Abstrakt
Artykuł stanowi nieukończone przez autora wprowadzenie do książki, którą zmarły filozof Mark Fisher projektował pod koniec życia i której nigdy nie napisał. Przedstawia w nim zarys koncepcji kwasowego komunizmu, czyli myślowej prowokacji wskazującej na potrzebę przemyślenia dziedzictwa kultury radykalnych ruchów lat 60. i 70., zwłaszcza istniejącego w nich napięcia między indywidualizmem a kolektywizmem. Istotną inspiracją myśli Fishera pozostają zwłaszcza prace Herberta Marcusego.
Bibliografia
Atwood, Margaret. 2016. Serce umiera ostatnie. Tłum. Małgorzata Maruszkin. Warszawa: Wielka Litera.
Baker, Danny. 2012. Going to Sea in a Sieve. London: Weidenfeld & Nicolson.
Beckett, Andy. 2010. When the Lights Went Out: Britain in the Seventies. London: Faber and Faber.
Berardi, Franco. 2011. After the Future. Chicago: AK Press.
Cowie, Jefferson R. 2012. Stayin’ Alive: The 1970s and the Last Days of the Working Class. New York: The New Press.
Foucault, Michel. 1977. Archeologia wiedzy. Tłum. A. Siemek. Warszawa: PIW.
Foucault, Michel. 1991. Remarks on Marx. Los Angeles: Semiotext(e).
Foucault, Michel. 2006. Słowa i rzeczy. Tłum. Tadeusz Komendant. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Foxx, John. 2013. “The Golden Section: John Foxx’s Favourite Albums,” Quietus, 3 października. http://thequietus.com/articles/13499-john-foxx-favourite-albums?page=5.
Hardt, Michael. 2010. “The Common in Communism.” W The Idea of Communism, edited by Costas Douzinas and Slavoj Žižek. London – New York: Verso.
Marcus, Greil. 1997. Mystery Train: Images of America in Rock ‘n’ Roll Music. London: Penguin.
Marcuse, Herbert. 1979. The Aesthetic Dimension. Boston: Beacon Press.
Marcuse, Herbert. 1991. Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego. Oprac. Wiesław Gromczyński. Warszawa: PWN.
Marcuse, Herbert. 1998. Eros i cywilizacja. tłum. Hanna Jankowska i Arnold Pawelski. Warszawa: Muza.
Miller, Jonathan. 1968. [Wywiad]. Life Magazine, 25 listopada.
Willis, Ellen. 1992. Beginning To See The Light: Sex, Hope and Rock-and-Roll, Middletown. Connecticut: Wesleyan University Press.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.