Historia w rękach uczniów: tworzenie gier RPG jako innowacyjne narzędzie dydaktyczne
Okładka czasopisma Sensus Historiae, tom 55, nr 2, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

historical role-playing games
historical education
active methods
didactic tools
World Café

Jak cytować

Witek-Dryjańska, K. (2025). Historia w rękach uczniów: tworzenie gier RPG jako innowacyjne narzędzie dydaktyczne. Sensus Historiae, 55(2), 97–112. https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.005

Liczba wyświetleń: 47


Liczba pobrań: 21

Abstrakt

All participants in the roundtable discussion on the topic: Students as Authors of Their Own Historical Knowledge in History Lessons, agreed that students should create their own historical knowledge, putting forward numerous proposals for change in the education system. This discussion took place during the 1st Student and Doctoral Congress of History Didactics held on 9-10 May 2024 at the Faculty of History of Adam Mickiewicz University. It was one of the four discussions held as part of the World Café meeting (a collaborative dialogue process). The aim of this article is to present the recommendations for change relating to historical education in schools, developed during the roundtable discussion, and an attempt to facilitate their implementation in contemporary education using a didactic tool that can be a historical role-playing game.

https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.005
PDF

Bibliografia

Białek J., Gaca K., Gry fabularne, [w:] Powtórka z historii rozrywki. Szkice historyczne i archeologiczne, pod red. M. Frankiewicza, M. Michalskiego i J. Wojtczaka, FNCE, Poznań 2024, s. 451-469.

Feliksiak, M. (oprac.), Komunikat z badań CEBOS. Polskie szkoły 2022, nr 2, 2023 [PDF, Online], https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_002_23.PDF [dostęp: 15.11. 2024 r.].

Infuture Instytut, Mapa Trendów, https://www.infuture.institute/mapa-trendow/#map [dostęp: 15. 11. 2024 r.].

Karwala, S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, WSB-NLU, Nowy Sącz 2007.

Oficjalna strona firmy Ubisoft, prezentująca dostępne wycieczki krajoznawcze, https://www.ubisoft.com/pl-pl/game/assassins-creed/discovery-tour [dostęp: 15.11. 2024 r.].

Opis I Studencko-Doktorancki Kongres Dydaktyki Historii, https://www.historia.amu.edu.pl/wiadomosci/konferencje,-seminaria,-wyklady/i-studencko-doktorancki-kongres-dydaktyki-historii [dostęp: 10.10. 2024 r.].

Rada Unii Europejskiej, Zalecenia Rady. Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, https://www.eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en [dostęp: 20.10. 2024 r.].

Romaneczko, J., Walory edukacyjno-terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2019, nr 9, s. 276-289. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2019.276.289

Szymanik, A., Kostrzewa, M., Gry narracyjne jako metoda i narzędzie w nauce, „Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość” 2012, nr 9-10, s. 166-178.

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, https://www.zsu2030.mein.gov.pl [dostęp: 20.10. 2024 r.].