Alternative Theatre in Poland after 1989
PDF

Keywords

alternative theatre
countercultural movement
site specific Theatre Festivals

How to Cite

Ostrowska, J., & Tyszka, J. (2016). Alternative Theatre in Poland after 1989. Journal of Applied Cultural Studies, 2, 57–66. https://doi.org/10.14746/jacs.2016.2.04

Abstract

The term “alternative theatre” assumes the conscious adoption of a critical and rebellious attitude against the existing social and political status quo. What is more, it assumes a desire by artists of the theatre to supplant the existing methods of social communication with other, more creative ways, which better contribute to the self-development of individuals who participate in the process. Here, theatrical performance signifies the wish of theatrical artists to change the structure of their contemporaries’ perception and valorisation of the world. Bearing in mind this preliminary assumptions the authors of the article focus on the selected topics: the concept of alternative theatre, the Polish alternative theatre experience as a part of universal countercultural movement, the outdoor and site specific theatre festivals as a tool for social change and the future prospects of the alternative theatre in Poland.

https://doi.org/10.14746/jacs.2016.2.04
PDF

References

Akademia Ruchu, eds. T. Plata, Warsaw 2003; Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji, eds. M. Borkowska. Warsaw 2006.

Dziamski G., Od studenckości do otwartości, in Teatr Kalambur, Warszawa 1982.

Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.

Jawłowska A., Kultura alternatywna – przeszłość czy kontynuacje, „Contemporary Culture” 2004.

Jawłowska A., Skrót wypowiedzi wygłoszonej podczas poznańskiego sympozjum Aktor, „Bulletin of The Young Theatre Confrontations in Lublin” 1981, no. 4.

Raczak L., O tęsknocie w czasach monologu, in: Teatr – przestrzeń dialogu. Wokół granic konwencji i technik teatralnych, eds. J. Ostrowska, J. Tyszka, A. Skórzyńska, Szczecin 2004.

Siciński A., Alternatywność jako element współczesnej kultury, in Spontaniczna kultura młodzieżowa, eds. J. Wertenstein-Żuławski, M. Pęczak. Wrocław, 1990.

Śliwonik L., Powróćmy jak za dawnych lat?, in Catalogue of Łódź Theatre Meetings, Łódź 2001.

Aktor. Materiały z sympozjum, 3–5 April 1981, Poznań 1981.

Głosy czasu. Teatr Kana 25 lat, eds. M. Poniatowska, R. Jagucki, M. Mostek, Szczecin 2006.

Tyszka J., Szkoła bycia razem, in Teatr w miejscach nieteatralnych, eds. J. Tyszka, Poznań 1998.