezyk. Tekst, pod red.
J. Fras, Torun 2007.

2 K. Nwazota, Jason Blair: A Case Study of What Went Wrong at The New York Times, Online NewsHour
10.12.2004, http://www.pbs.org/newshour/media/media_ethics/casestudy blair.php [dostgp: 7.02.2005].



224 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

mtodego reportera od pracy w zespole dziennika. Jego zdaniem bledy popetniane przez pod-
legltego mu dziennikarza staly sie rutynq, a jego zachowanie bylo nieprofesjonalne™.
Faworyzowany przez redaktora naczelnego NYT, Howella Rainesa, i jego zastepcg, Ge-
ralda Boyda, dziennikarz byt plagiatorem i konfabulatorem. 26 kwietnia 2003 roku J. Blair
opublikowal na pierwszej stronie dziennika wywiad z Juanita Anguiano z Los Fresnos
w Texasie, zatytutowany Family Waits, Now Alone, for a Missing Soldier**. Syn wspomnia-
nej kobiety byt jedynym zotierzem armii amerykanskiej zaginionym w trakcie walk w Iraku
(pozniej okazato sig, ze zostal zabity). Obszerne fragmenty tej rozmowy zostaty przepisane
z opublikowanego 18 kwietnia tego roku w ,,The San Antonio Express-News” artykutu autor-
stwa Macareny Hernandez, ktéra J. Blair znal ze wspolnego pobytu na stazu w NYT.
29 kwietnia 2003 roku redaktor dziatu informacji z redakcji ,,San Antonio Express-News”,
Robert Rivard, wystal w tej sprawie e-mail do R. Howella®. Podejrzewat on bowiem, ze re-
porter NYT skopiowat materiat z ich tekstu. W redakcji zarzadzono wewngtrzne dochodze-
nie. Wstepna weryfikacja obu artykutow potwierdzita podejrzenia. J. Blair poczatkowo
odpierat zarzuty. Podczas rozmowy telefonicznej z M. Hernandez wyjasniat on podobienistwo
sformutowan w obu artykutach wykorzystaniem ttumaczenia z hiszpanskiego wypowiedzi
J. Anguiano (wystepujaca w roli thumacza coérka kobiety miata pono¢ zasugerowaé sig jej
wcezesniejszymi stwierdzeniami dla przedstawicieli mediow). Okazalo si¢ to jednak nie-
prawda, bowiem matka zaginionego zohierza znata jezyk angielski*. Dalsze ustalenia do-
wiodly, ze dziennikarz nawet nie pojechat na rozmowg do Los Fresnos. Po sprawdzeniu tego
doniesienia i potwierdzeniu zarzutéw, 1 maja, J. Blair podat si¢ do dymisji. 11 maja gazeta
opublikowala historig jego oszustw. Szczegétowo omowiono artykuly napisane przez J. Blaira,
w ktorych zespot reporterow NY T wykryt falszerstwa, plagiaty lub inne dowody braku rzetel-
nosci. Sledztwo doprowadzito do znalezienia ,,odstgpstw od uczciwosci dziennikarskiej”
w co najmniej 36 z 73 artykutdw napisanych migdzy pazdziernikiem 2002 a kwietniem 2003
roku; dalszych 600 tekstow zostato poddanych badaniu. NYT okreslita ten epizod jako naj-
trudniejszy moment w 152-letniej historii gazety (pig¢ tygodni po ujawnieniu skandalu
z J. Blairem z redakcji odeszli rowniez H. Raines i G. Boyd)”. Przetozeni oskarzyli go o:
a) fabrykowanie wypowiedzi, b) wymyslanie miejsc zdarzen opisywanych w artykutach,
¢) kradziez cudzych materiatow z innych gazet lub agencji, d) oszustwa dotyczace jego rzeko-
mych delegacji w zwiazku z praca nad materiatami do publikacji. Cho¢ poczatkowo okazywat
skruchg, pézniej w publicznych wypowiedziach drwit ze swoich bylych przetozonych

23 J. A. Chiavelli 11, All the ethics that'’s fit: Jason Blair, Judith Miller and the ethical culture at the New York Ti-
mes, Journalism Master’s Theses, Paper 2, 1.12.2009, http://hdl.handle.net/2047/d20000001 [dostgp: 25.06.2010].

24 7. Blair, AFTEREFFECTS: THE MISSING; Family Waits, Now Alone, for a Missing Soldier, ,,The New York
Times” 26.04.2003.

%S, Mnookin, Hard News. The Scandals at The New York Times and Their Meaning for American Media, New
York 2004, s. 101-138; idem, Setting the Agenda: The New York Times’ Jason Blair Report and its Impact on Ameri-
can Media, The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy, Working Paper, Spring 2004; idem,
Scandal of Record, ,,Vanity Fair”, December 2004.

% G. Anders, After the Hurricane, ,,American Journalism Review” August/September 2004.

T G. Piechota, Skandal na 43, Zachodniej, ,,Gazeta Wyborcza” 7-8.06.2003; B. Golka, System medialny Stanéw
Zjednoczonych, Warszawa 2004, s. 154—-155; H. Kurtz, Reporter resigns over copied story, ,,The Washington Post”
2.05.2003; B. Vann, D. North, Panic and hysteria reign at the New York Times, 12.05.2003 (www.wsws.org/artic-
les/2003/may2003/nyt-m12/shtml), kluczowe daty dotyczace skandalu z ,,New York Daily News” 5.06.2003 r.
(www.nydailynews.com/front/breaking news/story/89761p-81683c.html); E. Deggans, Reporting scandal drives
out New York Times editors, ,,St. Petersburg Times” 6.06.2003; idem, From scandal, readers might win, ,,St. Peters-
burg Times” 8.06.2003.



PP 4’12  Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 225

(20 maja w wywiadzie dla ,,New York Observer” chwalit si¢, ze zrobil glupkow z najwspa-
nialszych ludzi w Srodowisku dziennikarskim®).

W tych okoliczno$ciach postanowiono powotac specjalng komisj¢. 12 maja Al Siegal, za-
stepca redaktora naczelnego, otrzymat od kierownictwa redakcji misj¢ skompletowania ze-
spotu, ktorego zadaniem byto zbadanie kiedy, gdzie, jak i dlaczego kultura redakcyjna,
procesy organizacyjne i dziatania doprowadzily do zatamania naszego dziennikarstwa oraz
przedstawienie zalecen dotyczacych koniecznych zmian w celu zapewnienia jakosci i inte-
gralnosci redakcji, metod komunikacji, wspolpracy i nadzoru. W sktad komisji weszto dwu-
dziestu pigciu przedstawicieli redakcji ,,The New York Times” oraz troje dziennikarzy spoza
dziennika wyrdzniajacych si¢ niezbgdna wiedza z zakresu funkcjonowania mediow (czton-
kiem zespotu byta migdzy innymi Joann Byrd, byta Press Ombudsman z ,,The Washington
Post” oraz Louis D. Boccardi, byly szef agencji prasowej The Associated Press i byty prze-
wodniczacy kapituly nagrody Pulitzera). Raport koncowy z prac (Report of the Committee on
Safeguarding the Integrity of Our Journalism, potocznie nazywany raportem Komisji Siegala)
zostat opublikowany 30 lipca 2003 roku®. Wielowatkowy dokument zawierat obok diagnozy
sytuacji kryzysowej, w jakiej znalazta si¢ redakcja, rowniez szereg zalecen na przysztose.
Migdzy innymi zaproponowano zmiany w zakresie komunikacji wewnatrz newsroomu, nowe
reguly oceny dziennikarzy i ksztalcenia nowych kadr, odpowiedzialnosci wobec czytelnikow
i przejrzystosci dzialania. Zalecono takze powstrzymywanie si¢ od zbyt nagminnego wyko-
rzystywania informacji z anonimowych zrédet i traktowanie pracownikow redakcji z wigksza
godnoscia. Konsekwencja kryzysu byto powotanie na stanowisko redaktora naczelnego Billa
Kellera® i utworzenie w redakcji nowego stanowiska — public editora (odpowiednik press
ombudsmana, funkcje t¢ powierzono Danielowi Okrentowi)’'.

Whioski

We wszystkich trzech opisanych przypadkach doszto do wyraznych naruszen zasad warsz-
tatu 1 etyki zawodowej oraz konfliktu interesow zagrazajacemu niezaleznoS$ci redakcji. Ich na-
stepstwem byly skandale, ktore w bezprecedensowy dla tych tytutow prasowych sposédb
zachwialy zaufaniem czytelnikéw do tych mediéw. Podjgte w sytuacji kryzysowej dziatania
przez poszczegolne zespoly redakcyjne sprowadzaly si¢ z jednej strony do transparentnego
przedstawienia i zdiagnozowania zaistniatych problemow, a z drugiej strony do wypracowania
takich mechanizmow i regut postgpowania, dzigki ktorym mozliwe bytoby uniknigcie w przy-
sztosci podobnych wydarzen. Skala naruszen oraz ich nagto$nienie przez konkurencyjne media
byty tak wielkie, Ze uruchomione procedury sanacji sytuacji musiaty by¢ odpowiednio dobra-
ne. W kazdym z omawianych przypadkoéw doszto do opracowania obszernego raportu, choé¢
autorami tych dokumentéw w poszczegdlnych redakcjach byly osoby o réznym statusie.

2 Howell Raines And The New York Times, ,,New York Observer” 26.05.2003.

? Report of the Committee on Safeguarding the Integrity of Our Journalism, 30.07.2003, http://www.nyt-
co.com/pdf/committeereport.pdf [dostgp: 14.02.2007].

3 New York Times Names New Executive Editor, PBS, 14.07.2003, http://www.pbs.org/newshour/media/me-
dia-watch/july-dec03/times_7-14.html [dostgp: 14.02.2007].

3! New York Times Create New Public Editor Position, PBS, 30.07.2003, http://www.pbs.org/newshour/me-
dia/media-watch/july-dec03/times_7-30.html [dostgp: 14.02.2007]; J. Bandler, New York Times Finds Its Watchdog
Has a Strong Bite. ‘Public Editor’ Daniel Okrent, Recruited After Scandal, Draws Ire of Reporters, ,,The Wall Street
Journal” 12.07.2004.



226 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

Warto rowniez zwrocié uwagg, ze w redakcjach ,,The Washington Post” oraz ,,Los Ange-
les Times” dziatali juz press ombudsmani, ktérzy mogliby zapobiec wystapieniu skandali,
cho¢ w obu przypadkach mozna wskaza¢ argumenty w pewnym stopniu tlumaczace ich bez-
radnos¢. Bill Green zostal powotany na stanowisko press ombudsmana ,,The Washington
Post” we wrzesniu 1980 roku, czyli w czasie, gdy J. Cooke opublikowata swoj artykut
(28 wrzesnia 1980 roku). Z oczywistych powodow trudno byto mu wigc zapobiec wczesniej
przygotowanej publikacji. Z kolei Narda Zacchino zostata powotana na funkcjg Readers’ Re-
presentative w ,,Los Angeles Times” 18 marca 1999 roku, czyli niespelna 7 miesigey przed
opublikowaniem dodatku promocyjnego, a juz po podpisaniu umowy ze sp6tka budujaca cen-
trum sportowe 1 podjgciu decyzji o wydaniu suplementu. W tej sytuacji jej wptyw na bieg
spraw byl niemozliwy tym bardziej, Ze porozumienie redakcji w sprawie Staples Center miato
poufny charakter. Nalezy rowniez pamigtac o tym, ze byla ona pierwsza osobg na tym nowo
utworzonym stanowisku i pewne mechanizmy nie funkcjonowaty jeszcze tak, jak powinny.
O ile w pozniejszych latach w redakc;ji ,,The Washington Post” wyciagnigto wlasciwe wnio-
ski z zalecen raportu B. Greena, o tyle w ,,Los Angeles Times” nie udato si¢ zapobiec skanda-
lowi z udzialem fotografa Briana Walskiego. Podobnie byto w przypadku ,,The New York
Times”. Daniel Okrent zostat powotany na stanowisko press ombudsmana w bardzo trudnym
okresie dla dziennika, gdy w bardzo krotkim czasie redakcja wstrzasngty kolejno trzy powaz-
ne skandale, w tym dwa z udziatlem znanych dziennikarzy. I podobnie, jak to byto w przypad-
ku N. Zacchino, musiat wypracowaé mechanizmy wtasciwej komunikacji wewnatrz zespotu
redakcyjnego, jak i reagowania na krytyke ze strony czytelnikow.

Analiza omawianych przypadkoéw pozwala stwierdzic, ze istniejace w redakcjach mecha-
nizmy samokontroli nie okazaly si¢ wystarczajace w dobie wzmozonej konkurencji i ros-
nacych wobec dziennikarzy wymagan wiascicieli mediow. Nie funkcjonowal skutecznie
nadzor nad publikacjami, powazne btedy redakcje popehity rowniez w procedurze naboru
kandydatow na dziennikarzy. Poglgbione badanie tych skandali, przeprowadzone zaréwno
przez zainteresowane redakcje, jak i konkurencyjne podmioty medialne nie zapobiegto
wystapieniu ponownych tego typu zachowan w nastepnych latach. Swiadczy¢ to moze o nis-
kiej $§wiadomosci przedstawicieli Srodowiska w zakresie oczekiwanych postaw etycznych
lub/i o zakorzenieniu si¢ negatywnych wzorcow postgpowania w mtodszych wiekiem i sta-
zem pokoleniach dziennikarzy.

Skandale medialne
(mechanizmy ich rozwiazywania oraz konsekwencje)

,» The Washington Post” ,,The New York Times”

»Los Angeles Times”

1 2 3 4
Rok wybuchu skandalu 1980 1999 2003
Negatywny bohater Janet Cooke Kierownictwo redakcji Jason Blair

Rodzaj naruszenia

Fabrykowanie  postaci,
cytatow, wydarzen

Zawarcie poufnego porozu-
mienia o partycypacji w zy-
skach z reklam

Fabrykowanie postaci, cyta-
tow, wydarzen oraz plagiat
cudzych tekstow

press ombudsman

cji, zdobywca nagrody Pulit-
zera

Sposob rozwiazania pro- Raport Raport Raport
blemu
Autor raportu Bill Green, David Shaw, cztonek redak-|28-osobowy zespodt pod kie-

rownictwem Ala Siegala,
zastgpcy redaktora naczel-
nego




PP 412 Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi... 227
| 2 3 4
Czy w redakcji byt Press Tak Tak Brak

Ombudsman?

Bill Green
(od wrzesnia 1980 roku)™

Narda Zacchino (od 18 marca
1999 roku pefnita jako pierw-
sza w historii dziennika funkcjg
Readers’ Representative)™

nownym tego typu incy-

Konsekwencje personal- | Odejscie z redakceji Brak — Dymisja redaktora naczel-
ne skandalu J. Cooke nego i jego zastgpcy
— Odejscie z redakceji J. Bla-
ira
— Powotanie pierwszego
w dziejach dziennika press
ombudsmana
(Daniel Okrent)
Czy dziatalno$¢ press om- Tak Nie Nie
budsmanéw i wdrozone Przypadek fotografa Briana|Przypadki cenionych dzienni-
procedury zapobiegly po- Walskiego z 2003 roku* karzy Ricka Bragga i Judith

Miller z 2003 roku

dentom w przysztosci?

Zrédlo: Opracowanie whasne Autora.

Three Scandals, Thee Reports. Editorial Boards and Press Ombudsmen in Crisis
Situations on the Examples of The Washington Post, The New York Times
and Los Angeles Times

Summary

The paper deals with the issue of the supervision of the media that frequently exceed the
standards observed by journalistic circles and their social environments. The direct victims of
breaches of deontological principles in the profession and work of journalists primarily in-
volve the recipients, journalistic circles and the reputation of a given medium. There are also
indirect consequences, such as a loss of confidence that translates into lower sales or reduced
advertising. In the cases that are commonly termed media scandals a crisis situation emerges.
The analysis of the problem and the recovery of a tarnished reputation and lost confidence of
recipients are usually performed by teams of experienced journalists, appointed ad hoc by edi-

32 Bill Green byt piatym press ombudsmanem w historii ,,The Washington Post”, zatrudnionym na rok. Wcze-
$niej funkcje t¢ w kolejnosci petnili: Richard Harwood, Ben H. Bagdikian, Robart C. Maynard Charles Seib (N. Ne-
meth, News Ombudsmen in North America. Assessing an Experiment in Social responsibility, Praeger, Westport
2003, s. 48-54).

33 J.L. Goodale, Times to Listen, ,,American Journalism Review” May 1999; T. Smith, Trouble at the L.A. Times,
NewsHour, 16.12.1999, http://www.pbs.org/newshour/bb/media/july-dec99/la_times 12-16a.html  [dostep:
20.05.2012]; N. Zacchino, Staples Incident Rocks Times, Inside and Out. Sharing revenue on a special edition of the
newspaper’s magazine calls everything we do into question, ,,Los Angeles Times” 7.11.1999; Zacchino Named Ti-
mes Readers’ Representative, ,,Los Angeles Times” 18.03.1999; J. Strupp, LA Times names reader liaison, ,,Editor &
Publisher” 20.03.1999.

K. Iby, L.A. Times Photographer Fired Over Altered Image, The Poynter Institute 2.04.2003,
http://www.poynter.org/how-tos/newsgathering-storytelling/9289/1-a-times-photographer-fired-over-altered-ima-
ge/ [dostep: 11.03.2012]; C. Johnston, Digital Deception. How damaging is the threat of manipulating photos to the
credibility of photojournalism?, ,,American Journalism Review” May 2003.



228 Wojciech ADAMCZYK PP 4°12

torial boards or by press ombudsmen working in the media, which is much less frequent. This
paper discusses both scenarios. Three famous scandals have been selected from among many
examples. One involves the 1980 case of the journalist Janet Cooke from The Washington
Post whose Pulitzer Prize was withdrawn after she admitted that her award-winning story was
a fabrication. Another case is the equally high-profile case of The Los Angeles Times from
1999, which marked a conflict of interest, following the publication of a special issue devoted
to the sports arena that was being erected in the city at that time. The third scandal occurred in
The New York Times in 2003, and concerned mass plagiarism and fabrication of press materi-
als by that daily’s reporter, Jason Blair. The attempts to regain reader trust involved, among
other things, the publication of reports drawn up by specially appointed teams of press om-
budsmen.




<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


