Pomoc humanitarna a nowe ruchy religijne: „humanitarni wolontariusze” organizacją charytatywną kościoła scjentologicznego. „Coś można z tym zrobić”.
PDF

Słowa kluczowe

assists
humaniarian aid
L. Ron Hubbard
new religious movements
the Church of Scientology
Volunteers Ministers

Jak cytować

Anoszko, S. (2019). Pomoc humanitarna a nowe ruchy religijne: „humanitarni wolontariusze” organizacją charytatywną kościoła scjentologicznego. „Coś można z tym zrobić”. Studia Europaea Gnesnensia, 19(19), 303–320. https://doi.org/10.14746/seg.2019.19.15

Abstrakt

The article discusses religious humanitarian aid on the example of the Vol-unteer Ministers, an organization attached to the Church of Scientology. The core issue here is the controversy surrounding the activities and the social aftermath of that structure. By examining particular instances, including their activities in Poland, the author attempts a preliminary explanation of the problem and remarks on the allegations made with respect to scientologists.

https://doi.org/10.14746/seg.2019.19.15
PDF

Bibliografia

Bank I. 2004, Sektantov pognali iz Beslana [online]. Missionersko-apologetičeskij proekt „K Istine” [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://www.k-istine.ru/sects/scientology/scientology_beslan-2.htm>.

B.a. 2006, Trasa Dobrej Woli, Nowa gazeta praska, 24 (346), s. 2.

Black A.W. 1997, Is Scientology a Religion?, Australian Religion Studies Review, 10 (2), s. 13-28.

Brunn S.D. 2015, Changing World Religion Map: Status, Literature and Challenges, [w:] S.D. Brunn, D.A. Gilbreath (red.), The Changing World Religion Map: Sacred Places, Identities, Practices and Politics, New York, London, s. 3-70.

Caberta U. 2007, Schwarzbuch Scientology: Mit einem Vorwort von Günther Beckstein, München.

Castle C., Singh A. 2016, Rebuilding Nepal: Scientology Volunteer Ministers rescued the Himalayan nation from a devastating earthquake, Freedom, 48 (2), s. 44-47.

Christensen D.R. 2005, Inventing L. Ron Hubbard: On the Construction and Maintenance of the Hagiographic Mythology of Scientology’s Founder, [w:] J.R. Lewis, J.A. Petersen (red.), Controversial New Religions, New York, s. 227-258.

Church of Scientology International 1998, What is Scientology? The Comprehensive Reference on the World’s Fastest Growing Religion, Los Angeles.

Church of Scientology International 2006, Volunteer Ministers Cavalcade Organizing Board, Los Angeles.

Church of Scientology International 2009, Something CAN Be Done About It, Freedom, 38 (1), s. 31-42.

Church of Scientology International 2014, The Story They Refused to Tell: David Miscavige and the Scientology Renaissance, .Freedom. Special report.

Church of Scientology International 2015a, Something Can Be Done About It [zestaw in-formacyjny], Los Angeles.

Church of Scientology International 2015b, Volunteer Ministers: Real Help to Anyone, Anywhere, Los Angeles.

Church of Scientology International 2019a, Disaster Response [online]. Scientology Volunteer Ministers [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://www.volunteerministers.org/#/tent/nav-disaster>.

Church of Scientology International 2019b, Scientology Volunteers and Buddhist Monks – Accommodating Spiritual and Physic Needs [online]. Virtual Library – Sri Lanka [do-stęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://www.lankalibrary.com/news/spirit.htm>.

Church of Scientology International 2019c, Something CAN Be Done About It: Bringing Help To All [online]. Community Activities [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <https://www.scientology.org/how-we-help/volunteer-ministers/help-all.html>.

Cusack C.M., Digance J. 2003, Religious, Spiritual, Secular: Some American Responses to September 11, Australian Religion Studies Review, 16 (2), s. 153-171.

Danilewicz J., Malesa D. 2006, Scjentolodzy w Polsce, Newsweek Polska, 16, s. 12-18.

Dżon-Ozimek B. 2009, Scjentologia pod lupą, Przegląd, 6, s. 28-30.

Ferris E. 2011, Faith and Humanitarianism: It’s Complicated, Journal of Refugee Studies, 24 (3), s. 606-625.

Górecki M. 2013, Wolontariat – idea, organizacja, doświadczenia, Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1, s. 81-110.

Górka M. 2012, Scjentologia – futurystyczna religia, niebezpieczny żart czy science-fiction?, Okolice. Rocznik Etnologiczny, 10, s. 7-20.

Górka M., Brzezińska K. 2015, Poznajcie polskich scjentologów. „Dali mi wiarę w człowie-ka. Podpisałem kontrakt na miliard lat” [online]. Wyborcza.pl [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/1,75398,18461553,scjentologia-albo-ile-kosztuje-sens-zycia-dali-mi-wiare-w.html?disableRedirects=true>.

Gowrinathan N., Mampilly Z. 2009, Aid and access in Sri Lanka, Humanitarian Ex-change, 43, s. 2-4.

Harley G.M., Kieffer J. 2009, The Development and Reality of Auditing, [w:] J.R. Lewis (red.), Scientology, Oxford, s. 183-205.

Higginson J. 2007, Church of Scientology gets privileged Met police info [online]. Metro News [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://metro.co.uk/2007/03/20/church-of-scientology-gets-privileged-met-police-info-188323/#ixzz49wfU7t6n>.

Hubbard L. Ron 1991, Volunteer Ministers. Hubbard Communications Office Policy Let-ter, 22 February.

Hubbard L. Ron 2006, Asysty przy chorobach i urazach, Copenhagen.

Hubbard L. Ron 2011, The Scientology Handbook, Los Angeles.

International Association of Scientologists Administrations 2015, Ministros Voluntarios: Iniciando al Hombre et una Ruta Superior, Impact, 150, s. 76-79.

K. 2006, Wolontariusze na Wareckiej, Nowa gazeta praska, 25 (347), s. 4.

Kamiński I. 2010, Sekty szansą dla Kościoła?, Teologia i Człowiek, 15, s. 109-139.

Karp H. 2010, Co skrywają maski scjentologów, Nasz dziennik, 298, s. 12.

Keller R. 2017, Scientology celebrates its disaster response in Florida, but struggles in Puerto Rico and Mexico [online]. The Underground Bunker [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <https://tonyortega.org/2017/10/01/scientology-celebrates-its-disaster-response-in-florida-but-struggles-in-puerto-rico-and-mexico/>.

Kelley D.M. 1996, Is Scientology a Religion?, Los Angeles.

Kent S. 1999, The Creation of “Religious” Scientology, Religious Studies and Theology, 18 (2), s. 97-126.

Krzyżaniak-Gumowska A. 2006, Scjentolodzy w stolicy, Gazeta Wyborcza, 105, dod. Ga-zeta Stołeczna, s. 3.

Kwapiszewski J. 2005, Religie a sekty. Rozważania teoretyczne, Słupskie Studia Filozo-ficzne, 5, s. 161-195.

Leonard B., Singh A. 2016, Uplifting Humanity, Freedom. Special edition, s. 95.

Lepri G. 2009, Scientology: un Nuovo Movimento Religioso nell’Occidente della seco-larizzazione, Antrocom, 5 (1), s. 45-60.

Lewis J.R. 2012, Scientology: up stat, down stat, [w:] O. Hammer, M. Rothstein (red.), The Cambridge Companion to New Religious Movements, Cambridge, New York, s. 133-149.

Manca T. 2010, Alternative therapy, Dianetics, and Scientology, Marburg Journal of Re-ligion, 15 (1), s. 1-20.

Michel S., Waldschmidt-Nelson B. 2014, Histories of Humanitarianism: Religious, Philan-thropic, and Political Practices in the Modernizing World, [w:] R.F. Wetzell (red.), Bulletin of the German Historical Institute, t. 55, Washington, s. 141-146.

National Mental Health Association 2001, Beware Scientologists Claiming To Be Mental Health Professionals [oficjalne oświadczenie], 17 September.

Parrinder G. 1977, The Religious Nature of Scientology, Los Angeles.

Pierzchała K. 2015, Kościół i sekta w perspektywie współczesnej religijności, Nurt SVD, 49 (2), s. 213-226.

Pigulak M. 2016, Strategie kontroli i represji Kościoła scjentologicznego wobec amery-kańskiej kinematografii, Images, XVIII (27), s. 163-173.

Podolski A. 2012, Destrukcyjny charakter sekt: charakterystyka zjawiska, Saeculum Christianum, 19 (1), s. 207-216.

Pouw K. 2012, Guadalcanal Schools Teaching Teachers How To Teach [komunikat prasowy rzecznika Kościoła Scjentologicznego], March 27.

Pouw K. 2013, Scientology Volunteer Ministers Disaster Response, Born from the Ashes of 9/11 [komunikat prasowy rzecznika Kościoła Scjentologicznego], September 12.

Pouw K. 2014, Scientology Volunteer Ministers Disaster Response Gears up for New Tornado Season [komunikat prasowy rzecznika Kościoła Scjentologicznego], January 31.

Reitman J. 2011, Inside Scientology: The Story of America’s Most Secretive Religion, Boston, New York.

Reyer M. 2016, Our training can help you help yourself and others in any aspect of life [list Międzynarodowego Dyrektora Volunteer Ministers do Autora niniejszego artykułu – archiwum własne].

Ritchie J. 1994, Tajemniczy świat sekt i kultów, Warszawa.

Roldán I. 2017, Xalapeño controla rescates de Topos Azteca [online]. Palabras Claras [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <https://palabrasclaras.mx/destacadas/xalapeno-controla-rescates-topos-azteca/>.

Rothstein M. 2017, Space, Place and Religious Hardware: L. Ron Hubbard’s Charismatic Authority in the Church of Scientology, [w:] J.R. Lewis (red.), Handbook of Scientology, Leiden, s. 509-535.

Santos G.A. 2009, Redeeming the Broken Body: Church and State after Disaster, Eugene.

Szuppe P. 2017, Grupa psychomanipulacyjna – zestawienie terminów i poglądów, [w:] E. Smolana, A. Lisiecka-Bednarczyk, P. Szuppe (red.), Psychomanipulacja i sekty, Warszawa, s. 65-77.

Taylor P.M. 2005, Freedom of Religion: UN and European Human Rights Law and Practice. Cambridge.

Waldman A. 2001, Changed Lives; Religious Leader Takes His Calling to Ground Zero, The New York Times, September 20, s. A22.

Wójcik M. 2007, Garbalska: Przełożeni wiedzą, że jestem scjentologiem [online]. dziennik.pl [dostęp: 2019-02-18]. Dostępny w Internecie: <http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/207170,garbalska-przelozeni-wiedza-ze-jestem-scjentologiem.html>.

Wright L. 2015, Droga do wyzwolenia. Scjentologia, Hollywood i pułapki wiary, tłum. A. Wilga, Wołowiec.

Zubowicz B. 1997, Sen o błękitnym niebie, Rzeczpospolita, 31, s. 6.

Zwoliński A. 2005, Drogami sekt, Radom.

Zwoliński A. 2007, Scjentologia, Kraków.