Abstrakt
Napięcie między Związkiem Radzieckim a StanamiZjednoczonymi, definiujące światowy polityczny krajobrazdrugiej połowy dwudziestego wieku, miało swoje wyraźneprzełożenie na sposoby postrzegania i kreacji sowieckichbohaterów w ramach amerykańskiej kultury. Pierwszymi podstawowym celem naszego artykułu jest prześledzeniei opisanie funkcjonowania konkretnego motywu – figurRosjan, w szczególności zaś rosyjskich meta-ludzi w przestrzeniamerykańskiej kultury popularnej, przede wszystkimkomiksu głównonurtowego. Kwerenda ta ma w miarę możliwościwykazać podstawowy wymiar historyczny tj. okresywzrostu i spadku popularności, a nawet całkowitego zanikuposzukiwanej figury. Celem drugim jest analiza sposobówkonstrukcji komiksowych bohaterów związanychze Związkiem Radzieckim i postawienie ich w szerszymkontekście historyczno-kulturowym. Te zabiegi umożliwiąz kolei zasygnalizowanie zmieniającej się w czasie konstrukcji,na którą składają się wartości, stereotypy i popkulturoweklisze właściwe dla kultury amerykańskiej. Tym samymmamy nadzieję, że artykuł ten stanie się ważnym przyczynkiemdo dalszych badań nad omawianymi zagadnieniami.
Bibliografia
Barthes, Roland. 2011. Mitologie. Tłum. Adam Dziadek. Warszawa: Aletheia.
Costello, Matthew J. 2009. Secret Identity Crisis. Comic Books and the Unamasking of Cold War America. New York–London: Bloomsbury Academic.
DiPaolo, Marc. 2011. War, Politics and Superheroes: Ethics and Propaganda in Comics and Film. Jefferson: McFarland.
Genter, Robert. 2007. „With Great Power Comes Great Responsibility: Cold War Culture and the Birth of Marvel Comics.” The Journal of Popular Culture Vol. 40, No. 6: 953–978.
Howe, Sean. 2014. Niezwykła historia Marvel Comics. Tłum. Bartosz Czartoryski. Kraków: SQN.
Johnson, Jeffrey K. 2012. Super-History: Comic Book Superheroes and the American Society, from 1938 to the Present. Jefferson: McFarland.
Lee, Stan. 1975. Son of Origins of Marvel Comics. New York: Marvel Entertainment Group.
Madison, Nathan Vernon. 2013. Anti-Foreign Imagery in American Pulps and Comic Books, 1920–1960. Jefferson: McFarland.
Rapsi. 2014. „Regulator to Analyze Marvel’s Avengers for Incitement of Violence.” http://rapsinews.com/news/20140709/271682821.html.
Wright, Bradford W. 2003. Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.