
Bara NDIAYE

Uniwersytet Warmiñsko-Mazurski, Olsztyn

Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji

Problemy mediów we Francji w ogóle, a telewizji w szczególnoœci, sta-
nowi³y i stanowi¹ nadal wa¿ny element ¿ycia publicznego. Kontrola

informacji audiowizualnej sta³a siê strategicznym celem dla wiêkszoœci
rz¹dów, zarówno IV, jak i V Republiki. Zdaniem Pierra Alberta: „En réalité,
la France n’a pas réussi à régler le problème du statut des moyens audiovi-
suels alors qu’aux Etats-Unis; en Allemagne et Grande Bretagne, les prin-
cipes et les réformes du régime de la radiodiffusion comme de la télévision
ont, malgré la vigueur des débats qu’ils ont provoqués; été rapidement et
facilement  approuvés”1.

Droga ukszta³towania siê „francuskiego pejza¿u audiowizualnego”
(„Paysage français audiovisuel” – PAF) by³a d³uga i skomplikowana.
Pierwsza regularna emisja telewizyjna zosta³a zapocz¹tkowana w roku
1937, jednak¿e poszukiwania maj¹ce na celu stworzenie statutu telewizji
w latach powojennych oraz monopol pañstwowy wyraŸnie wp³ywa³y na
jej stabilnoœæ. Ustawy z dnia 23 paŸdziernika oraz 30 grudnia 1944 roku
utrzymywa³y zasady nacjonalizacji. Powsta³a sytuacja mia³a jednak zna-
miona tymczasowoœci i braku stabilnoœci, w zwi¹zku z czym pojawi³y siê
¿¹dania stworzenia prawdziwego statutu. Jednak¿e od roku 1946 a¿ do
1958 ¿aden z ponad szesnastu projektów i propozycji ustaw nie zosta³ za-
akceptowany, nadal pozostawano w sytuacji niejasnoœci i rozwi¹zañ tym-
czasowych, którymi zadawala³y siê kolejne rz¹dy, tym bardziej, i¿ taka
rzeczywistoœæ  pozwala³a  im  lepiej  kontrolowaæ  ca³y  system.

1 „[...] rzeczywiœcie Francji nie uda³o siê uregulowaæ problemu statutu œrodków
audiowizualnych, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych, w Niemczech i w Wielkiej
Brytanii zasady i reformy re¿imu radia i telewizji by³y szybko i ³atwo zatwierdzone
wbrew tocz¹cym siê dyskusjom” – t³um B. Ndiaye [w przypadku pozosta³ych cytatów,
pochodz¹cych ze Ÿróde³ francuskich, w przypisach podaje siê warianty w polskiej wer-
sji jêzykowej w t³umaczeniu autora]. Zob. Ÿród³o: P. Albert, Les médias dans le mon-

de,  Paris  1994,  s.  107.



W 1944 roku zosta³a utworzona RTF (Radiotélévision Française).
Towarzysz¹ce temu wydarzeniu dyskusje, dotyczy³y problemu, czy RTF
powinna pozostawaæ administracj¹, czy raczej przedsiêbiorstwem? Zda-
niem niektórych obywateli RTF powinna pe³niæ rolê jedynie serwisu pub-
licznego. Dla innych, radio i telewizja by³y mediami, podobnie jak inne,
dlatego te¿ mog³y i powinny byæ kierowane przez stronê prywatn¹. Opo-
wiadaj¹cy siê za pierwszym wariantem utrzymywali, i¿ radio i telewizja
maj¹ swoj¹ specyfikê i nie mo¿na porównywaæ ich z innymi rodzajami
œrodków masowego przekazu. Kwesti¹, która wyró¿nia je w sposób za-
sadniczy pozostaje miêdzy innymi fakt ograniczonej dostêpnoœci do fal
Hertza, a zatem to pañstwo powinno byæ ich w³aœcicielem. Zwolennicy
monopolu podkreœlali z kolei aspekty spo³eczne i polityczne, jako ¿e tele-
wizja by³a nowym rodzajem mediów, który jako pierwszy narusza³ in-
tymnoœæ ludzi. Rodzi³o to wiele pytañ o charakterze organizacyjnym,
strukturalnym, ale tak¿e w sferze moralnej, estetycznej, spo³ecznej itp.
Podejmowano pierwsze próby odpowiedzi na kwestie zasadnicze, w tym
miêdzy innymi: Kto bêdzie decydowa³ o programach, czy te¿ co mo¿na
by³o  i  nale¿a³o  proponowaæ  spo³eczeñstwu?

W takich okolicznoœciach zdecydowano o ustanowieniu monopolu;
monopolu zwi¹zanego tak¿e z okreœlon¹ rzeczywistoœci¹ spo³eczno-poli-
tyczn¹ okresu II wojny œwiatowej. Miêdzy rokiem 1940 i 1944 radio
pe³ni³o rolê przede wszystkim swoistych wektorów propagandy niemiec-
kiej, ale tak¿e i ruchu oporu (np. s³ynna „Odezwa do obywateli Londynu
z  dnia  18  czerwca”).

Legislatorzy podkreœlali, ¿e radio i telewizja s¹ œrodkami o niezwyk³ej
sile oddzia³ywania na opiniê spo³eczn¹, których nie wolno by³o w zwi¹z-
ku z powy¿szym oddawaæ w rêce prywatne. Monopol utrzymywa³ siê do
roku 1981. Problem, który zaistnia³ by³ zatem zwi¹zany z koniecznoœci¹
pogodzenia monopolu pañstwowego z zasadami pluralizmu politycznego,
a tak¿e z zachowaniem zasad wolnoœci i niezale¿noœci, niezbêdnych
w  warunkach  demokracji.

Z kolei dla V Republiki, tj. okresu personalizacji w³adzy, firmowanego
przez siln¹ osobowoœæ genera³a De Gaulle’a, wobec trudnoœci w odnale-
zieniu z pras¹ kompromisu w³aœciwego (modus vivendi), charakterystycz-
nym pozostaje fakt, i¿ to w³aœnie radiu i telewizji poœwiêcano najwiêcej
uwagi. Pos³ugiwanie siê telewizj¹ sta³o siê niezbêdnym elementem w pro-
cesie komunikowania siê ze spo³eczeñstwem. Nowy re¿im mia³ szybko
zakoñczyæ z sytuacj¹ niepewnoœci. 4 lutego 1959 roku Ustawa nada³a RTF
status przemys³owego i handlowego zak³adu publicznego, z autonomicz-

162 Bara Ndiaye SP 2 ’05



nym bud¿etem, pod auspicjami ministra informacji. W konsekwencji per-
sonel straci³ status instytucji wype³niaj¹cej funkcje publiczne. Dyrektor
by³ nominowany przez rz¹d i podlega³ Radzie Nadzorczej. Powstanie te-
go¿ statutu w paŸdzierniku 1959 roku wprowadzi³o okreœlone zmiany
porz¹dkowe. Jednak statut ten poddany zosta³ ostrej krytyce za jego auto-
rytatywnoœæ. W rezultacie zosta³ zreformowany przez Alaina Peyrefitte,
ministra  informacji  Francji  w  latach  1962–1966.

W oparciu o nowy statut z dniem 26 czerwca 1964 roku utworzono
ORTF (L’Office de Radiodiffusion Télévision Française). Zatem
ORTF nie pozostawa³ ju¿ pod autorytatywnym wp³ywem, ale pod opiek¹
ministra informacji, którym w rz¹dzie Genera³a De Gaulle’a by³ Alain
Peyrefitte. A. Peyrefitte sta³ na stanowisku, ¿e ORTF nale¿a³o daæ wiêcej
autonomicznoœci. W tym celu powo³a³ Radê Administracji (pocz¹tkowo
sk³adaj¹ce¹ siê z szesnastu, a w okresie póŸniejszym z dwudziestu czte-
rech cz³onków, nominowanych na okres trzech lat przez rz¹d albo Par-
lament). Powy¿sza Rada mia³a kontrolowaæ obiektywizm informacji.
Jednak dyrektor generalny nie by³ wybierany przez Radê Administracji,
ale nominowany przez Radê Ministrów. Ci¹g³oœæ jego mandatu nie by³a
jednak okreœlona, móg³ byæ pozbawiony tej funkcji w dowolnym mo-
mencie. Druga forma ograniczenia dotyczy³a sfery planu finansowego,
Ministerstwo Finansów nie wyrazi³o zgody na formaln¹ autonomicznoœæ
finansów  Rady  Administracji.

Dzia³alnoœæ tego¿ ORTF charakteryzowa³y napiêcia polityczne. Rz¹d
d¹¿y³ do pe³nej kontroli informacji, zw³aszcza w zwi¹zku z wojn¹ al-
giersk¹. Wprawdzie w maju 1962 roku wojna zakoñczy³a siê, pojawi³y siê
jednak kolejne powody, aby mieæ telewizjê pod kontrol¹, by³y nimi wybo-
ry prezydenckie 1965 roku. Nowoœci¹ owej kampanii wyborczej by³o to,
¿e Francuzi mieli okazjê ujrzenia w TV oponenta Genera³a De Gaulle’a
(François Mitterand), zapocz¹tkowano emisjê debat politycznych. To by³
w³aœnie ten moment, gdy TV zaczê³a odgrywaæ wa¿n¹ rolê w ¿yciu poli-
tycznym.

Rozleg³oœæ dzia³añ ORTF, który kontrolowa³ wszelk¹ produkcjê au-
diowizualn¹ we Francji, stwarza³ trudnoœci w faktycznym kierowaniu
nim, w zwi¹zku z czym pojawi³y siê propozycje jego dyslokacji, tak aby
stworzyæ mo¿liwoœci sprywatyzowania co najmniej jednego kana³u tele-
wizyjnego.

Wydarzenia z maja 1968 roku wstrz¹snê³y ORTF, a on sam w tym
okresie sta³ siê obiektem ostrej krytyki i wewnêtrznych agitacji. Pierw-
szym wyrazem pog³êbiaj¹cego siê kryzysu by³ spektakularny strajk 1968

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 163



roku (maj–lipiec). Zasadnicz¹ przyczyn¹ tego strajku by³ w³aœnie problem
w zakresie samego systemu informacyjnego. TV chcia³a przekazywaæ re-
lacje z wyst¹pieñ ruchu studenckiego, ale prezentacja by³a cenzurowana,
wobec czego niezadowoleni dziennikarze podjêli strajk. W sytuacji, gdy
Rada Administracji nie podejmowa³a ¿adnych dzia³añ, zasadniczym po-
stulatem owej rewindykacji by³o utworzenie komitetu w celu zapewnienia
obiektywnoœci  informacji.

W 1971 roku wybucha³y kolejne skandale zwi¹zane z nielegaln¹ re-
klam¹, czyli z ukryt¹ reklam¹ w telewizji. Tutaj jednak nale¿a³oby przy-
pomnieæ, i¿ reklama danej „marki”, czyli produktów wysokiej jakoœci,
by³a akceptowana w telewizji dopiero od 1 paŸdziernika 1968 roku. Re-
klama  podlega³a  wówczas  kontroli  Urzêdu  ds.  Reklamy  we  Francji.

Valery-Giscard-d’Estaing, po przyjœciu do w³adzy, stara³ siê nadaæ wi-
zerunek nowoczesnoœci systemowi informacyjnemu. W rezultacie dopro-
wadzi³ do podzia³u ORTF (ustawa z dnia 7 sierpnia 1974 roku). Od
1 stycznia 1975 roku rozdzielono serwisy radia i telewizji na siedem sto-
warzyszeñ autonomicznych, funkcjonuj¹cych bez ¿adnego organu koor-
dynuj¹cego.

Trzy  pierwsze  dotyczy³y  serwisów:

– la société Télédiffusion de France (T.D.F.) – zajmowa³o siê utrzymy-
waniem i rozwojem infrastruktury technicznej;

– la Société Française de Production (S.F.P.) – zajmowa³o siê produkcj¹
emisji na du¿¹ skalê;

– l’Institut National de l’Audiovisuel (I.N.A.) – zajmowa³o siê badania-
mi, archiwami i formacj¹ zawodow¹.
Cztery kolejne mia³y charakter stowarzyszeñ produkcji programów:

– Radio France,
– TF1, kana³ pierwszy,
– Antenne 2, kana³ drugi od 1964 roku, obecnie F2,
– FR3 (France-region), kana³ trzeci, od 1973 roku.

Polityka programów ORTF i póŸniejszych stowarzyszeñ niezale¿nych
wywo³ywa³a wiele polemik. „La politique des programmes de l’ORTF,
puis des sociétés indépendantes, a suscité bien des polémiques; on ne sut
jamais avant 1974 accepter la concurrence entre les deux chaine. Pour la
3ème chaine, (sa vocation cinéma et régions) fut plus facile à déterminer.”2

164 Bara Ndiaye SP 2 ’05

2 „Nigdy przed 1974 ORTF nie akceptowa³ konkurencji miêdzy dwoma kana-
³ami. Powo³uj¹c kana³ trzeci by³o ³atwiej okreœliæ jego sferê dzia³alnoœci (kino, regio-
ny)”.  Zob.  P.  Albert, Les  médias  dans  le  monde,  Paris  1994,  s.  113.



– odnotowuje Pierre Albert. W³aœnie w tym okresie bior¹ swój pocz¹tek:
autonomicznoœæ, konkurencja i odpowiedzialnoœæ w „pejza¿u audiowizu-
alnym Francji” (PAF). Rozpoczê³a siê walka o ogl¹dalnoœæ, jej wzrost
oznacza³ wiêksze pieni¹dze. Sonda¿e przybiera³y formê codzienn¹ i coraz
bardziej ulepszan¹. Kwesti¹ zasadnicz¹ sta³y siê starania na rzecz kapto-
wania  i  utrzymania  wysokiej  ogl¹dalnoœci.

W latach osiemdziesi¹tych powsta³a nowa organizacja PAF, z dwoma
sektorami: prywatnym i pañstwowym. Ewolucja mia³a dynamiczny, ale
i ³agodny charakter (4–5 lat). Na mocy Ustawy z dnia 29 lipca 1982 roku
powsta³o „La Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle”
(„Wy¿szy Autorytet Komunikacji Audiowizualnej”). Pañstwo oddele-
gowywa³o do niego swoje w³adze. Do podstawowych funkcji tego organu
nale¿a³o nominowanie dyrektorów poszczególnych kana³ów oraz wszystko
to, co dotyczy³o deontologii. Jednak w rzeczywistoœci „Wy¿szy Autorytet
Komunikacji Audiowizualnej” nie dysponowa³ faktyczn¹ usankcjono-
wan¹ w³adz¹, powszechnie kontestowano fakt, i¿ jego cz³onkowie byli
wyznaczani przez w³adzê polityczn¹. Boryka³ siê tak¿e z wieloma proble-
mami z tytu³u inicjatyw samego F. Mitterand’a, który samodzielnie podj¹³
decyzjê o utworzeniu telewizji prywatnych: Canal Plus (listopad 1984
roku), „La 5” (1985 rok), przyznania koncesji „Fininvest” (Berlusconi
40%) i „M6” (dominanta muzyczna). Wszystko to wywo³a³o wiele skan-
dali, dodatkowo tak¿e nie by³y jasne warunki finansowe i regulaminowe.

W 1986 roku do w³adzy dosz³y nowe si³y polityczne z Jacques’em
Chirakiem jako premierem, które zdecydowa³y siê odrzuciæ „system
utworzony pospiesznie” przez rz¹d Laurant’a Fabius’a. Ustawa z dnia
30 wrzeœnia 1986 roku, dotycz¹ca wolnoœci komunikacji audiowizualnej,
zmienia³a tê z dnia 29 lipca 1982 roku. Monopol zosta³ zlikwidowany, ale
w warunkach nowej rzeczywistoœci wolnoœci komunikacji audiowizual-
nej  nadal  utrzymywano  skomplikowany  regulamin.

10 listopada 1986 roku zosta³a utworzona Pañstwowa Komisja Ko-

munikacji i Wolnoœci („Commission Nationale de la Communication

et des Libertés” – C.N.C.L.). Sk³ada³a siê ona z trzynastu cz³onków, no-
minowanych na dziewiêæ lat. Jej kompetencje by³y o wiele szersze, ni¿ to
mia³o miejsce w przypadku „Wy¿szego Autorytetu Audiowizualnego”,
a  bud¿et  dziesiêciokrotnie  wy¿szy.

Wœród  wielu  funkcji  C.N.C.L.  mo¿na  wyró¿niæ  nastêpuj¹ce:

– nominowanie prezydentów kana³ów publicznych oraz prezydenta
I.N.A i 1/3 jego Rady Administracji,

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 165



– wydawanie ró¿nego typu autoryzacji emisji (na okres piêciu lat dla sta-
cji radiowych oraz na okres dwunastu lat dla stacji telewizyjnych),

– dokonywanie wyboru stowarzyszeñ, którym oddawano kana³y komer-
cyjne i okreœlanie ich obowi¹zków,

– pe³nienie roli konsultatywnej wobec wszystkich decyzji dotycz¹cych
komunikacji,

– kontrolowanie poszanowania regulaminów i kodeksu obowi¹zków,
– prezentowanie corocznych raportów.

Gabinet Chirac’a, po zmianie w grudniu wszystkich prezydentów
kana³ów publicznych, szybko uniewa¿ni³ koncesje 5 kana³u i M6. C.N.C.L.
ponownie odda³a ich nowym koncesjonerom. A w marcu 1987 roku pod-
jêto decyzjê o sprywatyzowaniu jednego kana³u telewizji publicznej.
Przez pewien czas wahano siê miêdzy FR3, A2 i TF1, jako ostatnia
przesz³a  w  rêce  nowych  w³aœcicieli  TF1  (kwiecieñ  1987  roku).

„Pour la première fois dans le monde, un gouvernement a vendu, pour

la privatiser, une chaîne du service public florissante. Le choix s’est porté

sur TF1, alors qu’on pensait plutôt à A2 ou FR3.”3 – pisze P. Albert.
W³aœnie owa prywatyzacja wywo³a³a wiele debat, jako ¿e TF1 by³ tym
kana³em pañstwowym, który funkcjonowa³ najlepiej. Wœród kandydatów
na jego wykup znalaz³y siê dwie grupy, wybierane z uwzglêdnieniem
okreœlonych kompetencji. Grupy te mia³y pokrywaæ 50% kwot, zaœ druga
czêœæ kapita³u by³a oddana publicznoœci (40%) i pracownikom (10%).
Przy czym nadmieñmy, i¿ 50% stanowi³o niebagateln¹ kwotê trzech mi-
liardów franków. Grupa Bouygues (ze wzrostem obrotów 25,5 milionów
franków  w  1986  roku)  prezentowa³a  siê  w  sposób  nastêpuj¹cy:

Bouygues  SA 25%

Maxwell  (1) 12%

GMF 3%

Editions  Mondiales 2%

Bernard  Tapie 1,6%

Financière  Faltas  (Worms) 1,5%

Société  Générale 2%

Indo-Suez 1,2%

Credit  Lyonnais 1%

166 Bara Ndiaye SP 2 ’05

3 „Po raz pierwszy na œwiecie rz¹d sprzeda³, ¿eby prywatyzowaæ dobrze prospe-
ruj¹cy kana³ serwisu publicznego. Wybór pad³ na TF1, kiedy myœlano raczej o A2 lub
FR3”.  Zob.  P.  Albert, Les  médias  dans  le  monde,  Paris  1994,  s.  129.



Autres,  dont 0,7%

Le  Point,  Marie-Claire,

Gallimard,  Fleurus,  etc...

£¹cznie 50%

1) Grupa Maxwell zosta³a w 1991 roku zamieniona przez Credit Lyonnais.

�ród³o: P. Albert, Les Médias dans le monde, Paris 1994.

Reelekcja F. Miterrand’a w maju 1988 roku oraz powrót lewicy jako
wiêkszoœci spowodowa³y kolejne zmiany w PAF. Tym razem nie kwestio-
nowano uk³adu z 1986 roku. Nie powrócono do prywatyzacji, pozosta-
wiono przywileje, zagwarantowane przez prawo, natomiast zlikwidowano
C.N.C.L i utworzono C.S.A. (Ustawa z dnia 17 stycznia 1989 roku), czyli
Najwy¿sz¹ Radê Audiowizualn¹, która do dziœ reguluje dzia³alnoœæ PAF.
W jej sk³ad wchodzi dziewiêciu cz³onków nominowanych przez Prezy-
denta Republiki, Prezydenta Zgromadzenia Pañstwowego i Prezydenta
Senatu na okres dziewiêciu lat. CSA pe³ni te same funkcje, jakie mia³
C.N.C.L, jednak zakres jej w³adzy jest zdecydowanie szerszy. Posiada
w swoich uprawnieniach stosowanie sankcji (np. zawieszenia autoryzacji,
karania grzywn¹ itd.), przy czym bez prawa odwo³ywania Rady Pañstwo-
wej.

Dla lat osiemdziesi¹tych XX wieku charakterystycznym pozostaje
fakt, i¿ system prywatny i pañstwowy narodzi³y siê w³aœnie w tym okre-
sie, nawet jeœli towarzyszy³o im wiele niepewnoœci i wahañ, zwi¹zanych
ze zmianami politycznymi. Wszyscy byli zgodni co do tego, i¿ zasady
równowagi informacji, deontologia oraz regu³y powinny byæ oddane or-
ganowi, który pe³ni³by rolê swoistej os³ony miêdzy Pañstwem a Mediami.
Realizm ekonomiczny i uznanie przez polityków faktu, i¿ informacyjne
œrodki audiowizualne nie by³y tylko stawk¹ ideologiczn¹ i polityczn¹, ale
tak¿e ekonomiczn¹, uœwiadamia³, i¿ i trzeba by³o wyjœæ poza granice pañ-
stwowe, doprowadziæ do rozszerzenia w Europie i na rynku miêdzynaro-
dowym. Dwa czynniki wp³ywa³y na ten proces w stopniu zasadniczym,
pierwszy,  faktor  techniczny  –  satelity,  drugi  –  czynnik  kulturalny.

Regulacje objê³y ewolucje ekonomiczne i techniczne. Legislator okre-
œli³ regu³y dyfuzji: rodzaje emisji, reklamy, filmów... Nale¿a³o zachowaæ
zasadê oryginalnoœci twórczoœci, 60% powinna stanowiæ produkcja euro-
pejska, a i wœród tych 60%, 40% powinno byæ pochodzenia francuskiego.
Okreœlono najbardziej korzystny czas z przeznaczeniem na pokazy nie-
których filmów dokumentalnych o charakterze kulturalnym. Regulamin

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 167



okreœla³ tak¿e warunki emisji filmów, kwoty roczne, a nawet dni, w jakie
mo¿na by³o je pokazywaæ. Trzeci zakres obowi¹zków dotyczy³ reklam,
iloœci minut w ka¿dej godzinie. Niektórych towarów i produktów, jak na
przyk³ad alkoholu, papierosów nie wolno by³o reklamowaæ w ogóle. Po-
zostaj¹c pod kontrol¹ CSA, telewizje wype³nia³y wszystkie te obowi¹zki
do pocz¹tku lat dziewiêædziesi¹tych, jako ¿e do tego czasu kana³y telewi-
zji  satelitarnej  i  kablowej  nie  by³y  jeszcze  zbyt  dobrze  rozwiniête.

Obecnie PAF, oprócz radia i innych serwisów, sk³ada siê z sektora pub-
licznego, do którego nale¿¹ France Télévisions z dwoma kana³ami F2

i F3, ARTE, TV5 i Canal France International. Trzeba tak¿e odnoto-
waæ mno¿enie kana³ów tematycznych i lokalnych (ponad 180) sieci ka-
blowych lub satelitarnych. Przy czym France Télévisions, z jej dwoma
kana³ami, osi¹ga³a mniej ni¿ 40% ogl¹dalnoœci, podczas gdy TF1 sama
przyci¹ga³a znacznie wiêcej. To, zdaniem P. Alberta, wyró¿nia Francjê
wœród innych krajów europejskich: „La situation du service public fran-

çais diffère notablement de celle de nos grands voisins: en Angleterre, la

BBC ne reçcoit pas de publicité, ses deux chaînes sont complémentaires et

ont une vocation nationale. En Italie, la RAI contrôle trois chaînes dont

une régionalisée ; de même en Allemagne avec les trois chaînes ZDF,

ARD et ARD3 ; dans ces deux pays aussi, la part des recettes de publicité

est  limitée”4.
ARTE, na mocy porozumienia Mitterand – Kohl w grudniu 1988 roku

zdecydowano o utworzeniu kana³u kulturalnego francusko-niemieckiego.
Autonomiczny kana³ od wrzeœnia 1992 roku powsta³ na miejsce by³ego
kana³u 5. Wspó³kierowany przez Arte Niemiec (Asosiacja ARD i ZDF)
i  7-ARTE  Francja  z  siedzib¹  w  Strasburgu.

Trzeba powiedzieæ tak¿e, ¿e France Télévisions bierze udzia³ w kon-
sorcjum Euronews, programach informacyjnych „non stop” za poœrednic-
twem systemów satelitarnych i drog¹ telewizji kablowej (od stycznia
1993  roku,  Centrum  w  Lyonie).

168 Bara Ndiaye SP 2 ’05

4 „Sytuacja francuskiego serwisu publicznego ró¿ni siê znacznie od tej, która ma
miejsce u naszych s¹siadów: w Anglii, BBC nie nadaje reklam, jej dwa kana³y pozo-
staj¹ prawdziwie komplementarnymi i pe³ni¹ funkcje pañstwowe. We W³oszech, RAI
kontroluje trzy kana³y, wœród których jeden ma charakter regionalny, podobnie jest
w Niemczech w przypadku trzech kana³ów ZDF, ARD1 i ARD3. W tych dwóch kra-
jach zyski z tytu³u nadawanych reklam s¹ ograniczone”. Zob. P. Albert, Les médias

dans  le  monde,  Paris  1994,  s.  125.



TV5, od 1984 roku, program frankofoniczny via satelity, pokazywany
w ponad stu krajach Europy, Ameryki, Afryki i Azji. Na jego programy
sk³adaj¹ siê emisje selekcjonowane z France Télévisions, TF1, RTBF
(Belgia),  TSSR  (Szwajcaria)  i  telewizji  Kwebek.

Canal France International (Miêdzynarodowy), bank zdjêæ, propo-
nowanych  telewizjom  frankofonicznym  Afryki  i  Trzeciego  Œwiata.

Trzeba podkreœliæ, i¿ rodzi siê wiele pytañ, dotycz¹cych sektora pu-
blicznego. Jakie powinien podejmowaæ dzia³ania sektor pañstwowy w sy-
tuacji konkurencji? Czy nale¿y zmniejszaæ reklamê i zwiêkszaæ op³atê
i dotacje? Niektórzy opowiadaj¹ siê wrêcz za odwo³ywaniem reklam z te-
lewizji publicznej. Ustawa Trauman’a z sierpnia 2000 roku ogranicza³a
reklamê w telewizji publicznej z dwunastu do oœmiu minut w ci¹gu go-
dziny.

Sektor komercyjny  sk³ada  siê  z:

Canal Plus, od 1984 roku, Canal + stanowi³ pierwsz¹ wyrwê w mono-
litycznym systemie pañstwowej telewizji francuskiej. Telewizja p³atna,
dzisiaj bardzo popularna, zw³aszcza w dziedzinie programów rozrywko-
wych (filmu). „Dziesiêæ lat po powstaniu Canal Plus mia³ ju¿ oko³o 4 mi-
lionów abonentów we Francji i oko³o 6 milionów abonentów za granic¹”5.
Udzia³owcami Canal Plus byli: Public Canal Plus, Credit commercial
de France, PNB, pracownicy Canal Plus, Caisse des dépôts, Compagnie
générale  des  eaux,  Havas.

Wielkim sukcesem Canal Plus jest znacz¹cy udzia³ w internacjonaliza-
cji telewizji europejskiej. Canal ma swoj¹ reprezentacjê we W³oszech,
Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Polsce i w krajach afrykañskich (Canal
Horizon). Ci¹gle podejmuje starania o mo¿liwoœci dalszej ekspansji, ry-
walizuj¹c skutecznie z potêgami amerykañskimi i niemieckimi. Canal
wykorzystuje w tej walce wszelkie zdobycze nowoczesnej techniki
w³¹cznie  z  satelit¹  Astra.

M6, to kolejna prywatna telewizja, utworzona w 1986 roku na podsta-
wie koncesji pañstwowej udzielonej kilku udzia³owcom: Publicis (25%),
Gaumont (25%), NRJ (18%), pracownicy (10%). M6 nadaje programy

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 169

5 B. Golka, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1997,
s.  103.



rozrywkowe, filmy, muzykê, a tak¿e informacyjne przez dwadzieœcia
cztery  godziny  na  dobê.

La Cinquieme – powsta³a w 1994 roku, utworzona przez kilka grup
przy udziale kapita³u pañstwowego w wysokoœci piêædziesiêciu jeden
procent. S³u¿y g³ównie informowaniu o sprawach polityki spo³ecznej,
rynku  pracy  itp.

TF1 nale¿y do najpopularniejszych telewizji we Francji. Od 15 kwiet-
nia 1987 roku pozostawa³a w rêkach F. Bouygues, któremu uda³o siê
œci¹gn¹æ wiele gwiazd telewizji (Anne Sinclair, Christine Okrent, Michelle
Cotta, Etienne Mougeotte...). F Bouygues by³ prezydentem do 12 paŸdzier-
nika 1988 roku, po czym przekaza³ swoje kompetencje swojemu synowi
Martinowi i swojej prawej rêce Patrickowi Le Lay. TF1 ³atwo wygrywa³a
walkê z 5. Ogl¹dalnoœæ regularnie wzrasta³a i ju¿ w 1988 roku osi¹gnê³a
ponad 40%. W 1992 roku TF1 zmieni³a siedzibê, z ulicy Cognac-Jay
przesz³a do budynku w Boulogne nad Sekwan¹. Nast¹pi³ wzrost obrotów
z 3,9 miliardów franków w 1987 roku, do 4,7 w 1989 roku, 6,5 w 1991
roku i 7,3 w 1992 roku, zysk wyniós³ 500 milionów. Przy czym wartym
podkreœlenia jest fakt, i¿ w 1992 roku wzrost ca³oœci obrotów Bouyges
wyniós³ 62 miliardy franków, zatem dzia³alnoœæ TF1 mia³a dla niego rela-
tywnie  marginalny  charakter.

Dzisiaj, jak podaje „Le Monde”: „TF1 est la rente audiovisuelle du

groupe Bouygues. La filiale médias du géant du BTP a enregistré en 2003

un résultat de 191,5 millions d’euros, en forte hausse (23,4% pour un

chiffre d’affaires de 2,7 milliards d’euro). Malgré l’érosion de son audien-

ce, la première chaîne privée française parvient à capter plus de la moitié

des  recettes  publicitaires  télévisuelles”6.
Wed³ug pana Le Lay, dyrektora generalnego grupy TF1 receptê na suk-

ces mo¿na zawrzeæ w jednym zdaniu, wypowiedzianym przez Francisa
Bouygues’a w momencie wykupu kana³u: „Avec Bouygues, la Une restera

la Une. «En clair, le fondateur du groupe numéro mondial de BTP imposa-

it comme principe premier de conserver la place de numéro un dans l’au-

170 Bara Ndiaye SP 2 ’05

6 „TF1, jako dochód audiowizualny grupy Bouygues. Filial medias giganta BTP
(budownictwo i prace publiczne), rejestrowa³ w 2003 wynik 191,5 milionów euro,
(23,4%, wzrost obrotów, 2,7 miliarda euro). Wbrew erozji jej ogl¹dalnoœci, pierwszy
kana³ prywatny francuski d¹¿y do tego, aby kaptowaæ ponad po³owê wp³ywów z re-
klam  telewizyjnych”.  Zob.  „Le  Monde”,  25.02.04.



diovisuel français». «Il fallait conforter la position de leader de la chaîne»”7

–  przypomina  Etienne  Mougeote,  vice-prezydent  TF1.
Wygl¹da na to, ¿e ani wzrost iloœci satelitów, ani pojawienie siê no-

wych zwyczajów konsumpcji telewizji nie hamuj¹ rozwoju TF1. Potwier-
dzaj¹ to oficjalne statystyki: „En 2003 TF1 a encore obtenu 31,5% de parts

d’audience. France 2, à la seconde place, est à plus de 10 points en arrière,

avec 20,5%. Les deux chaîness affichaient des taux d’audience compara-

bles  en  1987,  avec  environ  35%  chacune”8.
Szesnaœcie lat po prywatyzacji TF1 pozostaje tym kana³em, który do-

minuje w PAF. TF1 korzysta z pozycji niezwyk³ej w Europie. Pomimo
tego, i¿ ogl¹dalnoœæ maleje wraz z pojawieniem siê nowych kana³ów tele-
wizyjnych we Francji, ci¹gle udaje siê jej osi¹gaæ ponad po³owê inwesty-
cji reklamowych w telewizji. „En 2003, TF1 devrait ainsi encore capter

près de 55% de parts du marché publicitaire”9 – konstatuje jeden z anality-
ków  –  specjalistów  ds.  mediów.

¯eby osi¹gn¹æ ten cel, TF1 postawi³ na potrzeby i oczekiwania du¿ej
rzeszy widzów. W nadawanych programach kana³ oddaje pierwszeñstwo
na rzecz pi³ki no¿nej, programów rozrywkowych, telenoweli. „Nous som-

mes une télévision de la demande et non une télévision de l’offre. TF1

s’efforce d’être toujours à la recherche de ce qui peut plaire au plus grand

nombre.” – podkreœla³a M. Mougeotte – („Jesteœmy telewizj¹ popytu, a nie
telewizj¹ poda¿y. TF1 stara siê zawsze pokazywaæ to, co mo¿e podobaæ
siê mo¿liwie najwiêkszej rzeszy ludnoœci” – „Le Monde”, 25.02.2004).

Jednak obrany kierunek naprowadzi³ TF1 ku pewnym dryfom. Na
przyk³ad w 1991 roku Patrick Poivre D’Arvor (PPDA), prezenter g³ówne-
go wydania wiadomoœci o godz. 20, gwiazda TF1, „papie¿ wieczornej
mszy”, jak o nim mówi¹ w TV, wymyœli³ wywiad z Fidelem Castro, prezy-
dentem Kuby. To by³ jeden z najwiêkszych skandali francuskich mediów
ostatnich  lat.

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 171

7 „Pierwszy kana³ zostaje Pierwszym kana³em”, jasne, ¿e za³o¿yciel grupy BTP
numer dwa w œwiecie narzuci³ jako zasadê naczeln¹ utrzymanie pierwszego miejsca
we francuskim systemie audiowizualnym. Trzeba by³o wzmacniaæ pozycjê leadera
kana³u”.

8 „W 2003 roku, TF1 uzyska³ wyniki: 31,5% ogl¹dalnoœci i 54% rynku reklamo-
wego Francji. France 2, na drugim miejscu, by³ o 10 punktów ni¿szy, z 20,5%. Te dwa
kana³y mia³y porównywalne poziomy ogl¹dalnoœci w 1987 roku, oko³o 35% ka¿dy”.
Zob.  „Le  Monde”,  25.02.04.

9 „W 2003, TF1 kaptowa³a jeszcze oko³o 55% kwot rynku reklamy. To prawdzi-
wa  wzorowoœæ  modelu  TF1.  Zob.  „Le  Monde”,  25.02.04.



Kolejnym by³ epizod zwi¹zany z reality – tv. Gdy M6 zaczê³a emisjê
„Loft Story” dyrektor generalny TF1, jako g³os reprezentatywnego kana³u
rodziny francuskiej, podkreœla³, ¿e „nie wolno wszystkiego pokazywaæ
w telewizji”. Ileœ tygodni póŸniej, po niebywa³ym sukcesie pierwszej emisji
reality – tv we Francji, TF1 podpisywa³a umowê piêcioletni¹ z Endemol,
producentem „Loft Story”. Ale te przeszkody zaledwie zarysowa³y wize-
runek, w jeszcze mniejszym stopniu zaszkodzi³y ogólnemu modelowi.

Dzia³alnoœæ, zwi¹zana z ró¿norodnymi operacjami, które TF1 prakty-
kuje od wielu lat, daje teraz 43,7% wzrost obrotu grupy. Wœród nich s¹
kana³ LCI, Eurosport, bukiet TPS (telewizji satelitarnej, kana³ m³odzie-
¿owy TF6 ). Oprócz tego TF1 rozwija tak¿e sprzeda¿ p³yt, ksi¹¿ek, gad¿e-
tów „ogl¹danych w telewizji”. Dodatkowe dochody pojawiaj¹ siê np.
w zwi¹zku z wykorzystaniem SMS-ów podczas niektórych emisji telewi-
zyjnych. „L’effet de levier est impressionnant. [...] Il y a peut d’exemples

de groupes réalisant une telle marge.” – podkreœla Edouard Tetreau, anali-
tyk finansowy Kreditu Lyonais. – („Efekt dŸwigni jest imponuj¹cy [...].
Istnieje niewiele grup, realizuj¹cych takie zyski.” – „Le Monde”, 25.02.04).

Obecnie g³ównymi akcjonariuszami TF1 s¹ Bouygues (41,2%), pra-
cownicy  (3,7%)  i  Société  générale  (1,5%).

TF1, grupa w której znajduje zatrudnienie 3480 ludzi, wœród których
470 to dziennikarze, stara siê utrzymywaæ pierwszeñstwo wobec innych
kana³ów francuskich. Ale, jak d³ugo mo¿e on jeszcze pozostawaæ wyj¹t-
kiem ekonomicznym w europejskim pejza¿u audiowizualnym, gdzie
zmiany technologiczne s¹ tak znacz¹ce? W tej sytuacji, wed³ug anality-
ków, misja wyznaczona France 2 konkurowania z TF1 nie jest mo¿liwa.
Zaœ wydarzenia z 3 lutego w redakcji F2 wydaj¹ siê realnym potwierdze-
niem  tej  tezy.

W³aœnie we wtorek trzeciego lutego 2004 roku, w g³ównym wydaniu
wiadomoœci o dwudziestej na TF1, Alain Juppé, prezydent Bordeaux, je-
den z mo¿liwych nastêpców Chiraca, zakomunikowa³: „Mardi 3 février, le

20 heures de TF1 au cours duquel Alain Juppé a annoncé qu’il ne renoncé

pas à la politique; malgré sa condamnation, a été suivi par 11,9 millions de

téléspectateurs. A la même heure, 5,17 millions de personnes ayant choisi

le journal de France 2 ont entendu David Pujadas expliquer que Juppé se

retirait de la vie politique”10. Jak widaæ b³¹d by³ powa¿ny, poniewa¿

172 Bara Ndiaye SP 2 ’05

10 „Mówi³, ¿e nie odmówi sobie ¿ycia politycznego niezale¿nie od wyroku. 11,9
milionów odbiorców ogl¹da³o to wydanie wiadomoœci, w tym samym czasie 5,17 mi-
lionów ludzi wybra³o wiadomoœci F2 i s³ucha³o Davida Pujadas, prezentera tego



g³ówny kana³ serwisu publicznego „francuskiego pejza¿u audiowizualne-
go”, podaj¹c do publicznej wiadomoœci „niesprawdzon¹ sensacjê” nie
wype³ni³ swojej podstawowej misji, aby informowaæ prawdziwe. W na-
stêpnym wydaniu 4 lutego David Pujadas przeprosi³ za niedok³adn¹ infor-
macjê: „Nous avons commis une erreur d’interprétation des informations

dont nous disposions. [...] Parler d’interruption de la carrière [d’Alain

Juppé] était abusif, nous le regrettons et vous présentons nos excuses pour

cette maladresse” – („Pope³niliœmy b³¹d interpretacji informacji, którymi
dysponowaliœmy. [...] Mówienie o zakoñczeniu kariery przez Alain’a Jup-
piego by³o b³êdne, ¿a³ujemy i przepraszamy za tê niezrêcznoœæ.” – „Le
Monde”,  12.02.04)

Jednak, to by³ tylko wierzcho³ek góry lodowej. Olivier Mazerolle, dy-
rektor informacji F2, nie móg³ dopuœciæ, aby Alain Juppe wybiera³ TF1
zamiast serwisu publicznego, zwracaj¹c siê do Francuzów. Ju¿ podczas
konferencji redakcyjnej o dziesi¹tej rano trzeciego lutego zwróci³ siê do
dziennikarzy serwisu politycznego: „Nous ne sommes pas proches des

hommes politiques, et voilà ce qui nous arrive. Il faut savoir leur dire bon-

jour, merci, au revoir et être poli avec eux”11. W taki sposób wywo³a³ naj-
wiêkszy  kryzys  redakcji  F2  od  wielu  lat.

5 lutego br. agitacja wœród pracowników F2 przybra³a najmocniejsz¹
formê. Stowarzyszenie dziennikarzy zwo³a³o zgromadzenie bez Olivier
Mazerolle, podczas którego mówiono o „malaise”, „dysfonctionnements”,

„l’incompréhension” et „le manque de dialogue” – („niepokoju”, „nie-
funkcjonowaniu”, „nierozumieniu” i „braku dialogu” z szefami redakcji –
„Le Monde”, 29.02.04). Niektórzy wyra¿ali odmienne stanowisko od linii
redakcyjnej dziennika F2. Podjêto decyzjê o wotum nieufnoœci. Postawio-
no dwa pytania: „Accordez-vous votre confiance au directeur de l’infor-

mation ?” et „Accordez-vous toujours votre confiance à l’équipe du

20 heures?”. 69% des réponses négatives („Czy ufacie dyrektorowi infor-
macji?” i „Czy ufacie zespo³owi g³ównego wydania wiadomoœci?” 69%
odpowiedzi  by³o  na  „nie”  –  „Le  Monde”,  12.02.04).

Prezenter D. Pujadas, który jest zwi¹zany z tym kana³em od wrzeœnia
2001 roku, wycofa³ siê na okres trzech tygodni z prezentacji wiadomoœci.

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 173

kana³u, który t³umaczy³, ¿e Alain Juppé wycofa siê z ¿yciu politycznego”. Zob. „Le
Monde”,  12.02.04.

11 „My nie jesteœmy blisko polityków, i oto, co siê dzieje z nami. Trzeba umieæ
mówiæ dzieñ dobry, dziêkujê, do widzenia i byæ grzecznym wobec nich”. Zob. „Le
Monde”,  29.02.04.



Olivier Mazerolle, dyrektor informacji F2, rezygnuj¹c ze swojej funkcji,
deklarowa³, ¿e „qu’il assumait pleinement cette faute [...] et que la réd-

action devait continuer à travailler” („bierze cal¹ odpowiedzialnoœæ za ten
b³¹d na siebie, a redakcja powinna kontynuowaæ pracê” – „Le Monde”,
12.02.04).

B³¹d, pope³niony trzeciego lutego 2004 roku przez Pujadas i Mazerolle,
a zw³aszcza pozostawanie w tym b³êdzie bez korekty, bez podania infor-
macji o tym, ¿e Juppé w tym samym czasie sk³ada oœwiadczenie w TF1,
jest zdaniem specjalistów ds. mediów francuskich, w³aœnie wynikiem
równania infernalnego. „La vaine concurrence dans laquelle nous sommes

engagés depuis des années avec TF1 nous conduit de plus en plus à faire

des choix risqués [...]” – („Pró¿na (daremna) konkurencja, w któr¹ jesteœ-
my zaanga¿owani przez lata w TF1, przywodzi nas coraz czêœciej do tego,
aby dokonywaæ wyborów ryzykownych” – pisze przedstawiciel Stowa-
rzyszenia  Dziennikarzy  –  „Le  Monde”,  12.02.04).

„Konkurencja transformuje siê w denaturacjê informacji”, ¿a³owa³
Daniel Wolfromm, ze Stowarzyszenia Dziennikarzy F2. Trudno nie zgo-
dziæ siê z opini¹ innego dziennikarza tego¿ zwi¹zku: „Il y a une réflexion

à mener sur la rapidité de l’information. Aujourd’hui, avec le numérique,

les rythmes se sont accélérés, on peut tout changer jusqu’au dernier mo-

ment, ça induit une certaine forme d’irresponsabilité.” („Potrzebna jest re-
fleksja nad szybkoœci¹ informacji. Dziœ w dobie telewizji cyfrowej, rytmy
uleg³y przyspieszeniu, mo¿na zmieniaæ wszystko do ostatniego momentu,
to prowadzi do pewnej formy braku odpowiedzialnoœci” – „Le Monde”,
12.02.04).

Kryzys F2 jest o tyle powa¿ny, ¿e dotyczy jedynego bastionu kana³u
informacyjnego, produkowanego przez telewizjê publiczn¹. By³ to pierw-
szy przypadek, gdy kana³ telewizyjny we Francji otrzyma³ tak groŸne
ostrze¿enie ze strony Najwy¿szej Rady Audiowizualnej (CSA). W³aœnie
12 lutego CSA da³a ostrze¿enie F2 za to, ¿e na pocz¹tku wiadomoœci o go-
dzinie dwudziestej 3 lutego podano „une information qui n’existait pas en-

core” et qui „s’est ensuite révélée fausse”, France 2 „n’as pas respecté son

obligation de bonne information des téléspectateurs” – („informacjê, któ-
rej jeszcze nie by³o”, i która póŸniej „okaza³a siê nieprawdziwa”, F2 „nie
szanowa³a obowi¹zku podawania rzetelnej informacji teleodbiorcom” –
t³umaczy³  CSA –  „Le  Monde”,  13.02.04).

CSA stosowa³ wobec F2 najwy¿szy poziom ostrze¿enia. Joseph Da-
niel z CSA komentuje, ¿e w 1991 roku kiedy PPDA, prezenter TF1,
wmontowa³ nieprawdziwy wywiad z Fidelem Castro, „Il n’y avait pas de

174 Bara Ndiaye SP 2 ’05



mise en demeure, le CSA s’était contenté de constater les faits” („nie by³o
¿adnych ostrze¿eñ, zobowi¹zañ, CSA ograniczy³ siê do konstatacji fak-
tów”  –  „Le  Monde”,  13.02.04).

* * *

Z powy¿szych wywodów wynika, ¿e dotychczas antagonizm miêdzy
prywatn¹ i publiczn¹ telewizj¹ we Francji nigdy nie by³ tak silny. Ale po-
wstanie naziemnej telewizji cyfrowej, która do 2006 roku ma udostêpniæ
wielu milionom Francuzów dziesi¹tki nowych kana³ów bezp³atnych,
mo¿e staæ siê „now¹ koœci¹ niezgody” miêdzy TF1 a France Télévisions.

Summary

Television in France has been a significant element of public life. A majority of
governments in the 4th and 5th Republics aimed to control audiovisual information.
Television was present even before WWII, yet it could not develop. After the war its
progress was inhibited by the long-term monopoly of the state. As the political forces
were changing, so were the organizations controlling television. Due to the reforms of
the 1980’s two sectors emerged in France: the state owned sector and the privately
owned sector. At present the audiovisual landscape of France is made up of the public
sector, incorporating French Television with channels F2 and F3, ARTE, TV5 and Ca-
nal France International, and a private sector with Canal Plus (Canal + since 1984),
M6, La Cinquieme and TF1. Since its privatization of nearly twenty years ago, TF1 has
been  the  leading  channel.

SP 2’05 Ewolucja pejza¿u audiowizualnego we Francji 175


