Abstrakt
Niniejszy tekst stanowi próbę przybliżenia rozumienia natury w pismach Novalisa. W artykule położono szczególny nacisk na filozoficzny kontekst kształtowania się tej koncepcji, przede wszystkim na tradycję niemieckiego transcendentalizmu (Kant, Fichte) i krytyczny stosunek do modelu samostanowiącego się „Ja” Fichtego. Novalis zastąpił tę ideę Fichtego koncepcją „dialogiczną”, w ramach której każdorazowy akt samoświadomości „Ja” zakłada już obecność „nie-Ja”. Koncepcja natury Novalisa miała także niebagatelny wpływ na jego pojmowanie źródła i celów twórczości artystycznej, o wyraźnie utopijnym charakterze. W tym kontekście zwrócono także uwagę na model artysty, któremu Novalis nadaje wyjątkową rangę poznawczą – artysta odczytuje „hieroglificzne” pismo natury.
Bibliografia
Beiser, Frederick. 2003. The Romantic Imperative. The Concept of Early Romanticism. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.
Furst, Lilian R. 1979. Romanticism in Perspective. A comparative study of aspects of the Romantic movements in England, France and Germany. London-Basingstoke: MacMillan.
Geck, Martin. 1993. Von Beethoven zur Mahler: die Musik des deutschen Idealismus. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung und Carl Ernst Poeschel Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03482-3
Herdt, Jennifer A. 2019. Forming Humanity. Redeeming the German Bildung Tradition. Chicago-London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226618517.001.0001
Mähl, Hans-Joachim. 1963. „Novalis und Plotin. Untersuchungen zu einer neuen Edition und Interpretation des „Allgemeinen Broullion”. Jahrbuch des Freien Deutschen Hochstifts: 139-250.
Mähl, Hans-Joachim. 1985. „Der poetische Staat. Utopie und Utopiereflexion bei den Frühromantikern”. W: Utopieforschung. Interdisziplinäre Studien zur neuzeitlichen Utopie, hg. von W. Voßkamp, s. 273-302. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Namowicz, Tadeusz, red. 2000. Pisma teoretyczne romantyków niemieckich. Wrocław.
Neubauer, John. 1986. The Emancipation of Music from Language. Departure from Mimesis in Eighteenth-Century Aesthetics. New Haven and London.
Neubauer, John. 1997. „Das Verständnis der Naturwissenschaften bei Novalis und Goethe”. W: Novalis und die Wissenschaften, hg. von H. Uerlings, s. 49-64. Berlin: Max Niemeyer Verlag. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110928037.49
Neumann, Gerhard. 1976. Ideenparadiese. Untersuchungen zur Aphoristik bei Lichtenberg, Novalis, Friedrich Schlegel und Goethe. München: Fink.
Novalis. 1984. Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – Studia – Fragmenty, wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył J. Prokopiuk. Warszawa: Czytelnik.
Novalis. 1996. Werke in zwei Bänden. Band 2. Die Christenheit oder Europa und andere philosopische Schriften, hg. von R. Toman. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft.
Strack, Friedrich. 1982. Im Schatten der Neugier. Christliche Tradition und kritische Philosophie im Werk Friedrich von Hardenbergs. Tübingen: Niemeyer. DOI: https://doi.org/10.1515/arb-1983-0172
Taylor, Charles. 2001. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, tłum. M. Gruszczyński i in., naukowo opracował T. Gadacz, wstępem poprzedziła A. Bielik-Robson. Warszawa: PWN.
Uerlings von, Herbert, Hg. 2000. Theorie der Romantik, Stuttgart: P. Reclam.
Uerlings von, Herbert. 1991. Friedrich von Hardenberg, genannt Novalis. Werk und Forschung. Stuttgart: J.B. Metzler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03377-2
Uerlings von, Herbert. 1998. Novalis (Friedrich von Hardenberg). Stuttgart: J.B. Metzler.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ryszard Kasperowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
