Abstrakt
Tekst jest próbą prześledzenia dialektyki pojęcia przemocy w kontekście tzw. „wojny z terroryzmem”. Autor, wychodząc od krytycznej analizy koncepcji zderzenia cywilizacji, stara się nakreślić bardziej złożony obraz historycznych i politycznych tendencji, składających się na obecną sytuację geopolityczną Bliskiego Wschodu. Dzięki temu możliwe staje się odrzucenie moralizatorskiej retoryki dotyczącej „wojny z terroryzmem”. Spojrzenie na główne cechy współczesnych konfliktów zbrojnych bez moralnych uprzedzeń pozwala podważyć założenie, zgodnie z którym istnieje zasadnicza różnica pomiędzy współczesną wojną, prowadzoną przez armie (posiadające państwową legitymizację), a terroryzmem. Rozróżnienie to leży u podstaw dominującego w zachodnich mediach obrazu „wojny z terroryzmem”, przedstawianej jako prosta i moralnie uzasadniona reakcja na barbarzyńską przemoc, która ma swoje źródła w islamie. Opowieść o zderzeniu barbarzyństwa i cywilizacji stanowi jedną z historycznych narracji służących uzasadnieniu przemocy, która wpisana jest w dzieje relacji Zachodu ze światem niezachodnim.Bibliografia
Alford, William P. 2000. „Exporting »The Pursuit of Happiness«”. Harvard Law Review 113(7).
Anghie, Antony. 2004. Imperialism, Sovereignty and the Making of International Law. Cambridge: Cambridge University Press.
Badiou, Alain. 2002. „Philosophical Considerations of Some Recent Facts”. Theory & Event 6(2).
Barthes, Roland. 1985. „Retoryka obrazu”. Tłum. Zbigniew Kruszyński. Pamiętnik Literacki LXXVI, z. 3.
Bourke, Joanna. 1999. An Intimate History of Killing: Face-to-Face Killing in Twentieth-Century Warfare. New York: Basic.
Boot, Max. 2003. The Savage Wars of Peace: Small Wars and the Rise of American Power. New York: Basic.
Brauman, Rony. 2005. „Mission civilisatrice, ingérence humanitaire”. W La Fracture coloniale: La société française au prisme de l’héritage colonial. Red. Pascal Blanchard, Nicolas Bancel i Sandrine Lemaire. Paris: La Découverte.
Callwell, C.E. 1906. Small Wars: Their Principles and Practices. London: H.M. Stationery Office.
Catanzaro, Raimondo (red.). 1991. The Red Brigades and Left-Wing Terrorism in Italy. London: Pinter.
Chatterjee, Partha. 2006. „Civil Liberties, Terrorism and Difference”. Referat wygłoszony: Columbia University, 4 lutego.
Chatterjee, Partha. 2006a. The Politics of the Governed: Reflections on Popular Politics in Most of the World. Leonard Hastings Schoff Lectures. New York: Columbia University.
CIA. 1983. Human Resource Exploitation Training Manual. http://www.gwu.edu/-nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB122/ (dostęp: 18.02.2005).
Colby, Elbridge. 1927. „How to Fight Savage Tribes”. American Journal of International Law 21(2).
Courbage, Youssef i Philippe Fargues. 1997. Christians and Jews under Islam. London: I.B. Tauris.
Emerson, Steven. 2002. American Jihad: The Terrorists Living Among Us. New York: Free.
Falkenrath, Richard A. 2006. „Foreword”. W The MacGraw-Hill Homeland Security Handbook. Red. David Kamien. New York: McGraw-Hill.
Gauchet, Marcel. 1997. The Disenchantment of the World: A Political History of Religion. Princeton: Princeton University Press.
Glass, Charles. 2006. „Learning from Mistakes”. London Review of Books 28(16).
Gore, Al. 2004. „The Politics of Fear”. Social Research 7(4).
Greene, Graham. 1960. Nasz człowiek w Hawanie. Tłum. Maria Skibniewska. Warszawa: PAX.
Hersh, Seymour M. 2004. Chain of Command: The Road from 9/11 to Abu Ghraib. New York: HarperCollins.
Jenkins, Brian M. 2005. „The New Age of Terrorism”. W The McGraw-Hill Homeland Security Handbook. Red. David Kamien. New York: McGraw-Hill.
Kennedy, David. 2004. The Dark Sides of Virtue: Reassessing International Humanitarianism. Princeton: Princeton University Press.
Koskenniemi, Martti. 2001. The Gentle Civilizer of Nations: The Rise and Fall of International Law 1870–1960. Cambridge: Cambridge University Press.
Mastnak, Tomaž. 2002. Crusading Peace: Christendom, the Muslim World, and Western Political Order. Berkeley: University of California Press.
McCoy, Alfred. 2006. „Mind Control”. W Alfred McCoy. A Question of Torture: CIA Interrogation from the Cold War to the War on Terror. New York: Henry Holt.
O’Donovan, Olivier. 2003. The Just War Revisited, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Packer, George. 2006. „Fighting Faiths”. New Yorker July 10, July 17.
Rizer, Kenneth R. „Bombing Dual-Use Targets: Legal, Ethical, and Doctrinal Perspectives”. Air and Space Power Chronicles. http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchronicles/cc/Rizer.html (dostęp: 05.2001).
Rorty, Richard. 2004. „Post-Democracy”. London Review of Books 26(7).
Morris, Benny. 2004. „For the Record”. The Guardian January 14.
Morris, Benny, 1999. Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881–1999. New York: Knopf.
Morris, Benny. 2004. „Survival of the Fittest”. Haaretz September 1.
Sebald, Winfried G. 2004. On the Natural History of Destruction. New York: Modern Library.
Siegman, Henry. 2006. „The Killing Equation”. New York Review of Books February 9.
Slim, Hugo. 2003. „Why Protect Civilians? Innocence, Immunity and Enmity in War”. International Affairs 79(3).
The Guardian. 2006. July 13–15.
United States Marine Corps. 1940. The Small Wars Manual: United States Marine Corps. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office.
Walzer, Michael. 2006. Spór o wojnę. Tłum. Zofia Zinserling. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Walzer, Michael. 2006. „The Ethics of Battle: War Fair”. New Republic July 19. ssl.tnr.com/p/docsub.mhtml?i=20060731&s=walzer073106.
Walzer, Michael. 2010. Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe. Rozważania natury moralnej z uwzględnieniem przykładów historycznych. Tłum. Michał Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weber, Max. 1948. From Max Weber: Essays in Sociology. Red. i tłum. H.H. Gerth i C. Wright Mills. London: Routledge and Kegan Paul.
Zertal, Idith. 2005. Israel’s Holocaust and the Politics of Nationhood. Cambridge: Cambridge University Press.
http://www.whitehouse.gov/new/releases/2001/09/20010911-16.html (dostęp: 22.06.2005).
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2001/09/20010912-4.html (dostęp: 22.06.2005).
www.thewashingtonnote.com/archives/Brzezinksi%20speech%207-20web.htm (dostęp: 03.08.2006).
http://www.mfa.gov.il/MFA/Foreign+Relations/Israels+Foreign+Relations+since+1947/19 (dostęp: 03.08.2006).
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.