Abstract
The relationships between humans and animals are one of the key issues in anthropology, philosophy, and social studies. This article examines these relationships in the economic, utilitarian, and symbolic contexts, focusing on the issue of violence, particularly in the aspect of animal castration. Various approaches to analyzing these relationships are presented, ranging from Claude Lévi Strauss’ structuralism, through the reflections of Mary Douglas, to postmodern perspectives by Jacques Derrida and Donna Haraway. The phenomenon of violence against animals, including the practice of castration, is viewed as an element of human domination over other species and as an expression of beliefs about the hierarchy of “nature” and “culture.” Bruno Latour and Élisabeth de Fontenay emphasize that violence against animals, including castration, is the result of socially constructed divisions and domination. The article shows how posthumanist theory, which highlights the equality of humans and animals, raises questions about the ethical boundaries of interspecies relationships, challenging anthropocentrism and proposing a more interconnected and responsible approach to animals. Against the backdrop of theoretical considerations, contemporary changes in human-animal relations are also discussed, particularly in the context of domestic animals and their role in social life.
References
Amiot C.E., Bastian B., 2014, Toward a Psychology of Human-Animal Relations, “Psychological Bulletin. Advance” online publication (ss. 42)
Bakke M., 2007, Między nami zwierzętami. O emocjonalnych związkach między ludźmi i innymi zwierzętami, „Teksty Drugie” 1-2: 222-234.
Bourdieu, P., Passeron J., 2006, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Derrida, J. 2007, Zwierzę, więc jestem, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Douglas, M. 1970, Natural Symbols: Explorations in Cosmology, Londyn: Barrie & Rockliff.
Fontenay, E. de 1998, Le Silence des bêtes: La philosophie à l’épreuve de l’animalité,Paris: Fayard.
Haraway, D. 2008, When Species Meet, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Hodder, I. 2006, The Leopard’s Tale: Revealing the Mysteries of Çatalhöyük, Londyn: Thames & Hudson.
Konecki K., 2005, Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych, Warszawa: Scholar.
Latour, B. 1993, We Have Never Been Modern, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Latour, B. 2017, Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime, Londyn: Polity Press.
Legutko, R. 2018, Etyka a zwierzęta: antropocentryzm w myśli współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lévi-Strauss, C. 1962, Totemizm dzisiaj. przeł. M. Ochab, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Lévi-Strauss, C. 1970, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa: PWN.
Mamzer, H. 2014, Zwierzę jako podmiot. O metastrategiach kolonizowania przyrody, „Porównania” 15: 76-90. DOI: https://doi.org/10.14746/p.2014.15.10881
Mamzer, H. 2015, Posthumanizm we współczesnych modelach rodziny: zwierzęta jako członkowie rodziny?, [w:] I. Taranowicz-Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Mamzer, H. 2019, Zwierzęta w rodzinie: między przywiązaniem a zobowiązaniem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mamzer, H. 2021, Etyka a relacje człowiek — zwierzę: współczesne dylematy, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Probucka, D. 2013, Etyczne i filozoficzne aspekty ochrony zwierząt, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Vilmer, J.-B. 2011, Animal Ethics, Cambridge: Cambridge University Press.
Zwierkowska D., Adamczyk K., Antropomorfizacja zwierząt — dylemat współczesnych relacji człowiek — zwierzę, „Przegląd Hodowlany” nr 4/2021: 25-29.
License
Copyright (c) 2024 Katarzyna Marciniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
