KRYTYCYZM WOBEC LITERACKOŚCI LAT 90. WIEKU XX JAKO SZTUKI DLA SZTUKI – ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MUNHAKDONGNE
PDF (English)

Słowa kluczowe

literatura koreańska lat 90. wieku XX
Munhakdongne
literackość jako sztuka dla sztuki
‘własne ja’
autentyczność

Jak cytować

YANG, S. (2021). KRYTYCYZM WOBEC LITERACKOŚCI LAT 90. WIEKU XX JAKO SZTUKI DLA SZTUKI – ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MUNHAKDONGNE. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 7, 61–81. https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.03

Abstrakt

Artykuł, nawiązując do niedawnych krytycznych opinii dotyczących literatury koreańskiej lat 90. wieku XX, sugeruje, że podejście krytyczne powinno być realizowane w sposób nieco bardziej refleksyjny i skupiony na wnętrzu. Autor zamierza przeanalizować racjonalność skomplikowanego założenia o ‘literackości’ (zasada ‘sztuka dla sztuki’) w latach 90. wieku XX ze szczególnym skupieniem uwagi na Munhakdongne (Literacka Wioska), uznawanym za jej negatywne źródło. Nie chodzi bowiem jedynie o taką ‘racjonalność’, która jest powtarzalna i przekonująca we współczesnej literaturze, ale także taką, która dzieli się doświadczeniami z perspektywy ocenianej krytycznie Munhakdongne. Autor, wyszedłszy z  krytycznego ujęcia natury owej ‘racjonalności’ próbuje definiować współczesną literaturę koreańską, czyniąc tym samym punkt wyjścia dla dalszych badań.

https://doi.org/10.14746/kr.2021.07.03
PDF (English)

Bibliografia

Adorno, Theodor W. 1984. Aesthetic Theory. trans. by Seung-yong Hong. Seoul: Moonji Publisher.

Bae, Haeun (배하은). 2016. 만들어진 내면성: 1990년대 초 문학의 내면성 구성과 전복양상 (Mandeureojin naemyeonseong 1990-nyeondae cho munhag-ui naemyeonseong guseong-gwa jeonbok yangsang; On Internality, a Discursive Construct in Early 1990s’ Literature). 한국현대문학연구 (Hangug Hyeondae Munhag Yeongu; The Journal of Modern Korean Literature), no. 50: 547-585.

Hwang, Jeonga (황정아). 2020. 근대성의 판타지아 (Geundaeseong-ui pantajia; A Fantasia of Modernity). 개념과소통 (Gaenyeom-gwa sotong; Concept and Communication), no. 25: 117-145.

Hwang, Jongyeon (황종연). 2001. 비루한 것의 카니발 (Biruhan geot-ui kanibal; Carnival of the Boredom). 서울: 문학동네 (Seoul: Munhakdongne Publisher).

Hwang, Jongyeon (황종연). 2012. 탕아를 위한 비평 (Tanga-reul wihan bipyeong; Criticism for debauchee). 서울: 문학동네 (Seoul: Munhakdongne Publisher).

Jin, Jeongseok (진정석). Lee, Gwangho. (이광호), Kim, Dongsik. (김동식), Hwang, Jongyeon. (황종연). 1993. 좌담: 90년대 문학을 어떻게 볼 것인가 (Jwadam: 90-nyeondae munhag-eul eottokkae bol geosinga; How will we see literature in the 90s?) In 90년대 문학 어떻게 볼 것인가 (90-nyeondae munhag-eul eottokkae bol geosinga; How will we see literature in the 90s), ed. Hwang Jongyeon (황종연), 11-80. 서울: 민음사 (Seoul: Mineumsa Publisher).

Jin, Taewon (진태원). 2019. 애도의 애도를 위하여 (Aedo-ui aedo-reul wihayeo; For the mourning of mourning). Seoul: Greenbee Publisher.

Cho, Yeonjeong (조연정). 2018a. 문학주의의 자기동일성: 1990년대 문학동네의 비평담론 (Munhagjuui-ui jagi donggilseong: 1990-nyeondae Munhag dongnae-ui bipyeong damron; Self-Identity of ‘Literaturism’ – Discourse of Criticism Produced by the Literary Community in the 1990’s.) 상허학보 (Sanghur Hakbo; The Journal of Korean Modern Literature), no. 53: 9-46.

Cho, Yeonjeong (조연정). 2018b. 문학동네의 90년대와 386세대의 한국문학 (Munhakdongne-ui 90-nyeondae-wa 386 sedae-iu hangug munhag; The ‘90s’ in the Literary Community and ‘386 Generation’s Korean Literature). 한국문화 (Hangug Munhwa; The journal of Korean Culture), no. 81: 221-246.

Kang, Dongho (강동호). 2020. 언표로서 내면 (Eonpyoroseo naemyeon; Interiority as Énoncé) 한국학연구 (Hangug-hag yeongu; The Journal of Korean Studies), no. 56: 249-273.

Lee, Soyeon (이소연). 2017. 진정성이라는 환상 (Jinjeongseong-ira-neun hwangsang; The illusion of sincerity). 문학과사회 (Munhag-gwa sahoe; The Literature and Society), vol. 30, no. 1: 183-194.

Seo, Yeongchae (서영채). 1995. 소설의 운명 (Soseol-ui unmyeong; The Fate of a Novel). 서울: 문학동네 (Seoul: Munhakdongne Publisher).

Seo, Yeongchae (서영채). 2005. 문학의 윤리 (Munhag-ui yulli; Ethics of literature). 서울: 문학동네 (Seoul: Munhakdongne Publisher).

Taylor, Charles. 2001. The Malaise of Modernity. trans. by Young-bae Song. Seoul: EHAK Publisher.