Abstrakt
In this short introduction to the thematic issue of Theoretical Practice we draw on the Marxist concept of critique to explain how Marxist higher education research could be understood as a constituting practice within-against-beyond the contemporary university in crisis.Bibliografia
Althusser, Louis. 2006. Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Tłum. Andrzej Staroń. Warszawa: Studenckie Koło Filozfii Marksistowskiej. http://www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/althusser05.pdf.
Antonowicz, Dominik. 2015. Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Ball, Stephen i Youdell, Deborah. 2008. Hidden Privatisation in Public Education. Brussels: Education International.
Barnett, Ronald. 2015. „In Search of a Public: Higher Education in a Global Age.” W O. Filippakou i G. Williams (red.), Higher Education as a Public Good. Critical Perspectives on Theory, Policy and Practice (s. 15-28). New York: Peter Lang.
Edu-factory Collective. 2009. Towards a Global Autonomous University. New York: Autonomedia.
Hall, Richard. 2015. „The University and the Secular Crisis.” Open Library of Humanities 1(1).
Hardt, Michael. 2012. „Komunizm jest bezwględną krytyką wszystkiego, co istnienie.” Praktyka Teoretyczna, http://www.praktykateoretyczna.pl/michael-hardt-komunizm-jest-bezwzgledna-krytyka-wszystkiego-co-istnieje/
Hardt, Michael i Negri, Antonio. 1994. Labor of Dionysus. A Critique of the State-Form. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Harvey, David. 2014. Seventeen Contradictions and the End of Capitalism. London: Oxford University Press.
Holloway, John. 2010. Crack Capitalism. London: Pluto Press.
Jongbloed, Ben. 2003. „Marketisation in Higher Education: Clark’s Triangle and the Essential Ingredients of Markets.” Higher Education Quarterly 57(2): 110-135.
Leslie, Larry i Slaughter, Sheila. 1998. Academic Capitalism. Politics, Policies and Entrepreneurial University. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Mandel, Ernst. 1999. Late Capitalism. London-New York: Verso.
Marginson, Simon. 2006. „Putting „Public” Back into the Public University.” Thesis Eleven 84: 44–59.
Marks, Karol. 1956. Kapitał, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, Karol i Engels, Fryderyk. 1961. „Ideologia niemiecka”. W MED, t. 3. Warszawa: Książka i Wiedza.
Schrecker, Ellen. 2010. The Lost Soul of Higher Education. Corporatization, the Assault on Academic Freedom, and the End of the American University. New York: The New Press.
Szadkowski, Krystian. 2015a. Uniwersytet jako dobro wspólne. Warszawa: PWN.
Szadkowski, Krystian. 2015b. „Teza o hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym oraz jej konsekwencje. Próba krytyki.” Nauka i szkolnictwo wyższe 46(2): 75-120.
Oliveira, Marcos Barbosa. 2013. „On the Commodification of Science: The Programmatic Dimension.” Science & Education 22(10): 2463-2483.
Raunig, Gerald. 2008. „What is critique? Suspension and recomposition in textual and social machines.” Transversal , http://eipcp.net/transversal/0808/raunig/en
Rikowski, Glenn. 1997. „Scorched Earth. Prelude to Rebuilding Marxist Educational Theory.” British Journal of Sociology of Education 18(4): 551-574.
Roggero, Gigi. 2011a. Pięć tez o dobru wspólnym. Tłum. Piotr Juskowiak, Krystian Szadkowski. Praktyka Teoretyczna 4: 69-83.
Roggero, Gigi. 2011b. The Production of Living Knowledge. Philadelphia: Temple University Press.
Williams, Raymond. 1988. Resources of Hope. Culture, Democracy, Socialism, London: Verso.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.