
DOI 10.14746/ssp.2016.2.7
Andrej Školkay
School of Communication and Media, Bratislava, Slovakia

Collusion between politicians and journalists  
in the context of wiretapping of journalists

Abstract: This case study reports about the collusion scandal behind the widespread 
wiretapping operations of various journalists. The report, however, focuses mainly 
on one part of the affair, namely the clear collusion between a journalist from the 
daily Pravda, and a top politician – a Member of Parliament, whose conversations 
were also recorded. MP Robert Kaliňák was apparently trying to persuade the reporter 
Vanda Vavrová to publish discrediting material about his political rival. The study 
thus largely examines the media’s role in politics and ethical issues resulting from 
trespass of the journalistic agency for objective and impartial reporting. Moreover, 
initial coverage of this affair by the selected media is analysed throughout the study to 
pinpoint the role of Slovak journalists/media while facing the controversial behaviour 
of one of their peers. It was found that the media actually underplayed the collusion 
story and focused their attention mostly on the wiretapping affair, strongly condemn-
ing the actions by the state authorities. Ironically, a few years later it was proved that 
the wiretapping of journalists (in contrast to other persons and institutions) was both 
legal and justified. Moreover, the media ignored the possible political and criminal 
corruption issues behind the double scandal.
 
Key words: wiretapping, collusion, Slovakia, Pravda, ethics

Introduction1

Relatively few publicly-known cases in which the most popular com-
mercial media have uncritically supported politicians or political par-

ties have occurred in recent years in Slovakia. In general, the major media 
in the country strive to show their independent stance vis-a-vis politicians 

1  The paper was written with a contribution by Alena Ištoková, Ľubica Adamcová 
and Veronika Džatková. Internal reviews were conducted by Jozef Hajko and Juraj 
Filin. Research activities were financed by the European Union: ANTICORRP (Grant 
agreement no: 290529) and supplementary grant from the Slovak Research Agency 
(grant agreement DO7RP-0039-11).



108	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

and political parties (for recent negative examples see MEMO98, 2016 
and TIS, 2016). Although many cases of particular utilisation of public 
media as a form of propaganda machine were reported in the 1990s, major 
collaboration between the media and politicians in power slowly evapo-
rated from 2000 onwards. This was mainly due to the de-politicisation of 
a previously extremely politically polarised society and, at the same time, 
commercialisation of the media, and partly due to the growth of modern 
ICT and generally accessible alternative sources of information on the 
Internet or in cable/satellite broadcast. The ICT also made it possible to 
make public information that otherwise would be difficult to publish in 
the media, due to fears of expensive libel cases. This issue also was be-
hind this case, as well as behind an even more explosive corruption case 
a month later.2 Yet, it should be noted here that new local media owners 
seem to get involved in the media business not only for profit making 
(Kernová, 2015).

In general, the ethical-professional guidelines of journalists explicitly 
demand a high level of impartiality and balance.3 Therefore, although it is 
more likely to be accepted when the media as institutions show a certain 
tacit bias towards certain politician or a political party, it is much more 
difficult to accept such bias, or, indeed, collusion (defined as the dynamics 
of everyday interaction between politicians and journalists which occurs 
when these interactions threaten or subjugate the operational autonomy 
of the media to political requirements), in the case of individual journal-
ists in key news media. The occasional cases where media or journalists 
appear to secretly collaborate with politicians thereby have the potential 
to become major political and media scandals. This case study reports on 
the unethical cooperation (collusion) between the then Member of the 
Slovak Parliament Robert Kaliňák and Vanda Vavrová, a journalist for the 
daily newspaper Pravda. The controversial case focuses on the attempts 
by Kaliňák, who was also vice-chairman of the then opposition, leftist 
political party Smer-SD, to influence journalistic output.

This story is, however, related to the wider problem of illegal wiretap-
ping of various journalists and other public figures either in the context of 
alleged concern over state security and military secrets, or with reference 
to the collection of scandalous information concerning political or busi-
ness opponents. It should be noted here that a journalist from the weekly 

2  See https://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_scandal.
3  See Code of Ethics of a Journalist, http://trsr.sk/dokumenty/eticky-kodex-novi-

nara-uinny-od-1-1-2011.



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 109

Žurnál, Patrícia Poprocká (Ďurišová), was wiretapped in connection with 
possible leaks of confidential information by the secret service already 
in 2007, as Žurnál reported about leaks of classified documents from the 
Military Counterintelligence Service (MCI). This case happened under 
the Ministry of Defence (MoD) run by a representative from the Smer-
SD party (Boyd, 2011). However, no major scandal with political con-
sequences resulted at that time,4 although the case was widely discussed 
in the media. In fact, initially, the editor-in-chief and journalist from the 
weekly Žurnál received a fine from the National Security Authority which 
was later cancelled by the Supreme Court. Moreover, as stated by former 
Minister of Defence Ľubomír Galko, wiretapping operations have been 
regarded as standard operations by Military Defence Intelligence (MDI) 
or by MCI under any government (Galko, 2011). Yet, as will be shown, 
the wiretapping operation actually downplayed the collusion case, as well 
as possible corruption case(s) at the MoD.

The role of the media in a liberal democracy

One of the fundamental features of a liberal democratic political sys-
tem is the existence of free and independent media. The key political roles 
of the media include providing information, checking the accountability 
of public figures and authorities, and creating a space for public debate. 
However, the media can also represent vested interests. Collusion seems 
to be occasionally present even in the leading agenda setting newspapers 
(Greenwald, 2012). Some also argue that collusion is rather typical of the 
whole media sector in some countries (Oborne, 2012; Orme, 1997), while 
others document collusion in the particular field of business and financial 
journalism (Butterick, 2015). A recently hyped case from Hungary, where 
the executive director of Hír TV, the cable news channel, openly admitted 
previous long-term, behind the scenes cooperation with the ruling gov-
ernment (Adam, 2016),5 can serve as a perfect example of large-scale 
collusion in practice.

The other part of the story concerns wiretapping operations focused on 
journalists. Is this activity, if focused on journalists/media, always illegal in 
a liberal democracy, as suggested by the then Prime Minister Iveta Radičová?

4  See http://www.visegradgroup.eu/news/ex-slovak-defence.
5  For the original transcript of the interview see: https://www.mediapiac.com/me-

diapiac/Tobb-nezo-jott-mint-ment/112473/.



110	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

In order to identify whether the media are fulfilling their expected 
positive political functions, one of the founders of communications stud-
ies, Harold Lasswell, devised the famous Lasswell Formula, which sug-
gests that a convenient way to analyse an act of communication is to 
answer the following questions: Who Says / What / In Which Channel / 
To Whom / With What Effect? Although this analytical approach seemed 
to be particularly applicable to the study at first, the research itself has re-
vealed a complex, multilayered structure of political-media communica-
tion in this case. Therefore, this rather simplistic and linear model had to 
be abandoned as an analytical method. Yet the elementary structure of the 
formula has been maintained within the framework, due to its explanatory 
effectiveness in contrast to the complex phenomenon of underlying noise 
in the studied case.

Regarding the more complex and current analytical approach, Pfetsch 
(2013) and her colleagues have suggested that collusion has two dimen-
sions. First, and less frequent, is the effect of political orientation, which 
provides a stronger measure of collusion based on general ideological 
alignment. Second, and more frequent, is the propensity of politicians to 
pass on information to journalists with a similar ideological orientation, 
which should be seen as a measure of strategic and issue-specific collu-
sion (or politicisation).

Based on these two key distinctions, Pfetsch (2013) has defined four 
specific political communication journalistic cultures. (1) A media driven 
political communication culture occurs when politicians influence the 
media agenda weakly, and indirectly (back stage strategies). (2) Strategic 
political communication culture refers to political influence over the me-
dia agenda which is strong, but indirect (e.g. via back stage strategies or 
via opinion polls). (3) Traditional political communication culture occurs 
when the media political reporting is under political or economic pres-
sure but with substantial political impact by the media themselves. The 
politicians maintain pressure on the media without adapting themselves 
to its requirements. Finally, there is a (4) mixed political communication 
culture in which neither media nor politics are regarded as dominant.

Considering these categories, it could be said that the Slovak example 
suggests – if this is seen as a prevailing or representing a more general 
trend – that a media driven political communication culture occurs in the 
country. Kaliňák clearly used the backstage strategy of communication 
with the media to influence his desired agenda, because he had no chance 
of succeeding in his mission by direct pressure over the daily as a whole. 



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 111

However, while considering this case as an exception to the rule (as all 
reactions suggest), then the mixed political communication journalistic 
culture is more likely prevailing within the republic.

Control analysis: the background of Pravda daily

For the purpose of the study, the question of „Who?” has been associ-
ated mainly with control analysis.6 The daily Pravda has been owned by 
the Florena company7 since 2010. The business deal was facilitated by 
the Slovak investment group J&T (Folentová, 2010), which is in itself 
an unusual approach, in contradiction with the much cherished transpar-
ency of media ownership, as the financial group is seen by some as being 
linked to the political party Smer-SD. However, these claims are difficult 
to confirm or dismiss, although some changes in staff and editorial policy 
were noted shortly afterwards (see Struhárik, 2010).

The Pravda daily has repeatedly defined itself as liberal-left.8 In gen-
eral, its readership represents approximately 7 per cent of the total rel-
evant population.

The actual collaboration between Kaliňák and Vavrová began in 2009 
and neither of them has denied that they know each other well. In fact, 
Vavrová had to leave Pravda in summer of 2009 due to the text message 
she sent by mistake to her colleague instead of to Kaliňák. The message 
contained Vavrová’s opinion about the internal office affairs (Glovičko, 
2011a). However, Vavrová returned to her position during the spring of 
2010, when the new editor-in-chief employed her again.9

The transcript of one of the wiretapped phone calls, made in July 2011, 
was published online on 23rd November, 2011. It was also mailed to the 
editors-in-chief of leading newspapers, including the newspapers Pravda 
and Nový Čas, as well as the television news channel TA3, which carried 
the story the next day (see SITA, 2011; TASR, 2011a). This transcript 

6  Who owns this newspaper? What are their aims? What are their political alle-
giances? Do they attempt to set the editorial policy? Does the fact that they are leftist 
account for the newspaper’s repeated attacks on the right political parties? Are they 
subject to any kind of legal or ethical constraints? How does the editor decide what 
to put in the paper?

7  See http://rejstrik-firem.kurzy.cz/28864867/florena-as/.
8  See http://www.pravda.sk/info/7036-o-nas/.
9  See: http://spravy.pravda.sk/autor/128-vavrova-vanda/.



112	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

portrayed a new collusion between Vavrová and Kaliňák. The problem of 
the influence of vested interests on the media or journalists in Slovakia is 
not new, and journalists themselves report about occasionally occurring 
pressures from individuals or institutions in various state and private sec-
tors (see Slovak Press Watch, Mr. THINK & Donath-Burson-Marsteller, 
2008).

Content analysis: recorded conversations 
between Vavrová and Kaliňák

The scandal became famous under the nickname used by the politi-
cian to address the journalist in their dialogues, Babe. Kaliňák used jovial 
and informal language in the recorded conversations, as well as vulgar-
isms with respect to her journalistic colleague (TASR, 2011a). The actual 
content of the dialogue was mainly focused on a request by Kaliňák to 
publish news of a rather minor breach of the law committed by an oppo-
sition politician, the Minister of Defence (MD) Ľubomír Galko (he was 
apparently driving too fast). Kaliňák also put pressure on Vavrová by em-
phasising the fact that he was considering stopping divulging secrets to 
her and turning to another daily – namely the liberal-right SME, the main 
competitor of Pravda, which would publish the scandalous news more 
promptly (Czwitkovics, 2011a).

After the transcript of the dialogue between Vavrová and Kaliňák was 
made public, MD Galko accused Kaliňák of having inappropriate influ-
ence over Pravda. In response, Kaliňák blamed Galko for the illegal wire-
tapping of a private communication between him and Vavrová via the 
MDI (Kováč, Vargová, 2011).

The controversial information was never published, as the scandal 
overtook the main reason for Kaliňák’s pressure on Vavrová. Moreover, 
Nora Slišková, the editor-in-chief of Pravda, resolutely and immediate-
ly denied knowing about any close collaboration between Vavrová and 
Kaliňák (Czwitkowics, 2011b). That was most likely true, by reason that 
Kaliňák himself complained about a lack of influence on Slišková during 
the recorded conversations.

The wiretapping affair has, however, documented serious ethical 
problems concerning the relationship between the media and politicians 
in Slovakia. Clearly, the trustworthiness of the agenda-setting media as 
a watchdog of democracy, must be protected. The work of any journalist 



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 113

consists of a day-to-day effort to acquire original and valuable pieces of 
information. Every journalist needs a wide range of contacts to obtain 
information, including political actors or political insiders. However, one 
of the most important features of a journalist’s work is to analyse and 
critically assess the truthfulness and motivation of any source.

Finally, the Press Act10 as well as the Code of Ethics of a Journalist 
guarantee confidentiality of sources. Apparently, it was exactly this issue 
that made the journalists and media in general (not only Pravda) so furi-
ous about the wiretapping operation.

Audience analysis: the secret service materials 
and influence over the media output

Örnebring (2012) observed that the media in western societies are in 
many ways used for communication between elites, and the goal of PR is 
often communicating with other elites, rather than directly with the general 
public. Davis (2002) also discussed a number of media practices and uses 
of media for communication primarily aimed at other elites, so-called elite-
to-elite communication. This could be, for example, getting positive media 
coverage as part of internal party leadership struggles, or blocking public 
debate (by blocking media access) on strategically problematic and risky 
political issues. However, for the purpose of this study, probably the most 
important practice in this kind of media usage is influencing policy deci-
sions by leaking information to either boost one’s own side or discredit/
weaken the opposite side in policy conflicts (see Davis, 2002).

In fact, it was argued that the political atmosphere in the country prob-
ably helped the case to gain popularity, as well as the tacit influence maybe 
helped to discredit one side of the conflict rather than other. For example, it 
is rather questionable and surprising that minister Galko was dismissed so 
promptly, only one day after the scandal was published, as he actually ar-
gued that the case was just a ruse to have him dismissed due to his anti-cor-
ruption efforts in the MoD (see Galko, 2011). The political context played 
role here too. The wiretapping affair erupted a month after the Parliament 
failed to approve a vote which was connected with a vote of confidence in 
the government on 10th October, 2011. As a result, the government had to 
resign. In this vote, Galko’s SAS party played a key role.

10  See http://www.culture.gov.sk/ministerstvo/legislativa/pravne-predpisy-v-ob
lasti-kultury-19b.html.



114	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

The subsequent political grudge between Kaliňák and Galko was 
closely followed by the media and largely commented by them and other 
political representatives across the political spectrum. This particular ex-
change of attempted discrediting practices and mutual accusations via the 
media is a clear example of elite-to-elite communication. The dominant 
perception, particularly common among politicians, is that media influ-
ence is sought because the media are very powerful in shaping public 
opinion and they also serve as important tools for elite-to-mass commu-
nication (Örnebring, 2012). Therefore, both the mutual accusations be-
tween Kaliňák and Galko and the scandal behind the whole case were 
most likely driven by a combination of elite-to-elite and, less so, elite-to-
mass communication practices.

Media analysis: the investigation of the wiretapping 
and the media output

The transcripts were published in all the leading newspapers. We fo-
cused on only three newspapers here: Pravda, the liberal-right SME and 
the business-economy paper Hospodárske noviny.

The Prosecutor General began an investigation into the case of wire-
tapping of a journalist on 24th November, 2011. Galko also announced 
that one employee was responsible for leaking the information from the 
MDI (SITA & TASR, 2011). In the summer of 2015, the prosecutor filed 
a suit against five officers from the MDI for the illegal wiretapping of 
civilians. They were accused of 18 offences, and altogether of having 
violated the rights of 13 people (Stupňan, 2015). Galko, a former MoD, 
was acquitted of illegal actions in this affair and some justification in 
the reasons given for part of the wiretapping was also acknowledged. 
Moreover, the results of the investigation published in February 2016 
proved that, first, Galko was not legally responsible for any wiretap-
ping, and second, the wiretapping of journalists, in contrast to the wire-
tapping of other persons, was legal (STV News, 23rd February 2016). It 
is interesting to note, though, that Pravda published a lead article with 
this news the next day, but did not mention at all that the wiretapping 
of the journalists was legal (Pravda, 24th February 2016 and online ver-
sion 23rd February 201611). Actually, even when the prosecutor dropped 

11  http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/384524-galkovi-tajni-idu-pred-sud/.



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 115

further investigation of this case for the first time in September 2015, 
especially the part related to the wiretapping of journalists, it received 
by and large lukewarm attention from the media (see Galko, 2015). This 
could be only partly explained by the distance from the original event. 
In other words, for much of the media this news did not fit into their 
criterion of ‘topicality,’ although one could also assume that if the re-
sults of the investigation had been different, then the media might have 
increased their interest in it.

Regarding the analysis of the overall media output, the follow up of 
the case can be considered as relatively highly professionalised. Yet, in 
general, the media played a questionable role in the wiretapping affair. 
If the quantitative aspect (the number of published articles related to the 
controversial case) is taken into account, Pravda most often reported on 
the wiretapping case. However, this is not surprising, since the daily was 
dealing with an affair involving one of its own journalists, and the re-
ports mostly carefully avoided elaborating the case of the recorded con-
versations and focused on the initial wiretapping, with emphasis on the 
breach of media freedom. In addition, Nora Slišková, the Editor-in-Chief 
of Pravda, believed that her newspaper was the key target (Slišková, 
2011). Apparently, the MDI was curious about the journalist’s sources 
related to the activities of the MoD or MDI (Pravda, 2011b). According to 
the MDI, there was a potential risk that Vavrová could conduct business 
with confidential material about the secret service and, moreover, that 
she communicated with former and contemporary employees of the MDI. 
However, the publication of the transcripts proved that the conversation 
between Kaliňák and Vavrová did not contain any potential jeopardy to 
the national security.

Quantitative analysis of the quality of journalistic work

For the quantitative analysis of the quality of journalistic work, we 
established three key qualitative criteria. These criteria are based on the 
Fundamental Values established in the Journalist’s Code of Ethics (article 
II): impartiality, balance, objectivity, honesty, truthfulness, responsibility 
and scrupulous fact-checking. However, it would have been difficult to 
measure these criteria independently, as they are very loosely defined. 
Therefore we created three categories that can also be empirically ana-
lysed: objectivity (includes impartiality, balance, honesty, truthfulness, 



116	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

responsibility), verification of facts (includes objectivity, honesty, truth-
fulness, responsibility and scrupulous fact-checking) and stating sources 
(includes impartiality, balance, objectivity, honesty, truthfulness, respon-
sibility). Although the Journalist’s Code of Ethics actually deals with in-
dividuals, we have to assume that the same rules, in the final analysis, 
apply to news outlets too. First, under objectivity we analysed whether 
the news outlet provided space to all parties involved. Were there any 
signs of bias? Second, verification of the facts refers to the whole process 
of obtaining sources. How did the news outlet verify their information? 
Usually, the information is verified by the use of at least two mutually in-
dependent sources. Were there two sources of information present? Third, 
news outlets are always (with some legal and ethical exceptions which 
must be mentioned) obliged to state the source of their information. Did 
the newspaper mention the sources of information? Where the main so-
urce mentioned was a wire agency, we did not expect other sources to be 
mentioned in the article.

The analysis of the three above mentioned categories was done inde-
pendently by two researchers, with a third researcher checking and veri-
fying possible inconsistencies. The initial inconsistencies affected about 
a third of all assessments. The period which was included in the analysis 
consisted of the first two weeks after the breaking of the scandal.

Moreover, considering that there were actually two events present in 
many articles (one with emphasis on wiretapping, another one on the une-
thical behaviour of a journalist), we assessed both events independently. 
Most articles contained only one aspect, but in some cases a particular 
article included both parts of the story. In the case of commentaries, these 
were analysed separately and we focused only on the frames used in these 
commentaries.

Table 1 below shows the quantitative coverage. Clearly, Pravda devo-
ted the largest attention to the wiretapping/collusion affair(s), especially 
in commentaries and editorials.

Table 1
Number of articles about wiretapping + collusion

Pravda % SME % HN %
News articles 19 26 17 32 14 38
Editorial, commentary, opinions 36 50 17 32 9 24
Articles related to the case 17 24 20 37 14 39
Total 72 100 54 100 37 100



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 117

In general, Pravda was logically under more moral pressure by its 
journalistic peers and general public, and that is perhaps why it also of-
fered more analytic and topical news and commentaries to its readers than 
either Sme or HN.

Table 2 shows the results of the analysis of objectivity, verification and 
sources of information in the case of MDI’s wiretapping of journalists.

Table 2
Objectivity, verification, source of information 

with regard to wiretapping

Total Objectivity % Verification % Source %
Pravda 19 15 79 11 58 18   95
SME 16 12 75 12 75 16 100
HN 14   8 57 11 79 14 100

Surprisingly, Pravda (almost equally with Sme) was the most objec-
tive news outlet regarding the reporting on wiretapping. However, in the 
case of verification of data, the results were opposite. Finally, sources 
were correctly mentioned in all the analysed outlets with a minor devia-
tion in the case of Pravda.

Table 3 presents the results of the analysis of objectivity, verification, 
sources of information in Kaliňák vs. Vavrová collusion. Considering the 
low number of articles that dealt with this issue, we have come to the 
conclusion that wiretapping affair actually silenced the issue of unethical 
journalistic behaviour in the media discourse. In a sense, this was logical, 
since there was no controversy – all the media condemned this behaviour, 
including Pravda.

Table 3
Objectivity, verification, source of information with regard 

to Kaliňák – Baby (Vavrová) 

Total Objectivity % Verification % Source %
Pravda 2 0 0 1   50 2 100
SME 2 0 0 1   50 2 100
HN 1 0 0 1 100 1 100

In the case of missing objectivity, it was probably too demanding to 
be achieved in every single news report. However, it should be noted here 
that this dual scandal actually may have also suppressed other issues of 



118	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

great importance such as various corruption cases, including, for exam-
ple, the MOKYS scandal (see Galko, 2011).

Tables 4–5 below show the same content based on the type of media 
framing. Framing is a way to make sense of reported events by connect-
ing an event with similar facts, interpreting the situation, underlining the 
atmosphere within which the corruption case takes place, and so on (see 
Entman, 1993). We used the following categories: positive (1), negative 
(2), negative and positive (3), neutral (4), impossible to determine (5).

Table 4
Frame with regard to wiretapping

1 % 2 % 3 % 4 % 5 % Total

News articles 
Pravda 0   0 13 68 2 11   4 21 0   0 19
SME 1   6   2 13 3 19 10 63 0   0 16
HN 0   0   5 36 1   7   7 50 1   7 14

Editorial, commen-
tary, opinions

Pravda 2   6 30 86 0   0   2   6 1   3 35
SME 2 12 11 65 1   6   1   6 2 12 17
HN 2 25   4 50 2 25   0   0 0   0   8

We can see that there were two dominant frames in news articles in 
reaction to the wiretapping part of the affairs: either negative – especially 
in Pravda, or mostly neutral (Sme) and neutral as well as negative (HN). 
Similarly, framing in commentaries was especially negative in Pravda, 
followed by Sme and HN.

Table 5 documents the frame in the case of collusion. As mentioned, 
and confirmed by analysis of commentaries, (almost complete) unanim-
ity among journalists, who regarded it as a trespass, generally occurred. 
However, only a few news articles and commentaries were issued on this 
topic, compared with the wiretapping issue.

Table 5
Frame with regard to Kaliňák – Babe (Vavrová) collusion

1 % 2 % 3 % 4 % 5 % Total

News articles 
Pravda 0 0 1   50 0 0 1   50 0 0 2
SME 0 0 0     0 0 0 2 100 0 0 2
HN 0 0 1 100 0 0 0     0 0 0 1

Editorial, commen-
tary, opinions

Pravda 0 0 1 100 0 0 0     0 0 0 1
SME 0 0 3 100 0 0 0     0 0 0 3
HN 0 0 2 100 0 0 0     0 0 0 2



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 119

Conclusion: effects analysis

The aim of this case study has been to analyse the various aspects of 
unethical behaviour and the double role played between the political ma-
chinery and the media. In the case of collusion described, the study has 
focused on the tacit political influence on media coverage.

Every journalist attempts to find and publish valuable or unique infor-
mation. In cases where it is clear that the information belongs to classified 
materials, the secret services have the right, following court approval, to 
wiretap suspected individuals. The wiretapping via the MDI was thus not 
entirely illegal and, perhaps paradoxically, one can argue that without the 
wiretapping, this case of collaboration between the journalist and politi-
cian would not have become known.

All the newspapers took a mostly critical stance towards the alleged 
abuse of political powers (although in Galko’s case it was based on un-
fair judgment) and journalistic rights and duties (although in the Vav-
rová case, she remained in journalism). This can be considered as a rare 
professional-ethical unity about common professional norms and values. 
However, a more detailed analysis revealed that the quantity of reporting 
about the wiretapping affair actually helped to downplay the Babe case 
in general, and Pravda especially produced the most articles and com-
mentaries about the wiretapping (19), which were supported by markedly 
negative framing in the highest percentage of them, followed by the other 
two serious news outlets analysed: Sme (17) and HN (14). Regarding the 
criterion of objectivity, Pravda was also, surprisingly, the most objective 
medium in reporting about the wiretapping, although the daily dropped 
behind in the overall verification of the articles.

As to the last question from Laswell’s model (1948), „With What Ef-
fect?,” it has to be noted that, interestingly enough, the investigation of 
the case and the overall media output, followed the scandalous journal-
ist’s vs. politician’s recorded behaviour only for a certain short period 
of time, namely, just at the beginning while the scandal was at its peak. 
After that, the investigation focused mainly on the alleged illegality of 
the initial widespread wiretapping, which was subsequently followed by 
media coverage.

However, it is not surprising that the media, which may have seen the 
monitoring practices as especially dangerous for their journalistic rights, 
and, consequently, their own existence as a free media, left the scandal 
revolving around one of their own peers behind. The Pravda daily in par-



120	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

ticular kept away from lengthy contemplations of the scandalous record-
ings and focused its attention on the surrounding wiretapping case from 
the very beginning.

Yet it seems that while the media focused initially on the collusion 
of a journalist and a politician, the media then turned their attention to 
the wiretapping activity and the political and/or criminal responsibility 
of Galko, and by and large ignored the message behind it – the possible 
criminal corruption cases at the MoD that Galko announced he would 
report to the police in short time.

In addition, more than four years after the official investigation, the 
media were mostly reluctant to accept, and in many cases even to in-
form, that the wiretapping of journalists was seen by the state authori-
ties as legal and justified. Thus, the key root of the media-driven scandal 
– the alleged abuse of official powers by then MoD Galko – proved to be 
totally unsubstantiated. Moreover, the argument by then Prime Minister 
Radičová about a total ban on the wiretapping of journalists in a democ-
racy was not supported by the official investigation. This certainly may 
have contributed to confusing, as it turned out, the media discourse.

The recorded conversations between Vavrová and Kaliňák did not 
bring any grave ethical or juridical accusations of possibly corrupt be-
haviour either. Strictly speaking, there were no illegal issues in their con-
troversial phone calls and the main scandal was concerned only with the 
(more potential than real) unethical, unprofessional and biased attitude 
towards journalistic agency as an objective and impartial medium (at 
least in the news section). The journalist, who seemed to cooperate too 
closely with the politician – from a corruption perspective, it was a clear 
example of collusion – was criticised not only by her peers, but also by 
her superior. Vavrová thus played the negative role of a collaborator in 
this case, sending a clear message to the media about the limits of coop-
eration between journalists and politicians in Slovakia. However, she is 
still employed at the same newspaper,12 although Transparency Interna-
tional Slovakia refused to answer her questions in 2012 while calling her 
a corrupt person,13 thus suggesting higher ethical standards of work for 
journalists are needed.

The way in which the case evolved can most likely be explained by 
the relatively high degree of journalist and media self-interest in defend-

12  See http://spravy.pravda.sk/autor/128-vavrova-vanda/.
13  See http://www.transparency.sk/sk/odpoved-ku-kontroverzii-o-novinarke-

pravdy/.



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 121

ing their right to protect their sources and concerns about future wiretap-
ping, and, on much smaller scale, by how collusion between a journalist 
and a politician influences the content of the respective media outlet (the 
case of Pravda). The impact of the media owner’s political agenda on the 
media agenda could not be directly detected.

Regarding the typology of political communication culture, if this 
case is seen as a prevailing, or representing a more general trend – then 
a media-driven political communication culture dominates in the country. 
However, while considering this case as an exception to the rule (as all the 
reactions suggest), then the mixed political communication journalistic 
culture is more likely prevailing within Slovakia.

This case also suggests an existence of an ethical dilemma – on the 
one hand, a journalist needs unique sources of information. Moreover, 
a  journalist works for a newspaper which clearly declares its political 
orientation. On the other hand, a too close or intimate relationship can 
seriously jeopardise his or her integrity, especially in news reporting. 
Therefore, maintaining a proper and appropriate balance (both between 
news and commentaries, as well as between having access to exclusive 
information and at the same time keeping professional-ethical integrity) 
is essential.

References

Butterick K. J. (2015), Complacency and Collusion: A Critical Introduction to Busi-
ness and Financial Journalism, Pluto Press, London.

Davis A. (2002), Public Relations Democracy: Public Relations, Political Communi-
cations and the Mass Media in Britain, Manchester University Press, Man-
chester.

Entman R. (1993), Framing: Toward clarification of a fractured paradigm, „Journal 
of Communication”, 43(49), pp. 51–58.

Lasswell H. (1948), The Structure and Function of Communication in Society. The 
Communication of Ideas, Institute for Religious and Social Studies, New 
York.

Oborne P. (2012), Is the British press really so feral?, „British Journalism Review”, 
23(3), pp. 61–68.

Orme W. A. (ed.) (1997), A Culture of Collusion: An Inside Look at the Mexican 
Press,: Linner Rienner Publishers, Boulder, CO.

Pfetsch B. (ed.) (2013), Political Communication Cultures in Western Europe: Atti-
tudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries, Palgrave Macmil-
lan, London.



122	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

Örnebring H. (2012), Clientelism, Elites, and the Media in Central and Eastern Eu-
rope, „International Journal of Press/Politics”, 17(4), pp. 497–515.

Slovak Press Watch, Mr. THINK & Donath-Burson-Marsteller (2008), Názory 
slovenských novinárov na vybrané otázky mediálneho prostredia na Slov-
ensku. Výsledná správa z prieskumu (Opinions of Slovak Journalists on Se-
lected Issues from the Media Environment in Slovakia), http://www.dbm.cz/
pfile/2Vysledna%20sprava.pdf.

Online news websites:

Adam Ch. (2016, February 7), Of droids and slaves – The media in the Orbán regime, 
“Hungarian Free Press”, http://hungarianfreepress.com/2016/02/07/of-droids-
and- slaves-media-in-the-orban-regime/.

Boyd J. (2011, November 23), Prime Minister and Defence Ministry Also Tapped, 
http://www.thedaily.sk/prime-minister-and-defence-ministry-also-tapped/.

Bukovský M. (2011, November 24), Foto: Internetom sa šíria prepisy rozhovorov 
Roba s  novinárkou [Photo: Transcriptions of Robo’s conversations with 
a journalist are spreading throughout the Internet], aktuality, http://www.ak-
tuality.sk/clanok/197635/internetom-sa-siria-prepisy-rozhovorov-roba-s-no
vinarkou/.

Czwitkowics T. (2011a, November 24), Smer má v Pravde údajne kontaktnú osobu 
[The Smer allegedly has a liason person], “Mediálne.trend”, http://medialne.
etrend.sk/tlac/smer-ma-v-pravde-udajne-kontaktnu-osobu.html.

Czwitkowics T. (2011b, November 25), Slišková: Konšpirácie sú smiešne [Slišková: 
Conspiracies are funny], “Mediálne.trend”, http://medialne.etrend.sk/tlac/
sliskova-konspiracie-su-smiesne.html.

Folentová V. (2010, March 3), J&T sľubuje redakcii Pravdy slobodu [J&T promised 
freedom to the Pravda daily], “Sme”, http://www.sme.sk/c/5267576/jt-slubu-
je-redakcii-pravdy-slobodu.html.

Galko Ľ. (2011, December 3), Hry tieňového šéfredaktora Kaliňáka [Power-games 
of the opposition editor-in-chief Kaliňák], “blog.Sme”, http://lubomirgalko.
blog.sme.sk/c/282295/Hry-tienoveho-sefredaktora-Kalinaka.html.

Galko Ľ. (2015, September 9), Liberálny boh mi je svedkom, že nemám veľké uši 
[The Liberal God is my witness that I do not wiretap people], “blog.Sme”, 
http://lubomirgalko.blog.sme.sk/c/387603/liberalny-boh-mi-je-svedkom-ze-
nemam-velke-usi.html.

Glovičko J. (2011, November 23), Kaliňák hovoril redaktorke Pravdy, čo má robiť 
[Kaliňák was instructing Pravda’s journalist about what has to be done], 
“Sme”, http://www.sme.sk/c/6152656/kalinak-hovoril-redaktorke-pravdy-
co-ma-robit.html#ixzz3gumCFDjS.

Greenwald G. (2012, August 29), Correspondence and collusion between the New 
York Times and the CIA, “The Guardian”, http://www.theguardian.com/com-
mentisfree/2012/aug/29/correspondence-collusion-new-york-times-cia.



ŚSP 2 ’16	 Collusion between politicians and journalists...	 123

HN (2011a, November 21), Galkovi ľudia odpočúvali novinárov. Minister sa bráni 
[Galko’s people were wiretapping journalists, The minister defends himself], 
“HN online”, http://hn.hnonline.sk/slovensko-119/galkovi-ludia-odpocuvali-
novinarov-minister-sa-brani-473904.

HN (2011b, November 22), Novinári písali o čistkách. Začali ich odpočúvať [The 
journalists were writing about the clear-outs. They started to monitor them], 
“HN online”, http://hn.hnonline.sk/slovensko-119/novinari-pisali-o-cistkach-
zacali-ich-odpocuvat-474043.

Kernová M. (2015. April 22), Penta si z  novinárov urobila atómový kufrík [Penta 
has made a Nuclear Deterrence Tool of Journalists], https://dennikn.sk/blog/
penta-si-z-novinarov-urobila-atomovy-kufrik/.

Kováč P., Vargová J. (2011, November 24), Kaliňák riadi Pravdu, tvrdí Galko. On 
to však odmieta [Kaliňák controls Pravda, says Galko. However, he denies 
it], “aktuality”, http://www.aktuality.sk/clanok/197646/kalinak-riadi-pravdu-
tvrdi-galko-on-to-vsak-odmieta/.

MEMO98 (2016), Prezentácia politických predstaviteľov a subjektov pred voľbami do 
NR SR (13.2.–28.2.2016), [Presentation of Politicians and Parties during the 
Election Campaign to Parliament (13.2.–28.2.2016)], http://www.memo98.
sk/index.php?base=data/spravy/2016/1456838367.txt.

Petková Z., Kern M., Tódová M. (2011, November 21), Pravica vidí v odpočúvaní 
návrat Mečiara [The right wing sees the return of Mečiar in the wiretapping], 
“Sme”, http://www.sme.sk/c/6149532/pravica-vidi-v-odpocuvani-navrat-
meciara.html#ixzz3guuugFnp.

Pravda (2011a, November 22), Minister obrany Galko skončil [The Minister of De-
fence Galko had to leave office], “Pravda”, http://spravy.pravda.sk/domace/
clanok/172461-minister-obrany-galko-skoncil/.

Pravda (2011b, November 22), Ako spravodajská služba odôvodnila odpočúvanie, 
pozrite si fotokópiu [What reason did the intelligence service give for wire-
tapping, see the photocopy], “Pravda”, http://spravy.pravda.sk/domace/
clanok/172456-ako-spravodajska-sluzba-odovodnila-odpocuvanie-pozrite-
si-fotokopiu/.

SITA (2011, November 24), Galko vracia úder: Kaliňák priznal, že riadi Pravdu! 
[Galko counters: Kaliňák has admitted that he has control over Pravda!], “top-
ky”, http://www.topky.sk/cl/100535/1292112/Galko-vracia-uder--Kalinak-
priznal--ze-riadi-Pravdu-.

SITA & TASR (2011, November 25), Galko: Dôstojník VOS odmietol ísť na detektor 
lži [Galko: The MDI officer refused to undergo a lie-detector test], “Sme”, 
http://www.sme.sk/c/6155418/galko-dostojnik-vos-odmietol-ist-na-detektor-
lzi.html#ixzz3gusCpomM.

Slišková N. (2011, November 20), Denník Pravda odpočúvali Galkovi ľudia [The 
Pravda daily was wiretapped by Galko’s people], “Pravda”, http://spravy.
pravda.sk/domace/clanok/172434-dennik-pravda-odpocuvali-galkovi-ludia/.



124	 Andrej Školkay	 ŚSP 2 ’16

Struhárik F. (2010, May 23), Fico už má asi vlastný denník. Denník Pravda (Fico 
probably owns his own daily newspaper. Daily Pravda), http://www.butlava-
vrba.net/2010/05/fico-uz-asi-ma-vlastny-dennik-dennik.html.

Stupňan I. (2015, April 29), Galkovi tajní sú tesne pred obžalobou [Galko’s secret 
agents are close to being prosecuted], “Pravda”, http://spravy.pravda.sk/dom-
ace/clanok/353467-galkovi-tajni-su-tesne-pre-obzalobou/?sc=art-357234.

TASR (2011a, November 24), Kaliňák: Nie je podstatný rozhovor s novinárkou, ale 
obludnosť Galka [Kaliňák: The conversation with the journalist is not im-
portant, but the monstrosity of Galko is], “Pravda”, http://spravy.pravda.sk/
domace/clanok/172494-kalinak-nie-je-podstatny-rozhovor-s-novinarkou-ale-
obludnost-galka/.

TASR (2011b, November 23), Zriadili špeciálny tím na prešetrenie kauzy odpočúvania, 
povedie ho Trnka [A special team for investigating the wiretapping case was 
established, Trnka will be in charge], “Pravda”, http://spravy.pravda.sk/dom-
ace/clanok/172475-zriadili-specialny-tim-na-presetrenie-kauzy-odpocuva-
nia-povedie-ho-trnka/.

TASR & SITA (2011, November 25), Politici ku kauze „bejby” prepisov: Kaliňák 
mal odstúpiť už dávno! [Politicians on the transcripts of the „babe” case: 
Kaliňák should have resigned a long time ago!], “topky”, http://www.topky.
sk/cl/100371/1292118/Politici-ku-kauze--bejby--prepisov--Kalinak-mal-o
dstupit-uz-davno-.

TIS (2016, February 2), TA3 a Pravda podržali vládu aj pri štrajku učiteľov [TA3 
and Pravda hold the government line even during the teachers’ strike], http://
transparency.blog.sme.sk/c/401987/ta3-a-pravda-podrzali-vladu-aj-pri-stra-
jku-ucitelov.html.


