„Kłir” i obraz słaby w filmie Hair Marka Piwowskiego.
PDF

Słowa kluczowe

„kłir”
queer
kamp
obraz słaby
film dokumentalny
PRL

Jak cytować

Jaworska, J. (2019). „Kłir” i obraz słaby w filmie Hair Marka Piwowskiego. Praktyka Teoretyczna, 32(2), 64–80. https://doi.org/10.14746/prt.2019.2.4

Abstrakt

Tekst jest analizą dokumentu Marka Piwowskiego Hair, nakręconego w 1971 r. dla Telewizji Polskiej. Pełna komicznych niedociągnięć relacja z międzynarodowego konkursu fryzjerskiego stała się dla reżysera pretekstem do obnażenia zakłóconej komunikacji między organizatorami a widownią, czy szerzej – między władzą a społeczeństwem. Ironiczny ton i zastosowanie „słabego obrazu” pozwoliły mu na sabotaż przekazu oficjalnego w duchu strategii queerowej. Autorka proponuje spolszczony termin „kłir”, by wyraźniej odróżnić zastosowane w filmie środki od estetyki kampu i umocować dokument nie tylko w paradygmacie „sztuki porażki”, ale i w społecznym kontekście PRL.
https://doi.org/10.14746/prt.2019.2.4
PDF

Bibliografia

Baudrillard, Jean. 1998. Ameryka. Tłum. Renata Lis. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Baudrillard, Jean. 2005. O uwodzeniu. Tłum. Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Burska, Lidia. 2012. Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ’68 w Polsce. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.

Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł. 2006. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Znak.

Butler, Judith. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York–London: Routledge.

Czapliński, Przemysław i Mizerka, Anna (red.). 2012. Kamp. Antologia przekładów. Kraków: Universitas.

Gwóźdż, Andrzej i Wach, Margarete (red.). 2017. W poszukiwaniu polskiej nowej fali. Kraków: Universitas.

Halberstam, Jack. 2018. Przedziwna sztuka porażki. Tłum. Mikołaj Denderski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Hendrykowski, Marek. 2018. Drugie wejrzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Hendrykowski, Marek 2005. Rejs. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jachymek, Karol. 2016. Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Jaworska, Justyna. 2019. Piękne widoki, panowie, stąd macie. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu. Kraków: Universitas.

Karpowicz, Agnieszka. 2012. Proza życia. Mowa, pismo, literatura. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Klejsa, Konrad. 2008. Filmowe oblicza kontestacji. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.

Kornhauser, Julian i Zagajewski, Adam. 1974. Świat nie przedstawiony. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kosovsky Sedgwick, Eve. 1990. The Epistemology of the Closet. Berkley – Los Angeles: University of California Press.

Kurz, Iwona. 2017. „Pomieszanie języków. Kultowe (dziś) komedie z początku lat 70.” W W poszukiwaniu polskiej nowej fali, re. Andrzej Gwóźdż i Margarete Wach. Kraków: Universitas.

Lubelski, Tadeusz. 2015. Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: Universitas.

Lubelski, Tadeusz. 2007. Polska Szkoła Dokumentu: Marek Piwowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Audiowizualne.

Łuczak, Maciej. 2004. Wniebowzięci, czyli jak się robi hydrozagadkę. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Nyczek, Tadeusz. 2008. Salon Niezależnych. Dzieje pewnego kabaretu. Kraków: Znak.

Radkiewicz, Małgorzata. 2014. Oblicza kina queer. Kraków: Ha!art.

Sontag, Susan. 1979. „Notatki o kampie.” Tłum. Wanda Wertenstein. Literatura na Świecie 9.

Steyerl, Hito. 2013. „W obronie nędznego obrazu.” Tłum. Łukasz Zaremba. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 13.

Szcześniak, Magda. 2016. Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana i Instytut Kultury Polskiej UW.

Zawadzki, Andrzej. 2003. „Noica, Vattimo i myśl słaba.” Teksty Drugie 6.