TOPOI DISCOURSES OF HIGHER EDUCATION - REFLECTIONS ON EMPIRICAL RESEARCH
PDF

Keywords

higher education
topoi discourses
diploma value

Abstract

The text serves as an attempt to summarise the analysis of public discourse which is a part of the research project which considered value of higher academic education in collective consciousness in Polish society. In the analysis of the collected empirical material, methodological directives of qualitative discourse analysis were applied. Main problem presented in the article are topoi that occur both in social and media discourse. It tries to answer the questions why are some ways of speaking about higher education more valid and sustainable than others and what are consequences of such an “use of language” for academic and non-academic worlds.
https://doi.org/10.14746/sr.2017.1.1.08
PDF

Funding

Project funded by the National Science Centre on the basis of Decision No DEC-2011/03/N/HS6/02036.

References

Abell, Jackie and Greg Meyers. 2011. „Analiza wywiadów badawczych” in Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych edited by R. Wodak, M. Krzyżanowski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Ćwieluch, Juliusz. 2010. „Co się stanie z naszą klasą.” Polityka, April 26, 17:24 – 26.

Howarth, David. 2008. Dyskurs. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Krzyżanowski, Michał. 2011. „Analiza zogniskowanych wywiadów grupowych” edited by R. Wodak and M. Krzyżanowski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Kubisiowska, Katarzyna. 2012. „Wszystkie dzieci są nasze.” Tygodnik Powszechny, July 31. Retrived October 17, 2017 (http://tygodnik.onet.pl/ 30,0,77313,2,artykul.html).

Laclau, Ernesto and Chantal Mouffe. 2007. Hegemonia i socjalistyczna strategia. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Pikuła, Robert. 2012. „Stragany z papierkami.” Polityka, October 29, 44: 32 – 34.

Public confidence. BS/33/2012. CBOS. Retrived December 4, 2016 (http://www.cbos.pl/ SPISKOM.POL/2012/K_033_12.PDF).

Sowa, Agnieszka. 2010. „Akademia tego i owego.” Polityka, November 6, 45: 32 – 33.

Touraine, Alain. 2011. Myśleć inaczej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.