Nacjonalistyczne podejście do globalnej problematyki ukazane w filmie „Snowpiercer: Arka Przyszłości” w reżyserii Bong Joon-ho
PDF (English)

Słowa kluczowe

opozycja binarna
film postapokaliptyczny
‘czar (zaklęcie) Platona’
hierarchia
konwencje filmowe

Jak cytować

Kim, M. (2022). Nacjonalistyczne podejście do globalnej problematyki ukazane w filmie „Snowpiercer: Arka Przyszłości” w reżyserii Bong Joon-ho. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 8, 7–23. https://doi.org/10.14746/kr.2022.08.01

Abstrakt

Film Snowpiercer: Arka przyszłości (2013) w reżyserii Bong Joon-ho oparty jest na francuskiej powieści graficznej, ukazującej ludzkość  znajdującą się w krążącym po skutym lodem świecie pociągu. Początkowo pasażerami byli jedynie przedstawiciele klas wyższych, jednak nieoczekiwanie okazało się, że do środka pociągu dostały się także osoby z klas niższych. Kwestią czasu zatem stało się starcie tychże klas. W tym ujęciu film skupia się na katastrofie klimatycznej oraz rozwarstwieniu społecznym. Klasy rządzące w pociągu kładą nacisk na porządek i kontrolę. Uzasadniają swoje rządy oraz ucisk klas niższych tym, że katastrofa miała swoje źródło w rozdźwięku między niekontrolowanym wzrostem liczebności populacji oraz uprzemysłowieniem. Udowadniają swoją logikę odwołując się do 'czaru (zaklęcia) Platona'. Zgodnie z nim, hierarchia musi być podzielona na dwie (rządzący i rządzeni) bądź trzy (strażnicy, wojownicy i robotnicy) części. Każdy obywatel musi zadowolić się swoją pozycją społeczną. Ich logika ulega następnie wzmocnieniu Popperowską 'stopniową cząstkową inżynierią społeczną'. Podkreślają również uzasadnienie silnej kontroli wspieranej maltuzjańską 'statyczną teorią zasobów', w której liczba ludności przyrasta geometrycznie a produkcja żywności arytmetycznie. Teoria ta powtarza się w takich filmach komercyjnych jak Avengers: Wojna bez granic (2018) czy Kingsman: Złoty krąg (2017). Tytuły te stały się dominujące w obszarze filmów nazywanych '(post)apokaliptycznymi'. Wydaje się zatem, że Bong Joon-ho chce podążać za trendami i konwencjami filmu gatunkowego uznawanego za apokaliptyczny. Jednakże celowo obsadzając koreańskich aktorów w grupie trzeciej umożliwia wyobrażenie nowego świata, innego od tego pełnego frustrującej dychotomii (dominacja wyższego/ucisk niższego). Namgung Minsu i Yona, grani przez koreańskich aktorów, są ukazani jako bardzo aktywni i ciekawi bohaterowie, mający rozwiązać główne problemy społeczne w filmie, katastrofy klimatyczne i konflikty klasowe. Ukazują możliwości, jakie przynieść może ze sobą nowa rzeczywistość po tym, jak obecny zamrożony i zniszczony świat upadnie. Koreańscy widzowie mogą zatem czuć się dumni z tego, że bohaterski i fantastyczny wymiar filmu jest podkreślony dzięki grze tych dwojga aktorów. Wydaje się zatem, że reżyser, wykorzystujący z jednej strony uniwersalny schemat filmów katastroficznych i nadający mu nacjonalistyczny charakter, a jednocześnie podejmujący wyzwanie współczesnych tematów katastrofy klimatycznej i konfliktów klasowych, tym właśnie filmem zdołał trafić w gusta Koreańczyków.

https://doi.org/10.14746/kr.2022.08.01
PDF (English)

Bibliografia

Bong, Joon-ho (dir.). 2013. Snowpiercer (movie). CJ E&M 영화사업부문 (CJ ENM Yeonghwa saeobbumun; CJ ENM Entertainment Division).

Kim, Kwang-gyu (김광규). 1983. 귄터 아이히 연구 (Guinteo Aihi Yeongu; Studies on Günter Eich). 서울: 문학과지성사 (Seoul: Munhag-gwa Jiseongsa/Moonji Publishing).

Kim, Mansu. 2015. 'The Rule of Three' in the Growth Stories – Gangbaik Lee's Drama "Like Looking At The Flower In The Midwinter". International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, no. 1: 11–22. DOI: https://doi.org/10.14746/kr.2015.01.01

Platon. 1999. 플라톤의 국가론 (Peullaton-ui gugkaron; Republic by Plato). Transl. by Choi Hyeon (최현 역). 서울: 집문당 (Seoul: Jimmondang).

Popper, Karl Raimund. 1997. 열린 사회와 그 적들 (Yeollin sahoe-wa geu jeogdeul; The Open Society and Its Enemies), vol. 1. Transl. by Lee Han-gu (이한구 역). 서울: 민음사 (Seoul: Mineumsa).

Hayman, Ronald. 1995. How to Read a Play (희곡을 어떻게 읽을 것인가; Heuigok-eul eotteokke ilgeul geosinga). Transl. by Kim Mansu (김만수 역). 서울: 현대미학사 (Seoul: Hyeondae Mihaksa).

Taylor, Brandon. 2016. The Ideological Train to Globalization: Bong Joon-ho’s The Host and Snowpiercer. CineAction, vol. 98 (1): 44–48.

Canavan, Gerry. 2014. “If the Engine Ever Stops, We’d All Die”: Snowpiercer and Necrofuturism. Paradoxa, 26: 41–66.

Schmidt, Christopher. 2014. Why are Dystopian Films on the Rise Again?. JSTOR Daily, Nov. 19. 2014. https://daily.jstor.org/why-are-dystopian-films-on-the-rise-again/. Accessed March 1, 2020.

Bettelheim, Bruno. 2010. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage Books.

Booker, Christopher. 2010. The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories. London: Continuum.

Russell, Bertrand. 1995. 서양 철학사 (Seoyang cheolhaksa; A History of Western Philosophy). Transl. by Han Cheol-ha (한철하 역). 서울: 대한교과서 (Seoul: Daehan Gyogwaseo).

Snowpiercer. https://en.wikipedia.org/wiki/Snowpiercer. Accessed March 1, 2020.