Zakres i zasięg czasopisma

Studia Europaea Gnesnensia  to czasopismo o zasięgu lokalnym, narodowym i międzynarodowym. Tematyka poruszana na jego łamach koncentruje się wokół szeroko rozumianej kultury europejskiej bez ograniczeń chronologicznych i problemowych.  Problemy badawcze wokół których ogniskuje się  problematyka publikowanych na naszych łamach tekstów można zawrzeć w następujących słowach-kluczach: korzenie Europy, historia i kultura Europy, tożsamość Europy, idea Europy. Głównym celem czasopisma jest rzetelna debata nad  szeroko rozumianą kulturą europejską. Czasopismo jest półrocznikiem (publikujemy dwa numery w ciągu roku). Pierwszy (podwójny) numer czasopisma ukazał się w 2010 roku.

Proces recenzji

Komitet Redakcyjny czasopisma podczas regularnych posiedzeń dokonuje wstępnej weryfikacji nadesłanych tekstów oraz wyznacza dwóch recenzentów dla każdego artykułu. Przy wyborze recenzenta pod uwagę brane jest pokrewieństwo jego zainteresowań badawczych z tematyką nadesłanego tekstu oraz znajomość języków (w przypadku publikacji w języku innym niż polski). Zgodnie z przyjętą zasadą wychodzącą naprzeciw wymogom Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Redakcja wyznacza recenzentów afiliowanych w uczelni lub jednostce badawczej innej od tej, w której afiliowany jest potencjalny Autor. W przypadku tekstu obcojęzycznego przestrzega się zasady, aby recenzent był afiliowany w instytucji innej niż narodowość Autora pracy. Wyznaczeni recenzenci otrzymują od Redakcji anonimowy tekst artykułu oraz formularz recenzyjny czasopisma (zob. załącznik), który wypełniają i odsyłają do Redakcji (double blind peer review) Redakcja nie ujawnia nazwisk recenzentów poszczególnych artykułów. Przy wyborze recenzentów Redakcja bierze pod uwagę brak konfliktu interesów między recenzentami a autorem (bezpośrednie relacje osobiste, relacje podległości zawodowej, bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu dwóch ostatnich lat przed powstaniem recenzji).

Formularz recenzyjny oprócz gotowych pytań, na podstawie których recenzenci przyznają artykułowi stosowną liczbę punktów zawiera także miejsce na krótki opis i podsumowanie, w którym recenzenci jednoznacznie wyrażają swoją rekomendację co do zasadności publikacji artykułu lub jej braku.

W trosce o wysoki poziom merytoryczny czasopisma Redakcja zastrzega sobie prawo do publikacji tylko tych z nadesłanych tekstów, które uzyskają dwie pozytywne recenzje. Formularz recenzyjny jest dostępny na stronie internetowej czasopisma. Raz w roku Redakcja czasopisma publikuje na stronie internetowej listę recenzentów, z którymi współpracuje
 

Polityka otwartego dostępu

Czasopismo zapewnia natychmiastowy, otwarty dostęp do wszystkich swoich treści zgodnie z zasadą, że badania swobodnie dostępne zwiększają i przyśpieszają globalny rozwój nauki i wymianę wiedzy. Redakcja zachęca autorów do zamieszczania opublikowanych w czasopiśmie artykułów (po recenzji lub ostatecznej wersji wydawcy) w otwartych repozytoriach z podaniem linku do utworu ze strony czasopisma oraz numeru DOI artykułu.

Recenzenci

Recenzenci 2014

  1. dr Katarzyna Balbuza, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  2. dr Adam Bańdo, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  3. prof. Stanisław Bobowski, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  4. dr Krzysztof Cichoń, Uniwersytet Łódzki, Polska
  5. dr Bartosz Dąbrowski, Uniwersytet Gdański, Polska
  6. dr Ivona Dobrotova, Uniwersytet im. F. Palackiego w Ołomuńcu, Czechy
  7. dr hab. Jarosław Dudek, Uniwersytet Zielonogórski, Polska
  8. prof. Paweł Dybel, Uniwersytet Warszawski, Polska
  9. prof. Maria Dzielska, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
  10. prof. Ignacy Fiut, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Polska
  11. dr Piotr Forecki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  12. dr hab. Grażyna Gajewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  13. dr Irmina Gadowska, Uniwersytet Gdański, Polska
  14. dr hab. Sławomir Górzyński, Uniwersytet Opolski, Polska
  15. dr Magdalena Grzywacz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  16. dr Justyna Gulczyńska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  17. prof. Jan Iluk, Uniwersytet Gdański, Polska
  18. dr hab. Honorata Jakuszko, UMCS w Lublinie, Polska
  19. prof. Marek Jeziński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  20. dr Katarzyna Jędraszczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  21. prof. Juliusz Jundziłł, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  22. prof. Artur Kijas, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  23. dr Piotr Koprowski, Uniwersytet Gdański, Polska
  24. dr hab. Magdalena Kowalska, Uniwersytet Warszawski, Polska
  25. dr Michał Kruszelnicki, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Polska
  26. dr Maciej Dominik Kryszczuk, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Polska
  27. dr Tadeusz Wojciech Lange, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  28. prof. Roman Leppert, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  29. prof. Andrzej Łoś, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Polska
  30. dr hab. Jacek Maciejewski, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  31. dr Magdalena Maciudzińska-Kamczycka, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  32. prof. Urszula Mazurczak, Uniwersytet Gdański, Polska
  33. prof. Ireneusz Mikołajczyk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  34. dr Rafał Niedziela, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
  35. dr hab. Danuta Okoń, Uniwersytet Szczeciński, Polska
  36. ks. prof. Paweł Podeszwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  37. dr Małgorzata Pogorzelska-Kliks, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
  38. prof. Tomasz Polak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  39. dr Halina Postek, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Polska
  40. dr Sebastian Ruciński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  41. prof. Zbigniew Sareło, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  42. prof. Karol Sauerland, Akademia Pomorska w Słupsku, Polska
  43. dr Katarzyna Sierakowska, Polska Akademia Nauk w Warszawie, Polska
  44. dr hab. Aleksandra Skrzypietz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska 
  45. dr hab. Dariusz Słapek, UMCS w Lublinie, Polska 
  46. prof. Marek Smoliński, Uniwersytet Gdański, Polska
  47. dr Dariusz Spychała, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  48. dr Małgorzata Stolarska-Fronia, Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, Polska
  49. dr Alicja Szałagan, Polska Akademia Nauk w Warszawie, Polska
  50. dr hab. Waldemar Szczerbiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  51. dr Jan Szymański, Uniwersytet Warszawski, Polska
  52. dr Wojciech Śmieja, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
  53. dr Andrzej Ulmer, Politechnika Warszawska, Polska
  54. dr hab. Joanna Usakiewicz,  Uniwersytet w Białymstoku, Polska
  55. dr Cezary Wąs, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  56. dr hab. Robert Wiśniewski, Uniwersytet Warszawski, Polska
  57. prof. Przemysław Wojciechowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska 
  58. prof. Jacek Wojtysiak, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Polska
  59. dr hab. Marek Woźniczka, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Polska
  60. prof. Witold Wrzesień, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  61. dr hab. Andrzej Wypustek, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  62. prof. Ireneusz Ziemiński, Uniwersytet Szczeciński, Polska
  63. dr Natalia Żarska, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  64. dr Kamila Żyto, Uniwersytet Łódzki, Polska

 Recenzenci 2013

  1. dr Jerzy Achmatowicz, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  2. prof. Mirosława Buchholtz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  3. dr hab. Jerzy Ciecieląg, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  4. dr Mieszko Ciesielski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  5. prof. Andrzej Chojnowski, Uniwersytet Warszawski, Polska 
  6. dr Ruth Dorot, Ariel University of Samaria, Izrael
  7. dr hab. Jarosław Dudek, Uniwersytet Zielonogórski, Polska
  8. dr hab. Maciej Forycki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  9. dr hab. Beata Frydryczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  10. dr Agnieszka Gajewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  11. prof. Jan Grosfeld, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Polska
  12. dr hab. Eliza Grzelak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  13. dr Roberta Giordano, Uniwersytet w Salerno, Włochy
  14. dr Krzysztof Hoffmann, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  15. dr Katarzyna Jędraszczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  16. dr Artur Kamczycki , Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  17. dr Marek Kaźmierczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  18. dr Rafał Kęsek, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
  19. dr hab. Jacek Kochanowski, Uniwersytet Warszawski, Polska
  20. dr Katarzyna Kornacka-Sareło, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  21. prof. Adam Łukaszewicz, Uniwersytet Warszawski, Polska
  22. dr Wiesław Małecki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  23. prof. Leszek Mrozewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  24. dr Marcin Napiórkowski, Uniwersytet Warszawski, Polska
  25. dr Aneta Niewęgłowska, Uniwersytet Przyrodniczo–Humanistyczny w Siedlcach, Polska
  26. prof. Jacek Nowak, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
  27. dr hab. Danuta Okoń, Uniwersytet Szczeciński, Polska
  28. dr hab. Andrzej Pleszczyński, UMCS w Lublinie, Polska
  29. dr Piotr Przybysz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  30. prof. Bogdan Rok, Uniwersytet Wrocławski, Polska
  31. dr Sebastian Ruciński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  32. dr hab. Krystyna Stebnicka, Uniwersytet Warszawski, Polska 
  33. dr hab. Waldemar Szczerbiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  34. dr Magdalena Ziółkowska-Kuflińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska

Recenzenci 2012

  1. dr Katarzyna Balbuza, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  2. dr Jerzy Ciecieląg, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
  3. prof. Józef Dobosz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  4. prof. Kazimierz Dopierała, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  5. dr hab. Maciej Forycki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  6. dr Agnieszka Gajewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  7. dr hab. Grażyna Gajewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  8. prof. Anna Grzegorczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  9. dr Mateusz Jaeger, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  10. dr Artur Kamczycki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  11. prof. Artur Kijas, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  12. dr Krzysztof Królczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  13. dr Filip Kubiaczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  14. prof. Grzegorz Łukomski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  15. dr Aleksander Małecki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  16. dr Katarzyna Mirgos, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  17. prof. Leszek Mrozewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  18. prof. Jerzy Ochmann, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska
  19. dr Sebastian Ruciński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
  20. prof. Maciej Serwański, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  21. dr hab. Edward Skibiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  22. dr hab. Dariusz Słapek, UMCS w Lublinie, Polska
  23. prof. Jerzy Strzelczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  24. dr hab. Waldemar Szczerbiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  25. . dr hab. Maria Tomczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  26. dr hab. Przemysław Urbańczyk, Polska Akademia Nauk w Warszawie, Polska
  27. dr Leszek Wetesko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska

Recenzenci 2011

  1. prof. Józef Dobosz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  2. prof. Kazimierz Dopierała, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  3. dr Maciej Forycki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  4. prof. Artur Kijas, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  5. dr Filip Kubiaczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  6. dr Aleksander Małecki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  7. prof. Leszek Mrozewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  8. prof. Wiesław Olszewski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  9. dr Piotr Przybysz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  10. dr Magdalena Radomska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  11. prof. Jerzy Strzelczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  12. dr Katarzyna Szewczyk-Haake, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  13. dr Kacper Świerk, Uniwersytet Szczeciński, Polska
  14. prof. Maria Tomczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  15. dr Mariusz Weiss, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  16. dr Leszek Wetesko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  17. prof. Anna Zeidler-Janiszewska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, Polska
  18. dr Małgorzata Ziółkowska-Kuflińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska

Recenzenci 2010

  1. prof. Kazimierz Ilski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  2. prof. Maciej Serwański, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
  3. prof. Hubert Wolanin, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska

Zasady etyki

Redakcja StEurGn wychodząc naprzeciw normom Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczących zasad funkcjonowania czasopism naukowych, a także w trosce o wysokie standardy merytoryczne i etyczne czasopisma naukowego „Studia Europaea Gnesnensia”, wymaga od wszystkich potencjalnych autorów przesłania  na jej adres formularza chroniącego przed zjawiskami określanymi mianem „ghostwriting” i "guest authorship". Formularz jest dostępny na stronie internetowej czasopisma.

Z „ghostwriting” mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, ale jego nazwisko nie zostało ujawnione jako jednego ze współautorów lub nie została wymieniona jego rola w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.

Z „guest authorship” („honorary authorship”) mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest wymieniony jako autor/współautor publikacji. W sytuacjach kiedy dany artykuł ma więcej niż jednego autora, bardzo prosimy o określenie przy nazwisku każdego z nich, jego procentowego wkładu w publikację. Jednocześnie informujemy, że odpowiedzialność za respektowanie powyższych zasad spoczywa na osobie zgłaszającej artykuł do publikacji.

Historia czasopisma

Czasopismo Studia Europaea Gnesnensia powstało w 2010 roku z inicjatywy pracowników Instytutu Kultury Europejskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z siedzibą w Gnieźnie. Pierwszy (podwójny) numer ukazał się w grudniu 2010 roku, nakładem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, które pozostaje naszym wydawcą aż do dziś. W 2011 roku  została uruchomiona strona internetowa czasopisma http://steurgn.pl/ na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje na jego temat (skład Redakcji, cele czasopisma, wymogi redakcyjne, potrzebne dokumenty, numery archiwalne). Podczas pierwszej parametryzacji w 2012 roku czasopismo po zaledwie dwóch latach istnienia na rynku wydawniczym uzyskało 4 punkty na ministerialnej liście czasopism punktowanych (lista B). Rok później, podczas kolejnej parametryzacji, czasopismo uzyskało 7 punktów. Od dwóch lata czasopismo jest indeksowane w międzynarodowej bazie CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (AMUR) oraz w Index Copernicus. Każdego dnia dokładamy wszelkich niezbędnych starań w celu poprawy jakości funkcjonowania Gnieźnieńskich Studiów Europejskich.