Abstrakt
Głównym tematem niniejszego eseju jest idea krajobrazu ujęta z perspektywy estetycznej kategorii wzniosłości w opozycji do historycznej kategorii malowniczości. Twierdzę, że krajobraz jest czymś więcej niż obrazem i zjawiskiem, i należy go zdefiniować na nowo, skoro możemy mówić o jego sensie estetycznym i kulturowym zarazem. Redefinicja wzniosłości jako rodzaju doświadczenia zmysłowego pozbawionego konotacji metafizycznych pozwala na wgląd w rodzaj doświadczenia pojawiającego się w relacji z krajobrazem, co na nowo definiuje jego istotę. W optyce wzniosłości krajobraz przyjmuje charakter procesu, w którym dostrzega się nakładanie się pewnych relacji społeczno-kulturowych i świata przyrody, a także znaczenie otaczającej rzeczywistości, życia, aktualnego otoczenia i jego zmysłowej percepcji. Można założyć, że istotna różnica, jaka pojawia się, gdy próbujemy zdefiniować krajobraz, pojawia się pomiędzy krajobrazem jako ideą (krajobraz estetyczny) a krajobrazem jako procesem (krajobraz kulturowy). Krajobraz postrzegany jest więc jako kulturowa przestrzeń ludzkiej aktywności, a nie obrazowa część rzeczywistości. Jako taki krajobraz jest powiązany z otoczeniem. Otoczenie jest przestrzenią życia i aktywności, krajobraz jest przestrzenią doświadczaną, ale oba są dwoma aspektami naszego życia w krajobrazie. Zamieszkiwanie jako kreacja otoczenia to nic innego jak praktyka uobecniania krajobrazu.
The article was first published in Aesthetics of Human Environment.VIIIOvsiannikov International Aesthetic Confe-rence, ed. by. S. Dzikevich, Lomonosov Moscow State University, Moscow 2017, p. 7-19.
Bibliografia
Burckhardt, J. 1991. Kultura Odrodzenia we Włoszech, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Berleant, A. 1992. The Aesthetics of Environment, Philadelphia : Temple University Press.
Berleant, A. 2011. Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka. Transl. S. Stankiewicz, Kraków: Universitas.
Berlean,t A. 1997. Living in the Landscape. Toward an Aesthetics of Environment. University Press of Kansas.
Burke, E. 1968. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna. Transl. P. Graff, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cosgrove, D. 2003. Landscape and the European Sense of Sight – Eying Nature, in: K. Anderson, M. Domosh, S. Pile, N. Thrift (eds.), Handbook of Cultural Geography, London: Sage Publications.
Frydryczak, B. (2013). Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystawa Przyjaciół Nauk.
Frydryczak, B. 2020. Zmysły w krajobrazie. Łódź: Officyna.
Haapala, A. 2014. Estetyka codzienności [On the Aesthetics of Everyday]. In: B. Frydryczak, M. Ciesielski (eds.). Krajobraz kulturowy. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Ingold, T. 1993. The Temporality of the Landscape, “World Archeology”, vol. 25, 2. DOI: https://doi.org/10.1080/00438243.1993.9980235
Aesthetics and the processual nature of landscape
Ingold, T., 2000. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, London-New York: Routledge.
Jackson, J. B. 2008. The World Itself, in: The Cultural Geography Reader, Th. S. Oakes, P. L. Price (ed.), New York: Routledge.
Kant, I. 1987. Critique of Judgement. Transl.Werner S. Pluhar, Hackett Publishing Co.
Lowenthal, D. 2007. Living within and Looking at Landscape, “Landscape Research” 5. DOI: https://doi.org/10.1080/01426390701552761
Olwig, K. R. 2002. Landscape Nature and the Body Politic. From Britain Renaissance to America’s New World. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Sauer, C. 1963. Land and Line. A selection from the Writings of Carl Ortwin Sauer, Berkeley & Los Angeles: University of California Press.
Tuan Y.-F. 1987. Przestrzeń i miejsce, Warszawa: PIW.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Beata Frydryczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.