Abstract
The authors of the article focus the concept of alternative theatre, the Polish alternative theatre experience as a part of universal countercultural movement, the outdoor and site specific theatre festivals as a tool for social change and the future prospects of the alternative theatre in Poland. The term “alternative theatre” assumes the conscious adoption of a critical and
rebellious attitude against the existing social and political status quo. What is more, it assumes a desire by artists of the theatre to supplant the existing methods of social communication with other, more creative ways, which better contribute to the self-development of individuals who participate in the process. Here, theatrical performance signifies the wish of theatrical artists to
change the structure of their contemporaries’ perception and valorisation of the world.
References
Graff A., Papusza – nie ma prawdy totalnej, „Dziennik Opinii” 27.11.2013.
Kłosińska K., Feministyczna krytyka literacka, Katowice 2012.
Bończuk L., Wybitni gorzowscy Cyganie, in Gorzów miastem wielu kultur, eds. B. A. Orłowska, P. J. Krzyżanowski, Gorzów Wielkopolski 2014.
Ficowski J., Cyganie polscy, Warszawa 1953.
Dębicki E., Wczorajszy ogień. Ptak umarłych II, Gorzów Wielkopolski 2012.
Ficowski J., Cyganie na polskich drogach, Kraków 1986.
Kuźniak A., Papusza, Wołowiec 2013.
Dębicki E., Wczorajszy ogień. Ptak umarłych II, Gorzów Wielkopolski 2012.
Dębicki E., Ptak umarłych, Warszawa 2004.
Krzyżanowski P., Cyganie w Gorzowie Wielkopolskim – wymuszone osiedlenie, in Gorzów miastem wielu kultur, eds. B. A. Orłowska, P. J. Krzyżanowski, Gorzów Wielkopolski 2014.
Kuta C., Działania aparatu represji wobec Jerzego Ficowskiego, in Glaukopis, Warszawa 2014.
Ficowski J., Demony cudzego strachu, Warszawa 1986.
Pobiedzińska J., ,,Papusza” nie była wyklęta? Jak środowisko Romów polskich ocenia Papuszę dziś? Czy naprawdę zdradziła? Czy naprawdę była wyklęta? Dialog-Pheniben 2013, no. 11.
Bartosz A., Nie bój się Cygana, Sejny 1994.
Bończuk L., Papusza czyli wolność tajemna., Gorzów Wielkopolski 1996.
Fedor D., Bronisława Wajs ,,Papusza”, Dialog-Pheniben 2013, no. 11.
Papusza, Lesie, ojcze mój, Warszawa 1990.
Morawski Z., Wszystko co wiem o Papuszy, in Papusza czyli wielka tajemnica, eds. J. Sikora, Gorzów Wielkopolski 1992.
Krzyżanowski P., Zatrzymane tabory, „Biuletyn IPN” 2014, no. 3.
Morawski Z., Wszystko co wiem o Papuszy, in Papusza czyli wielka tajemnica, eds. J. Sikora, Gorzów Wielkopolski 1992.
Kajan T., Na 50-lecie Papuszy, „Gazeta Gorzowska” 1958, no. 194.
Ficowski J., Demony cudzego strachu, Warszawa 1986.
Waśkiewicz A. K., Papusza, „Nadodrze” 1963, no. 6.
Waśkiewicz A. K., Papusza, „Tygodnik Kulturalny” 1964, no. 34.
Kamieńska A., Pieśni Papuszy, Pragnąca literatura. Problemy pisarstwa ludowego i nurtu ludowego poezji współczesnej, eds. A. Kamieńska, Warszawa 1964.
Ańska H., Papusza, „Nadodrze” 1975, no. 13.
Wasilewski K., Prasowe wizerunki Bronisławy Wajs – Papuszy, Cyganie/Romowie w Polsce, eds. B. Orłowska, P. Krzyżanowski, Gorzów Wielkopolski 2015.
Bończuk L., Papusza czyli wolność tajemna, Gorzów Wielkopolski 1996.
Szemczyszyn M., Dom to klatka. An Interview with E. Dębicki “Biuletyn IPN” 2014.
Krzyżanowski P., Proces mobilizacji etnicznej na przykładzie Międzynarodowych Spotkań Zespołów Cygańskich ,,Romane Dyvesa”, in Mobilizacja i etniczność, eds. M. Giedrojć, M. Kowalewska, M. Mieczkowska, Szczecin 2012.
Barański D., Spacerownik śladami Papuszy, Gorzów Wielkopolski 2013.
http://www:kobieta.interia.pl
Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, vol. 4., Warszawa 1997.
http://www.gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl, 28.10.2016
J. Ficowski, Papusza i jej pieśni, in Papusza, Lesie ojcze mój, Warszawa 1990.