Cel i założenia czasopisma
PJLS-PSK zamierza wspierać rozwój humanistycznych studiów nad krajobrazem, czyniąc z perspektywy kulturoznawczej ramę dla transdyscyplinarnego podejścia umożliwiającego zajmowanie się wieloaspektową naturą krajobrazu i mogącego pełnić rolę pośrednika między dyscyplinami, które tradycyjnie były zaangażowane w badania nad krajobrazami i krytyczną refleksję. Dlatego też głównym przedmiotem badań, którym poświęcone są łamy czasopisma, jest krajobraz i mnogość związanych z nim problemów, które współczesna humanistyka próbuje rozwiązać. PJLS-PSK to czasopismo skierowane do osób zaangażowanych w badania nad krajobrazami prowadzonymi w ramach różnych paradygmatów naukowych (estetyka, historia sztuki, historia, kulturoznawstwo, geografia, antropologia, archeologia, projektowanie krajobrazu i rozwój miast). W założeniu PJLS-PSK to platforma dialogu mającą na celu dokonanie „humanistycznego zwrotu” w studiach krajobrazowych i „zwrotu krajobrazowego” w naukach koncentrujących się na kulturze. Czasopismo aspiruje do wykazania istotnego znaczenia krajobrazu dla fundamentalnych relacji człowieka ze światem, przejawiających się w ludzkim stosunku do świata i sposobach jego doświadczania. PJLS-PSK pragnie zachęcać do poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania: Czym jest krajobraz? Co wyróżnia go spośród innych zjawisk kulturowych? Jak doświadczamy krajobrazu i jaki jest wpływ tego doświadczenia na nas?
Proces recenzyjny
Artykuły nadesłane do PJLS-PSK poddawane są dwuetapowemu procesowi recenzji.
W pierwszym etapie Zespół Redakcyjny ocenia artykuł pod względem formalnym i, wstępnie, merytorycznym. Kryteria brane pod uwagę to: zgodność z wymogami redakcyjnymi, adekwatność do profilu czasopisma oraz poprawność językowa.
W drugim etapie zgłoszenie zostanie skierowane do dwóch niezależnych recenzentów, którzy nie są członkami zespołu redakcyjnego.
Zgłoszenia pozostają poufne i anonimowe, zgodnie z zasadami double-blind reviewing (autorzy i recenzenci nie znają swoich nazwisk). Recenzenci nie mogą wykorzystywać swojej wiedzy na temat pracy przed jej publikacją.
Recenzenci wpisują swoją ocenę w formularzu opracowanym i udostępnionym przez PJLS-PSK (do pobrania ze strony internetowej PJLS-PSK)
Recenzje muszą zawierać jednoznaczną konkluzję, że zgłoszenie powinno zostać opublikowane, poprawione, skorygowane, zmienione lub odrzucone. W przypadku, gdy oceny obu recenzentów są negatywne, praca zostanie zdyskwalifikowana. W sytuacji, gdy tylko jeden z recenzentów oceni pracę negatywnie, Redakcja może zażądać od autora dokonania niezbędnych poprawek i ponownego złożenia pracy.
Nazwiska recenzentów kolejnych numerów czasopisma nie są ujawniane; lista wszystkich współpracujących recenzentów jest publikowana raz w roku.
Częstotliwość publikacji
PJLS-PSK ukazuje się raz do roku.
Polityka open-access
PJLS-PSK udostępnia treści nieodpłatnie, bez ograniczeń i na zasadach https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.txt
Etyka publikacyjna
W każdym aspekcie procesu publikacyjnego Redakcja PJLS-PSK opiera się na zasadach The European Code of Conduct for Research Integrity (https://allea.org/code-of-conduct) oraz COPE (https://publicationethics.org/), w szczególności zwraca uwagę na:
- ocenianie artykułów wyłącznie ze względu na ich jakość merytoryczną, rzetelność naukową i znaczenie dla czasopisma, bez względu na pochodzenia autora_ki, jego_jej narodowość, przynależność etniczną, poglądy polityczne, płeć rasę, wyznanie.
- zachowanie poufności wszelkich informacji związanych z procesem redakcyjnym
- rzetelne i terminowe sporządzanie recenzji przez recenzentów_tki oraz uwzględnianie ich opinii przy podejmowaniu decyzji redakcyjnych
- zapobieganie konfliktom interesów między recenzentami_kami a autorami_kami
- oryginalność publikowanych tekstów naukowych, nie dopuszczając do publikacji prac, które nie stanowią własności intelektualnej ich autorów_ek
- rzetelność wykazywania przez autorów_ki źródeł wykorzystywanych informacji
- zapobieganie zjawiskom ghostwriting i guest authorship przez przykładanie wagi do wskazywania przez autorów_ki wkładu innych osób w uzyskane wyniki i ich prezentację w postaci artykułu złożonego do publikacji