KOEWOLUCJA HOST-PARASITE: BONG JOON-HO A MIEJSKI KRAJOBRAZ ZAPACHU I ZARAŹLIWY DOTYK
PDF (English)

Słowa kluczowe

krajobraz zapachu
zaraźliwy dotyk
przestrzeń filmowa
ucieleśniona wizualność

Jak cytować

JURIŠIĆ, P. (2021). KOEWOLUCJA HOST-PARASITE: BONG JOON-HO A MIEJSKI KRAJOBRAZ ZAPACHU I ZARAŹLIWY DOTYK . International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 7, 101–115. https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.05

Abstrakt

Niniejszy tekst opisuje badanie niektórych rodzajów widzenia haptycznego, zapachu, kontaktu, bycia dotykanym i zaraźliwego dotyku we współczesnym południowokoreańskim kinie na przykładzie filmów Bong Joon-ho – wcześniejszego The Host (2006) i oskarowego The Parasite (2019). Filmy te, zdaniem Autorki, stanowią najbardziej znaczące przykłady kumulacji ucieleśnionej wizualności współczesnego południowokoreańskiego kina. Obydwa filmy służą za studium uwewnętrznionych form kapitalizmu, zjawiska, które, zdaniem Bong Joon-ho, “nim stanie się uogólnionym terminem socjologicznym, stanowi po prostu nasze życie”. Artykuł przygląda się zatem manifestacjom uwewnętrznionego kapitalizmu w codziennym życiu bohaterów Bong Joon-ho, jak i strukturom przestrzenno-czasowym, które, zdaniem Autorki, najlepiej odzwierciedlają proces uwewnętrzniania.

https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.05
PDF (English)

Finansowanie

This work was supported by the Seed Program for Korean Studies through the Ministry of Education of the Republic of Korea and the Korean Studies Promotion Service of the Academy of Korean Studies (AKS-2018-INC-20180060).

Bibliografia

Baker, Logan. 2021. Cinematography Breakdown: Creating the Look of Parasite. The Beat, February 27, 2020, https://www.premiumbeat.com/blog/creating-the-look-of-parasite/ (Accessed April 22, 2021).

Bauman, Zygmunt. 2003. Wasted Lives: Modernity and Its Outcasts. Cambridge: Polity.

Caicoya, Bea. 2019. Parasite: Bong Joon-Ho Reveals the Secrets Behind His Masterpiece. CBR.com, October 31, 2019, https://www.cbr.com/parasite-bong-joon-ho-tiff-lightbox/ (Accessed April 22, 2021).

Chion, Michel. 1999. La voix au cinéma (The Voice in Cinema), transl. by Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press.

Corbin, Alain. 1986. The Foul and the Fragrant, Odour and the French Social Imagination (Le miasme et la jonquille: L’odorat et l’imaginaire social, XVIIIe-XIXe siècles), transl. by Miriam Kochan. New York: Berg Publishers Ltd.

Gabilondo, Joseba. 2020. Bong Joon Ho’s Parasite and post-2008 Revolts: From the Discourse of the Master to the Destituent Power of the Real. International Journal of Žižek Studies, Vol. 14, No.1, https://zizekstudies.org/index.php/IJZS/article/view/1158/1190 (Accessed: August 11, 2021).

Henshaw, Victoria. 2013. Urban Smellscapes, Understanding and Designing City Smell Environments. New York and London: Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9780203072776

Jung, Ji-youn. 2011. Korean Film Directors: Bong Joon-ho. Transl. by Colin A. Mouat. Seoul: Seoul Selection USA, Inc.

Marks, Laura U. 2000. The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham: Duke University Press Books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1198x4c

Pallasmaa, Juhani. 2005. The Eyes of the Skin, Architecture and the Senses. Chichester, UK: Wiley and Sons Ltd.

Porter, Roy. 1986. Preface. In The Foul and the Fragrant, Odour and the French Social Imagination (Le miasme et la jonquille: L’odorat et l’imaginaire social, XVIIIe-XIXe siècles), by Corbin Alain (transl. by Miriam Kochan), v-vii. New York: Berg Publishers Ltd.

Serres, Michel. 2007. Le Parasite (Parasite). First edition, transl. by Lawrence R. Schehr. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Shaviro, Steven. 1993. Cinematic Body. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Stam, Robert. 2020. Film Theory. An Introduction. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Vidler, Anthony. 1993. The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary. Assemblage, No. 21: 44-59. DOI: https://doi.org/10.2307/3171214

Žižek, Slavoj. 1992. Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture. Cambridge, London: The MIT Press.

Žižek, Slavoj, Fish, Stanley and Jameson, Fredric. 1993. Tarrying with the Negative: Kant, Hegel, and the Critique of Ideology. New York, USA: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822381822. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11hphn6