Abstract
The discussion surrounding contemporary history didactics faces numerous challenges related to effectively conveying historical knowledge and developing various skills in the context of a changing society and dynamic transformations in education. Questionsarise about teaching methods and tools, the role of technology, and the understanding of the past in the context of national identity and global issues. One significant issue is the evolving role and new functions of the history textbook. It is still the basic teaching medium, but in the light of the concepts of constructivism and connectivism, it is one of many sources helpful in constructing school knowledge. New forms of it are emerging (multibooks, educational platforms). Teaching methods are also changing. Increasingly, educators are turning to unconventional approaches, such as historical games. These games allow for the analysis of various scenarios, decision-making, and evaluating their consequences. They foster critical thinking and an understanding of cause-and-effect relationships in history. Moreover, they can serve as excellent tools for developing interpersonal skills, which are crucial in the context of professional work and solving everyday problems.
References
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (DzU z 1999 r., Nr 14, poz. 129).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU z 2002 r., Nr 51, poz. 458).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 r., Nr 4, poz. 17).
Białek J., Gaca K., Gry fabularne, [w:] Powtórka z historii rozrywki. Szkice historyczne i archeologiczne, red. M. Frankiewicz, M. Michalski, J. Wojtczak, Wydawnictwo Wydziału Historii UAM; Grupa Wydawnicza FNCE, Poznań 2024.
Chłosta-Sikorska A., Edukacja historyczna na odległość, [w:] Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.
Chłosta-Sikorska A., Model kształcenia akademickiego a katalog kompetencji nauczycieli historii, [w:] Człowiek twórcą historii, t. 8. Miejsce historii w edukacji humanistycznej w XXI w., cz. 2, red. C. Kuklo, W. Walczak, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024.
Chomicki G., Spieszmy się…pisać podręczniki - tak szybko odchodzą, [w:] Toruńskie Spotkania Dydaktyczne XII. Reformowanie edukacji historycznej, red. J. Orzeł, S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, SOP Oświatowiec, Toruń 2018.
Fic M., Edukacja historyczna oczami nauczycieli - raport z badań ankietowych z 2023 r., [w:] Człowiek twórcą historii, t. 8. Miejsce historii w edukacji humanistycznej w XXI w., cz. 2, red. C. Kuklo, W. Walczak, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024.
Gałuszka D., Zrozumieć gry cyfrowe. Wprowadzenie nie tylko dla graczy, [w:] Granie na ekranie. Młodzież w świecie gier cyfrowych, M. Dębski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Sopot 2020.
Kandel E. R., The disordered mind. What unusual brains tell us about ourselves, „Kirkus Reviews” 2018, nr 6.
Klimus E., Nauczanie historii w szkole ponadpodstawowej - oczekiwania i wyzwania w świetle wyników ankiety, „Konteksty Społeczne” 2023, nr 1 (21).
Kłaczkow J., Łaszkiewicz A., Roszak S., Poznać przeszłość. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum, Nowa Era, Straszyn 2021.
Konczalski J., Gracz w roli narratora - na przykładzie gier komputerowych typu FPP, „Załącznik Kulturoznawczy” 2014, nr 1. DOI: https://doi.org/10.21697/zk.2014.1.21
Kozłowska Z., Podstawa programowa z historii w pracach Komisji Dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Historycznego, [w:] Toruńskie Spotkania Dydaktyczne XII. Reformowanie edukacji historycznej, red. J. Orzeł, S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, SOP Oświatowiec, Toruń 2018.
Lewandowska I., Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej, [w:] Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.
Lipińska M., Chudzik J., Niziński R., Nauczanie historii poprzez gry - wstępne wyniki badań, „Homo Ludens” 2023, nr 1 (16). DOI: https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.2
Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa 2005.
Osiński Z., Konstruktywizm i konektywizm a możliwości modernizacji edukacji historycznej w Polsce, „Klio” 2011, nr 1. DOI: https://doi.org/10.12775/KLIO.2011.001
Rapiński P., Wykorzystanie gier komputerowych w dydaktyce historii, „Wiadomości Historyczne” 2017, nr 3.
Roszak S., Dydaktyka historii - pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina integralna?, [w:] Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.
Roszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, Nowa Era, Straszyn 2012.
Roszak S., Śladami przeszłości. Podręcznik dla klasy drugiej gimnazjum, Nowa Era, Straszyn 2010.
Sikorski Sz., Sikorski A., Wirtualna „Puszka Pandory” a bezpieczeństwo społeczne i publiczne w instytucjach oświatowych i naukowych w świetle przekazów medialnych - przyczynek do dyskusji, „Ochrona Ludności i Dziedzictwa Kulturowego” 2023, nr 3. DOI: https://doi.org/10.4467/29563763.OLDK.23.015.19138
Stępnik A., Historia zamknięta w podręcznikach. O teoretycznych i metodologicznych problemach konstruowania obrazów przeszłości w edukacji szkolnej, „Sensus Historiae” 2011, t. 1.
Suchoński A., Środki dydaktyczne, [w:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny. Dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 2004.
Szewczuk K., Gra planszowa narzędziem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, nr 4 (50).
Tabor S., Sikorski Sz., Kompetencje przyszłości - czyli jakie, „Nowa Energia” 2023, nr 4 (90).
Techmańska B., Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy „zabawy” z historią, [w:] Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.
Techmańska B., Gry planszowe i miejskie i ich funkcjonowanie w przestrzeni publicznej, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Techmańska B., Gry planszowe i miejskie oraz ich funkcjonowanie w przestrzeni publicznej, [w:] Historyczne gry dydaktyczne. Rozrywka, regionalizm, refleksja, red. K. Sanojca, Wydawnictwo LTW, Wrocław 2018.
Waquet F., Emocjonalna historia wiedzy (XVII-XXI wiek), przeł. A. Sobolewska, red. P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2024. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323563181
Wiszewski P., Zmarnowana szansa? Polski e-podręcznik do historii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, [w:] Toruńskie Spotkania Dydaktyczne XI. Tradycja i nowoczesność w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Ł. Wróbel, SOP Oświatowiec, Toruń 2016.
Wojdon J., Gry komputerowe (gry wideo) o tematyce historycznej, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2007.
Assassin’s Creed. Oficjalna strona gry, https://www.ubisoft.com/pl-pl/game/assassins-creed
Gry w edukacji, https://www.gov.pl/web/grywedukacji
Gry wideo w procesie dydaktycznym - konferencja prasowa z udziałem szefa MEiN, https://www.gov.pl/web/edukacja/gry-wideo-w-procesie-dydaktycznym-to-kolejny-etap-unowoczesniania-polskiej-szkoly-konferencja-prasowa-poswiecona-wlaczeniu-gier-video-do-procesu-dydaktycznego
I Studencko-Doktorancki Kongres Dydaktyki Historii, https://www.historia.amu.edu.pl/wiadomosci/konferencje,-seminaria,-wyklady/i-studencko-doktorancki-kongres-dydaktyki-historii
Oficjalna strona gry: https://www.civilization.2k.com/
Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych, https://www.pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/strony-czasopism/opinie-edukacyjne-pau-prace-komisji-pau-do-oceny-podrecznikow-szkolnych/biezacy-numer
License
Copyright (c) 2024 Stanisław Roszak, Agnieszka Chłosta-Sikorska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
