Fantazja, emocje, refleksja. Bajki w warsztacie nauczyciela etyki
Journal cover ETHICS IN PROGRESS, volume 2, no. 1, year 2011
PDF (Język Polski)

Keywords

children
philosophy
education
ethics
dzieci
edukacja
filozofia

How to Cite

Danszczyk, J., Folda, M., Glicka, M., Gościniak, J., Jakubowski, D., Klak, J., … Tomczak, A. (2011). Fantazja, emocje, refleksja. Bajki w warsztacie nauczyciela etyki. ETHICS IN PROGRESS, 2(1), 45–51. https://doi.org/10.14746/eip.2011.1.8

Number of views: 781


Number of downloads: 851

Abstract

Opowieści w konwencji bajki z przesłaniem filozoficznym, ailment mogą znacząco wzbogacić warsztat nauczyciela etyki, który przymierza się do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Starannie dobrana bajka, zaprezentowana przez nauczyciela (lub uczniów) w sposób sceniczny, może wzbudzić nie tylko zainteresowanie (i kluczowe w filozofii) zdziwienie (Martens, 2003), ale także tzw. dysonans poznawczy w zetknięciu z kontrowersją, dylematem lub konfliktem racji czy dóbr
https://doi.org/10.14746/eip.2011.1.8
PDF (Język Polski)

References

Camhy, D. G. (2007). Philosophical dialogue as foundation of innovative learning. W: D. G. Camhy (Ed.), Philosophical foundations of innovative learning. Proceedings oft the International Conference on Philosophy for Children. Sankt Augustin: Akademia Verlag, ss. 230-237.

Cohen, M. (2008). Philosophical tales. New Jersey: John Wiley Blackwell Publishing.

Damasio, A. (1999). The feeling of what happens. New York: Harcourt Bracer & Co.

Habermas, J. (1981, 2010). Philosophical notes on Moral Judgment Theory. W: G. Lind, H.A. Hartmann, & R. Wakenhut (Eds.), Moral Judgments and social education. 2nd Edition. New Brunswick & London 2010: Transaction Publishers, ss. 3-20.

Habermas, J. (1983). Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln. Frankfurt/M.: Suhrkamp.

Lind, G. (2002, 2009). Moral list lehrbar. München: Oldenbourg.

Nowak, E. (2002). Autonomia jako zasada etyczności. Kant, Fichte, Hegel. Wrocław: WUWr.

Piaget, J. (1981). Intelligence and affectivity. Trans. T.A. Brown & C.E: Kaegi. Palo Alto: Annual Reviews, Inc.

Piquemal, M. & Laguatriere, Ph. (2003). Les philo-fables. Paris: Albin Michel.

Piquemal, M. & Laguatriere, Ph. (2004). Philo fabelhaft. 63 Fabeln aus aller Welt und ihre philosophische Bedeutung. Kempen: Moses Verlag.

Piquemal, M. (2004). Bajki filozoficzne. Warszawa: Wydawnictwo Muchomor.

Sharp, A. M. (2007). The classroom community of inquiry and the education of emotions. W: D. G. Camhy (Ed.), Philosophical foundations of innovative learning. Proceedings oft the International Conference on Philosophy for Children. Sankt Augustin: Akademia Verlag, ss. 84-94.

Stamm, I. (2007). Zwischen Neurobiologie und Sozialethik. Oldenbourg: BIS-Verlag der Universität Oldenbourg.

Wygotski, L. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: PWN.