Abstrakt
Niniejszy artykuł stanowi wprowadzenie do numeru Praktyki Teoretycznej poświęconego problematyce słabego oporu. Oprócz głównych inspiracji teoretycznych zjawiska, które można by pokrótce nazwać zwrotem w stronę codzienności czy też odwrotem od heroicznego modelu podmiotowości, redaktorka omawia też opublikowane w numerze artykuły.Bibliografia
Agamben, Giorgio. 2008. Homo Sacer. Suwerenna władza i nagie życie. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Ahmed, Sara. 2014. Willful Subjects. Durham and London: Duke University Press.
Butler, Judith. 2010. Walczące słowa. Tłum. Adam Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Butler, Judith i Gayatri Ch. Spivak. 2007. Who Sings the Nation State? Calcutta, New York and Oxford: Seagull Books.
Diderot, Denis. 1958. Paradoks o aktorze. Tłum. Jan Kott. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Federici, Silvia. 2004. Caliban and the Witch. New York: Autonomedia.
Foucault, Michel. 1984. “Des Espaces Autres.” Architecture, Mouvement, Continuité 5: 46–49.
Habermas, Jürgen. 2008. Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Wanda Lipnik. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Halberstam, Jack (Judith). 2011. The Queer Art of Failure. Durham: Duke University Press.
Havel, Vaclav. 2011. Siła bezsilnych i inne eseje. Tłum. Andrzej Jagodziński. Warszawa: Agora.
Hardt, Michael i Antonio Negri. 2017. The Assembly. New York: Oxford University Press.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1963. Fenomenologia ducha. Tłum. Adam Landman. Warszawa: PWN.
Heidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Honig, Bonnie. 2013. Antigone, Interrupted. Cambridge: Cambridge University Press.
hooks, bell. 2013. Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum. Tłum. Ewa Majewska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Jaworska, Justyna. 2019. „Piękne widoki, panowie, skąd macie”. O kinie polskiego socjokonsumpcjonizmu. Kraków: Universitas.
Kluge, Aleksander i Oskar Negt. 2016. Public Sphere and Experience. Tłum. Peret Labanyi i in. London: Verso.
Korolczuk, Elżbieta. 2019. Matki i córki we współczesnej Polsce. Kraków: Universitas.
Korolczuk, Elżbieta, Beata Kowalska, Jennifer Ramme i Claudia Snochowska-Gonzales (red.). 2019. Bunt kobiet – Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: ECS.
Leder, Andrzej. 2019. Był kiedyś postmodernizm… Sześć esejów o schyłku XX stulecia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Majewska, Ewa. 2018. Kontrpubliczności ludowe i feministyczne. Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Majewska, Ewa, Elżbieta Korolczuk, Julia Kubisa i Katarzyna Rakowska. 2019. „From the Women’s Strike to the Feminist International: In Struggle We Unite – Voices from Poland.” Viewpoint Magazine. https://www.viewpointmag.com/2019/06/18/from-thewomens-strike-to-the-feminist-international-in-struggle-we-unite-voices-from-poland/ (dostęp 29.06.2019).
Marzec, Wiktor. 2015. Rebelia i reakcja. Rewolucja 1905 roku i plebejskie doświadczenie polityczne. Kraków: Universitas.
Michna, Natalia Anna. 2018. Kobiety i kultura. O doświadczeniu w filozofii feministycznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ochocki, Aleksander. 2003. Trzy opery i podmiotowość komiczna. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Peters, Sybille. 2016. „Wprowadzenie.” W Prawda jest konkretna. Red. Florian Malzacher. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Scott, James. 1985. Weapons of the Weak. New Heavens and London: Yale University Press.
Spivak, Gayatri. 2011. „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?” Tłum. Ewa Majewska. Krytyka Polityczna 25–26: 196–239.
Steyerl, Hito. 2015. The Wretched of the Screen. Berlin: e-flux and Sternberg Press.
Urbańska, Sylwia. 2015. Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989– 2010. Toruń: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Vattimo, Gianni, Pier Aldo Rovatti i Peter Carraveta (red.). 2012. Weak Thought. New York: SUNY Press.
Wróbel, Szymon i Jola Workowska. 2017. „Siła niemocy – wywiad.” Odra 4.
Zawadzki, Andrzej. 2003. „Noica, Vattimo: »mys l słaba« i jej konsekwencje”. Teksty Drugie 6: 167–178.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.