ROZWÓJ KOREAŃSKIEGO DRAMATU POETYCKIEGO ORAZ ZNACZENIE RUCHU DRAMATU POETYCKIEGO
PDF (English)

Słowa kluczowe

koreański dramat poetycki
T.S.Eliot
Choi Il-soo
ruch dramatu poetyckiego
historia koreańskiego dramatu poetyckiego

Jak cytować

LEE, H.- jeong. (2021). ROZWÓJ KOREAŃSKIEGO DRAMATU POETYCKIEGO ORAZ ZNACZENIE RUCHU DRAMATU POETYCKIEGO. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 7, 117–141. https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.06

Abstrakt

Niniejszy artykuł mierzy się z próbą definicji i charakterystyki dramatu poetyckiego, jak i usiłuje ustalić znaczenie dzieł dramatycznych w czasie funkcjonowania ruchu dramatu poetyckiego. W przeciwieństwie do sztuk czy poezji dramatycznej, dramat poetycki jest odrębnym gatunkiem. Wizja artystyczna jest uwidaczniana w konflikcie poetyki i dramatu. Jedność poetyki i dramatu, osiągana przez muzykę, wewnętrzny przymus, obraz sceniczny efekty dźwiękowe, wizualne odniesienia publiczności sprawiają, że dramat poetycki jest częścią sztuki ujmowanej kompleksowo. Całe dzieło funkcjonuje jak poemat i musi być realizowane na scenie. Zdaniem Choi Il-soo, by rozwinąć opis tych sztuk poetyckich należy zachować w nich wewnętrzne zasady wolnego wiersza. Przyjął on więc koncepcję Eliota i podjął próbę opracowania podstaw zakładających, że zachodnie dramaty poetyckie oraz teorie są atypowe dla Korei. Ten pogłębiający się odbiór teorii doprowadził do wykształcenia się ruchu dramatu poetyckiego, W artykule dokonana zostanie klasyfikacja cech charakterystycznych na podstawie około 18 dzieł dramatycznych. Wybrane osiemnaście dzieł, które powstałe w latach 1920-1999 sklasyfikowano według kryterium ukończenia i pełności pracy jak i ze względu na uznanie artysty. Opisy dzieł mogą być ogólnie podzielone na historyczne, narracyjne, realistyczne i filozoficzne. Klasyfikacja ta może stać się punktem wyjścia dla dramatów poetyckich do przekształcenia w bardziej zróżnicowane formy lub tematy. Ruch dramatu poetyckiego został zdominowany przez krytyków i poetów, których głównym celem było popularyzowanie niezależnych dzieł sztuki koreańskiej, i mimo, że nie zyskał on wielu odbiorców ani na popularności, to uznaje się go za znaczne osiągnięcie ówczesności, pozwalające na wgląd w możliwości dramatów poetyckich. Mogą one być traktowane jako nowy element w gatunkach lirycznych i dramatycznych, tracących swój pierwotny charakter literacki a które należy odzyskać w literaturze koreańskiej.

https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.06
PDF (English)

Bibliografia

Choi, Il-soo (최일수). 1976. 현실의 문학 (Hyeonsil-ui munhak; Literature of Reality). 서울: 형설출판사 (Seoul: Hyeongseol Chulpansa).

Choi, In-hoon (최인훈). 1976. 옛날옛적에 훠어이 훠이 (Yetnal yejeog-e huoyi huoyi; Once upon a time Huoyi-Huoyi). 서울: 문학과지성사 (Seoul: Munhakgwaji seongsa).

Hwang, Ji-woo (황지우) . 2000. 오월의 신부 (Oweol-ui Sinbu; Bride of May). 서울: 문학과지성사 (Seoul: Munhag gwaji seongsa).

Jeon, Bong-gun (전봉건). 2013. 전봉건 문학선 (Jeon Bong-gun Munhakseon; Collection of Jeon Bong-gun’s Literature Works). 서울: 문학선 (Seoul: Munhakseon).

Jung, Ho-soon (정호순). 2002. 한국의 소극장과 연극운동 (Hangug-ui sogeugjang-gwa yeongeug undong; Korean Small Theater and Play Movement). 서울: 연극과 인간 (Seoul: Yeongeug-gwa Ingan).

Kim, Dong-hyun (김동현). 2013. 한국현대시극의 세계 (Hangug hyeondae sigeug-ui segye; The World of Modern Korean Poetic Drama). 서울: 국학자료원 (Seoul: Kookhak Jaryoweon).

Kim, Dong-hyun (김동현). 2019. 시극의 장르시학 (시학) 및 신동엽 최인훈을 통해 본 한국 시극의 가능성 (Sigeug-ui jangneu sihag (sihag) mit Shin Dong-hyeop Choi In Hoon-eul tonghae bon Hangug sigeug-ui ganeungseong; The possibility of Korean poetic drama seen through poetics and Shin Dong-hyeop, Choi In-hoon). 시와희곡 (Si-wa huigeug; Poetry and Play), no. 1: 341-354.

Kim, Jae-hwa (김재화). 2010. T.S.엘리엇 시극론 (T.S. Elliot sigeug-non; T.S. Eliot Poetic Drama Theory). 서울: 동인 (Seoul: Dongin Publishing).

Kim, Jung-hwan (김정환). 1999. 김정환 시집. (Kim Jung-hwan sijib; Kim Jung-hwan poetry book). 서울: 이론과실천 (Seoul: Iron-gwa Silcheon).

Kim, Myeong-soon (김명순). 2010. 김명순 문학전집 (Kim Myeong-soon Munhag Jeonjib; Kim Myeong-soon’s Literature Exhibition). 서울: 푸른사상(Seoul: Pureun sasang).

Lee, Hyun-won (이현원). 2009. 신동엽의 오페레타 <석가탑>에 나타난 시의 주제와 표현양식에 대한 연구 (Sin Dong-Yeop-ui operetta ‘Seokgatap’-e natanan si-ui juje-wa pyohyeon yangsig-e daehan yeongu; A Study on the Theme and Form of the Poem in Dong-Yeop Sin’s Operetta “Seoggatap”). 한국학논집 (Hangughag nonjib; The Journal of Korean Studies), no. 38: 227-267. DOI: https://doi.org/10.18399/actako.2009..38.009

Lee, Sang-ho (이상호). 2013. 현대시를 위한 실험무대 연구 (Hyeondae si-reul wihan silheom mudae yeongu; Study on ‘Experimental Stage for Modern Poetry’). 한국언어문화 (Hangug eoneo munhwa; Journal of Korean Language and Culture), no. 51: 131-157.

Lee, Sang-ho (이상호). 2016. 한국시극사연구 (Hangug sigeug-sa yeongu; Study on the History of Modern and Contemporary Korean Poetic Drama). 서울: 국학자료원 (Seoul: Kookhak Jaryoweon).

Lee, Hyeon-jeong (이현정). 2020. 한국 시극 작품에 나타난 공간성 연구 (Hangug sigeug jagpum-e natanan gongganseong yeongu; A Study on the specialty show in Korean poetic drama works). 중앙대학교 대학원 박사 학위 논문 (Chungang Daehaggyo daehagweon paksa hagwi nonmun; Ph.D. dissertation at Chung-Ang University).

Lee, Hyeon-won (이현원). 2000. 한국 현대시극 연구 (Hangug hyeondae sigeug yeongu; (A) Study on the Modern Poetical Drama in Korean). 계명대학교 대학원 석사 학위논문 (Keimyung Daehakkyo Daehagweon seoksa hagwi nonmun; M.A. thesis at Keimyung University).

Lee, Seung-ha (이승하). 2014. 한국 시문학의 빈터를 찾아서 2 (Hangug simunhag-ui binteo-reul chajaseo 2; Finding a Empty Place in Korean Poetry 2). 서울: 서정시학. (Seoul: Seojeong Sihag).

Lim, Seung-bin (임승빈). 2002. 1920년대 시극연구 (1920-nyeondae sigeug yeongu; Study on Korean Poetic Drama in the 1920’s). 한국극예술연구 (Hangug geugyesul yeongu; The journal of Korean drama and theatre), no. 16: 145-174.

Moon, Jeong-hee (문정희). 1994. 구운몽 (Googumong). 서울, 도서출판 둥지 (Seoul: Doseochulban Dongji).

Park, Ah-ji (박아지). 2015. 박아지 작품선집 (Park Ah-ji jagpum seonjib; Park Ah-ji’s work selection). 서울: 글로벌 콘텐츠 (Seoul: Geullobeol Kontencheu).

Park, Jung-ho (박정호). 1997. 극시 형성 및 장형화에 대한 일고찰 (Geugsi hyeonseong mit janghyeonghwa-e daehan ilgochal; Study on the Formation of Poetic Drama and Lengthenization). 한국어문학연구 (Hangug eomunhag yeongu; Korean Literature Research), no. 8: 271-300.

Shin, Dong-yeop (신동엽). 1975. 신동엽전집 (Sin Dong-yeop jeonjib; Shin Dong-yeop’s collection) 서울: 창작과비평사 (Seoul: Changjaggwa bipyeonsa).