The Potential of Board Games in Cultural Institutions: The Case of the “Upper Silesian Pantheon” in Katowice
Journal cover Sensus Historiae, volume 55, no. 2, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

board games
museum education
gamification
cultural institutions
Upper Silesian history

How to Cite

Szostek, B. (2025). The Potential of Board Games in Cultural Institutions: The Case of the “Upper Silesian Pantheon” in Katowice. Sensus Historiae, 55(2), 191–203. https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.011

Number of views: 43


Number of downloads: 12

Abstract

This article examines the use of board games as an educational tool in cultural institutions, with a focus on the "Upper Silesian Pantheon" in Katowice. Board games enhance engagement, support cognitive and social skills, and make learning more interactive. The study highlights the educational value of the game Become a Pantheon Champion, which introduces participants to Upper Silesian history through active participation. The findings suggest that board games can effectively complement traditional learning methods in museums and cultural spaces.

https://doi.org/10.14746/sh.2024.55.2.011
PDF (Język Polski)

References

Cewińska J., A. Krasnova, Grywalizacja w rozwoju i edukacji - szanse i zagrożenia, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, r. 350. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.350.06

Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013.

Dąbrowski M., Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2011, nr 219.

Juchniewicz P., W. Nowicka, Duża aktywność, większa efektywność - metody aktywizujące w kształceniu studentów kierunków przyrodniczych, [poster], III Ogólnopolska Konferencja Dydaktyki Akademickiej Ideatorium, Gdańsk 2015; https://www.ideatorium.ug.edu.pl/old/pliki/konferencja2015/plakaty/juchniewicz_kobiela.pdf

Karpiński M., M. Zambrowska, Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.

Korolczuk R., M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

Kotala M., Gry planszowe jako (nie)codzienna metoda wychowania. „Studia z Teorii Wychowania” 2017, nr 4 (21).

Krzyżanowski L., Inspiracja zbiorową pamięcią czy zbiorowa pamięć inspirowana? Działalność wystawiennicza Instytucji Kultury Panteon Górnośląski; jej edukacyjne przesłanie i misja, „Wieki Stare i Nowe” 2023, t. 18 (23). DOI: https://doi.org/10.31261/WSN.2023.23.15

Malicki K., S. Wilk. I. Żuk, Edukacja dla pamięci. Przekaz wiedzy historycznej w kontekście postaw Polaków wobec ich przeszłości, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2023.

Stańdo J., M. Spławska-Murmyło, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

Szewczuk K., Gra planszowa narzędziem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, nr 4 (50).

https://www.news.empik.com/158497-jak-polacy-spedzaja-czas-wolny-planszowki-nieustannie-na-topie-wyniki-badania-empiku

https://www.panteon-gornoslaski.pl/statut-i-rada-programowa