Alegorie niewidzialnego. Albo, jak (teologicznie) wyalienować ekonomię?
PDF (English)

Słowa kluczowe

ekonomia polityczna
teologia
fetyszyzm
efekty obcości
alegoria

Jak cytować

Piotrowski, M. (2015). Alegorie niewidzialnego. Albo, jak (teologicznie) wyalienować ekonomię?. Praktyka Teoretyczna, 17(3), 157–202. https://doi.org/10.14746/prt.2015.3.9

Abstrakt

Tekst usiłuje raz jeszcze wprowadzić w życie klasyczne idee Marksowskiej krytyki ekonomii politycznej oraz pokazać, jak można je aktywować dzięki teologii. Szczególna uwaga skupi się na teologicznie uwydatnionym pojęciu alienacji, traktowanym nie tylko jako przedmiot, ale i metoda krytyki. Celem owej metody wyobcowującej jest to, by ujawnić „transcedentalny plan” historycznego a priori kapitalizmu. Dokona się to poprzez produkcję alegorii, to znaczy figuracje nieskończonego ruchu kapitalistycznej totalności. Zaczynając od krytyki odczarowanego euhemeryzmu Hardta i Negriego, którzy chcą zdemitologizować ekonomię polityczną jako nic więcej, jak tylko relacje między ludźmi, zamierzam pokazać ograniczenia ich podejścia, eksponując ustanowienie kapitału jako stworzenie rzeczywistości odwróconej. W tym procesie hipostaza pracy ludzkiej (tj. kapitał) zdobywa przewagę nad istotami ludzkimi nie tylko w wyobraźni, ale także realnie, podważając jasność podziału na byt realny i wyobrażony. Analizując centralne punkty tego procesu, zamierzam wskazać na złożoną zależność kolejnych odczarowań i zaczarowań, które ustanawiają kapitał jako coś ponadludzkiego, jednocześnie naturalizując jego fantazmatyczne stawanie się do postaci samego rdzenia zasady rzeczywistości. Alienacja jako metoda próbuje przełamać jednoczesność zaczarowania/odczarowania, dzieląc rzekomo spójny pozór – fetysz – na oddzielne i potencjalnie skonfliktowane warstwy. Potencjał dla tego konfliktu wywoływany jest przez dwa efekty obcości. Po pierwsze, przez zestawienie skończonego podmiotu ludzkiego z nieskończonym procesem kapitału. Po drugie, poprzez myślenie o nawróceniu, które – stając się szczytem alienacji – uzdolniłoby istotę ludzką do ukonstytuowania się jako podmiot autonomiczny, przeciwstawiony bogom tego świata oraz swojej własnej, ziemskiej jaźni.

https://doi.org/10.14746/prt.2015.3.9
PDF (English)

Bibliografia

Agence France-Presse. 2014. “Orban trumpets harsh Hungarian ‘workfare’ scheme.” http://www.globalpost.com/dispatch/news/afp/140309/orban-trumpets-harsh-hungarian-workfare-scheme.

Althusser, Louis. 1962. “The ‘Piccolo Teatro’: Bertolazzi and Brecht: Notes on a Materialist Theatre.” https://www.marxists.org/reference/archive/althusser/1962/materialist-theatre.htm.

Althusser, Louis. 2014. “On Genesis.” Trans. Jason E. Smith. Décalages 1(2): 1–4.

Annanikova, Ludmiła. 2014. “Sześć punktów i wylatujesz: Packing po polsku.” Gazeta Wyborcza, 19th February.

Aronowitz, Stanley, and William Difazio. 2012. “The Jobless Future.” In Labour & Leisure, ed. Krzysztof Gutfrański. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.

Arthur, Chris J. 2004. The New Dialectic and Marx’s “Capital”. Leiden–Boston: BRILL.

Arthur, Chris J. 2009. “Possessive Spirit of Capital: Subsumption/Inversion/Contradiction.” In Re-Reading Marx: New Perspectives after the Critical Edition, eds. Ricardo Bellofiore, Roberto Fineschi. London: Palgrave Macmillan.

Balibar, Étienne. 1970. The Basic Concepts of Historical Materialism. In Althusser, Louis, and Étienne Balibar. Reading “Capital”. Trans. Ben Brewster. London: New Left Books.

Balibar, Étienne. 2007. The Philosophy of Marx. Trans. Chris Turner. London–New York: Verso.

Bellofiore, Ricardo. 2009. “A Ghost Turning into Vampire.” In Re-Reading Marx: New Perspectives after the Critical Edition, eds. Ricardo Bellofiore, Roberto Fineschi, London: Palgrave Macmillan.

Benjamin, Walter. 2003. The Origins of the German Tragic Drama. Trans. John Osborne. London–New York: Verso.

Brzozowski, Stanisław. 1990. Idee: Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Brzozowski, Stanisław. 2007. Głosy wśród nocy: Studia and przesileniem romantycznym myśli europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Brizé, Stephan. 2015. The measure of a man (La loi du marché).

De Angelis, Massimo. 1999. “Marx’s Theory of Primitive Accumulation: A Suggested Reinterpretation.” http://homepages.uel.ac.uk/M.DeAngelis/PRIMACCA.htm.

Deleuze, Gilles, and Felix Guattari. 1996. “Schen und Schprechen: Erfahrungen, Aussagen – Erinnerung an ein Denkexperiment.” In Gilles Deleuze – Fluchtlinien der Philosophie, eds. Freidrich Balke, Joseph Vogl. München: Verlagsor.

Derrida, Jacques. 2006. Specters of Marx: The State of the Debt, the Work of Mourning, and the New International. Trans. Peggy Kamuf. Introduction Bernd Magnus, Stephen Cullenberg. London–New York: Routledge Classics.

Derrida, Jacques, et al. 2008. Ghostly Demarcations: A Symposium on Jacques Derrida’s Spectres of Marx, ed. Michael Sprinker. London–New York: Verso.

Dostoyevsky, Fyodor. 2015. The Brothers Karamazov. http://www.planetpdf.com/ebookarticle.asp?contentid=6161.

“Dragon’s Den. Edycja polska.” 2012. https://www.youtube.com/watch?v=ZvwyXA0iCig.

Feuerbach, Ludwig. 1957. The Essence of Christianity. Trans. George Eliot. Introductory essay Karl Barth. Foreword H. Richard Niebuhr. New York: Harper & Row.

Foucault, Michel. 1990. The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction. Trans. Robert Hurley. New York: Vintage Books.

Foucault, Michel. 2005. The Hermeneutics of the Subject: Lectures at the College de France 1981–82. Trans. Graham Burchell. New York: Palgrave Macmillan.

Foucault, Michel. 2008. The Birth of Biopolitics: Lectures at the College de France 1978–79. Trans. Graham Burchell. New York: Palgrave Macmillan.

Gombrowicz, Witold. 1989. Diary. Vol. 2. Trans. Lillian Vallee. Chicago: Northwestern University Press.

Graeber, David. 2012. “Consumption.” In Materiality, eds. Krzysztof Gutfrański, Arne Hendriks, Ines Moreira, Aneta Szyłak, Leira Vergara. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.

Hardt, Michael, and Antonio Negri. 2009. Commonwealth. Cambridge: Harvard University Press.

Harvey, David. 2010. The Enigma of Capital: And the Crises of Capitalism. Oxford: Oxford University Press.

Henry, Michel. 1983. Marx: A Philosophy of Human Reality. Trans. Kathleen McLaughlin. Bloomington: Indiana University Press.

Jameson, Fredric. 2008. “Pleasure: A Political Issue.” In Jameson, Fredric. The Ideologies of Theory. London–New York: Verso.

Jameson, Fredric. 2013. Representing Capital: A Commentary on Volume One. London–New York: Verso.

Juncker, Jean-Claude. 2015. “Interview.” Le Figaro, 29th January.

Kachanov, Roman, and Eduard Uspensky. 1969. Gena the Crocodile.

Kenney, Padraic. 1997. Rebuilding Poland: Workers and Communists, 1945–1950. Ithaca: Cornell University Press.

Konwicki, Tadeusz. 1999. Minor Apocalypse: A Novel. Trans. Richard Lourie. Afterword Robert L. McLaughlin. Normal: Dalkey Archive Press.

Lazzaratto, Maurizio. 2012. The Making of the Indebted Man: Essay on Neoliberal Condition. Trans. Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e).

Levinas, Emmanuel. 1997. Difficult Freedom: Essays on Judaism. Trans. Seán Hand. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Lubac, Henri de. 1988. Catholicism: Christ and the Common Destiny of Men. Trans. Lancelot C. Sheppard, Elizabeth Englund. San Francisco: Ignatius Press.

Marx, Karl. 1990. Capital: A Critique of Political Economy. Vol. 1. Trans. Ben Fowkes. London: Penguin Classics.

Marx, Karl. 1992. Early Writings. Trans. Rodney Livingstone, Gregor Benton. London: Penguin Classics.

Marx, Karl. 2015. Results of the Direct Production Process. Trans. Ben Fowkes. https://www.marxists.org/archive/marx/works/1864/economic/.

Mazzucato, Mariana. 2013. The Entrepreneurial State, Debunking Public vs. Private Sector Myths. London: Anthem Press.

Miłosz, Czesław. 2001. “The Spirit of History.” In Miłosz, Czesław. New and Collected Poems 1931–2001. London: Allen Lane The Penguin Press.

Olesik, Marta. 2014. Mieszczanin na górze Moria: Søren Kierkegaard, nowoczesny podmiot i oswajanie absolutu. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Ontario Health Coalition. http://www.ontariohealthcoalition.ca.

Pitala, Wojciech. “Lewica nie może popierać górników.” http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/kraj/20150122/lewica-nie-moze-popierac-gornikow.

Postone, Moishe. 1996. Time, Labor and Social Domination: A Reinterpretation of Marx’s Critical Theory. New York: Cambridge University Press.

Rubin, Isaac Illich. 1972. “Marx’s Theory of Commodity Fetishism.” In Rubin, Isaac Illich. Essays on Marx’s Theory of Value. https://www.marxists.org/archive/rubin/value/.

Rubin, Isaac Illich. 1979. A History of Economic Thought. London: InkLinks.

Santorski, Jacek. 2015. “Praca z pasją (jednak) ma sens.” Sens w pracy 3: 5–9.

Schumpeter, Joseph. 1998. Das Wesen und der Hauptinhalt der theoretischen Nationaloekonomie. Cited in Backhaus, Hans Georg. 1995. “Between Philosophy and Science.” In Open Marxism. Vol 1.: Dialectics and History, eds. Werner Bonefeld, Richard Gunn, Kosmas Psychopedis. London: Pluto Press.

Smith, Adam. 1976. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Vol. 1, Book IV. Oxford: Oxford University Press.

Stimilli, Elettra. 2011. Il debito del vivente: Ascesi e capitalismo. Macerata: Quodlibet.

Temkin, Aleksander. 2014. “Porfiry Pietrowicz, czyli urzędowe sumienie zapasowe.” Kronos 1: 223–229.

Thompson, Edward P. 1988. The Making of The English Working Class. London: Penguin Books.

Thompson, Edward P. 1993. “Time, Work-Discipline and Industrial Capitalism.” In Thompson, Edward P. Customs in Common. London: Penguin Books.

Vivosmart. “Die Garmin vívo-Serie – Join the movement!”. https://www.youtube.com/watch?v=CRymY6Qz-os.

Vogl, Joseph. 2015. The Spectre of Capital. Stanford: Stanford University Press.

Wacquant, Loïc. 2012. “Three Steps to a Historical Anthropology of Actually Existing Neoliberalism.” Social Anthropology/Anthropologie Sociale 20: 66–79.

Wood, Meiksins Ellen. 2002. The Origin of Capitalism: A Longer View. London–New York: Verso.