Sid Meier’s Civilization VI as a Potential Teaching Aid. Possibilities and Threats - Theoretical Remarks
Journal cover Sensus Historiae, volume 55, no. 2, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

history didactics
games
Sid Meier’s Civilization VI
school practice

How to Cite

Lis, T. (2025). Sid Meier’s Civilization VI as a Potential Teaching Aid. Possibilities and Threats - Theoretical Remarks. Sensus Historiae, 55(2), 177–189. https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.010

Number of views: 47


Number of downloads: 20

Abstract

In an increasingly digitised world, which is primarily oriented towards iconographic content, it often becomes indispensable to look for new forms and didactic aids that can not only tell, but also show history in an interesting way. This paper is an attempt to present one of the best-known and best-loved strategy video games - Sid Meier’s Civilization VI - in just such a context. The interface and mechanics of the game are analysed in order to demonstrate the extent of its usefulness as a potential teaching aid. By explicitly pointing out the multitude of possibilities and possible dangers, together with their exemplary solution, the work is a theoretical introduction and a kind of ‘guide’ to its possible use in school practice

https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.010
PDF (Język Polski)

References

Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Trio, Warszawa 2010.

Marak K., Markowski M., Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.

Meier Sid, Wspomnienia, przeł. J. Wołk-Maniewski, Znak, Kraków 2021.

Niemierko B., Cele i wyniki kształcenia: eksperymentalny podręcznik dydaktyki dla kierunków nauczycielskich wyższych uczelni: (fragmenty), WSP, Bydgoszcz 1988.

Cichocka E.K., Zabawna nauka, czyli gry komputerowe w służbie nauki, http://www.ug.edu.pl/news/pl/2066/zabawna-nauka-czyli-gry-komputerowe-w-sluzbie-nauki [dostęp: 30.06.2024].

Civilization Wiki, https://www.civilization.fandom.com/wiki/Civilization_Games_Wiki [dostęp: 30.06.2024].

Histmag (redakcja), Czy gry komputerowe mogą uczyć historii? https://www.histmag.org/Czy-gry-komputerowe-moga-uczyc-historii-16398 [dostęp: 30.06.2024].

Jahromi N., Sid Meier and the meaning of Civilization, https://www.newyorker.com/books/under-review/sid-meier-and-the-meaning-of-civilization [dostęp: 30.06.2024].

Gra Sid Meier’s Civilization VI jako potencjalny środek dydaktyczny, Oficjalna strona serii Sid Meier’s Civilization, https://www.civilization.2k.com/ [dostęp: 30.06.2024].

Rudnicki R., Tobiasz J., 10 gier, które najlepiej ucząc historii, https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/artykuly/10-gier-ktore-najlepiej-ucza-historii/vb154zt [dostęp: 30.06.2024].

Tracz K., Nauka historii przez gry komputerowe, https://www.historia.org.pl/2014/09/03/nauka-historii-przez-gry-komputerowe/ [dostęp: 30.06.2024].

Takahashi D., Civilization: 25 years, 33M copies sold, 1 billion hours played, 66 versions, https://www.venturebeat.com/games/civilization-25-years-66-ver-sions-33m-copies-sold-1-billion-hours-played/ [dostęp: 30.06.2024].