Wisława Knapowska - Pioneer of Poznań’s History Didactics
Journal cover Sensus Historiae, volume 56, no. 3, year 2024
PDF

Keywords

Wisława Knapowska
history didactics
history teaching
historical memory
pioneering work

How to Cite

Nowocin, J. (2025). Wisława Knapowska - Pioneer of Poznań’s History Didactics. Sensus Historiae, 56(3), 171–184. https://doi.org/10.14746/sh.2024.56.3.009

Number of views: 53


Number of downloads: 23

Abstract

The article presents the achievements of Wisława Knapowska in history didactics. A biographical outline precedes the presentation of her pioneering activities in this subdiscipline of history, associated with the development of history didactics in Poznań. An analysis of two key texts by Knapowska, concerning the shaping of historical memory in school education and the training of future teachers, reveals that her ideas were ahead of her time and that their certain elements remain relevant in contemporary history didactics.

https://doi.org/10.14746/sh.2024.56.3.009
PDF

References

Chłosta-Sikorska A., Model kształcenia akademickiego a katalog kompetencji nauczycieli historii, [in:] Człowiek twórcą historii. Miejsce historii w edukacji humanistycznej w XXI w. część 2, [ed.] C. Kuklo, W. Walczak, vol. 8, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024, pp. 249-270.

Człowiek twórcą historii. Miejsce historii w edukacji humanistycznej w XXI w. część 2, [ed.] C. Kuklo, W. Walczak, vol. 8, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024.

Gąsowski J., Pamięć w nauczaniu - uczeniu się historii, [in:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, [ed.] J. Maternicki, Juka, Warsaw 2004, pp. 256-257.

Głowacka-Sobiech E., Knapowska Wisława, [in:] Luminarze nauki Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919–2019, [ed.] Z. Pilarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Grot Z., Wisława Knapowska 1889–1956, “Studia i materiały do dziejów Wielkopolski i Pomorza,” vol. II, 1/1956.

Klimorowska M., Między profesjonalizmem a służbą społeczną. Kształcenie nauczycieli historii w Polsce (1989–2019). Teoria - Praktyka - Zmiana, Poznań 2023 [PhD dissertation].

Knapowska W., “Przygotowanie pedagogiczne kandydatów na nauczycieli historji w szkole średniej,” [in:] Pamiętnik VI Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Wilnie 17–20 września 1935 r. Protokoły, vol. 2, Lwów 1936, pp. 404-421.

Knapowska W., Wyobrażenie czasu w kształtowaniu pamięci historycznej, “Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne,” 1934, ann. 2, vol. 1-4, pp. 138-157.

Knapowski, Stanislaus, “Kartoteka Ewidencji Ludności 1870-1931,” [in:] https://ww-w.e-kartoteka.net/pl

Luminarze nauki Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919–2019, [ed.] Z. Pilarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Maternicki J., Nauczanie historii w Polsce - dzieje do 1939 r., [in:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, [ed.] J. Maternicki, Juka, Warsaw 2004.

Maternicki J., Polska dydaktyka historii 1918–1939, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Nowocin J., Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Studencko-Doktorancki Kongres Dydaktyki Historii ‘Współczesne wyzwania edukacji historycznej,’ Poznań 9–10 V 2024 r., “Historia Slavorum Occidentis” 2024, ann. 14, vol. 4(43), pp. 247-252. DOI: https://doi.org/10.15804/hso240410

Nowocin J., Szkolna historia w dobie rewolucji cyfrowej, “Wiadomości Historyczne,” 2023, no. 1, pp. 82-88.

Obwieszczenie Ministra Nauki z dnia 9 lutego 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, [in:] DzU 2024, poz. 453.

Polish Academy of Sciences, Archives in Warsaw, Poznań Branch, Materiały Wisławy Knapowskiej, ref. no. P III-2, archive unit 251.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, [in:] DzU 2024, poz. 996 pp. 104-117.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, [in:] DzU 2024, poz. 1019, pp. 147-171.

Wojdon J., Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?, “Wszystko Co Najważniejsze,” 2019, [in:] https://www.wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-joanna-wojdon-po-co-uczyc-w-szkole-historii

Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, [ed.] J. Maternicki, Juka, Warsaw 2004.