Abstract
The text is an analysis of Marek Piwowski‟s documentary film Hair (1971). Full of comical failures, the report from an international hairdressing contest has become a pretext for the director to expose disrupted communication between the authorities and society. The ironic tone and the use of the “week image” allowed him to queer sabotage of the official message. The author uses a polonised term “kłir” to distinguish the style of Piwowski from the camp aesthetics and to fix the document not only in the paradigm of “art of failure”, but also in the social context of PRL.
References
Baudrillard, Jean. 1998. Ameryka. Tłum. Renata Lis. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Baudrillard, Jean. 2005. O uwodzeniu. Tłum. Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Burska, Lidia. 2012. Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ’68 w Polsce. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł. 2006. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Znak.
Butler, Judith. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York–London: Routledge.
Czapliński, Przemysław i Mizerka, Anna (red.). 2012. Kamp. Antologia przekładów. Kraków: Universitas.
Gwóźdż, Andrzej i Wach, Margarete (red.). 2017. W poszukiwaniu polskiej nowej fali. Kraków: Universitas.
Halberstam, Jack. 2018. Przedziwna sztuka porażki. Tłum. Mikołaj Denderski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Hendrykowski, Marek. 2018. Drugie wejrzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Hendrykowski, Marek 2005. Rejs. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jachymek, Karol. 2016. Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Jaworska, Justyna. 2019. Piękne widoki, panowie, stąd macie. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu. Kraków: Universitas.
Karpowicz, Agnieszka. 2012. Proza życia. Mowa, pismo, literatura. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Klejsa, Konrad. 2008. Filmowe oblicza kontestacji. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
Kornhauser, Julian i Zagajewski, Adam. 1974. Świat nie przedstawiony. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kosovsky Sedgwick, Eve. 1990. The Epistemology of the Closet. Berkley – Los Angeles: University of California Press.
Kurz, Iwona. 2017. „Pomieszanie języków. Kultowe (dziś) komedie z początku lat 70.” W W poszukiwaniu polskiej nowej fali, re. Andrzej Gwóźdż i Margarete Wach. Kraków: Universitas.
Lubelski, Tadeusz. 2015. Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: Universitas.
Lubelski, Tadeusz. 2007. Polska Szkoła Dokumentu: Marek Piwowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Audiowizualne.
Łuczak, Maciej. 2004. Wniebowzięci, czyli jak się robi hydrozagadkę. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Nyczek, Tadeusz. 2008. Salon Niezależnych. Dzieje pewnego kabaretu. Kraków: Znak.
Radkiewicz, Małgorzata. 2014. Oblicza kina queer. Kraków: Ha!art.
Sontag, Susan. 1979. „Notatki o kampie.” Tłum. Wanda Wertenstein. Literatura na Świecie 9.
Steyerl, Hito. 2013. „W obronie nędznego obrazu.” Tłum. Łukasz Zaremba. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 13.
Szcześniak, Magda. 2016. Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana i Instytut Kultury Polskiej UW.
Zawadzki, Andrzej. 2003. „Noica, Vattimo i myśl słaba.” Teksty Drugie 6.
License
“Theoretical Practice” seeks to put into practice the idea of open access to knowledge and broadening the domain of the commons. It serves the development of science, thinking and critical reflection. The journal is published in open-access mode under the CC-BY-NC-SA 4.0 license (detail available here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Articles published in the journal may be freely distributed, stored, printed and utilized for academic and teaching purposes without restrictions.
They should not be, however, used for any commercial purposes or be reconstructed into derivative creations. Access to the journal may not be limited or offered for a fee by any third party.
Prospective authors are obliged to fill in, sign and send back the publishing contract compliant with the CC licencing. [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf,EN.doc].
According to this contract, authors grant the journal a non-exclusive right to publish their work under the creative commons license (CC-BY-NC-SA 4.0) without any financial obligation on both sides of the contract.
Before submission authors should make sure that derivative materials they use are not protected by copyright preventing their non-commercial publication. Authors are responsible for any respective copyright violations.