CZYNNIKI SOCJOKULTUROWE WPŁYWAJĄCE NA NAUKĘ HISTORII KOREI W INDONEZJI
PDF (English)

Słowa kluczowe

czynnik socjokulturowy
historia Korei
indonezyjskie pokolenie milenijne
studia koreanistyczne
język koreański

Jak cytować

ROSTINEU, R. (2021). CZYNNIKI SOCJOKULTUROWE WPŁYWAJĄCE NA NAUKĘ HISTORII KOREI W INDONEZJI . International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 7, 163–177. https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.08

Abstrakt

Wydarzenia dotyczące Koreańskiego Niepodległościowego Ruchu Młodzieżowego, które miały miejsce podczas okupacji japońskiej w Indonezji i dotyczyły koreańskich żołnierzy, stały się obszarem zainteresowań Indonezyjczyków, a zwłaszcza historyków i pokolenia milenijnego. Od czasu wyzwolenia się spod okupacji japońskiej przez Indonezję w roku 1945, , Indonezja, tak, jak Korea, doświadczyła wielu trudności i kryzysów politycznych. Niniejszy artykuł skupia się na czynnikach społecznych i kulturowych, szczególnie na działaniach indonezyjskiego pokolenia milenijnego oraz ich zainteresowaniach, które wpływają na indonezyjską edukację w zakresie koreańskiej historii. Pod wieloma względami tekst ten ukazuje, jak ważne dla rozwoju koreanistycznych studiów historycznych w Indonezji jest pogłębianie umiejętności językowych w zakresie języka koreańskiego. Artykuł bazując na metodzie przeglądowej, wskazuje na duże zainteresowanie edukacją w zakresie koreańskiej historii wykazywane przez indonezyjskie pokolenie milenijne. Jednym z czynników zachęcających do tego jest rola krytyków historii Korei, którzy przybliżają koreańskie źródła historyczne odbiorcy indonezyjskiemu w drodze seminariów nie tylko skierowanych do naukowców, ale i innych millenialsów i ogółu. Zwiększenie się liczby użytkowników języka koreańskiego stanowić będzie ważny element do dalszego rozwoju nie tylko edukacji historii koreańskiej, ale i relacji dyplomatycznych między Koreą a Indonezją.

https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.08
PDF (English)

Bibliografia

Choi, Kwang-Jin. 2019. The Republic of Korea’s Public Diplomacy Strategy: History and Current Status. USC Center of Public Diplomacy. https://uscpublicdiplomacy.org/sites/uscpublicdiplomacy.org/files/The%20Republic%20of%20Korea%27s%20Public%20Diplomacy%20Strategy%20Web%20Ready_2.3.19.pdf (accessed December 12, 2021).

Dewi, Citra, 2016. Strengthening RI-Japan Relations, Professor from UI Receives Award (Pererat Hubungan RI-Jepang, Guru Besar UI Terima Bintang Jasa). Liputan 6, August 1. (accessed February 25, 2021).

Howe, Neil, and William Strauss. 2000. Millenial Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.

Iqbal, Muhammad. 2012. Dutch East Indies Legal Politics and Its Inflluence in Islamic Law Legistation in Indonesia (Politik Hukum Hindia Belanda dan Pengaruhnya Terhadap Legislasi Hukum Islam di Indonesia). Journal of Ahkam, Vol 12, No 2. 117-126. DOI: 10.15408/ajis.v12i1.972. DOI: https://doi.org/10.15408/ajis.v12i2.972

Kartikasari, Wahyuni. 2018. The Role of Anime and Manga in Indonesia-Japan Cultural Diplomacy. 筑波学院大学紀要第(Tsukubagakuindaigaku kiyō dai; Tsukuba Gakuin University Bulletin), Vol. 13: 41-47. https://www.tsukuba-g.ac.jp/library/kiyou/2018/05Wahyuni%20Kartikasari.pdf (accessed February 25, 2022).

Kartodirdjo, Sartono. 1973. History of The Resistance to Colonialism (Sejarah Perlawanan-Perlawanan Terhadap Kolonialisme) Jakarta: Departemen Pertahanan Keamanan Pusat Sejarah ABRI.

Kartodirdjo, Sartono. 2016. Pendekatan Ilmu Sosial Dalam Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Mannheim, K. 1952. The Problem of generation. Essays on the Sociology of Knowledge, 24(19): 276-322, https://jurnal.stieama.ac.id/index.php/ama/article/viewFile/%20142/133 (accessed December 13, 2021).

Nahm, Andrew C. 2011. The Development of Korean Studies in The United States. Journal of Korean Studies, Vol. 1, No. 2: 9-42. DOI: 10.1353/jks.1979.0003. DOI: https://doi.org/10.1353/jks.1979.0003

Permadi, Edo Galih. 2015. Language Politics during The Japanese Occupation (Politik Bahasa pada Masa Pendudukan Jepang). Avatara- History Education e-Journal, Vol. 3, No. 3: 590-603. https://core.ac.uk/download/pdf/230695226.pdf (accessed July 2, 2021).

Putra, Yanuar Surya. 2016. Theoritical Review: Teori Perbedaan Generasi. Among Makarti, Vol. 9, No. 18: 123-134. https://jurnal.stieama.ac.id/index.php/ama/article/viewFile/%20142/133 (accessed February 25, 2022).

Rohman, Miftahur. 2018. Kebijaksanaan Pendidikan Islam Masa Penjajahan Jepang. Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 02, Nr 01: 15-33. DOI: https://doi.org/10.31219/osf.io/ack3p

Ryder, N. B. 1965. The Cohort as a Concept in the Study of Social Change. American Sociological Review, 30(6): 843-861. https://doi.org/10.2307/2090964. DOI: https://doi.org/10.2307/2090964

Sudirman, Adi. 2014. Sejarah Lengkap Indonesia. Jogjakarta: Diva Press.

The Ministry of Women’s Empowerment and Child Protection & The Bureau of Statistics. 2018. Profil Generasi Milenial Indonesia (Indonesian Millenial Generation Profile). Jakarta: The Ministry of Women’s Empowerment and Child Protection & The Bureau of Statistics (Kementrian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak).

The Habibie Center. Report of Public Opinion Survey: South Korea in the Perspective of Millenials Generation. Jakarta, Indonesia: The Habibie Center.

Johari, Hendi. 2018. Korean Rebellion in Java (Pemberontakan Koreadi Tanah Jawa). Historia, August 21. https://historia.id/politik/articles/pemberontakan-korea-di-tanah-jawa-DLNjd/page/1 (accessed December 13, 2021).