Abstrakt
Puntem wyjścia szkicu jest proponowane przez Adrienne Rich rozumienie społecznej funkcji poezji. Zdaniem Rich najważniejszym zadaniem poezji jest dzisiaj nieustanne przypominanie o rzeczach, które, których moglibyśmy pragnąć (jako jednostki i jako społeczeństwo), o pragnieniach zapomnianych lub pogrzebanych. W swoim manifeście „Poetry and Commitment”, Rich pyta o sposoby, w jaki poezja wchodzi w interakcję z życiem, jak, przy pomocy wszystkich swoich formalnych i estetycznych mechanizmów, umożliwia nam wyobrażanie sobie innej codzienności. Autorka szkicu rekonstruuje punkt widzenia Rich i porównuje go z koncepcjami Franco „Bifo” Berardiego, z książki „Uprising. On poetry and finance”. Powołując się na przykłady z polskiej poezji ostatniej dekady, szkic stara się udzielić odpowiedzi na pytanie o pracę, która odbywa się w wierszu.Bibliografia
Bartczak, Kacper. 2009. Świat nie scalony. Wrocław: Biuro Literackie.
Bechdel, Alison. 2012. Are you my mother?, New York: Mariner Books.
Berardi, Franco „Bifo”. 2012. The Uprising. On Poetry and Finance. Los Angeles: Semiotext(e).
Góra, Konrad. 2008. Requiem dla Saddama Husajna i inne wiersze dla ubogich duchem. Wrocław: Stowarzyszenie „Rita Baum”.
Góra, Konrad. 2011. Pokój widzeń. Poznań: WBPiCAK.
Gumbrecht, Hans Ulrich. 2012. Atmosphere, Mood, Stimmung. On a Hidden Potential of Literature. Trans. E. Butler. Stanford: Stanford University Press.
Man, Paul de. 1996. Aesthetic Ideology. London-Minneapolis: University od Minnesota Press.
Rich, Adrienne. 2001. Arts of the Possilble. Essays and Conversations. London-New York: W. W. Norton & Company.
Rich, Adrienne. 1986. Blood, Bread and Poetry. Selected Prose 1979-1985. London-New York: W. W. Norton & Company.
Rich, Adrienne. 1993. What is found there. Notebook on poetry and politics. London-New York: W. W. Norton & Company.
Rich, Adrienne. 2007. Poetry and Commitment. An Essay. London-New York: W. W. Norton & Company.
Rich, Adrienne. 2009. A Human Eye. Essays on Art and Society, 1997-2008, London-New York: W. W. Norton & Company.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.