Ocalić to, co się da. Witalistyczna interpretacja rozprawy doktorskiej Hanny Arendt pt. O pojęciu miłości u Augustyna
PDF

Słowa kluczowe

Arendt
Augustyn
Bielik-Robson
nowoczesność
emancypacja
kontyngencja

Jak cytować

Zawisza, R. (2012). Ocalić to, co się da. Witalistyczna interpretacja rozprawy doktorskiej Hanny Arendt pt. O pojęciu miłości u Augustyna. Praktyka Teoretyczna, 6, 327–346. https://doi.org/10.14746/prt.2012.6.18

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na prezentacji opublikowanej w 1929 roku rozprawy doktorskiej Hanny Arendt poświęconej pojęciu miłości u Augustyna (Der Liebesbegriff bei Augustin). Ekspozycja linii argumentacyjnej tej pracy służy do wykazania jej oryginalności w stosunku do filozofii Heideggera, będącej jednocześnie najsilniejszą inspiracją oraz obiektem krytyki. Arendt byciu-ku-śmierci przeciwstawia natalność, wywiedzioną właśnie z pism Augustyna. Pozwala to na odmienną koncepcję podmiotowości: Heideggerowski
egocentryzm zastąpiony zostaje wielością. Widoczny w wysiłkach interpretacyjnych Arendt witalizm (w wersji proponowanej przez Agatę Bielik-Robson) skłania do obrony podmiotowości poszczególnej przed roztopieniem
jej w Całości, zarazem forując wizję wspólnoty równych, budowanej dzięki rozpoznaniu kontyngencji conditio humana, a więc dzięki przezwyciężeniu roszczeń do wolności absolutnej. Rozważania w obrębie „sfery przedteologicznej” (Arendt) przybierają postać antropologii filozoficznej, stanowiącej prolegomena do późniejszej twórczości Hanny Arendt. Spekulacje dotyczące pojęcia Boga są powiązane z odmiennymi ujęciami miłości bliźniego i dają się przełożyć na problem konstytucji podmiotu zależnego. Jego istotną cechą jest dialektycznie ujęta postawa wdzięczności, która
z uznania zależności czyni pierwszy krok do jej przepracowania. Odpowiada temu złożony stosunek do modernitas:wyczucie historyczności to pozycja strategiczna stanowiąca warunek udanej emancypacji.

https://doi.org/10.14746/prt.2012.6.18
PDF

Bibliografia

Adler L. 2008. Śladami Hannah Arendt. Warszawa: Twój Styl.

Arendt H. 1929. Der Liebesbegriff bei Augustin: Versuch einer philosophischen Interpretation. Berlin: Philo Fine Arts.

Arendt H. 1974. Rahel Varnhagen: the Life of a Jewish Woman. New York: Harvest Books.

Arendt H. 1994. Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Fundacja Altetheia.

Arendt H. 1996. Love and Saint Augustine. Chicago: University Of Chicago Press.

Arendt H. 1996. Wola. Warszawa: Czytelnik.

Arendt H. 1999. O przemocy: nieposłuszeństwo obywatelskie. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Arendt H. 2000. Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Arendt H. 2006. Odpowiedzialność i władza sądzenia. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Armenteros C. 1999. „Hannah Arendt. Rahel Varnhagen and the Beginnings of Arendtian Political Philosophy”. The Journal of Jewish Thought and Philosophy 8 (1) : 81-118 .

Benhabib S. 1996. „Identity. Perspective and Narrative in Hannah Arendt’s Eichmann in Jerusalem”. History and Memory 8 (2): 35–59.

Benhabib S. 1996. The Reluctant Modernism of Hannah Arendt. Thousand Oaks: Rowman & Littlefield Publishers.

Bielik-Robson A. 2008. „Na pustyni”: kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków: Universitas.

Bielik-Robson A. 2008. Romantyzm: niedokończony projekt. Eseje. Kraków: Universitas.

Bloom. H. 2002. Lęk przed wpływem: teoria poezji. Kraków: Universitas.

Blumenberg H. 1979. Arbeit am Mythos. Frankfurt am Main.

Blumenberg H. 2007. C. Schmitt. Briefwechsel 1971-1978 und weitere Materialien. Frankfurt am Main.

Canovan M. 1994. Hannah Arendt: a Reinterpretation of Her Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.

Curthoys N. 2011. „Hannah Arendt: a Question of Character”. New Formations 71 : 58-78.

Heller W. 2000. Hannah Arendt: źródła pluralizmu politycznego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Hohendahl P. 2008. „Political Theology Revisited: Carl Schmitt’s Postwar Reassessment”. Konturen 1.

Ifergan P. 2010. „Cutting to the Chase: Carl Schmitt and Hans Blumenberg on Political Theology and Secularization”. New German Critique: 37 (3) : 149–171.

Kristeva J. 2007. Hannah Arendt: biografia. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Platon. 2005. Dialogi. t. 1. Kęty

Vecchiarelli J. 2002. „Hannah Arendt Twenty Years Later: a German Jewess in the Age of Totalitarianism”. New German Critique 86 : 19–42 .

Wiese Ch. 2011. „Bez miłości do narodu żydowskiego?”. Przegląd Polityczny 109/110.