Jacobi i jego polemika z idealizmem transcendentalnym
PDF (Język Polski)

Keywords

Jacobi
transcendental idealism
truth
knowledge
faith
ethics
freedom

How to Cite

Nowikow, I. (2013). Jacobi i jego polemika z idealizmem transcendentalnym. ETHICS IN PROGRESS, 4(1), 91–105. https://doi.org/10.14746/eip.2013.1.7
Crossref
0
Scopus
0

Number of views: 303


Number of downloads: 285

Google Scholar Citation

AllSince 2020
Citations1267823
h-index1412
i10-index2116
0
200
100
50
150
20062007200820092010201120122013201420152016201720182019202020212022202320242025437357202026455844649513117811719117825

Abstract

The subject of this article is the practical philosophy of Friedrich H. Jacobi (1743-1819), which the author tries to reconstruct on the basis of the work entitled “Jacobi an Fichte” (1799). Jacobi distinguishes between two kinds of truth: “Wahrheit” and “das Wahre.” The former is the rational truth (knowledge), the latter – the intuitive truth (faith). In his opinion, the error of transcendental idealism, the exponents of which are Kant and Fichte, is that it respects only the rational truth. However, Jacobi points to the fact that while reason and necessity are the same, the former is contradictory to individual freedom. Therefore, the concept of transcendental idealism – despite the  intentions of its exponents – leads to the negation of freedom and ethics. These can be only justified by the intuitive truth, which is strongly connected with Christian religion.
https://doi.org/10.14746/eip.2013.1.7
PDF (Język Polski)

References

Św. Augustyn z Hippony. 2008. Wyznania (Confessiones). Tłum. Jan Czuj. Kraków: AA.

Giovanni, G. 2010. Hasło “Friedrich Heinrich Jacobi”. W: E.N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Spring 2010 Edition. Dostęp http://plato.stanford.edu/archives/spr2010/entries/friedrich-jacobi/ dn. 3.07.2013.

Heisenberg, W. 1968. “Das Naturbild Goethes und die technischnaturwissenschaftliche Welt“. Physikalische Blätter 24 (1968), 5: 193- 200.

Hirschberger, J. 1952/1991. Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart. Freiburg - Basel - Wien: Herder.

Jacobi, F-H. 1799. Jacobi an Fichte. Hamburg: Friedrich Perthes. Dostęp http://www.bsb-muenchen-digital.de/~web/web1004/bsb10046116/images/index.html?digID=bsb10046116&pimage=00002&v=pdf&md =1&l=de dn. 3.07.2013.

Jacobi, F-H. 1801. Ueber eine Weissagung Lichtenbergs. Dostęp http://www.bsb-muenchen-digital.de/~web/web1004/bsb10043530/images/index.html?digID=bsb10043530&pimage=00001&v=pdf&md =1&l=de dn. 3.07.2013.

Kant, I. 1783/2005. Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka. Tłum. A. Banaszkiewicz. Kraków: Zielona Sowa.

Kant, I. 1787/1957. Krytyka czystego rozumu. Tłum. R. Ingarden. Warszawa: PWN.

Kant, I. 1793/2007. Religia w obrębie samego rozumu. Tłum. A. Bobko. Krakó w: Homini.

Sala, G-B. 2004. Kants „Kritik der praktischen Vernunft“. Ein Kommentar. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Spaemann, R. 2010. Das unsterbliche Gerücht. Die Frage nach Gott und die Täuschung der Moderne. Stuttgart: Klett-Cotta