Abstract
The article presents the results of a survey conducted among hisgh school students on their opinions on school citizenship education and their interest in social and political issues. The respondents were also asked to assess the degree of transfer of knowledge in this field during HiT and WoS lessons. The involvement of young people in extracurricular social activities was also examined. The obtained results may become a voice in the discussion on the future shape of social education at school.
References
Bacia E., F. Pazderski, S. Żmijewska-Kwiręg, Edukacja obywatelska w Polsce. Analiza aktualnej sytuacji, zidentyfikowanych potrzeb oraz szans i barier rozwoju, dostępne online: http://www.eul.ceo.org.pl/sites/eul.ceo.org.pl/files/edukacja_obywatelska_w_polsce.pdf (dostęp: 30.06.2024).
Brodziak Ł, Podmiotowość i tożsamość jako źródła obywatelskości, „Filozoficzne Aspekty Genezy”, t. 13, 2016, s. 248-251. DOI: https://doi.org/10.53763/fag.2016.13.132
Ćwiek-Świdecka J., Edukacja obywatelska zastąpi HiT. Jednak pełne zmiany dopiero od 2025 r., dostępny online: https://www.edukacja.rp.pl/szkoly-podstawowe-i-srednie/art40141481-edukacja-obywatelska-zastapi-hit-jednak-pelne-zmiany-dopiero-od-2025-r (dostęp 29.06.2024).
Karta Edukacji Obywatelskiej i Edukacji o Prawach Człowieka Rady Europy, dostępna online: https://www.bc.ore.edu.pl/Content/707/charterpocket_pol.pdf (dostęp 30.06.2024).
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, wyd. 5., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Machałek M., Rola edukacji w kształtowaniu postaw obywatelskich młodzieży. Wybrane przykłady, [w:] W poszukiwaniu tożsamości: od idei samorządności do samorządzenia: aktywność obywatelska na Pomorzu Zachodnim od XIX do XXI wieku: praca zbiorowa, red. A. Makowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Szczeciński, Szczecin: 2011.
Młodzi w demokracji Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Obywatelskich ICCS 2022, red. O. Wasilewska, dostępne online: https://www.iccs.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2023/11/ICCS-2022_raport.pdf (dostęp 27.06.2024).
Ocytko M., Edukacja obywatelska w koncepcji oświatowej Unii Europejskiej oraz projektach działaczy Komisji Edukacji Narodowej, [w:] Komisja Edukacji Narodowej z perspektywy XXI wieku w 240. rocznicę utworzenia, red. E. J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2014, s. 127-142.
Opinia PTH dotycząca Podstawy programowej historii oraz nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość, dostępne online: https://www.pth.net.pl/uploads/opinia_HiT_1_03.2022.pdf (dostęp 29.06.2024.)
Piotrowski J., Kontrowersje wokół powołania nowego przedmiotu nauczania pod nazwą „Historia i teraźniejszość”, „Edukacja - Kultura - Społeczeństwo”, R. IV, 2023, s. 133-144.
Prus-Głaszczka M., Edukacja obywatelska w szkole, dostępny online: https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/edukacja-obywatelska-w-szkole (dostęp 29.06.2024).
Raport: zaangażowanie młodzieży w społeczeństwo obywatelskie, dostępny online: http://www.studencidlarp.pl/images/Raporty/RAPORT/RAPORT-ZAANGAOWANIE-MODZIEY-W-SPOECZESTWO-OBYWATELSKIE.pdf (dostęp 30.06.2024).
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia z dnia 30 stycznia 2018 r., DzU z 2018, poz. 467.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia z dnia 17 marca 2022 r., DzU z 2022, poz. 622.
Socha R., Dlaczego młodzi Polacy nie interesują się polityką, dostępny online: https://www.polityka.pl (dostęp 30.06.2024).
Żywczyk N., Wochniak M., Diagnoza edukacji obywatelskiej w Polsce. Bariery rozwoju i dobre praktyki, Warszawa 2022.
License
Copyright (c) 2024 Artur Szparaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
