Abstrakt
Artykuł omawia znaczenie, jakie w myśli Michela Foucaulta posiada kategoria „archiwum”, które powinno być, zdaniem filozofa, rozumiane w szerszym niż zwyczajowo sensie, nie tylko jako miejsce gromadzenia i przechowywania dokumentów, lecz także jako dyskursywna maszyna, która formuje i tworzy podmiotową tożsamość. Obecny w słowie „archiwum” prefiks „arche” wskazuje na uwikłanie wszelkiego archiwum w mechanizmy władzy, która arbitralnie zakreśla jego granice, wyznacza jego status i decyduje o tym, co znajdzie się poza nim. Archiwum ustanawia zatem granicę możliwości wypowiedzi, decydując, innymi słowy, o tym, o czym można mówić, a o czym trzeba milczeć. Pytanie, jakie wyłania się z pism filozofa dotyczy tego, na ile można przeciwstawić się owemu archiwalnemu dyktatowi, tj. na ile można wypowiadać treści, które albo nie zostały włączone w obręb archiwum albo zostały z niego wykluczone i skazane na niemotę. Jeśli historia pisana była przez zwycięzców, to znaczy to także, że głos uciśnionych objawić mógł się jedynie pod postacią pisma opresorów, którzy stawali się w ten sposób paradoksalnymi przedstawicielami swych ofiar. Powołując się na pisma Jacquesa Derridy i Pascala Quignarda, staram się dowieść, że archiwalny dyktat, jakkolwiek apodyktyczny, nie dokonuje całkowitego ubezwłasnowolnienia podmiotu. Dla wspomnianej dwójki, jak i dla Foucaulta, miejscem, w którym wypowiada się to, czego wypowiedzieć nie można (bo nie znalazło się w archiwum), jest literatura, która staje się w ten sposób miejsce an-archiwalnym, czy wręcz an-archicznym par excellence. Miejscem gestu etycznego wobec uciśnionej przeszłości, opowiedzeniem się po stronie tych, którym odebrano głos. Chodziłoby o to, by, zgodnie ze sławnym stwierdzeniem Benjamina, „oddać sprawiedliwość prawdzie, że niczego, co się kiedykolwiek zdarzyło, nie należy spisywać na straty”, a władczej sile przeciwstawić apologię znękanego, znikomego i pokonanego istnienia.Bibliografia
Les marginaux et les exclus dans l’historie. Cahiers Jussieu, nr 5, Université Paris 7, 10/18, 1979.
Agamben, Giorgio. 2006. „Autor jako gest” [w:] Profanacje. Tłum. M. Kwaterko, Warszawa: PIW.
Benjamin, Walter. 2012. „O pojęciu historii”. Tłum. A. Lipszyc. W Konstelacje. Wybór tekstów. Kraków: UJ.
Bielik-Robson, Agata. 2012. Erros. Mesjański witalizm i filozofia, Kraków: Universitas.
Błesznowski, Bartłomiej. 2009. Batalia o człowieka. Genealogia władzy Michela Foucaulta jako próba wyzwolenia podmiotu, , Warszawa: WUW.
Bytniewski, Paweł. 2013. Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych, Lublin: UMCS.
Caputo, John D., Mark Yount (ed.). 1993. Foucault and the critique of institutions, Philadelphia: Pennsylvania University Press
Derrida, Jacques. 1980. La carte postale: De Socrate à Freud et au-delà, Paris: Flammarion.
Derrida, Jacques. 1995. Mal d’archive: Une Impression Freudienne. Paris: Galilée.
Derrida, Jacques. 1995. “Archive Fever: A Freudian Impression”. Tłum. Eric Prenowitz. diacritics, summer, vol. 25, nr 2: 9–63.
Derrida, Jacques. 2004. Pismo i różnica. Warszawa: wyd. KR.
Dürr-Durski, Jan. 1966. Daniel Naborowski. Monografia z dziejów manieryzmu i baroku w Polsce, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Wrocław: Zakł. Narodowy im. Ossolińskich.
Ernst, Wolfgang. 2011. „Archiwum , przechowywanie, entropia.Tempor(e)alność fotografii. O różnicy między przechowywaniem, pamięcią i archiwum”. Tłum M. Skotnicka (przekład zmodyfikowany). W The archive as project. Archiwum jako projekt, red. K. Pijarski., Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii.
Farge, Arlette. 1982. Le désordre des familles. Lettres de cachet des Archives de la Bastille, en collaboration avec Michel Foucault. Paris: Gallimard/Julliard.
Farge, Arlette. 1986. La vie fragile. Violence, pouvoirs et solidarités à Paris au XVIIIe siècle. Paris: Hachette.
Farge, Arlette. 1992. Vivre dans la rue à Paris au XVIIIe siècle. Paris: Gallimard/Julliard.
Farge, Arlette. 1997. Le goût de l’archive, Paris: Seuil.
Foster, Hal. 2004. “An Archival Impulse”. October, nr 110, Fall.
Foucault, Michel. 1975. “Des supplices aux cellules”. Le Monde, nr 21.
Foucault, Michel. 1982. “The subject and power”. Critical Inquiry, vol. 8, nr 4, Summer, 777–795.
Foucault, Michel. 1984; 2001. “La retour de la morale”, entretien avec G. Barbedette et A. Scala, 29 mai 1984. Les Nouvelles littéraires, no 2937, 28 juin–5 juillet, s. 36–41. A także w: tegoż, Dits et écrits II, Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1985, 1994. “La vie: l’expérience et la science”. Revue de métaphysique et de morale, 90e année, nr 1, i [w:] tegoż, Dits et écrits, vol. IV, Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1999a. „Żywoty ludzi niegodziwych”. Tłum. P. Pieniążek. W Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wyb. i oprac. T. Komendant, Warszawa: Aletheia. Ponowne wydanie francuskie w: Archives de l’infamie, Paris: Les Prairies Ordinaires 2009.
Foucault, Michel. 1999b. „Szaleństwo, nieobecność dzieła”. W Powiedziane, napisane…
Foucault, Michel. 1999c. „Myśl zewnętrza”. W Powiedziane, napisane…
Foucault, Michel. 1999d. „Obowiązek pisania”. W Powiedziane, napisane…
Foucault, Michel. 1999e. „Kim jest autor?”. W Powiedziane, napisane…
Foucault, Michel. 2000. Nietzsche, genealogia, historia. W Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Tłum. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa-Wrocław: PWN.
Foucault, Michel. 2002a. Archeologia wiedzy. Tłum. Andrzej Siemek, Warszawa: De Agostini.
Foucault, Michel. 2002b. Ja, Piotr Rivière, skorom już zaszlachtował moją matkę, moją siostrę i brata mojego… Przypadek matkobójcy z XIX wieku, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Foucault, Michel. 2010. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant i K. Matuszewski, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Goldstein, Jan (ed.). 1994. Foucault and the Writing of History, Oxford-Cambridge: Blackwell.
Herer, Michał. 2006. Gilles Deleuze. Struktury-maszyny-kreacje, Kraków: Universitas.
Leśniak, Andrzej. 2009. „Pozostałości archiwum”. Tytuł Roboczy Archiwum, nr 3.
Markowski, Michał Paweł. 1997. Nietzsche, genealogia, Foucault [w:] tegoż, Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków: Universitas.
Merquior, José Guilherme. 1986. Foucault ou le nihilisme de la chaire, Paris: PUF.
Michon, Pascal. 2010. “La vie des hommes infâmes, aujourd’hui”. Rhuthmos, 16 juill. 2010.
Mrowcewicz, Krzysztof. 2012. Małe folio. Historia jednego wiersza, Warszawa: IBL PAN.
Quignard, Pascal. 1995. “Entretien avec Pascal Quignard”. Les matricules des anges, nr 10, décembre 1994–janvier 1995. Dostępne: http://www.lmda.net/din/tit_lmda.php?Id=3517
Quignard, Pascal. 1998. „Entretien avec Catherine Argand”. Lire, nr 1, 02.1998.
Quignard, Pascal. 2002a. Sur le Jadis (Dernier Royaume, Tome III), Paris: Gallimard.
Quignard, Pascal. 2002b. Abîmes (Dernier Royaume, Tome III), Paris: Gallimard.
Quignard, Pascal. 2006. Taras w Rzymie. Tłum. K. Rutkowski, Poznań: Vesper.
Ricoeur, Paul. 2006. Pamięć, historia, zapomnienie. Tłum. J. Margański, Kraków: Universitas.
Solarska, Maria. 2006. Historia zrewoltowana. Pisarstwo historyczne Michela Foucaulta jako diagnoza teraźniejszości i projekt przyszłości, Poznań: UAM.
Sowa, Jan. 2010. „Prekariat – proletariat epoki globalizacji”. Robotnicy opuszczają miejsca pracy, dostępne: http://dl.dropboxusercontent.com/u/1781042/sowa_prekariat.pdf
Tagg, John. 2011. „Maszyna archiwizacyjna – lub aparat fotograficzna i szafa kartotekowa”. Tłum. K. Pijarski. W The archive as project. Archiwum jako projekt, red. K. Pijarski., Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii.
Veyne, Paul. 1979. “Foucault révolutionne l’histoire”. W Comment on écrit l’histoire, Paris: Seuil.
Veyne, Paul. 2012. Foucault. His Thought, His Character. Trans. J. Lloyd, London: Polity Press.
Virno, Paolo. 2009. “The dismeasure of art. An interview with Paolo Virno by Pascal Gielen and Sonja Lavaert”, http://www.skor.nl/_files/Files/OPEN17_P72-85(1).pdf
Zbrzeźniak, Urszula. 2010. Ku historycznej ontologii nas samych, Warszawa: Scholar.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.