DYDAKTYKA JĘZYKA KOREAŃSKIEGO W ERZE GLOBALIZACJI - ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PODRĘCZNIKÓW ORAZ POMOCY DYDAKTYCZNYCH
PDF (English)

Słowa kluczowe

dydaktyka języka koreańskiego
globalizacja
instytucje oferujące zajęcia z języka koreańskiego
materiały dydaktyczne

Jak cytować

BOROWIAK, A., & LIM, C. (2019). DYDAKTYKA JĘZYKA KOREAŃSKIEGO W ERZE GLOBALIZACJI - ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PODRĘCZNIKÓW ORAZ POMOCY DYDAKTYCZNYCH. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 4, 7–55. https://doi.org/10.14746/kr.2018.04.01

Abstrakt

Żywe zainteresowanie kulturą oraz rozwojem gospodarczym Korei Południowej doprowadziło do nawiązania stosunków handlowych między Koreą a różnymi krajami na całym świecie. Wojna koreańska (1950-1953) uważana jest za katalizator studiów koreanistycznych, ponieważ wzbudziła duże zainteresowanie koreańską historią, językiem i kulturą. Niemniej jednak, mówiąc o dydaktyce języka koreańskiego, ma się zwykle na myśli ostatnie lata, kiedy to nastał boom na wszystko, co koreańskie. Jest to, oczywiście, wynik pomyślnie zorganizowanych bądź współorganizowanych w Seulu międzynarodowych wydarzeń sportowych, takich jak m.in. Letnie Igrzyska Olimpijskie (1988) czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej (2002). To właśnie wtedy świat ujrzał inne oblicze Korei. Jednakże również dzięki ogromnej popularności Hallyu oraz wsparciu Rządu Korei Południowej dla inicjatyw służących m.in. popularyzacji języka koreańskiego zainteresowanie różnymi aspektami koreańskiej kultury, jak również samym językiem koreańskim stało się większe niż kiedykolwiek wcześniej. Od początku XXI wieku Korea Południowa jest postrzegana jako jeden ze światowych liderów, promujących swoją kulturę i turystykę, a alfabet koreański – Hangeul stał się jednym z jej towarów eksportowych.
Celem niniejszego artykułu jest dokonanie analizy sytuacji dydaktyki języka koreańskiego w erze globalizacji, która wraz z rozprzestrzenianiem się m.in. języka angielskiego jako lingua franca zagraża różnorodności językowej świata. Aby w jak najpełniejszy sposób przedstawić badane zagadnienie jako pierwsze zostaną przytoczone daty najważniejszych wydarzeń, bez których nie można byłoby mówić o współczesnej dydaktyce języka koreańskiego, oraz inicjatywy pokazujące, w jaki sposób koreańscy naukowcy oraz Rząd Republiki Korei kształtowali i nadal kształtują politykę językową, a tym samym przyczyniają się do popularyzacji języka koreańskiego na całym świecie. Zostaną tu również przywołane różne instytucje oświatowe, oferujące zajęcia z języka koreańskiego, a działające dzięki rządowemu finansowaniu. Ponadto, zostaną tu omówione i sklasyfikowane podręczniki do nauki języka koreańskiego oraz inne pomoce dydaktyczne. Artykuł spróbuje udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące przyszłości dydaktyki języka koreańskiego na świecie.

https://doi.org/10.14746/kr.2018.04.01
PDF (English)

Bibliografia

Ahn, Jeong Hyeon (안정현). 2003. 『재외동포 교육용 한국어 교재 개발·공급 현황 및 개선 방안 연구』 (Jaeoedongpo gyoyugyong hangugeo gyojae gaebal·gonggeup hyeonhwang mit gaeseon bangan yeongu), 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 (Koryeo daehakgyo gyoyukdaehagwon seoksahagwinonmun).

Ahn, Kyunghwa (안경화). 2005. 「한국어 교수 방법과 교수 방법론의 변천사」 (Hangugeo gyosu bangbeopgwa gyosu bangbeononui byeoncheonsa), 『한국어 교육론 I』 (Hangugeo gyoyungnon I), 한국문화사 (Hankook Munhwasa).

Baek, Bong-ja (백봉자). 2001. 「교재와 교수법을 통해 본 한국어 교육의 역사와 과제」 (Gyojaewa gyosubeobeul tonghae bon hangugeo gyoyugui yeoksawa gwaje), 『외국어로서의 한국어 교육』 (Oegugeoroseoui hangugeo gyoyuk), 연세대학교 한국어교사연수소 (Yonsei daehakgyo hangugeogyosayeonsuso), Vol. 26, pp. 11-31.

Bańczerowski, Jerzy. 2014. Lingwistyczne boje Ludwika Zabrockiego. Znaki Pamięci – Spuścizna Językoznawców Polskich Drugiej Połowy XX Wieku. Ed. Grochowski, Maciej & Zaron, Zofia. Warszawa: PAN Komitet Językoznawstwa, pp.139-171.

Borowiak, Anna. 2017. 「폴란드의 한국어 교육현황」 (Pollandeuui hangugeo gyoyukhyeonhwang). 『2017년 국외 한국어 전문가 초청 연수회』 (2017nyeon gugoe hangugeo jeonmunga chocheong yeonsuhoe), 6월 20일, 서울: 이화여자대학교 (6wol 20il, Seoul: Ewhayeoja daehakgyo).

Chinnammai, S. 2005. Effects of Globalization on Education and Culture. ICDE International Conference, Nov. 19-23, New Delhi, pp. 1-6.

Cho, Hang Rok (조항록). 2003. 「한국어 교재 개발의 기본 원리와 실제 -연세대학교 한국어학당 교재 개발을 중심으로-」 (Hangugeo gyojae gaebarui gibon wolliwa silje - Yonsei daehakgyo hangugeohakdang gyojae gaebareul jungsimeuro-), 『외국어로서의 한국어교육』 (Oegugeoroseoui hangugeogyoyuk), 연세대학교 한국어교사연수소 (Yonsei daehakgyo hangugeogyosayeonsuso), Vol. 28, pp. 223-250.

Cho, Hang Rok (조항록). 2005. 「외국어로서의 한국어 교육사」 (Oegugeoroseoui hangugeo gyoyuksa), 『한국어 교육론 1』 (Hangugeo gyoyugnon 1), 한국문화사 (Hankook Munhwasa).

Cho, Hang Rok (조항록). 2013. 『한국어 교육 현황 점검 및 교육 지원 전략 연구』 (Hangugeo gyoyuk hyeonhwang jeomgeom mit gyoyuk jiwon jeollyak yeongu), 상명대학교 산학협력단 (Sangmyung daehakgyo sanhakhyeomnyeokdan).

Gungnipgugeowon (국립국어원). 2009. 『국내외 한국어 교재 백서』 (Gungnaeoe hangugeo gyojae baekseo), 한국어세계화 재단 (Hangugeosegyehwa jaedan).

Gungnipgugeowon (국립국어원). 2014. 『2014 숫자로 살펴보는 우리말』 (2014 sutjaro salpyeoboneun urimal), 한국어세계화 재단 (Hangugeosegyehwa jaedan).

Gungnipgugeowon (국립국어원). 2014. 『국어연감』 (Gugeoyeongam), 한국어세계화 재단 (Hangugeosegyehwa jaedan).

Heo, Jae-Young (허재영). 2006. 『국어과 교과서와 교재 지도 연구』 (Gugeogwa gyogwaseowa gyojae jido yeongu), 한국문화사 (Hankook Munhwasa).

Heo, Jae-Young (허재영). 2007. 『(제2언어로서의) 한국어 교육의 이해와 탐색』 (Je 2eoneoroseoui) hangugeo gyoyugui ihaewa tamsaek), 보고사 (Bogosa).

http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2009/09/11/2009091100859.html

http://english.visitkorea.or.kr/enu/CU/CU_EN_8_1_1.jsp

http://www.ksif.or.kr/business/locSejong.do

Kim, Jung Sup (김중섭). 2011. 「한국어 교육의 변화와 한국어 교원의 미래」(Hangugeo gyoyugui byeonhwawa hangugeo gyowonui mirae), 『새국어생활』 (Saegugeosaenghwal), 국립국어원 (Gungnipgugeowon), Vol. 21-3, pp. 5-26.

Kim, Jung Sup (김중섭). 2013. 「세종학당 성공을 위한 조건과 과제」 (Sejonghakdang seonggongeul wihan jogeongwa gwaje), 『한국어 문화연구』 (Hangugeo munhwayeongu), 한국어와문화연구센터(Hangugeowamunhwayeongusenteo), Vol. 1-1, pp. 37-80.

Kim, Rok Hui (김록희). 2012. 『재외동포용 한국어 교재 분석 및 개선 방안,『한글학교 한국어』와 『맞춤 한국어』를 대상으로-』 (Jaeoedongpoyong hangugeo gyojae bunseok mit gaeseon bangan, 『Hangeul hakgyo hangugeo』wa 『Matchum hangugeo』reul daesangeuro-), 공주대학교 석사학위논문 (Kongju daehakgyo seoksahagwinonmun).

Kim, Young Ran (김영란). 2009. 『한국어 교육 교재의 변천 연구』 (Hangugeo gyoyuk gyojaeui byeoncheon yeongu), 고려대학교 대학원 박사학위논문 (Koryeo daehakgyo daehagwon baksahagwinonmun).

Ko, Kyoung-min (고경민). 2012. 『한국어 교재 변천사 연구』 (Hangugeo gyojae byeoncheonsa yeongu), 건국대학교 대학원 박사학위논문 (Konkuk daehakgyo daehagwon baksahagwinonmun).

Ko, Ye Jin (고예진). 2013. 『19세기 서양인의 한국어 교재 연구』 (19segi seoyanginui hangugeo gyojae yeongu), 부산대학교 대학원 박사학위논문 (Busandaehakgyo daehagwon baksahagwinonmun).

Lee, Jee Young (이지영). 2003. 「근현대 한국어 교재의 단원 구성 변천」 (Geunhyeondae hangugeo gyojaeui danwon guseong byeoncheon), 『국어교육연구』 (Gugeogyoyugyeongu), 서울대학교 국어교육연구소 (Seoul daehakgyo gugeogyoyugyeonguso), Vol. 11, pp. 369-410.

Lee, Jee Young (이지영). 2004. 「근현대 민족어문교육 기초 연구 - 근현대 한국어 교재의 사적 고찰-」 (Geunhyeondae minjogeomungyoyuk gicho yeongu - geunhyeondae hangugeo gyojaeui sajeok gochal-), 『국어교육연구』 (Gugeogyoyugyeongu), 서울대학교 국어교육연구소 (Seoul daehakgyo gugeogyoyugyeonguso), Vol. 13, pp. 503-541.

Lee, Seong-young (이성영). 1992. 「국어과 교재의 특성」 (Gugeogwa gyojaeui teukseong), 『국어교육학연구』 (Gugeogyoyukagyeongu), 국어교육학회(Gugeogyoyukahoe). Vol. 2-1.

Min, Hyun Sik et al. (민현식 외), 2005. 「한국어 교육의 역사와 전망」 (Hangugeo gyoyugui yeoksawa jeonmang), 『한국어교육론 1』 (Hangugeogyoyungnon 1), 한국문화사 (Hankook Munhwasa).

Oh, Dae-hwan (오대환). 2009. 『식민지 시기 일본인을 위한 조선어 교육 연구 - ‘조선어 장려 정책’과 ‘경성 조선어연구회’를 중심으로-』 (Sigminji sigi ilbonineul wihan joseoneo gyoyuk yeongu - ‘joseoneo jangnyeo jeongchaek’gwa ‘gyeongseong daehakgyo daehagwon baksahagwinonmun).

Park, Gap Su (박갑수). 1999. 「한국어 교육의 과제와 전망」 (Hangugeo gyoyugui gwajewa jeonmang), 『국어교육연구 6』 (Gugeogyoyugyeongu 6), 서울대학교 국어교육연구소 (Seoul daehakgyo gugeogyoyugyeonguso), pp. 5-28.

Park, Young Soon (박영순). 2003. 「한국어 교재의 개발 현황과 발전 방향」 (Hangugeo gyojaeui gaebal hyeonhwanggwa baljeon banghyang), 『한국어교육』 (Hangugeogyoyuk), 국제한국어교육학회 (Gukjehangugeogyoyukhakhoe), Vol. 14-3, pp. 169-188.

Song, Hyang-Geun (송향근). 2011. 「한국어 교원 자격 제도의 현황과 과제」 (Hangugeo gyowon jagyeok jedoui hyeonhwanggwa gwaje), 『새국어생활』 (Saegugeosaenghwal), 국립국어원 (Gungnipgugeowon), Vol. 21-3.

Sun, Zhenyu (손진우). 2016. 『한류문화의 확산과 한국어 교육의 세계화 관계 연구』 (Hallyumunhwaui hwaksangwa hangugeo gyoyugui segyehwa gwangye yeongu), 상명대학교 대학원 석사학위논문 (Sangmeung daehakgyo daehagwon seoksahagwinonmun).

Zabrocki, Ludwik. 1963. Wspólnoty Komunikatywne w Genezie i Rozwoju Języka Niemieckiego, cz. I, Warszawa: PWN.

Zabrocki, Ludwik. 1966. Językoznawcze Podstawy Metodyki Nauczania Języków Obcych, Warszawa: PWN.