
DOI 10.14746/ssp.2018.4.4
Andrej Školkay
School of Communication and Media, Slovakia 
ORCID: 0000-0002-8445-0580

A Case-Specific Instance of Media Capture: 
the Gorilla Case of Slovakia

Abstract: This article discusses an instance of case-specific self-inflicted partial me-
dia capture, acknowledging the chilling effect of legislation consistent with partial 
state capture. In general, this case illustrates the ethical and legal dilemmas in the 
reporting of a specific type of large-scale corruption in the media, which involves 
the denial of all accusations by most sources and a controversial stand by state au-
thorities and politicians on the issue, forcing the media to primarily report rumors or 
contradictory claims and denials (after controversial files regarding the corruption 
were made public anonymously on the internet) or desist from reporting altogether 
(before the files were made public on the internet, due to possible libel threats). The 
findings question the normative expectations expressed in democratic theory related 
to the role of the media as a watchdog, in the specific context of large-scale corruption 
in post-communist states. Moreover, this paper suggests the need to re-examine the 
methodological aspects of quantitative content analysis of media coverage of corrup-
tion. This paper has also attempted to update the emerging theory on media capture 
with the term partial case-specific media capture.

Key words: Gorilla, Slovakia, oligarchs, media capture, corruption, state capture, 
intelligence services, wiretapping, post-communist

1. Introduction

This article examines the media coverage of an alleged large-scale 
corruption case, the importance of which was initially downplayed 

by state authorities and the media until a few years later it became the 
most well-known and extensively-covered (although still unproven) cor-
ruption scandal in the history of the country. The study investigates what 
this upside-down change in political and media importance reveals about 
the role of the media in a post-communist country. In answering this ques-
tion, the study suggests that the media may find itself in broader politico-
legal context which does not allow it to pursue its watchdog role, in a case 



66	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

which suggests collusion between some politicians, state authorities and 
local oligarchs (i.e. a case of large-scale corruption). The unique circum-
stances of the revelations of this case and subsequent events suggest that 
this situation may be rather similar in many other countries. Moreover, 
there appears to be an important link between partial state capture and 
partial media capture. In other words, under conditions of partial state 
capture, the media cannot pursue its social watchdog role absolutely free-
ly, without fear of legal and – even more so – financial retributions in the 
form of penalties and legal costs. This paper thus suggests the operational 
weaknesses of theories related to the role of the media in post-communist 
democracies, as well as insufficiencies in the definitions of related termi-
nology, such as the vague and differentiated meanings of the term ‘media 
capture’. Moreover, this paper questions the appropriateness of traditional 
quantitative content analysis of the media coverage of large-scale corrup-
tion under these specific circumstances.

Journalistic stories, long and short, have been published related to the 
vaguely understood concept of ‘corruption,’ and suspicions or criticisms 
related to unethical, controversial, and economically harmful behavior in 
Slovakia since the fall of communism. Concurrently, a great deal of aca-
demic publications have dealt with corruption generally (Mungiu-Pippidi, 
2013, 2014), regionally (Baboš, 2015; Kupka, Mochťak, 2014; Charron, 
Lapuente, Rothstein, 2013; Grigorescu, 2006), from the media perspec-
tive (Boeri, Severgnini, 2008; Suphachalasai, 2005), and locally, with 
a focus on Slovakia in particular (e.g. Baboš, Malová, 2014; Beblavý, 
Sičáková-Beblavá, 2014). However, academically relevant publications 
on the virtual absence of initial media coverage of the Gorilla case, the 
most important corruption case in modern Slovakian history, are lacking, 
even though these would reveal the challenges associated with reporting, 
or the demonstrable apathy towards reporting on large-scale corruption 
on the part of the media. The anonymously published files known by the 
codename Gorila (the Slovak version of the word ‘gorilla’)1 caused a ma-
jor political scandal, and subsequent public protests with serious conse-
quences for a key governmental political party, the SDKÚ-DS (Slovak 
Democratic and Christian Union – Democratic Party). It also resulted in 

1  This code name is not related to the expression 800-pound gorilla (US Eng-
lish metaphor for a person or organization so powerful that it can act without re-
gard to the rights of others or the law), although it would be apt in this case. The 
nickname ‘Gorilla’ was allegedly in reference to the robust body of a key actor in 
this case.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 67

rather negative publicity for almost all key governing right-wing and cen-
trist political parties, and (much less so) Smer-SD (Direction – Social 
Democracy) – the key left-wing political party in Slovakia – shortly be-
fore the early parliamentary elections in March 2012. The infamous case 
suggested that even after the replacement of the previous governments of 
Vladimír Mečiar in 1998, which leaned towards a proto-oligarchic regime 
(the early phase of more developed oligarchic political system), a nucle-
us, the central and most important part of the oligarchic system, was still 
secretly garnering support from the main political parties (see e.g. Šátek, 
2010, 2012). The extensive media coverage was in sharp contrast with the 
previous disinterest and prolonged disregard, or at least overly cautious 
approach, towards the case by the media and journalists (among those 
who knew about the files). Conservative estimates suggest that the file be-
came known to selected unauthorized individuals and private institutions, 
including some editors and journalists, in or around 2009 at the latest.2 

All of these facts characterize this case as an interesting example of the 
interactions between the media and politics under the oligarchic politico-
business collusion or (partial) state capture, as well as partial and partially 
self-inflicted media capture, in Slovakia.

2. Research questions and methodology

The study initially explains the role of the key print media in this par-
ticular case (including a special sub-case of the newspaper Pravda). The 
general research question was what the role of the media was within the 
wider context of the assumed state capture. A related sub-question inves-
tigated the actual occurrence of media capture and its causation. Finally, 
we explored the initial absence of reports from the media on the alleged 
large-scale corruption case, and the extensive reporting on the same case 

2  See anonymous, May 21, 2015, Prečítajte si list bývalého agenta, ktorý nahrával 
Gorilu [Read the letter by the former agent who wiretapped Gorilla], www.tvnoviny.
sk/domace/1793994_precitajte-si-list-byvaleho-agenta-ktory-nahraval-gorilu, A. Ha
núsková, 2012, Gorila na roztrhanie. Dzurinda konečne prehovoril... [Gorilla as top 
agenda. Dzurinda finally spoke out], http://www.noviny.sk/c/slovensko/gorila-na-roz-
trhanie-dzurinda-k-nej-vraj-barlicky-nepotrebuje-; 2012, February 1, Policajt z Gori-
ly: Dzurinda ovplyvňoval vyšetrovanie korupcie! [Policeman from Gorilla: Dzurinda 
put pressure on investigating corruption!], www.topky.sk/cl/1000120/1297902/Poli-
cajt-z-Gorily--Dzurinda-ovplyvnoval-vysetrovanie-korupcie-.



68	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

later on. On the basis of these initial research questions, the paper discov-
ered methodological challenges of corruption coverage analysis based on 
quantitative methods, as well as suggested some drawbacks of political 
science approaches to issues that do not get official and verified confirma-
tion from public authorities. This later issue is tackled in a separate paper. 
The former issue is more relevant for an international audience than the 
results of content analysis of local newspapers.

It seems to be an axiom that the media plays a key role in a liberal 
democracy (Dahl, 1989), and may play an important role in emerging 
democracies (Kumar, 2006, p. 1). Neither Kumar’s book nor the pres-
ent case, nor academic research (Graber, 2003; Jebril, Štetka, Loveless, 
2013), supports this established normative truism. Indeed, the present 
case study shows that during partial state capture, and in less developed 
democracies, the media cannot always substitute official authorities as 
expected by the so–called ‘watchdog role’ democratic theory. Färdigh, 
Andersson and Oscarsson (2011) have found that the role of a free press 
in fighting corruption varies relative to the level of establishment of elec-
toral democracy in the country. This may be consistent with the rather 
widespread (partial or full) media capture (Besley, Prat, 2006) which goes 
alongside (partial or full) state capture in many post-communist coun-
tries. It should be noted that there is no academic consensus on what is 
meant by media capture (Petrova, 2008; Prat, 2016; Hrvatin, Petković, 
2016; Szeidl, Szucs, 2017). In general, media capture can be understood 
as the control of media and its agenda by business and/or political in-
terests, or the absence of a fully autonomous media for reasons such as 
poor market conditions, lack of professionalism, or the chilling effects 
of media legislation or penal legislation. The case discussed here is a pe-
culiar case of a partial self-inflicted media capture. Although the cited 
papers discuss general media capture (in fact all of the media are seen as 
captured), our study deals with a case-specific partial self-inflicted media 
capture. In other words, our study relates (correlation but not necessarily 
causation) partial media capture to a single (case-specific), but extremely 
relevant, situation of partial state capture. The media was free and inter-
ested in reporting on many other cases of large-scale corruption, but those 
who knew about the case initially decided, voluntarily and individually, 
not to report on it. This is not to say that all of the media reported on 
all other large-scale corruption cases. The media is clearly selective in 
its reports on corruption (Školkay, 2016; Školkay, Ištoková, 2016). Yet 
this extremely significant case was initially ignored by the entire media 



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 69

(save for one partial and minor exception),3 even though it later became 
one of the most discussed corruption cases. This in itself suggests the 
high social and political relevance of the case for the media. This case 
of partial media capture was allegedly caused by strict legislation, which 
seems to be only a half-truth at best. Indeed, there were strict legal regula-
tions (libel threats or balanced reporting clauses), and ethical/professional 
regulations and rules (the difference between idealistic ethical regulations 
and practical possibilities) which limited the work of the media, and these 
will be discussed subsequently. These legal regulations (including regu-
lations of the procedural type, in the case of wiretapped materials) were 
later used by the rich and influential to prevent the media from overly 
specific or allegedly critical one-sided reporting on the case. These real 
legal threats (at the national level), as it turned out, provide some justi-
fication for the media silence about the scandalous information, despite 
the fact that some had access to incriminating information (which was 
not officially verified). These developments also provide insight into the 
rather extensive but, from the point view of maintaining idealistic ethical/
professional normative criteria, controversial initial coverage of the story 
by the media. However, we do not know whether, in the final analysis, the 
European Court of Human Rights (ECHR) would uphold these (possible 
or empirical) verdicts of national courts, especially the publication of an 
initial full-blown exposé of the Gorilla case in the media, which never 
materialized before it was made public on the internet. Our further analy-
ses suggest possible media timidity in making their initial decision to 
ignore what turned out to be the most important corruption scandal in the 
history of Slovakia. Consequently, we argue that it was not the case that 
most journalists working for prominent newspapers simply decided to be 
law-abiding citizens: it was rather timidity which guided their actions. 
This overly timid approach by journalists who knew about the Gorilla 
file provides an ideal illustration of (partial) media capture. The sub-case 
of Pravda is an example of an even more peculiar case of media capture, 
and is placed in a chronological context after the publication of the file 
on the internet.

Content analysis of coverage in newspapers in this case study main-
ly focused on printed versions of selected newspapers. The underlying 
reason for this particular selection was to prioritize the representation of 

3  Nicholson (2009) also raised some suspicions about possible large-scale corruption under 
the Dzurinda government referring to Penta and Malchárek in 2009. However, he did not men-
tion SIS files as its source.



70	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

two quality newspapers, Sme (centre-right), and Pravda (center-left, with 
a minimally transparent ownership), which have two different ideologi-
cal backgrounds, and one business newspaper (Hospodárske noviny). Al-
though many Slovak dailies and weekly magazines reported on the case, 
and some are mentioned throughout the study, the general comparison of 
the overall output covers only these three dailies due to their reputable po-
sition and publicly respected status among the major Slovak newspapers. 
The other two papers with the highest circulation in Slovakia, Nový čas 
and Plus jeden deň, are publicly considered to be tabloid-like publica-
tions. Their credibility for reporting on the Gorilla case is therefore ques-
tionable by definition, and they are not included in the study. The other 
electronic and digital media, including the news channel TA3, were not 
included in our analysis due to the lack of original recorded audiovisual or 
audio sources. Moreover, this type of analysis is very time consuming.

Our analysis focused on the period between the time of the publishing 
of the first article on the Gorilla case in these print media (shortly before 
Christmas 2011, after the Gorilla transcripts appeared on the internet), 
and the end of January 2012. The sufficiency of the period selected for 
analysis is seemingly justified by the fact that, by February 2012, the 
press was filled with messages related to the parliamentary election cam-
paigns (election day was March 10, 2012).

The analyses were conducted by two researchers independently, before 
reaching a final consensus to level out disagreements. Obviously, humans 
make errors, even experts sometimes do not share the same opinions, and 
face-to-face consultations were deemed necessary. However, differences 
and disagreements could not have impacted the overall results and ob-
served trends. We did not perform the reliability test, as it was not found 
necessary for such a small sample and minor differences. Other method-
ological issues were deemed more important, such as those regarding the 
criteria and categories to use for the assessment of media coverage, and 
we found many issues challenging, although they were apparently often 
ignored in similar content analyses. Consequently, we established a set of 
qualitative criteria for the analysis of the quality and professionalism of 
the coverage of the Gorilla case by selected media outlets. Although the 
Journalist’s Code of Ethics4 deals with individuals, we have to assume 
that the same rules in the final analysis apply to news outlets too. There-

4  There are various codes of ethics and other professional-ethical guidelines in the 
media sector, but this one is used by the Press Council of the Slovak Republic as de 
facto binding for all the journalists and the media.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 71

fore, these criteria are based on the Fundamental Principles established 
in the Journalist’s Code of Ethics, Article 2: impartiality, balance, objec-
tivity, honesty, truthfulness, responsibility and scrupulous fact-checking. 
Additionally, the Fundamental Values include personal freedom, justice 
and decency. It would have been difficult to measure either principles or 
values independently, as they are loosely defined or undefined. The Jour-
nalist’s Code of Ethics operationalizes its own normative professional cri-
teria when it states that a journalist must scrupulously check every piece 
of information, ideally from two independent sources (Art. 3(1)), and is 
obliged to state the source of information (Art. 3(2)).

Therefore, we created three empirically analyzable categories: objec-
tivity, meaning fair treatment of all parties (includes justice and decency, 
impartiality, balance, honesty, truthfulness, responsibility), verification of 
the facts (includes objectivity, honesty, truthfulness, responsibility, scru-
pulous fact-checking) and stating sources (includes impartiality, balance, 
objectivity, honesty, truthfulness, responsibility).

It is valid to question the mutual exclusivity of the sub-criteria; the 
problem lies with too many loose ‘fundamental values’ or ‘principles’ 
preferred by the Journalist’s Code of Ethics. Our ‘narrowing down’ of 
these loose criteria leads to operational and yet still comprehensible indi-
cators. Further explanation may be needed regarding why objectivity, as 
a criterion, does not consist of the value of objectivity while verification 
does. A comprehensive category cannot be defined by itself – there must 
be sub-indicators. Some of these sub-indicators may be present among 
other comprehensive categories and this is not a logical failure. Sub-in-
dicators define qualitative parameters of a comprehensive category. Each 
comprehensive category should stand independently as an analytical tool. 
In other words, sub-indicators define the aims of the specific comprehen-
sive category. Each comprehensive category has its specific aims which 
are reflected in their sub-indicators, and which in turn are strictly based 
on the Journalists Code of Ethics. In any case, the criteria stated in the 
Journalist’s Code of Ethics are too ambitious and lack definitions of key 
terms.

Firstly, under objectivity we analyzed whether the media gave space to 
all parties involved. Did they show any signs of bias? The methodologi-
cal problem generally observed in a large number of articles involved 
two separate issues: either no space was given to the accused persons, or 
they were not interested or unavailable to comment. This calls into ques-
tion the official concept of journalistic objectivity. The usual problem of 



72	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

media coverage lies with gaining testimonies from all of the actors in-
volved in a story, especially those related to corruption cases. It is simply 
not possible for the media to contact all of the actors involved in a given 
story. Sometimes, it may not even be clear who all the interested parties 
are. The approach suggested by the Organisation for Security and Coop-
eration in Europe and the Council of Europe, referred to in the ECHR 
ruling in the case Manole and Others vs. Moldova, suggests that the media 
“should present a comprehensive description of events, reporting an issue 
in a reliable and unbiased way. The main differing views should be given 
due weight in the period in which the controversy is active.” In other 
words, objectivity is stipulated as a general aspect of reporting and is not 
necessarily reflected in the assessment of every single article. Indeed, this 
was also revealed in our analysis of newspaper coverage. Newspapers, 
by and large, did not regard the reporting on a case as a set of various 
isolated stories, but as a total of interconnected pieces – with single issues 
included as part of the whole. However, the current regulation, the Jour-
nalist’s Code of Ethics and Law, does not allow the use of such a liberal 
approach, even though in broadcasting it is already an accepted norm. 
Thus, we present the results with this caveat; the coding methodology ob-
viously used an article as an analytical unit. However, available quantita-
tive studies rarely, if ever, discuss this methodological, legal and ethical/
professional challenge.

Secondly, verification of the facts refers to the whole process of ob-
taining sources. How did the journalists and media verify their informa-
tion? Usually, information is verified by the use of at least two mutually 
independent sources (Art. 3(1)). However, the reality is that the use of 
two sources may not be sufficient, as they may not necessarily confirm 
one another or speak about the details of the same issue in an article. 
Clearly, the accused persons and institutions denied all accusations – this 
is understandable, even obvious. This also presents a methodological and 
ethical/professional challenge.

Thirdly, journalists and the media are always, with some legal and 
ethical exceptions which must be mentioned, obliged to state the source 
of information (Art. 3(2)). Did the media mention the source of informa-
tion? For example, when the main source mentioned a wire agency, we do 
not expect other sources to be mentioned in the article. Once again, and as 
with many corruption stories, a pertinent problem identified with the Go-
rilla case was the inability of the main witness, former SIS (the Slovakian 
Intelligence Service) agent, to speak openly. Moreover, the reliability of 



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 73

the leaked document was questionable. The first known holder of the file, 
Tom Nicholson, refused to state its source and the original audio record-
ings were also not available.

We did not find any studies which discussed the above-mentioned 
methodological issues related to the quantitative and qualitative analysis 
of media coverage of large-scale corruption under these unique and, per-
haps at the same time, typical circumstances. However, it is worth men-
tioning that there is an academic discussion which forwards the notion 
that the concept of objectivity has partially, and mistakenly, managed to 
replace the more fundamental concepts of truth and fair play in journal-
ism (Muňoz-Torres, 2012; Hampton, 2008). Therefore, we had to develop 
and use a new indicator related to the verification of events by witnesses, 
which we called confirmation. In this particular scandal, and generally 
in crime- or corruption-related scandals, key actors usually deny any ac-
cusations. Therefore, we were not only interested in whether the media 
provided information according to their internal standards, we addition-
ally questioned whether readers realized the importance of the informa-
tion – despite the fact that it was still ambiguous – correctly. Therefore, 
we checked whether a person had confirmed statements in the Gorilla file, 
at least partly, or denied all accusations.

Finally, two general journalistic issues were of interest to us; the total 
coverage, including all articles dealing with the case (except commen-
taries), and the location of reports on the front page. The analyzed data 
showed certain clear general trends in the media coverage of the Gorilla 
scandal after considering these issues.

It should be mentioned that we conducted interviews with former 
editors-in-chief. These were face-to-face meetings involving very sim-
ple questions, for example: “did you know about the Gorilla case before 
2011?” and, if the answer was affirmative, “why was it not covered in 
your newspaper?”

The issues discussed above raise many questions regarding the relation-
ship between state capture and media capture. According to Mungiu-Pippidi 
(2012, p. 41), “[m]edia capture in post-communist Europe is... not necessar-
ily capture by the state, although there is an important correlation between 
media and state capture.” What is the mechanism which produces this rela-
tionship? This study suggests that weakened (captured) state institutions do 
not provide sufficient freedom – for example, preference (or, indeed, equal 
value) is given to media freedom instead of protection of the reputation of 
natural or legal persons in such cases, and in general, independent, support-



74	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

ive institutional and legal environments for other actors including organiza-
tions such as the media and the courts, as well as watchdog activities.

For comparative purposes and the enhancement of knowledge, we 
selectively utilized two other available analyses on this topic. The first 
was conducted by Svoráková (2012) and showed certain methodological 
drawbacks discussed later in this article; however, some observations by 
Svoráková seemed to be correct. Moreover, we should mention all previ-
ous studies on this topic, even when they are perceived as unreliable. The 
second analysis, conducted by Mikulová (2013), complemented our find-
ings on the role of the Pravda newspaper.

3. How did the Gorilla story come to public attention?

What has become known as the ‘Gorilla case’ had its origin in the late 
2005-early 2006. The file however, became publicly known only six years 
after it had become known to selected state authorities between 2005 and 
2006. The lengthy document emerged via an international website, with 
summaries of quasi-transcripts of private conversations between some 
top and lower level public and private figures, shortly before Christmas 
in 2011.5 The published file was supposedly compiled by the Slovakian 
Intelligence Service (SIS).6 The individuals involved discussed privatiza-
tion deals struck or planned during the second term of the government 
led by Dzurinda, a reformist Prime Minister in office between 1998 and 
2006.7 The allegations that bribes worth millions of euros were paid or 
promised to public and party officials, politicians and/or political parties 
as incentives toward winning various public-procurement and privatiza-
tion contracts lie at the heart of this scandal. Some ministers, representa-
tives of some multinationals, and tycoons from Penta Investment Group, 
one of the largest Slovakian (private equity) investment groups, as well as 
all four political parties in Dzurinda’s second coalition government, were 
named in the file. Additionally, the illegal activities of other important 
politicians or political party nominees were remarked upon during the 

5  The initial file was available online at: http://skgorila.tumblr.com, however, it 
is no longer accessible there. The file can be found at http://www.hascak.net/spis-
gorila/1341/.

6  Officially called in English as the Slovakian Information Service.
7  He was also Minister of Foreign Affairs in Iveta Radičová’s 2010–2012 govern-

ment.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 75

conversations. These conversations were accidentally recorded in 2005 
and 2006 in an apartment, and the first civilian who came into contact 
with the file was probably Tom Nicholson, a British-Canadian journalist 
naturalized in Slovakia. In 2009, Nicholson tried to contact the media 
and the police with the information, but editors from newspaper Sme and 
business weekly Trend did not dare to publish this information since there 
was no other evidence. Meanwhile, the police started to deal with the 
case in two independent investigations.8 The degree to which the material 
published online was genuine and matched the official documentation of 
the SIS still remains questionable (Nôta, 2015). Some analysts consider 
it authentic evidence (Svoráková, 2012, p. 2; especially see Šátek, 2012a, 
b). Nicholson, the key mover behind the scandal, however, raised doubts 
about the introductory and concluding parts of the document (in Hanus, 
Vagovič, 2012). There seems to be prevailing consensus that the informa-
tion described in the file reflects, at least, the notion of how politics and 
big businesses secretly interact(ed) in Slovakia (see Šátek, 2012a, b; in-
terviews with M. Gajdoš, the /former/ head of special police investigating 
team in Vagovič, 2017; Tódová, 2017). Gajdoš confirmed that the majori-
ty of facts mentioned in the file had been confirmed as accurate during the 
investigation (interviews with Gajdoš in Tódová, 2017; Vagovič, 2017).

The leakage of the file on the internet represents another important 
issue. It is less likely that the nation-wide scandal would have emerged 
had this not happened. It is still unknown how the classified information 
was leaked to the public and who initially published the Gorilla file on 
the internet. The most notable certainty is that it was nobody familiar 
with media logic – the period chosen for making it public, just before 
Christmas, was the least suitable time for initiating a nation-wide scandal 
(Murín, 2012, p. 400).

As well as some editors, certain top and low-level politicians knew about 
the Gorilla case a few years before it was made public.9 However, no me-

8  P. Bielik and B. Oprala (2016, April). Tom Nicholson: Vyčítali mi, že som blázon 
bojujúci proti systému [Tom Nicholson: They criticized me for being a fool fighting 
the system], http://gaudeo.sk/tom-nicholson/, see June 15, 2015, https://dennikn.sk/
minuta/160519/, January 17, 2012, Prokuratúra: Preskúmali kauzu Gorila zákonným 
spôsobom a nestranne [The Office of the Prosecutor: The investigation of the Gorilla 
case according to law and impartially], http://ipolitika.sk/2012/01/prokuratura-pres-
kumali-kauzu-gorila-zakonnym-sposobom-a-nestranne/.

9  See anonymous, May 21, 2015, Prečítajte si list bývalého agenta, ktorý nah-
rával Gorilu [Read a letter by former agent who wiretapped Gorilla], www.tvnoviny.
sk/domace/1793994_precitajte-si-list-byvaleho-agenta-ktory-nahraval-gorilu; A. Ha- 



76	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

dia outlet dared to publish or broadcast excerpts from this file due to their 
fear of the sizable libel suits that would have surely followed. The publisher 
of business newspaper Hospodárske noviny (HN) lost an appeal in 2016 
against the verdict of the lower court, in which Penta successfully sued for 
a commentary referring to the Gorilla files published in 2013 (see Daniš, 
2013).10 Similarly, TV Markíza, a major private TV broadcaster, was fined 
by the Broadcasting and Retransmission Board for broadcasting an item in 
the main news in 2015 which raised questions related to the Gorilla case. 
The reason for the judgment was intimated as the insufficient time allocation 
for the reaction of alleged key negative actors.11 It should be mentioned that 
the Board for Broadcasting and Retransmission has pursued a long-standing 
policy of ‘plurality of opinions’, which sometimes seemed awkward.12

An eruption of media coverage, and politicians struggling to issue 
statements in endeavors to politically survive the scandal, protests and 
other forms of pressure from a discontented public, characterized this 
case. Public and media interest in this case was renewed after leaks 
about large indirect payments from Penta Investment Group to a com-
pany belonging to the former head of the counter-intelligence unit of 
SIS, code-named by the media Gorilla II (see, for example, Tódová, 

núsková, 2012, Gorila na roztrhanie. Dzurinda konečne prehovoril... [Gorilla as 
top agenda. Dzurinda finally spoke out], www.noviny.sk/c/slovensko/gorila-na-roz-
trhanie-dzurinda-k-nej-vraj-barlicky-nepotrebuje-; 2012, February 1, Policajt z Gori-
ly: Dzurinda ovplyvňoval vyšetrovanie korupcie! [Policeman from Gorilla: Dzurinda 
put pressure on those investigating corruption!], www.topky.sk/cl/1000120/1297902/
Policajt-z-Gorily--Dzurinda-ovplyvnoval-vysetrovanie-korupcie-.

10  See www.kauzagorila.sk/aktualne/a219_penta-vyhrala-spor-s-hospodarskymi-
novinami. The cause was a refusal of the right to a correction (based on the Press 
Law) by the publisher. The publisher submitted a special appeal to the Constitutional 
Court. The publisher argues that the Regional Court expanded the meaning of the 
Press Law by claiming that there is no need to strictly follow conditions for publish-
ing a correction (e-mail from Vladimir Ruman, legal representative of the publishing 
house, April 10, 2017).

11  See mk, (May 24, 2016). Markíza dostala sankciu za reportáž Barbory Marek-
ovej o Gorile [Markíza was fined for a report by Barbora Mareková about the Gorilla], 
www.omediach.com/tv/item/9149-markiza-dostala-sankciu-za-reportaz-barbory-
marekovej-o-gorile.

12  Mk (November 4, 2014), RTVS potrestali za to, že nebola dostatočne proruská 
[RTVS received a fine for not being sufficiently pro-Russian], https://www.omediach. 
com/tv/item/5369-rtvs-potrestali-za-to-ze-nebola-dostatocne-proruska?fb_comment_ 
id=635985599843202_637295759712186.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 77

2015b),13 came to light in late 2015. On the other hand, the main nega-
tive non-political actor mentioned in the file, Penta Investment Group, 
made many PR14 and legal counter-efforts15 to tackle this issue.

4. The media and public issues in Slovakia

Although the media was the major reporter on many (broadly under-
stood) corruption cases, very few cases were acquired by the media them-
selves, as a result of their own long-term painstaking investigations. Most 
often, stories arose from leaked sources.16 This was consistent with the 
case of the Gorilla files. Mihočková estimates that as many as 90% of 
corruption stories come from leaks or tips.17

From a media and liberal democratic perspective, direct and indirect 
purchase and co-purchase of some important media outlets (including the 
newspaper Sme) by local oligarchs, including those made (directly or in-
directly) by Penta Investment Group in 2014/2015, raised doubts about 
the future freedom of a key part of the Slovakian media (see Kernová, 
2015a, b; see also on this Media Pluralism Monitor 2015 – Results18). Al-
though there may be multiple attributions, Penta’s venture into the media 
business after the Gorilla scandal appears not to be a coincidence. This 
suggests a correlation between consequences (‘lessons learned’) of partial 
state capture and the need for ‘captors’ to achieve partial media capture 
(or, at least, capture of those media outlets which are most important for 
agenda-setting). Be that as it may, large amounts of research document 
the negative impact of owners (especially local) on freedom of the me-

13  The original transcript http://skgorila2.tumblr.com/....
14  See www.kauzagorila.sk and www.pentaokauze.sk/. According to the intell-

inews, September 22, 2014, Penta had 3,000 mentions at the height of the Gorilla 
scandal. Jaroslav Haščák claimed that the Gorilla case was a PR disaster but mostly 
in Slovakia, less so in the Czech Republic or Poland, and this scandal had almost no 
impact in Germany (in Haluza, 2013).

15  See, for example, the letter sent by legal representatives of Penta to various 
websites, www.ginn.press/news/hascak-penta-utocia-na-gorilu or Valček, 201a and 
Burčík, 2016.

16  Interview with Zuzana Petková, November 14, 2013, investigative reporter 
from business weekly Trend.

17  Interview with Eva Mihočková, November 14, 2013, investigative reporter 
from weekly Plus 7 Dní.

18  http://monitor.cmpf.eui.eu/mpm2015/results/slovakia/.



78	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

dia (Djankov, McLiesh, Nenova, Shleifer, 2003; Baker, 2006; Winseck, 
2008; Hanitzsch, Reich, 2013). Sikorski’s (2017) meta-review research, 
in particular, revealed that, structurally, in relation to ownership struc-
tures, the partisanship of a news organization and the competitive con-
text in which it operates tend to influence news coverage about political 
scandals. In this context, the circumstances under which the newspaper 
Pravda changed its owner, shortly before the Gorilla scandal, begs the 
question or whether this was somehow already reflected in the different 
media coverage of this scandal by this newspaper. Clearly, the true own-
ership of Pravda remained a mystery during those years. This sub-case 
of Pravda raises an issue regarding the impact of unknown media owners 
on the agenda of their media outlets during partial state capture. There ap-
pears to be a clear case of correlation between partial media capture and 
partial state capture. The supporting evidence is obviously only indirect, 
but, as will be demonstrated subsequently, clearly points in that direction. 
Interestingly, the captor behind Pravda daily remains unknown.

4.1. The Gorilla case in the Slovakian media

The ‘Gorilla case’ is probably the most covered single corruption case 
in Slovakian history. The database of a media content information storage 
company, SlovakiaOnline, includes 5,400 mentions of Gorilla (+ file SIS 
or case or corruption) from the period between December 2011 and July 
2014. This is far more than the second most discussed single corruption 
case, Notice Board Tender, with about 1,300 mentions over a much longer 
period.19 However, as discussed, the media was relatively silent on this 
issue until the file was published on the internet. Why was this the case? 
Stanig (2009) argues that politicians can influence media content in two 
ways: through legal sanctions against editors or through pressure on pub-
lishers. However, in the Gorilla case, the major threat was a private entity, 
namely Penta. Nevertheless, it is true that all key political parties were 
involved in this scandal. Obviously, the media did not know in advance 
who would become the most serious threat to them.

Matúš Kostolný, the Editor-in-Chief of the key agenda-setting daily Sme 
at the time, was among the first editors contacted by Nicholson with the of-

19  On this case, see, for example, John Boyd, June 1, 2012, former MP charged 
with corruption in “Notice Board” Tender, The Daily Slovakia, www.thedaily.sk/for-
mer-mp-charged-with-corruption-in-notice-board-tender/#ixzz48WWUlAPj.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 79

fer to cover the Gorilla case. Kostolný’s explanation of the media silence on 
the case, therefore, is relevant and captures the difference between the initial 
apathy and the heightened interest after Gorilla had become a public topic 
in early 2012, at which time Sme was producing at least one article about 
the case daily. Sme’s hesitance to write about the case was driven by a lack 
of original evidence (e.g. initial original audio recordings, transcripts of 
the original interceptions, or a source) proving the file’s authenticity – they 
also received legal counsel to decline to publish it (Kostolný, 2012a). The 
business newspaper Hospodárske noviny similarly remained silent, but for 
different reasons – it “did not publish anything on the SIS wiretaps simply 
due to a lack of knowledge on the matter.”20 Some other editors were cau-
tious for additional reasons. For example, Jozef Hajko, former Editor-in-
Chief of business weekly Trend, stated: “Hypothetically speaking, before 
2011, Trend would either publish a story based on Gorilla files only with 
statements of the key concerned actors, or would not publish anything due 
to a lack of verified and reliable facts/sources. It could just have been a con-
spiracy theory or provocation.”21 The weekly .týždeň was the first magazine 
to issue a story written by Nicholson on side issues – not related to the 
content of the files, but rather focused on the negative experience Nich-
olson had with a special prosecutor when he submitted transcripts of the 
Gorilla case to him (Hríb, 2014). In any case, the weekly .týždeň is not an 
agenda-setting publication in Slovakia, so the case did not attract attention 
amongst the hundreds of other corruption cases at that time. This is another 
interesting dynamic of this case; the agenda-setting factor. It would be very 
useful to explore how many corruption stories failed to attract nation-wide 
coverage due to being published initially in media which were not agenda-
setting, especially when the inter-media agenda-setting function was rather 
low (see Školkay, Ištoková, 2016).

Be that as it may, it should be mentioned that a review of relevant 
court cases of the ECHR would suggest a refrain from the publishing of 
these transcripts (Lešník v. Slovakia, 2003IV, Vides Aizsardzības Klubs 
v. Latvia, 2004; Cumpănă and Mazăre v. Romania, 2004). However, in 
such cases the ECHR allows many additional conditions and excuses, and 
these might have softened any possible harsh repercussions for journal-
ists, especially those of a criminal nature. In other words, it might be pos-
sible that the ECHR would accept the publishing of a story based on the 

20  Interview with Peter Vavro, then the Editor-in-Chief, Bratislava, July 17, 2017.
21  Interview with Jozef Hajko, former Editor-in-Chief of Trend (until 1999), Brat-

islava, July 17, 2017.



80	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

Gorilla file, due to their possible enormous social and political relevance, 
even under less favorable conditions with respect to the absence of water-
tight evidence. For example, the ECHR accepts the publishing of rumors 
or stories emanating from third sources by the media (Thorgeir Thorgeir-
son v. Iceland, Cihan Özturk v. Turkey). Moreover, the ECHR accepts 
that allegations against individuals or public figures do not have to be ini-
tially proven in criminal proceedings (Voorhoof, 2015, pp. 309–310). In 
other words, the media could have taken advantage of the fact that police 
had begun investigations of the Gorilla files long before they were made 
public on the internet. The media could have reported extensively on this 
fact and investigated the story further. Nevertheless, it is true that certain 
chilling effects of the libel legislation, especially regulating publishers, 
were present during that period (Školkay, 2014; Hanák, 2016).

Nevertheless, the Gorilla case adequately supports Entman’s (2012) 
theory about the low interest of politicians in making public scandals 
which deal with all major sides of the political spectrum, as well as dif-
ficulties for the media in exposing a full-blown scandal under circum-
stances of political collusion.

4.2. Internal quantitative content analysis

Our quantitative analysis focused on the period which commenced 
with the publishing of the first article on the Gorilla case in the print me-
dia, until the end of January 2012.

Table 1
Results of analysis of objectivity. Verification and the source of information 

by media (% rounded)

Newspaper Objectiv- 
ity

Verifica- 
tion 

Confir- 
mation Source Front 

page

Number of 
investigated 

articles
Sme 69 72 49 100 25 80
Hospodárske
Noviny

53 75 40 100 22 60

Pravda 45 61 30 100 16 31

The highest number of articles, in total as well as on the front page, 
was published by the daily Sme, followed by the business daily HN, with 
the last, Pravda, lagging somewhat behind. This is surprising, consider-



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 81

ing that the most often mentioned subjects in the transcripts were right-
wing parties. Moreover, Pravda published the lowest number of articles 
– from its already low total – on the front page.

However, the findings of quantitative research on the same topic, the 
media representation of the Gorilla case, conducted by Midulová (2013) 
for a slightly extended reference period (December 20, 2011–February 6, 
2012), showed dramatically different results in the percentages of the front 
page articles. According to Midulová’s data, Pravda exceeded both Sme and 
HN in the ratio of articles presented on the front page (35%, 27% and 22%, 
respectively), although the sequence of the total number of articles remained 
unchanged, with Sme taking the lead, followed by HN and, as usual, Pravda 
far behind. Further comparison of our research and Midulová’s, demon-
strates that Pravda suddenly (in just six days) reported on the scandal in five 
more front page articles, 50% of the total for the 41-day research period.

Pravda also fared worst with respect to objectivity (as defined above, 
and with the caveats mentioned above), while Sme, despite publishing the 
largest number of articles (thus increasing the risk of mistakes), was the 
most objective publication. Although neither newspaper reached reason-
able (approximately 90%) objectivity, the differences seemingly indicate 
a medium quality of journalistic work.

A verification indicator proved that, in our case, there were usually two 
sources used (from 61% of the time in the case of Pravda to 75% in the 
case of HN), although these sources did not necessarily confirm or speak 
about details of the same issue in an article, as is clear from the confirma-
tion indicator. These results varied from 30% to 49%. In other words, the 
majority of news articles mostly contained contradictory claims and deni-
als, rather than facts. It is of little benefit that the sources of these claims 
were, in all cases, clearly identifiable.

In summary, the most professional coverage was indisputably pro-
vided by the daily Sme, while the least professional coverage was offered 
by the daily Pravda (which focused more on the impact of the story on 
elections) – the daily HN could be qualitatively placed in the middle. 
However, the sources predominantly denied all accusations stated in the 
file, thereby forcing the media to report mostly on rumors – in fact, this 
is not surprising considering the criminal nature of the alleged activities. 
The daily Sme wrote most frequently about the case, and HN published 
twice as many articles as Pravda. In most cases, the newspapers gained 
their information from their own editorial work, and the articles contained 
the name of the author. Due to the attractiveness of the topic, the active 



82	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

work of journalists could be recognized in all analyzed media outputs. 
In almost half of the articles focusing on the Gorilla case, three or more 
quotes from certain individuals involved were frequently present. Such 
a consistent effort towards comprehensive coverage of the diverse atti-
tudes can be considered an attempt to reasonably balance the sources dur-
ing a highly confusing phase of this public scandal.

Regarding the content of the articles, Pravda reported on the case in 
the manner consistent with an intelligence game, far more frequently than 
did Sme or HN. Pravda also claimed that the file was published before the 
elections on purpose (Stupňan, 2012). The consequences for individual 
politicians were deduced in several cases in articles from this daily. On 
the contrary, the dailies Sme and HN rarely mentioned the Gorilla scan-
dal in the context of elections. The content of the articles in Sme and 
HN was generally derived from statements by politicians and public fig-
ures. In fact, the statistical findings of Midulová (2013) demonstrated an 
overwhelming predominance of quotes from politicians in articles which 
gave space to any kind of personal statement, in all three dailies. Accord-
ing to her research, these findings support the theories (see Sigal, 1973; 
Hagen, 1993) advocating the existence of elite access to certain informa-
tion sources amongst the news services, which consequently shapes the 
interpretation of particular pieces of information presented to the public. 
Nevertheless, the research confirmed that all three examined newspapers 
were very active in their own investigative and analytical work on the 
case during the period; the findings of other media sources were used in 
only a few cases.

Pravda’s unusual way of reporting on this case (less attention was 
devoted to it, focusing on the impact of the case on elections) probably 
reflects transitions in their editorial policy after the change of the daily’s 
ownership in 2010. Indeed, communication with Zuzana Petková, the 
former Deputy Editor-in-Chief at Pravda, revealed that the majority of 
journalists who were critical towards Smer-SD left the daily either vol-
untarily or under pressure.22 Although the major scandal revolved around 
right-wing politicians, the files frequently mentioned the head of the ma-
jor leftist party (Leško, 2016). Therefore, Pravda found itself in a rather 
complicated situation – it was interested in covering the case as it mainly 
concerned parties of the right, yet it also struggled, as the scandal had the 
potential to harm Smer-SD.

22  Email from Zuzana Petková, petkova@trend.sk, April 27, 2016.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 83

However, the right and left-wing bias of individual dailies cannot be 
confirmed, according to the statistical output of Midulová (2013), as the 
responsibility for the wrongdoing was mostly attributed to the rightist 
SDKÚ-DS in all three analyzed papers – the leftist Smer-SD was only 
marginally mentioned as a perpetrator.

It is notable that Svoráková (2012) rightly highlighted the important 
role played by social media in coordinating and providing full coverage 
of protests. However, her other claims on media coverage of this case can 
be considered as a misinterpretation or misunderstanding of the specific 
nature of television media work. Moreover, Svoráková’s study is silent on 
the methodology she used.

5. Conclusion

This case illustrates an ethical and legal dilemma for the media when 
the sources of information vehemently deny all accusations, and force the 
media to report rumors or contradictory claims and denials (after files are 
made public on the internet) or desist from reporting altogether due to 
possible libel threats, until the files are made public on the internet. Our 
findings, supported by cited research, question normative expectations 
expressed in the democratic theory related to the role of the media in 
fighting large-scale corruption (intertwined with state capture) in post-
communist states. However, anonymous publishing on the internet pro-
vides an escape route for the media from possible unresolvable dilemmas 
fueled by legal and ethical dynamics under dual capture – from partial 
case-specific media capture and possibly, in the long-term, from (partial) 
state capture. Nevertheless, the media could still have published many 
stories to instigate a nation-wide corruption scandal, even before making 
incriminating files public on the internet. This would be legally safe un-
der standard politico-legal conditions. It appears that the media inflicted 
media capture on themselves – and/or they simply underestimated the 
importance of the Gorilla files. The latter explanation is difficult to ac-
cept. Perhaps the situation was challenging from the perspective of media 
freedom at that time, and the media simply did not want to enter another 
long and costly court case with an uncertain result.

The publishing of the file on the internet in December 2011 set off 
a wave of ardent media coverage of the scandal, followed by public state-
ments from many prominent politicians who had been silent until then 



84	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

–  these politicians had maintained very low levels of interest in public 
scandals which related to major players on both sides of the political 
spectrum (Entman, 2012).

By contrast, the Slovakian media, with the exception of some inves-
tigative efforts by an individual journalist, were utterly inactive until the 
file was made public on the internet – despite Nicholson offering the case 
to some of the major stakeholders for more than two years, they showed 
no interest in further investigation of the Gorilla file. Although there were 
strong legal arguments for the exercise of caution with respect to the de-
cision not to publish stories related to the Gorilla case before making it 
public on the internet, it remains questionable whether the media did not 
push themselves into a case-specific media capture.

The most professional initial coverage among quality newspapers 
was indisputably provided by the daily Sme, while the most problematic 
coverage was offered by the daily Pravda – the coverage of the daily 
HN could be qualitatively placed in the middle. The unusual failure of 
Pravda to properly inform the public about the scandal, however, may 
be linked to the change of ownership and the whole editorial policy. The 
demonstrable bias by the new management towards the leftist ideol-
ogy, or even Smer-SD, empirically verifies how media ownership and/
or ideology can negatively affect the freedom of the press or coverage 
of large-scale corruption. Ironically, some media outlets acted rather 
selectively, and their output was sometimes unbalanced (see Penta In-
vestments, 2016), even long after the online publication of the Gorilla 
files.

We have updated the emerging terminology of media capture with 
partial case-specific media capture. Under such conditions, the media is 
captured only partially (and possibly temporarily and due to being too 
cautious) in a specific case. Perhaps our specification of ‘partial’ media 
capture (in contrast to the minimally differentiated and broadly used term 
‘media capture’) can be found analytically useful. Partial media capture 
can be found in a situation when a part of the media or a specific media 
sector (e.g. online media) is free to report while others (usually more ca-
pable of agenda-setting) are constrained. From a broader methodological-
theoretical perspective, the paper discovered methodological challenges 
of quantitative corruption analysis based on media reporting, as well as 
suggested drawbacks of political science approaches to issues that do not 
get official and verified confirmation from public authorities. The latter 
issue is tackled in a separate paper.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 85

Finally, it should be mentioned that legally and economically con-
strained (especially print) media, under the control of local oligarchs, es-
pecially of Penta, is a rather worrying aspect of Slovakian democracy. 
The potential and ongoing oligarchization of key media houses in Central 
and Eastern Europe (Štetka, 2012; UEA, 2013; Wyka-Podkowka, 2014; 
Popović, 2015), despite the unrestrained opportunity for expression via 
the internet, still significantly threatens the detection and coverage of cor-
ruption scandals due to the agenda-setting and inter-media agenda-setting 
roles of the key print and TV media. This is especially evident when poli-
ticians become involved in activities which suppress their duties towards 
the public interest. In summary, the process of oligarchization of the me-
dia may result in media capture and this, in turn, may facilitate state cap-
ture. This is the opposite situation to that described in this paper (save for 
the Pravda case), but nevertheless possibly has a similar impact on media 
reporting of sensitive large-scale corruption cases.

Bibliography

All online sources were checked as of July 2018.
Baboš P. (2015), Corruption Experience, Perception and Anti-Corruption Trust: Dif-

ferent Effects in Various Post-Communist States, “Romanian Journal of Politi-
cal Science,” 15 (1).

Baboš P., Malová D. (2014), “Losing Jobs in Crisis: Impact on Corruption Experi-
ence”. Perception and Trust in Fighting Corruption, “Raziskrave in Razprave 
(Research and Discussion),” 7 (1), pp. 83–112.

Balogová B. (2012, January 6), Slovak politics gripped by Gorilla file, The Slovak 
Spectator, http://spectator.sme.sk/c/20042075/slovak-politics-gripped-by-
GorGorilla-file.html.

Beblavý M., Sičáková-Beblavá E. (2014), The Changing Faces of Europeanization: 
How Did the European Union Influence Corruption in Slovakia Before and 
After Accession?, “Europe-Asia Studies,” 66 (4), pp. 536–556.

Bell A. (2010), Literature Survey on State Capture, Grand Corruption & Political 
Corruption 1995–2010, http://siteresources.worldbank.org/PUBLICSECTOR 
ANDGOVERNANCE/Resources/285741-1315337528748/LitSurveyAnti- 
corruptionStateCapture.pdf.

Besley T., Prat A. (2006), Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and Gov-
ernment Accountability, “American Economic Review,” 96 (3), pp. 720–736.

Buláková M. (2012), Thomas Nicholson: Why Slovakia’s corruption scandal is 
good for democracy, Voxeurop, 14.03.2012, http://www.voxeurop.eu/en/ 
content/blog/1623711-thomas-nicholson-why-slovakia-s-corruption-scandal- 
good-democracy.



86	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

Burčík M. (2011), Fico nepoprel záznam z Gorily [Fico hasn’t denied the recording 
from the Gorila file], Sme, 29.12.2011, http://www.sme.sk/c/6198332/fico-- 
nepoprel-zaznam-z-gorily.html.

Burčík M. (2012), Súd vyhovel Pente, Nicholsonovu knihu o Gorile stopol [The court 
upheld the Penta and banned Nicholson’s book about the Gorilla], Sme, 
3.02.2012, http://www.sme.sk/c/6244527/sud-vyhovel-pente-nicholsonovu- 
knihu-o-gorile-stopol.html.

Burčík M. (2013), Odpočúvaní Nicholsona uniklo viac, na webe sú nahrávky 
so šéfom piťovcov [More of Nicholson’s wiretappings slipped away, the 
recordings with the mafia boss are on the Internet], Sme, 5.11.2013, 
http://www.sme.sk/c/6995660/odpocuvani-nicholsona-uniklo-viac-na-webe- 
su-nahravky-so-sefom-pitovcov.html.

Burčík M. (2015), Polícia pripúšťa pravosť Gorily, pokračuje vo vyšetrovaní [The 
police admits the authenticity of the Gorilla and continues with the inves-
tigation], Sme, 1.02.2015, http://www.sme.sk/c/7621928/policia-pripusta- 
pravost-gorily-pokracuje-vo-vysetrovani.html.

Burčík M. (2016), Haščák sa na súde domáhal, aby zakázal parlamentu rokovať 
o Gorile [Haščák has asked the court to ban the parliament to discuss 
the Gorilla case], Sme, 25.05.2015, http://domov.sme.sk/c/20173063/hascak-sa- 
na-sude-domahal-aby-zakazal-parlamentu-rokovat-o-gorile.html 
#ixzz49k22zCYF.

Charon N. (2013), European Perceptions of Quality of Government: A Survey of 
24 Countries, in: The Anticorruption Frontline. The Anticorruption Report, ed. 
A. Mungiu-Pippidi, vol. 1, Barbara Budrich Publishers, Opladen, pp. 99–120.

Charron N., Lapuente V., Rothstein B. (2013), Quality of Government and Corruption 
from a European Perspective: A Comparative Study of Good Government in 
EU Regions, Edward Elgar, Cheltenham, UK.

Cuprík R. (2016), Holúbek: Ešte ma nevypočuli/Svedok Gorily Holúbek: V súčasnosti 
je SIS zbytočná firma s aurou tajomnosti [Holúbek: They have not interviewed 
me yet/Gorilla witness Holúbek: The SIS is a useless company currently with 
an image of secrecy], Sme, 24, 299, pp. 1, 2–3, 28.12.2016.

Čikovský K. (2012), Analýza: Spis Gorila triafa do reality [An Analysis: The Go-
rilla file fits into reality], Sme, 12.01.2012, http://domov.sme.sk/c/6214417/ 
analyza-spis-gorila-triafa-do-reality.html.

Čikovský K. (2017), 11 rokov Gorily: Ak by si Haščák želal nevyšetrenie, lepší tím 
ako Kaliňák, Gašpar, Magala a Kováčik by na to nenašiel [11 years of Go-
rilla: If Haščák wanted the investigation, he would not find a better team 
than Kaliňák, Gašpar, Magala and Kováčik], Dennik N, 15.02.2017, https:// 
dennikn.sk/679555/11-rokov-gorily-ak-by-si-hascak-zelal-nevysetrenie- 
lepsi-tim-ako-kalinak-gaspar-magala-a-kovacik-by-na-to-nenasiel/.

Dahl R. A. (1989), Democracy and Its Critics, Yale University Press.
Daniš D. (2013), Komentár Daga Daniša: Ako sa kupujú poslanci [Commentary by 

Dag Daniš: How to purchase an MP], “Hospodárske noviny,” 21.01.2013, 



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 87

http://komentare.hnonline.sk/komentare-hn/514705-komentar-daga-danisa-
ako-sa-kupuju-poslanci.

Daniš D. (2015), Komentár Daga Daniša: Muž, ktorý schoval kľúče od kauzy Gorila  
[Commentary by Dag Daniš: The man who hid the key to the Gorilla case], 
“Aktuality,” 11.12.2015, http://www.aktuality.sk/clanok/309954/komentar- 
daga-danisa-muz-ktory-schoval-kluce-od-kauzy-gorila/.

Ducák M. (2016), Gorila? Koniec vyšetrovania sa blíži [Gorilla? The end of the in-
vestigation is nearing], “Hospodárske noviny,” 10.05.2016, https://dennik. 
hnonline.sk/servisne-prilohy/659893-gorila-koniec-vysetrovania-sa-blizi.

Ďurík D. (2015, November 16), Ako Vagovič oprášil Gorilu a zvolal Heuréka II 
[How Vagovič re-discovered the Gorilla and shouted Euréka II], Kauzagorila, 
16.11.2015, http://www.kauzagorila.sk/nazory/a139_ako-vagovic-oprasil- 
gorilu-a-zvolal-heureka-ii.

Djankov S., McLiesh C., Nenova T., Shleifer A. (2003), Who Owns the Media?, “The 
Journal of Law and Economics,” 46 (2), pp. 341–382.

Entman R. M. (1991), Framing United-States coverage of international news: Con-
trasts in narratives of the KAL and Iran Air incidents, “Journal of Communi-
cation,” 41 (4), pp. 6–27.

Färdigh M. A., Andersson E., Oscarsson H. (2011), Reexamining the relationship be-
tween press freedom and corruption, Working Paper Series 13, University of 
Gothenburg.

Fila L. (2012a), Adoptovaný King Kong [Adopted King Kong], Sme komentáre, 
11.01.2012, http://komentare.sme.sk/c/6212735/adoptovany-king-kong.html.

Fila L. (2012b), Haščák: Gorila je fikcia [Haščák: The Gorilla is fiction], Sme, 
24.02.2012, http://www.sme.sk/c/6274248/hascak-gorila-je-fikcia.html.

Fila L. (2014), Päť lekcií z Gorily [Five lessons from the Gorilla case], Sme komentáre, 
24.09.2014, http://komentare.sme.sk/c/7400556/pat-lekcii-z-gorily.html.

Graber D. (2003), Beyond Myths and Stereotypes, “Annual Review of Political Sci-
ence,” 6, pp. 139–160, doi: 10.1146/annurev.polisci.6.121901.085707.

Grigorescu A. (2006), The Corruption Eruption in East-Central Europe: The In-
creased Salience of Corruption and the Role of Intergovernmental Organiza-
tions, “East European Politics and Societies,” (20), p. 516.

Hagen L. M. (1993), Opportune Witnesses, “European Journal of Communication,” 
8 (3), pp. 317–343.

Haluza I. (2013), Podnikanie s Gorilou za pätami [Doing business in Gorilla’s foot-
prints], “Trend,” XXIV (27), pp. 32–37, 11.07.2013.

Hanus M., Vagovič M. (2012), Ten spis je obrazom krajiny [That file is the mirror of 
a country], Týždeň, 4.01.2012, http://www.tyzden.sk/casopis/10352/ten-spis-
je-obrazom-krajiny/ September 10, 2016.

Hríb Š. (2014), Ako môže .týždeň prežiť [How can .týždeň survive], .týždeň, 11(43), 
p. 3.

Hampton M. (2008), The ‘objectivity’ Ideal and Its Limitations in 20th-Century Brit-
ish Journalism, “Journalism Studies,” 9 (4), pp. 477–493.



88	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

Hanitzsch T., Reich Z. (2013), Determinants of Journalists’ Professional Autonomy: 
Individual and National Level Factors Matter More Than Organizational 
Ones, “Mass Communication and Society,” 16 (1), pp. 133–156.

Hanák P. (2016), Kriminalizácia žurnalistiky: Trestne stíhaní novinári na Slovensku 
v európskej perspektíve [Criminalization of journalism: criminally prosecuted 
Slovak journalists in European perspective), “Mediálni studia,” 12, 2, pp. 245–
264, https://medialnistudia.files.wordpress.com/2016/12/hanak-web.pdf.

Hrvatin S. B., Petković B. (2016), Financial engineering for state and media capture, 
Media integrity report: Regional overview of state-media financial relations 
in the countries of South East Europe, http://mediaobservatory.net/radar/state-
media-financial-relations-countries-south-east-europe.

Innes A. (2014), The Political Economy of State Capture in Central Europe, “Journal 
of Common Market Studies,” 52, JCMS Special Issue: Eastern Enlargement 
Ten Years On: Transcending the East-West Divide?, Guest Editors: R. A. Ep-
stein, W. Jacoby, pp. 88–104.

Jebril N., Štetka V., Loveless M. (2013), Media and Democratisation: What is Known 
about the Role of Mass Media in Transitions to Democracy, Reuters Institute 
for the Study of Journalism, http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/.../media- 
and-democratisation.

Kernová M. (2015a), Penta si z novinárov urobila atómový kufrík [Penta has made the 
ultimate weapon out of journalists], Denník N, 22.04.2015, https://dennikn. 
sk/blog/penta-si-z-novinarov-urobila-atomovy-kufrik/.

Kernová M. (2015b), Ako to je s J&T, televíziami a rádiami? [How is it with J&T, 
TVs and radio stations?], Denník N, 25.08.2014, https://dennikn.sk/blog/ako- 
to-je-s-jt-televiziami-a-radiami/.

Klačanská R., Mezencevová Z. (2012), Tom Nicholson: Tu žijem, tak sa zaují-
mam [Tom Nicholson: I live here, therefore, I take interest], Život (online), 
11.01.2012, http://zivot.cas.sk/clanok/10618/tom-nicholson-tu-zijem-tak-sa- 
zaujimam.

Kostolný M. (2012a), Prečo sme nepísali o Gorile [Why we didn’t write about the 
Gorilla], Sme, 18.01.2012, http://m.sme.sk/?cl=6222616.

Kostolný M. (2012b), Radičová: Gorila nie je pravdivá celá [Radičová: The Go-
rilla is not completely true], Sme, 9.02.2012, http://www.sme.sk/c/6253753/ 
radicova-gorila-nie-je-pravdiva-cela.html.

Kováč P. (2012), Komu vyhovovalo zverejnenie Gorily? [Who could benefit from the 
publication of the Gorilla files?], Sme blog, 27.07.2012, http://kovacpeter. 
blog.sme.sk/c/304344/Komu-vyhovovalo-zverejnenie-gorily.html.

Kupka P., Mochťak M. (2014), Aféra Nagygate mezi korupcí a organizovaným 
zločinem: korupční sítě a jejich možný vliv na kvalitu demokracie v České 
republice [Nagygate Scandal – between corruption and organized crime: cor-
rupted networks and their possible impact on quality of democracy in the 
Czech Republic], “Středoevropské politické studie (Central European Politi-
cal Studies Review),” XVI (4), pp. 237–263.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 89

Kumar K. (2006), Promoting Independent Media: Strategies for Democracy Assis-
tance, Lynne Riener, Boulder, CO.

Leško M. (2016), Čo je napísané v spise Gorila [What is written in the Gorilla file], 
.týždeň, 27.11.2016, https://www.tyzden.sk/casopis/35793/co-je-napisane-v- 
spise-gorila/.

Lyman R. (2014), Oligarchs of Eastern Europe Scoop Up Stakes in Media Companies, 
Nytimes, 26.11.2014, http://www.nytimes.com/2014/11/27/world/oligarchs- 
of-eastern-europe-scoop-up-stakes-in-media-companies.html?_r=0.

Mihočková E. (2015), Z lyžiarskeho vleku do funkcie [From the ski-lift to the office], 
Plus 7 dní, 24, pp. 30–31.

Mikulka M. (2015, April 21), Spolumajitel Penty Dospiva: Chceme mediální štít 
proti iracionálním útokům [Dospiva, the Penta co-owner: we want media 
shield against irrational attacks], Ihned, 21.04.2015, http://archiv.ihned.cz/ 
c1-63893810-spolumajitel-penty-dospiva-chceme-medialni-stit-proti-iracio 
nalnim-utokum.

Murín G. (2012), Gorily v podsvetí, Mafia.sk, Marenčin PT, Bratislava.
Midulová K. (2013), Mediální reprezentace kauzy Gorila v slovenských a českých 

médiích [Media representation of the Gorilla case in the Slovak and Czech 
media], Master’s thesis, Charles University, Prague, Czech Republic, https:// 
is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/125924/.

Mungiu-Pippidi A. (2012), Freedom without Impartiality. The Vicious Circle, in: 
Media Transformations in the Post-communist World: Eastern Europe’s Tor-
tured Path to Change, eds. P. Gross, K. Jakubowicz, Rowman & Littlefield, 
pp. 33–66.

Mungiu-Pippidi A. (ed.) (2013), Controlling Corruption in Europe, The Anticorrup-
tion Report, vol. 1, Barbara Budrich Publishers, Opladen–Berlin–Toronto.

Mungiu-Pippidi A. (ed.) (2014), The Anticorruption Frontline, The Anticorruption 
Report, vol. 2, Barbara Budrich Publishers, Opladen–Berlin–Toronto.

Muňoz-Torres J. R. (2012), Truth and objectivity in journalism. Anatomy of an end-
less misunderstanding, “Journalism Studies,” 13 (4), pp. 566–582.

Nicholson T. (2009), Bribery scandal reopened, The Slovak Spectator, 19.02.2009, 
https://spectator.sme.sk/c/20031824/bribery-scandal-reopened.html, April 
26, 2017.

Nicholson T. (2012), Gorilla, Dixit, Bratislava.
Nôta P. (2015), Zabudnite na Gorilu [Forget about Gorilla], Denník N, 8.08.2015, 

https://dennikn.sk/blog/zabudnite-na-gorilu/?ref=box (accessed September 
10, 2016).

Penta Investments (2016), Ako informuje o Pente Denník N? Zaujato, ukázala analýza 
[How does Denník N report on Penta? In a biased way, as shown in the analy- 
sis], Aktuálne, http://www.kauzagorila.sk/aktualne/a231_ako-informuje-o- 
pente-dennik-n-zaujato-ukazala-analyza, 10.09.2016.

Petková Z. (2012), Nicholson: Núkali mi milióny, ak na Gorilu zabudnem [Nichol-
son: They were offering millions to me, if I forget about the Gorilla], Sme, 



90	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

1.01.2012, http://www.sme.sk/c/6200787/nicholson-nukali-mi-miliony-ak-
na-gorilu-zabudnem.html, 10.09.2016.

Petrova M. (2008), Inequality and media capture, “Journal of Public Economics,” 92, 
(1–2), pp. 183–212.

Poláš M. (2015), Denníky vlani spomalili pokles. Pozrite si celoročný vývoj proda-
jnosti [The dailies slowed their decrease in the last year. See the perennial 
progress of their marketability], mediálne.trend, 13.02.2015, http://medialne. 
etrend.sk/tlac/denniky-vlani-spomalili-pokles-pozrite-si-celorocny-vyvoj- 
predajnosti.html.

Popović H. (2015), Commercialization and Privatization of Media in Southeast Eu-
rope: A Wolf in Sheep’s Clothing?, “The Political Economy of Communica-
tion,” 3 (1), pp. 25–38.

Porta D., Vanucci A. (1999), Corrupt Exchanges: Actors, Resources, and Mechanisms 
of Political Corruption, Transaction Publishers.

Prat A. (2016), Media Capture and Media Power, in: Handbook of Media Econom-
ics, vol. 1B, eds. S. P. Anderson, ‎J. Waldfogel, ‎D. Stromberg, Elsevier B.V., 
pp. 669–686.

Prosnan M. et al. (2012), Protest: Dav sa vyzúril na Úrade vlády, pred NR SR ho 
stopla polích [The protest: a crowd raved in the Government Office and was 
stopped by the police before reaching the National Council office], “Pravda,” 
3.03.2012, http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/173229-protest-dav-sa-
vyzuril-na-urade-vlady-pred-nr-sr-ho-stopla-policia/.

Prušová V., Fila P. (2012), Lipšic: Strany mali tichú dohodu o zametaní korupcie 
[Lipšic: The parties had a tacit agreement about covering corruption up], Sme, 
25.01.2012, http://www.sme.sk/c/6232274/lipsic-strany-mali-tichu-dohodu- 
o-zametani-korupcie.html.

Puglisi R., Snyder J. M. (2011), Newspaper Coverage of Political Scandals, “The 
Journal of Politics,” 73 (3), pp. 931–950.

Ryabinska N. (2014), Media Capture in Post-Communist Ukraine. Actors, Methods, 
and Conditions, “Problems of Post-Communism,” 61 (2), pp. 46–60.

Sigal L. V. (1973), Reporters and Officials: The Organization and Politics of News 
Making, D.C. Heath, Lexington, Mass.

Sikorski C. von (2017), Politische Skandalberichterstattung: ein Forschungsüber-
blick und Systematisierungsversuch, Publizistik.

SITA (The Slovak Press Agency) (2012), Lipšic zriadil špeciálny tím na vyšetrovanie 
kauzy Gorila [Lipšic organized a special team for investigating the Gorilla 
case], “Pravda,” 9.01.2012, http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/172960- 
lipsic-zriadil-specialny-tim-na-vysetrovanie-kauzy-gorila/.

Stupňan I. (2012), Horský: Keby nebolo volieb, Gorila pozornosť nevzbudí [Horský: 
If there were no elections, Gorilla wouldn’t raise any attention], “Pravda,” 
8.01.2012, http://spravy.pravda.sk/volby/clanok/243744-horsky-keby- 
nebolo-volieb-gorila-pozornost-nevzbudi/.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 91

Stanig P. (2009), Essays on political corruption and media freedom, PhD Dissertation, 
NYC: Columbia University, AAT 3375488.

Svoráková S. (2012), Rok Gorily [The year of the Gorilla], “Political Sciences” (Poli-
tické vedy), 4, pp. 95–107.

Šátek J. (2010), Vláda slovenskej finančnej oligarchie [The rule of Slovak oligarchy], 
blog.sme, 26.05.2010, http://satek.blog.sme.sk/c/229906/Vlada-slovenskej-
financnej-oligarchie.html.

Šátek J. (2012a), Gorila ako King-Kong I [Gorilla aka King-Kong I], blog.sme, 
1.01.2012, http://satek.blog.sme.sk/c/285872/Gorila-ako-King-Kong-I.html.

Šátek J. (2012b), Gorila ako King-Kong II [Gorilla aka King-Kong II], blog.sme, 
1.01.2012, http://satek.blog.sme.sk/c/285970/Gorila-ako-King-Kong-II.html.

Šátek J. (2012c), Takto chcú „vyšetrovať” Gorilu? [Is this the way they intend to ‘in-
vestigate’ Gorilla?], blog.sme, 23.03.2012, http://satek.blog.sme.sk/c/294147/ 
Takto-chcu-vysetrovat-Gorilu.html.

Šípoš G. (2013), Viva, TA3 a Pravda zarobili na príchode Fica II [Viva, Ta3 and Pravda 
made profit after Fico’s second government], blog.etrend, 10.05.2013, http:// 
blog.etrend.sk/transparencyblog/viva-ta3-a-pravda-zarobili-na-prichode-fica- 
ii-3.html or http://www.transparency.sk/sk/viva-ta3-a-pravda-zarobili-na- 
prichode-fica-ii/.

Šípoš G. (2015a), Deväť z desiatich Slovákov nevie, komu patria naše médiá [Nine out 
of ten Slovaks have no clue who owns our media], Transparency, 15.05.2015, 
http://www.transparency.sk/sk/devat-z-desiatich-slovakov-nevie-komu-pa-
tria-nase-media/.

Školkay A. (2014), The Freedom of Expression in the Media and the Slovak Judiciary 
Media Policies Revisited, in: The Challenge for Media Freedom and Indepen-
dence, ed. E. Psychogiopoulou, Palgrave Macmillan, pp. 115–128.

Školkay A. (2016), Media’s controversial roles/impact on/in examples of (un)cov-
ering fraud with EU funds, in: Costs of Democracy, ed. P. Smuk, Gondolat 
Budapest, pp. 152–176.

Školkay A., Ištoková A. (2016), Media coverage of corruption: the role of inter-media 
agenda setting in the context of media reporting on scandals, “Central Euro-
pean Political Studies,” 4 (2), pp. 125–140.

Škubla M. (2016, January 26), Súmrak Gorily? [The dawn of the Gorilla?], http:// 
www.kauzagorila.sk/nazory/a187_sumrak-gorily.

Štětka V. (2012), From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and 
Journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe, “The International 
Journal of Press/Politics,” 17 (4), pp. 433–456.

Szeidl A., Szucs F. (2017), Media Capture through Favor Exchange, CEPR Dis-
cussion paper 11875, http://cepr.org/active/publications/discussion_papers/ 
dp.php?dpno=11875.

Tódová M. (2015a), Svedok Gorily chcel vypovedať, Kováčik to stopol a umlčal šéfa 
policajného tímu [The witness in the Gorilla case wanted to testify, Kováčik 



92	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

stopped it and made the chief of the police squad silent], Denník N, 15.08.2015,  
https://dennikn.sk/95706/specialny-prokurator-kovacik-zabranil-vypocutiu- 
svedkov-gorily/.

Tódová M. (2015b), Anonym zverejnil Gorilu 2, rozhovory bývalého šéfa kontraroz-
viedky Arpáša [Gorilla 2 was published anonymously, the conversations of 
the former counter-intelligence service’s head Arpáš], Denník N, 20.11.2015, 
https://dennikn.sk/300440/anonym-zverejnil-gorilu-2-rozhovory-byvaleho-
sefa-kontrarozviedky-arpasa/?ref=tit.

Tódová M. (2015c), Arpáš, ktorý mal predať Pente Gorilu, priznal: Informácie som 
odovzdával Lorencovi [Arpáš, who supposedly sold the Gorilla to Penta, con-
fessed: I was handing the information over to Lorenc], Denník N, 5.11.2015, 
https://dennikn.sk/287224/arpas-ktory-mal-predat-pente-gorilu-informacie-
odovzdaval-lorencovi/.

Tódová M. (2017), Vyšetrovateľ Gorily Gajdoš: Vidím, koľko komu Penta po-
slala na účet, ale neviem dokázať, že to je úplatok [Police Investiga-
tor Gajdoš: I see how much (money) and to whom Penta has sent, 
but I cannot prove that it was a bribe], Denník N, 11.01.2017, https://
dennikn.sk/653316/vysetrovatel-gorily-gajdos-vidim-kolko-komu- 
penta-poslala-na-ucet-ale-neviem-dokazat-ze-to-je-uplatok/?ref=tit.

UEA (2013), Media outlets and their moguls: why concentrated individual or family 
ownership is bad for editorial independence, http://www.ueapolitics.org/wp-
content/uploads/2013/12/ejc_eastminster_preprint.pdf.

Vagovič M. (2015), Keď Kováčik naháňa Gorilu [When Kováčik runs after the Go-
rilla], Týždeň, 21.06.2015, http://www.tyzden.sk/casopis/17703/ked-kovacik-
nahana-gorilu/.

Vagovič M. (2016), Autor spisu Gorila Peter Holúbek: SIS je úplne deravá. 
Robia tam obchodníci [The author of the Gorilla file Peter Holúbek: 
SIS is totally transparent. There are businessmen at work], Aktual-
ity, 22.02.2016, http://www.aktuality.sk/clanok/314837/autor-spisu-gorila- 
peter-holubek-sis-je-uplne-derava-robia-tam-obchodnici/.

Vagovič M. (2017), Bývalý šéf tímu Gorila Marek Gajdoš: Urobili zo mňa 
nepriateľa štátu [Marek Gajdoš, former head of the Gorilla Inves-
tigating Team: They have made me an enemy of the state], Aktual-
ity, 11.01.2017, https://www.aktuality.sk/clanok/403915/byvaly-sef- 
timu-gorila-marek-gajdos-urobili-zo-mna-nepriatela-statu/.

Valček A. (2015a), Nahrávky z Gorily Haščákovi nedajú pokoj. Mali byť dáv-
no zničené, aj tak chce ich zákaz [Recordings from the Gorilla worry 
Haščák. They were supposed to be destroyed a long time ago, never- 
theless, he pushes for their legal ban], Trend, 2.02.2015, http://www. 
etrend.sk/ekonomika/nahravky-z-gorily-hascakovi-nedaju-pokoj- 
mali-byt-davno-znicene-aj-tak-chce-ich-zakaz.html, http://www.etrend.sk/ 
ekonomika/nahravky-z-gorily-hascakovi-nedaju-pokoj-mali-byt-davno-zni- 
cene-aj-tak-chce-ich-zakaz.html.



ŚSP 4 ’18	 A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla...	 93

Valček A. (2015b). Penta podala ďalšie žaloby na Denník N. [Penta has filed another 
suit against the daily Denník N.], Sme, 3.10.2015, http://ekonomika.sme. 
sk/c/8024222/penta-podala-dalsie-zaloby-na-dennik-n.html.

Valček A. (2016), Súd: Sledovanie majiteľa bytu z Gorily nebolo v poriadku 
[The court: wiretapping operation of the owner of an apartment of the 
Gorilla was not justified], Sme, 4.02.2016, http://domov.sme.sk/c/20086259/ 
sud-sledovanie-majitela-bytu-z-gorily-nebolo-v-poriadku.html#ixzz48WSS 
6WgP.

Voorhoof D. (2015), Freedom of Journalistic Newsgathering, access to information, 
and protection of whistle-blowers under Aticle 10 ECHR and the standards 
of the Council of Europe, in: Comparative Perspectives on the Fundamental 
Freedom of Expression, ed. A. Koltay, Wolters Kluwer, Budapest, pp. 297–330.

Winseck D. (2008), The State of Media Ownership and Media Markets: Competi-
tion or Concentration and Why Should We Care?, “Sociology Compass,” 2, 
pp. 34–47.

Wright M., Sengupta P. (2015), Modeling Oligarchs’ Campaign Donations and Ideo-
logical Preferences with Simulated Agent-Based Spatial Election, “Journal 
of Artificial Societies and Social Simulations,” 18 (2), http://jasss.soc.surrey. 
ac.uk/18/2/3.html no pagination.

Wyka-Podkowka A. W. (2014), Twenty-Five Years after the Fall: From Communist 
Monopoly to Foreign Control over Local Owners: Media Ownership and Its 
Effects on Journalism in Central Europe, “The Political Economy of Com-
munication,” 2 (1), pp. 33–48.

Wágner F. (2017), Dezinformácie v kauze Gorila [Misleading information in the 
Gorilla case], blog.sme, 13.01.2017, http://frantisekwagner2.blog.sme.sk/ 
c/444277/dezinformacie-v-kauze-gorila.html.

Specyficzny przypadek częściowego przechwycenia mediów:  
akcja „Goryl” na Słowacji 

 
Streszczenie

Artykuł omawia specyficzny przypadek częściowego przechwycenia mediów 
w wyniku ich własnych działań, przy zaobserwowaniu słabego efektu chłodzącego 
prawodawstwa, który potwierdza model częściowego przejęcia państwa. Ogólnie 
rzecz biorąc, przypadek ten ilustruje dylematy etyczne i prawne związane z informo-
waniem przez media o specyficznym rodzaju wielkiej korupcji, w sytuacji, w której 
większość źródeł zaprzeczała wszelkim oskarżeniom, a władze państwowe i politycy 
zajęli kontrowersyjne stanowisko w tej kwestii, co zmuszało media do przekazywa-
nia głównie pogłosek lub sprzecznych twierdzeń i zaprzeczeń (po tym, jak kontro-
wersyjne pliki dotyczące korupcji zostały anonimowo upublicznione w Internecie) 
lub całkowitego zaprzestania publikacji (przed udostępnieniem plików w Internecie 



94	 Andrej Školkay	 ŚSP 4 ’18

z powodu możliwych oskarżeń o zniesławienie). Dylemat ten podważa normatywne 
oczekiwania wyrażone w teorii demokracji, związane z rolą mediów jako strażnika 
w specyficznym kontekście przypadków wielkiej korupcji w państwach postkomu-
nistycznych. Co więcej, niniejszy artykuł sugeruje potrzebę ponownego zbadania 
metodologicznych aspektów ilościowych analiz treści medialnych relacji przypad-
ków korupcji. Artykuł podejmuje także próbę zaktualizowania pojawiającej się teorii 
o przechwyceniu mediów za pomocą terminologii „częściowo specyficznego przy-
padku” (partial case specific) przechwycenia mediów.

 
Słowa kluczowe: „Goryl”, Słowacja, oligarchowie, przejęcie mediów, korupcja, 
przejęcie państwa, służby wywiadowcze, podsłuchy, postkomunistyczny

Article submitted: 08.08.2018; article accepted: 16.08.2018.


