Abstract
The article describes what kind of meaning the Polish poet Zbigniew Herbert drew from his many encounters with the Netherlands, its 17th-century painting, its history and a specific form of social norms. It provides the reader with a closer look at the subjective vision of Dutch culture presented by Herbert in the volume of essays, Still Life with a Bridle. It indicates that the poet has constructed a kind of utopia here, describing, among other things, the role of the artist and his commitment to society, and it confronts the poet’s vision with the opinions of contemporary art historians. Finally, it discusses two of Herbert’s unfulfilled intentions: books devoted to the works of Vermeer and Rembrandt, as well as reconstructing the chronology of Herbert’s subsequent journeys to the Netherlands: from 1967 to 1994.
References
Alexander Schenker Archive. National Library. Warsaw.
Emigration Archive. Nicolaus Copernicus University. Toruń.
Fromentin, Eugene. 1913. The Masters of Past Time. London / New York.
Herbert, Zbigniew. 1999. “Mali mistrzowie.” Zeszyty Literackie 68: 11-22.
Herbert, Zbigniew. 2008a. Głosy Herberta. Ed. Barbara Toruńczyk. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.
Herbert, Zbigniew. 2008b. Herbert nieznany. Rozmowy. Ed. H. Citko. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.
Herbert, Zbigniew. 2008c. Mistrz z Delft i inne utwory odnalezione. Eds. B. Toruńczyk, H. Citko. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.
Herbert, Zbigniew. 2008d. „Węzeł gordyjski” oraz inne pisma rozproszone 1948-1998. Vol. 1. Ed. P. Kądziela. Warszawa: Więź.
Herbert, Zbigniew. 2008e. Wiersze zebrane. Ed. R. Krynicki. Kraków: Wydanictwo a5.
Herbert, Zbigniew. 2010. Still Life with a Bridle in The Collected Prose: 1948-1998. Kindle Edition. New York: Ecco.
Herbert, Zbigniew, Tadeusz Chrzanowski. 2016. Mój bliźni, mój bracie. Listy 1950-1998. Ed. Z. Baran. Kraków: Znak.
Herbert, Zbigniew, Czesław Miłosz. 2006. Korespondencja. Eds. B. Toruńczyk, M. Tabor. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.
Krynicki, Ryszard. 1998. “Wspomnienie o Zbigniewie Herbercie.” Tygodnik Powszechny 32.
Jan Józef Szczepański Archive. National Library. Warsaw.
Józef Czapski Archive. National Museum. Kraków.
Mańkowski, Zbigniew. 2006. “‘Uwierzyliśmy zbyt łatwo, że piękno nie ocala’. Zbigniewa Herberta obrazy sztuki współczesnej.” Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta. Vol. 1. Ed. J.M. Ruszar. Lublin: Gaudium. 185-210.
Oczko, Piotr. 2016. “Martwa natura w wędzidle stereotypu. Wizje sztuki holenderskiej Zbigniewa Herberta i problem z ich recepcją.” Biuletyn historii sztuki 1.
Rasch, Gerard. 2000. “Kruche piękno” (Transl. Jerzy Koch and Krzysztof Koch). Upór i trwanie. Wspomnienia o Zbigniewie Herbercie. Ed. K. Szczypka. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. 38-51.
Simonyi, Zoltán. 2008. “Krzyż miejsca i czasu – myśli o poezji Herberta i Pilinszky’ego.” Strażnik pamięci w czasach amnezji. Węgrzy o Herbercie. Eds. C.Gy. Kiss, J. Snopek, Warszawa: Studio EMKA. 144-166.
Smolińska-Byczuk, Marta. 2006. “Życie martwej natury. Malarze holenderscy XVII wieku w oczach Zbigniewa Herberta.” Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta. Vol. 1. Ed. J.M. Ruszar. Lublin: Gaudium. 42-151.
Workowski, Adam. 2006. “Wzrok i obecność. Spór historyków sztuki z historykami literatury. Uwagi filozofa.” Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta. Vol 1. Ed. J.M. Ruszar. Lublin: Gaudium. 225-245.
Zajas, Paweł. 2015. “Barbarzyńca w ogrodzie Suhrkampa. Zbigniew Herbert i jego niemiecki wydawca.” Teksty Drugie 5: 386-410.
Zbigniew Herbert Archive. National Library. Manuscript Department. Warsaw.
License
Copyright (c) 2019 Andrzej Franaszek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.