Abstrakt
Film Snowpiercer: Arka przyszłości (2013) w reżyserii Bong Joon-ho oparty jest na francuskiej powieści graficznej, ukazującej ludzkość znajdującą się w krążącym po skutym lodem świecie pociągu. Początkowo pasażerami byli jedynie przedstawiciele klas wyższych, jednak nieoczekiwanie okazało się, że do środka pociągu dostały się także osoby z klas niższych. Kwestią czasu zatem stało się starcie tychże klas. W tym ujęciu film skupia się na katastrofie klimatycznej oraz rozwarstwieniu społecznym. Klasy rządzące w pociągu kładą nacisk na porządek i kontrolę. Uzasadniają swoje rządy oraz ucisk klas niższych tym, że katastrofa miała swoje źródło w rozdźwięku między niekontrolowanym wzrostem liczebności populacji oraz uprzemysłowieniem. Udowadniają swoją logikę odwołując się do 'czaru (zaklęcia) Platona'. Zgodnie z nim, hierarchia musi być podzielona na dwie (rządzący i rządzeni) bądź trzy (strażnicy, wojownicy i robotnicy) części. Każdy obywatel musi zadowolić się swoją pozycją społeczną. Ich logika ulega następnie wzmocnieniu Popperowską 'stopniową cząstkową inżynierią społeczną'. Podkreślają również uzasadnienie silnej kontroli wspieranej maltuzjańską 'statyczną teorią zasobów', w której liczba ludności przyrasta geometrycznie a produkcja żywności arytmetycznie. Teoria ta powtarza się w takich filmach komercyjnych jak Avengers: Wojna bez granic (2018) czy Kingsman: Złoty krąg (2017). Tytuły te stały się dominujące w obszarze filmów nazywanych '(post)apokaliptycznymi'. Wydaje się zatem, że Bong Joon-ho chce podążać za trendami i konwencjami filmu gatunkowego uznawanego za apokaliptyczny. Jednakże celowo obsadzając koreańskich aktorów w grupie trzeciej umożliwia wyobrażenie nowego świata, innego od tego pełnego frustrującej dychotomii (dominacja wyższego/ucisk niższego). Namgung Minsu i Yona, grani przez koreańskich aktorów, są ukazani jako bardzo aktywni i ciekawi bohaterowie, mający rozwiązać główne problemy społeczne w filmie, katastrofy klimatyczne i konflikty klasowe. Ukazują możliwości, jakie przynieść może ze sobą nowa rzeczywistość po tym, jak obecny zamrożony i zniszczony świat upadnie. Koreańscy widzowie mogą zatem czuć się dumni z tego, że bohaterski i fantastyczny wymiar filmu jest podkreślony dzięki grze tych dwojga aktorów. Wydaje się zatem, że reżyser, wykorzystujący z jednej strony uniwersalny schemat filmów katastroficznych i nadający mu nacjonalistyczny charakter, a jednocześnie podejmujący wyzwanie współczesnych tematów katastrofy klimatycznej i konfliktów klasowych, tym właśnie filmem zdołał trafić w gusta Koreańczyków.
Bibliografia
Bong, Joon-ho (dir.). 2013. Snowpiercer (movie). CJ E&M 영화사업부문 (CJ ENM Yeonghwa saeobbumun; CJ ENM Entertainment Division).
Kim, Kwang-gyu (김광규). 1983. 귄터 아이히 연구 (Guinteo Aihi Yeongu; Studies on Günter Eich). 서울: 문학과지성사 (Seoul: Munhag-gwa Jiseongsa/Moonji Publishing).
Kim, Mansu. 2015. 'The Rule of Three' in the Growth Stories – Gangbaik Lee's Drama "Like Looking At The Flower In The Midwinter". International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, no. 1: 11–22. DOI: https://doi.org/10.14746/kr.2015.01.01
Platon. 1999. 플라톤의 국가론 (Peullaton-ui gugkaron; Republic by Plato). Transl. by Choi Hyeon (최현 역). 서울: 집문당 (Seoul: Jimmondang).
Popper, Karl Raimund. 1997. 열린 사회와 그 적들 (Yeollin sahoe-wa geu jeogdeul; The Open Society and Its Enemies), vol. 1. Transl. by Lee Han-gu (이한구 역). 서울: 민음사 (Seoul: Mineumsa).
Hayman, Ronald. 1995. How to Read a Play (희곡을 어떻게 읽을 것인가; Heuigok-eul eotteokke ilgeul geosinga). Transl. by Kim Mansu (김만수 역). 서울: 현대미학사 (Seoul: Hyeondae Mihaksa).
Taylor, Brandon. 2016. The Ideological Train to Globalization: Bong Joon-ho’s The Host and Snowpiercer. CineAction, vol. 98 (1): 44–48.
Canavan, Gerry. 2014. “If the Engine Ever Stops, We’d All Die”: Snowpiercer and Necrofuturism. Paradoxa, 26: 41–66.
Schmidt, Christopher. 2014. Why are Dystopian Films on the Rise Again?. JSTOR Daily, Nov. 19. 2014. https://daily.jstor.org/why-are-dystopian-films-on-the-rise-again/. Accessed March 1, 2020.
Bettelheim, Bruno. 2010. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage Books.
Booker, Christopher. 2010. The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories. London: Continuum.
Russell, Bertrand. 1995. 서양 철학사 (Seoyang cheolhaksa; A History of Western Philosophy). Transl. by Han Cheol-ha (한철하 역). 서울: 대한교과서 (Seoul: Daehan Gyogwaseo).
Snowpiercer. https://en.wikipedia.org/wiki/Snowpiercer. Accessed March 1, 2020.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Mansu Kim
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
When submitting a paper the author agrees to the following publishing agreement and processing personal data.
PUBLICATION AGREEMENT, COPYRIGHT LICENSE, PERSONAL DATA PROCESSING CONSENT
This is a publication agreement and copyright license (“Agreement”) regarding a written manuscript currently submitted via Pressto Platform
(“Article”) to be published in International Journal of Korean Humanities and Social Sciences (“Journal”).
The parties to this Agreement are:
the Author or Authors of the submitted article (individually, or if more than one author, collectively, “Author”) and International Journal of Korean Humanities and Social Sciences (“Publisher”), address al. Niepodległości 4, 61-874 Poznań, represented by its editor in chief Oh Kyong-Geun.
- 1. LICENSE OF COPYRIGHT
- a) The Author and the Publisher agree that the Author grants a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which is incorporated herein by reference and is further specified at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en copyright license in the Article to the general public.
- b) The Author grants to the Publisher a royalty-free, worldwide nonexclusive license to publish, reproduce, display, distribute, translate and use the Article in any form, either separately or as part of a collective work, including but not limited to a nonexclusive license to publish the Article in an issue of the Journal, copy and distribute individual reprints of the Article, authorize reproduction of the entire Article in another publication, and authorize reproduction and distribution of the Article or an abstract thereof by means of computerized retrieval systems (such as Westlaw, Lexis and SSRN). The Author retains ownership of all rights under copyright in the Article, and all rights not expressly granted in this Agreement.
- c) The Author grants to the Publisher the power to assign, sublicense or otherwise transfer any and all licenses expressly granted to the Publisher under this Agreement.
- d) Republication. The Author agrees to require that the Publisher be given credit as the original publisher in any republication of the Article authorized by the Author. If the Publisher authorizes any other party to republish the Article under the terms of paragraphs 1c and 1 of this Agreement, the Publisher shall require such party to ensure that the Author is credited as the Author.
- 2. EDITING OF THE ARTICLE
- a) The Author agrees that the Publisher may edit the Article as suitable for publication in the Journal. To the extent that the Publisher’s edits amount to copyrightable works of authorship, the Publisher hereby assigns all right, title, and interest in such edits to the Author.
- 3. WARRANTIES
- a) The Author represents and warrants that to the best of the Author’s knowledge the Article does not defame any person, does not invade the privacy of any person, and does not in any other manner infringe upon the rights of any person. The Author agrees to indemnify and hold harmless the Publisher against all such claims.
- b) The Author represents and warrants that the Author has full power and authority to enter into this Agreement and to grant the licenses granted in this Agreement.
- c) The Author represents and warrants that the Article furnished to the Publisher has not been published previously. For purposes of this paragraph, making a copy of the Article accessible over the Internet, including, but not limited to, posting the Article to a database accessible over the Internet, does not constitute prior publication so long as the as such copy indicates that the Article is not in final form, such as by designating such copy to be a “draft,” a “working paper,” or “work-in-progress”. The Author agrees to hold harmless the Publisher, its licensees and distributees, from any claim, action, or proceeding alleging facts that constitute a breach of any warranty enumerated in this paragraph.
- 4. TERM
- a) The agreement was concluded for an unspecified time.
- 5. PAYMENT
- a) The Author agrees and acknowledges that the Author will receive no payment from the Publisher for use of the Article or the licenses granted in this Agreement.
- b) The Publisher agrees and acknowledges that the Publisher will not receive any payment from the Author for publication by the Publisher.
- 6. ENTIRE AGREEMENT
- a) This Agreement supersedes any and all other agreements, either oral or in writing, between the Author and the Publisher with respect to the subject of this Agreement. This Agreement contains all of the warranties and agreements between the parties with respect to the Article, and each party acknowledges that no representations, inducements, promises, or agreements have been made by or on behalf of any party except those warranties and agreements embodied in this Agreement.
- b) In all cases not regulated by this Agreement, legal provisions of Polish Copyright Act and Polish Civil Code shall apply.
- c) Any disputes arising from the enforcement of obligations connected with this Agreement shall be resolved by a court competent for the headquarters of the Publisher.
- d) Any amendments or additions to the Agreement must be made in writing and signed by authorised representative of both parties, otherwise being ineffective.
- e) This Agreement is signed electronically and the submission of the article via the PRESSto platform is considered as the conclusion of the Agreement by the Author and the Publisher.
- f) Clause for consent to the processing of personal data - general
- g) The Author shall give his or her consent to the processing of their personal data in accordance with the Act of 10 May 2018 on the protection of personal data and Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of persons physical in connection with the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46 / EC (General Data Protection Regulation) for the purpose and in connection with making publications available on the PRESSto scientific journals platform, guaranteeing the security of services rendered, and improving them.
I HAVE READ AND AGREE FULLY WITH THE TERMS OF THIS AGREEMENT.
The Author The Publisher