Businessman ethos and image: review and comparison of research from Portugal and Poland

Versions

PDF

Keywords

ethos & image
businessman
diachronic analysis
Portuguese culture
Polish culture

Abstract

The article examines research on the ethos and image of the businessman in Portugal and Poland, using a comparative and diachronic analysis, resorting to secondary sources and critical analysis of the literature. The purpose of the research determined the descriptive character of the work. After defining the concept of ethos, its functions, and models, the article briefly describes the milestones in the contemporary history of both countries, characterizes the national/organizational cultures and presents the image and ethos of the businessman in each country. In conclusion, attention was drawn to the common and differentiating elements of the ethos and image of the businessman in both countries.

https://doi.org/10.14746/sr.2024.8.2.03
PDF

References

Baardewijk, J., & Graaf, G. (2019). The ethos of business students. Business Ethics, the Environment & Responsibility, 30, 188-201.

Baklanoff, E.N. (1996). Breve experiência de socialismo em Portugal: o sector das empresas estatais. Análise Social, 31(138), 925-947.

Bąk, D. (2012). Etos ludzi i instytucji biznesu”. In Wojciech Gasparski (Ed.), Biznes, Etyka, Odpowiedzialność [Business, ethics, responsibility] (pp. 53-63). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.

Bennett, C. V. & Brewster, C. (2002). Can Portuguese management compete? Lisboa: Ad Capita/Cranfield University, School of Management. Retrieved from http://www.adcapita.com.

Boullenois, C. (2022). A new professional ethos: e-commerce and business culture in a county of rural northern China. China Perspectives, 2022/1, 69-77.

Carvalho, P. M. R. (1997). Características e motivações dos empresários: O caso dos fundadores de pequenos negócios na cidade de Guarda. Master’s thesis, Departamento de Gestão e Economia, Universidade da Beira Interior.

Cierniak-Szóstak, E. (2008). Wizerunek polskiego przedsiębiorcy jako element społecznej legitymizacji/delegitymizacji nowego ładu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 12, 397-408.

Cunha, M. P., Clegg, S. R., & Rego, A. (2010). An essay on archaic postmodernity. The case of Portugal. Management Research: The Journal of the Ibero-American Academy of Management, 7(3), 191-201.

Dinis, A. & Ussman, A.M. (2006). Empresarialidade e empresário: revisão da literatura”. Comportamento Organizacional e Gestão, 12(1), 95-114.

Doliński, D. (1995). Etyka produktywności. Czy duch kapitalizmu krąży nad Polską? In B. Wojciszke (Ed.), Jacy są Polacy? Badania opinii społecznej jako źródło wiedzy psychologicznej, Kolokwia Psychologiczne, vol. 4 (pp. 9-21). Warszawa: IP PAN.

Dziadzia, B. & Kasperek, A. (2006). La Pologne martyre w niewidzialnej dłoni Adama Smitha: przyczynek do reflekcji nad kształtowaniem się kapitalizmu w Polsce współczesnej. Kultura i Edukacja, 2/3, 78-95.

Enderle, G. (2001). What management ethos of the West is suitable for “exportation”? Prakseologia, 141, 359-372.

Gajos, L. (1997). Etos ludzi biznesu. In J. Dietl & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu [Business ethics] (pp. 110-123). Warszawa, PWN.

Gardawski, J. (2012). Wyalienowana klasa. sektor małej i średniej przedsiębiorczości w III Rzeczpospolitej. In Ł. Danel & J. Kornaś (Eds.), Dylematy polskiej demokracji [Dilemmas of Polish democracy] (pp. 53-63). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Gasparski, W. (1997). Etyka biznesu—szkice do portretu. In J. Dietl & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu [Business ethics] (pp. 16-36). Warszawa: PWN.

Gasparski, W. (2007). Wykłady z etyki biznesu [Lectures on business ethics]. Warszawa: WSPiZ.

Grimes, D. A. & Schultz, K. F. (2002). Descriptive studies: what they can and cannot do. Lancet, 359, 145-49.

Hofstede, G. (1995). Multilevel research of human systems: Flowers, bouquets and gardens. Human Systems Management, 14, 207-217.

Hofstede Insights (n/d). Retrieved from https://www.hofstede-insights.com/country-comparison

Jarosz, M. (2007). Dysfunkcje polskiej transformacji. In B. Klimczak & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka i ekonomia [Ethics and Economics] (pp.109-132). Warszawa: Wydawnictwo PTE.

Jasiecki, K. (1996). Przedsiębiorcy jako “aktor transformacji”. Studia Socjologiczne, 1(140), 115-134.

Jesson, J. & Lacey, F. (2006). How to do (or not to do) a critical review of literature. Pharmacy Education, 6(2), 139-148.

Jesuíno, J. C., Pereira, O. G., & Reto, L. A. (1993). Características dos gestores de topo: Uma abordagem qualitativa. Análise Psicológica, 11(2), 179-200.

Kamosiński, S. (2021). Przedsiębiorcy i przedsiębiorczość a recesja transformacyjna w Polsce po 1989 roku. Optimum. Economic Studies, 1(103), 53-67.

Kawińska, M. (2015). Work and family in “Ethos of the Polish entrepreneur 2014”. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 11, 81-82.

Kempny, M. (1996). Between Politics and Culture. Is a Convergence between East-European Intelligentsia and Western Intellectuals Possible? Polish Sociological Review, 4(118), 297-305.

Klimski, W. (2018). Wartości i normy religijne w etosie pracy. Opinie polskich przedsiębiorców. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, 132, 315-328.

Kolman, L. & Noorderhaven, N.G., Hofstede, G., & Dienes, E. (2003). Cross-cultural differences in Central Europe. Journal of Managerial Psychology, 18(1), 76-88.

Lewicka-Strzałecka, A. (2006). Opportunities and limitations of CSR in the postcommunist countries: Polish case. Corporate Governance, 6(4), 440-448.

Lopes, A. & Correia, A.D. (2003). A problemática da confiança na gestão das relações laborais. Análise Social, 38(168), 841-849.

López-Ruiz, O. (2007). Ethos empresarial: el “capital humano” como valor social. Estudios Sociológicos, 25(74), 399-425.

Marques, C. A. (1994). O individualismo: do senso comum à dimensão cultural. Análise Psicológica, 1(12), 5-13.

Marques, M. M. L. & Ferreira, A. C. (1991). A concentração económica e social: a construção do diálogo social em Portugal. Revista Crítica de Ciências Sociais, 31, 11-41.

Mayntz, R., Holm, K., & Hübner, P. (1985). Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej [Introduction to the methods of empirical sociology]. Warszawa: PWN.

Mączyński, J., Łobodziński, A., Wyspiański, D., & Kwiatkowski, P. (2010). Differences on organizational practices and preferred leader attributes between Polish managers investigated in 1996/1997 and 2008/2009. Polish Psychological Bulletin, 41(4), 127-132.

Murdoch, A. & Kaciak, E. (2011). Culture shock re-visited: What features of the Polish culture most bother expatriates in Poland? The Journal of Applied Business Research, 27(2), 87-104.

Nasierowski, W. & Mikuła, B. (1998). Culture dimensions of Polish Managers: Hofstede’s indices. Organization Studies, 19/3, 495-509.

Piecuch, T. & Szczygieł, E. (2018). Przedsiębiorczość szarej strefy. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 10(2), 95-107.

Podgórecki, A. (1996). Reappearance of Ex-Communist Structures as a Test for the Integrative Theory of Law. Polish Sociological Review, 3(115), 199-213.

PORTUGAL 2010: Acelerar o crescimento da produtividade (2003). Retrieved from http://www.min-economia.pt

Rodrigues, M. A. F. (2014), Atitudes e valores dos jovens empresários e empreendedores portugueses. Master’s thesis, Faculdade de Economia, Universidade do Porto.

Rduch, T. (1994). Stowarzyszenie Polski z Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Szanse i zagrożenia. In J. Przewłocki & T. Rduch (Eds.), Polska a przemiany współczesnej Europy. Z zagadnień międzynarodowych [Poland and the tranformations of contemporary Europe. From international issues] (pp. 98-116). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Santos, J. F. P. (2000). Todos os gestores «sabem» teorias da empresa. In M. Pina e Cunha (Ed.), Teoria organizacional [Organizational theory] (pp.15-46). Lisboa: Pub. Dom Quixote.

Santos, M. L. L., Lima, M. P., & Ferreira, V. M. (1975). As lutas sociais nas empresas e a revolução do 25 de abril: da reivindicação económica ao movimento político. Análise Social, 42-43, 266-335.

Schuttenbach, L. (2000). Sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Republice Federalnej Niemiec [Small and Medium-sized Enterprise Sector in the Federal Republic of Germany]. Warszawa: Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Segal, L. & Lehrer, M. (2013). The conflict of ethos and ethics: A sociological theory of business people’s ethical values. Journal of Business Ethics, 114, 513-528.

Silva, M. A. O. M., Correia, M. F., Scholten, M., & Gomes, L. F. A. M. (2008). Cultura nacional e orientação empreendedora: Um estudo comparativo entre Brasil e Portugal. Comportamento Organizacional e Gestão, 14(1), 65-84.

Słownik Wyrazów Obcych. (1971). Warszawa: PWN.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339.

Sousa, L. & Triães, J. (2008). Corrupção e os portugueses. Atitudes, práticas, valores [Corruption and the Portuguese. Attitudes, practices, and values]. Cascais: RCP Edições.

Sousa, L. (2008). ‘I don’t bribe, I just pull strings’: Assessing the fluidity of social representation of corruption in Portuguese society. Perspectives on European Politics and Society, 9(1), 8-23.

Stoer, S. (1982). Educação e desenvolvimento nacional em Portugal. In A. F. Barroso, B. M. Silva, J. Vala, M. B. Monteiro, & M-H. Catarro (Eds.), Mudança Social e Psicologia Social (pp.175-189). Lisboa: Livros Horizonte.

Streeck, W. (2023). Reflections on the particular and the universal: unity and diversity in social life and social theory. Society Register, 7(2), 7-20.

Szymura-Tyc, M. & Kucia, M. (2016). Organizational culture and firms´ internationalization, innovativeness and networking behavior: Hofstede approach. Entrepreneurial Business and Economic Review, 4(4), 67-92.

Turnbull, S. (1997). Corporate governance: Its scope, concerns and theories. Corporate Governance, 5(4), 180-205.

Wagner, W. (1995). Social representation, group affiliation, and projection: knowing the limits of validity. European Journal of Social Psychology, 25, 125-139.

Webster’s Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English Language. (1994). New York: Gramercy Books.

Woleński, J. & Hartman, J. (2008). Wiedza o etyce [Knowledge about Ethics]. Warszawa – Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Wyrzykowska, K. M. & Zawadzka, K. (2018). Wybrańcy czy ofiary losu? Kilka uwag o prestiżu zawodowym osób wykonujących profesje muzyczne w Polsce. Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 149-169.

Zarzecki, M. (2014). Etos polskich przedsiębiorców 2014: metoda, pomiar, analiza. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 9, 104-110.