Abstract
The subject of this article is the historical narrative concerning the history of Japan, with particular emphasis on the changes taking place in the discussed country during the Meiji period. This subject was included in three series of textbooks for teaching and learning history in primary schools. Drawing on postcolonial studies, in my research I addressed the issue of the place of the history of Japan in the school history curriculum in Poland. The analysis begins with a historiographical examination of the history of Japan during the Meiji reforms. Then, taking into account the phenomenon of didactic transposition, I looked at how the findings of historians on the Meiji era were used in the school textbook narrative. This procedure was aimed at answering from what perspective the history of Japan is presented in school history.
References
Chmura-Rutkowska I., Głowacka-Sobiech E., Skórzyńska I., Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
Coaldrake W., Architecture and Authority in Japan, Routledge, London and New York 1996.
Domańska E., Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Gandhi L., Teoria postkolonialna, przeł. J. Serwański, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.
Henshall K.G., Historia Japonii, przeł. K. Wyrwas-Wiśniewska, Bellona, Warszawa 2011.
Japonia okresu Meiji: od tradycji ku nowoczesności, pod red. Kubiak Ho-Chi B., Nozomi, Warszawa 2006.
Kennedy D., Dekolonizacja, przeł. J. Jedliński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
Niedbalska-Asano P., Masaru Asano, Japonia: leksykon, Książka i Wiedza, Warszawa 2012.
Pałasz-Rutkowska E., Cesarz Meiji (1852–1912): wizerunek władcy w modernizowanej Japonii: w setną rocznicę śmierci cesarza, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323511250
Pałasz-Rutkowska E., Japonia, Trio, Warszawa 2004
Piegzik M., U źródeł japońskiego nacjonalizmu i militaryzmu - doktryna kokutai w życiu politycznym Cesarstwa Japonii w latach 1867–1945, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem”, 2018, 40, nr 2. DOI: https://doi.org/10.19195/2300-7249.40.2.2
Rybska E., Sajkowska Z., Czym jest antropologiczna teoria dydaktyki (ATD)?, „Studia Edukacyjne”, 2015, nr 35. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2015.35.19
Said E., Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Zysk i S-ka, Poznań 2005.
Śpiewakowski A., Samuraje, PIW, Warszawa 2007.
Totman C., Historia Japonii, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Tubielewicz J., Historia Japonii, Zakład Narodowy Im. Ossolińskich, Warszawa 1984.
Vaporis C., An Encyclopedia of Japan’s Cultured Warriors, ABC-CLIO, Santa Barbara 2019.
Historia 7: podręcznik: szkoła podstawowa, pod red. Kąkolewski I., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017.
Historia 7: podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, pod red. Małkowski T., Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Historia 8: podręcznik: szkoła podstawowa, pod red. Kalwat W., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017.
Historia 8: podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, pod red. Małkowski T., Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Wczoraj i dziś: klasa 7: podręcznik do historii dla szkoły podstawowej, pod red. Roszak S., Nowa Era, Warszawa 2017.
Wczoraj i dziś 8: podręcznik do historii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, pod red. Śniegocki R., Nowa Era, Warszawa 2017.
License
Copyright (c) 2024 Dominika Marciniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
