Fantazja i przemoc wyobraźni religijnej: islamofobia i antysemityzm we Francji i Afryce Północnej
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Ageron, Charles-Robert. 1960. „La France a-t-elle un politique kabyle”. Revue historique 223: 311–352.
- Aïchoune, Farid (red.). 1985. La Beur Génération. Paris: Sans Frontière/Arcantère.
- Aïchoune, Farid. 1991. Nés en banlieue. Paris: Ramsay.
- Aïdi, Hisham. 2002. „Jihadis in the Hood: Race, Urban Islam, and the War on Terror”. Middle East Report 224: 36–43.
- Aïdi, Hisham. 2003. „Let Us Be Moors: Islam, Race, and »Connected Histories«”. Middle East Report 229: 42–53.
- Amselle, Jean-Loup. 2003. Afrmative Exclusion: Cultural Pluralism and the Rule of Custom in France. Tłum. Jane Marie Todd. Ithaca, New York: Cornell University Press.
- Asad, Talal. 2006. „Trying to Understand French Secularism”. W Political Teologies: Public Religions in a Post-Secular World. Red. Henk de Vries i Lawrence E. Sullivan. New York: Fordham University Press.
- Auslander, Leora. 2000. „Bavarian Crucifxes and French Headscarves: Religious Signs and the Postmodern European State”. Cultural Dynamics 12(3): 283–309.
- Bahloul, Joëlle. 1996. The Architecture of Memory. Cambridge: Cambridge University Press.
- Balibar, Étienne i in. 2003. Antisémitisme: L’Intolérable chantage. Paris: La Découverte.
- Bat Ye’or. 2002. Islam and Dhimmitude: Where Civilizations Collide. Madison, New York: Fairleigh Dickinson University Press.
- Bat Ye’or. 2005. Eurabia: The Euro-Arab Axis. Madison, New York: Fairleigh Dickinson University Press.
- Benbassa, Esther. 1999. The Jews of France. Tłum. M.B. DeBevoise. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Beriss, David. 1990. „Scarves, Schools, and Segregation: The Foulard Affair”. French Politics and Society 8: 1–13.
- Bertrand, Louis. 1930 [1889]. Le Sang des races. Le Cycle africain. Paris: Albin Michel.
- Borgé, Jacques i Nicolas Viasnoff. 1995. Archives de l’Algérie. Milan: Editions Michèle Trinckvel.
- Bouamama, Saïd, Hadjila Sad-Saoud i Mokhtar Djerdoubi. 1994. Contribution à la mémoire des banlieues. Paris: Editions du Volga.
- Boubeker, Ahmed i Mogniss H. Abdallah. 1993. Douce France: La Saga du movement Beur. Paris: Im’media.
- Boukhedenna, Sakinna. 1987. „Nationalité: immigré(e)”. Paris: Editions l’Harmattan.
- Bowen, John. 2005. „Commentary on Bunzl”. American Ethnologist 32(4): 524–525.
- Bowen, John. 2006. Why the French Hate Headscarves. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Bowen, John. 2009. Can Islam Be French? Pluralism and Pragmatism in a Secularist State. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Brenner, Emmanuel (red.). 2002. Les Territoires perdus de la République: Antisémitisme, racisme, et sexisme au milieu scolaire. Paris: Mille et Une Nuits.
- Bullard, Alice. 2000. Exile to Paradise: Savagery and Civilization in Paris and the South Pacific, 1790–1900. Stanford, California: Stanford University Press.
- Bunzl, Matti. 2005. „Between Anti-Semitism and Islamophobia: Some Thoughts on the New Europe”. American Ethnologist 32(4): 499–508.
- Cesari, Jocelyne. 1994. Etre musulman en France. Paris: Karthala.
- Chaker, Salem. 1990. Imazighen ass-a (Berbères dans le Maghreb contemporain). Algiers: Editions Bouchene.
- Charef, Mehdi. 1983. Le Té au harem d’Archi Ahmed. Paris: Mercure de France.
- Colonna, Fanny. 1975. Instituteurs algériens, 1883–1939. Paris: Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques.
- Cooper, Frederick i Ann Laura Stoler. 1997. Tensions of Empire: Colonial Cultures in a Bourgeois World. Berkeley: University of California Press.
- Daynes, Sarah. 1999. „Processus de conversion et modes d’identifcation à l’islam: l’exemple de la France et des Etats-Unis”. Social Compass 46(3): 313–323.
- de Neveu, Edouard. 1846. Les Khouan: Ordres religieux chez les Musulmans d’Algérie. Paris: Guyot.
- de Tocqueville, Alexis. 1991 [1837–1847]. De la Colonie en Algérie. Red. Tzvetan Todorov. Bruxelles: Complexe.
- Derderian, Richard. 2004. North Africans in Contemporary France: Becoming Visible. New York: Palgrave Macmillan.
- Docteur X. 1891. Simples réflexions d’un colon Algérien. Paris: Hennequin.
- Draï, Raphaël. 2001. Sous le signe de Sion: L’antisémitisme nouveau est arrivé. Paris: Michalon.
- Duclos, Louis-Jean. 1972. „Berbers and the Rise of Moroccan Nationalism”. W Arabs and Berbers: From Tribe to Nation in North Africa. Red. Ernest Gellner i Charles Micaud. Lexington, Mass.: Lexington Books.
- Einaudi, Jean-Luc. 2001. Octobre 1961: Un massacre à Paris. Paris: Fayard.
- Fanon, Frantz. 1985. Wyklęty lud ziemi. Tłum. Hanna Tygielska. Warszawa: PIW.
- Feldman, Allen. 1991. Formations of Violence. Chicago: University of Chicago Press.
- Fernando, Mayanthi. 2005. „Te Republic’s »Second Religion«: Recognizing Islam in France”. Middle East Report 35(2): 12–17.
- Figueras, André. 1983. La France aux Français. Paris: Publications André Figueras.
- Finkielkraut, Alain. 2003. Au Nom de l’autre: Réflexions sur l’antisémitisme qui vient. Paris: Gallimard.
- Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Tłum. Małgorzata Kowalska. Warszawa: KR.
- Geisser, Vincent. 2009. Nowa islamofobia. Tłum. Ewa Cylwik. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
- Gillette, Alain i Abdelmalek Sayad. 1976. L’Immigration Algérienne en France. Paris: Editions Entente.
- Guénif-Souilamas, Nacira i Eric Macé. 2003. Les Féministes et le garçon Arabe. Paris: Editions l’Aube.
- Guilhaume, Jean-François. 1992. Les Mythes fondateurs de l’Algérie française. Paris: Harmattan.
- Hamelin, M. 1833. Notice sur Alger. Paris: Dentu.
- Hammoudi, Abdellah. 1993. The Victim and Its Masks. Chicago: University of Chicago Press.
- Hargreaves, Alec. 1995. Immigration, Race and Ethnicity in Contemporary France. London: Routledge.
- Haroun, Ali. 1986. Le Septième wilaya. Paris: Seuil.
- Hollender, Jean-Pierre. 1988. 2004, Tous Musulmans. Montpellier: Collectif Français d’Ailleurs.
- Hyman, Paula E. 1998. The Jews of Modern France. Berkeley: University of California Press.
- Jazouli, Adil. 1992. Les Années banlieues. Paris: Seuil.
- Kepel, Gilles. 1987. Les Banlieues de l’Islam. Paris: Seuil.
- Killian, Caitlin. 2003. „The Other Side of the Veil: North African Women in France Respond to the Headscarf Affair”. Gender and Society 17(4): 567–590.
- Klug, Brian. 2003. „The Collective Jew: Israel and the New Anti-Semitism”. Patterns of Prejudice 37(2).
- Lacheraf, Mostefa. 1953. „La Colline oubliée ou les consciences anachroniques”. Le Jeune Musulman février 13.
- Lakhdar, Mounia, Geneviève Vinsonneau, Michael Apter i Etienne Mullet. 2007. „Conversion to Islam among French Adolescents and Adults: A Systematic Inventory of Motives”. International Journal for the Psychology of Religion 17(1): 1–15.
- Laoust, Emile. 1921. „Noms et cérémonies des feux de joie chez les Berbères du Haut de l’Anti-Atlas”. Hesperis 1(1–3): 3–66, 253–316, 387–420.
- Larcher, Emile. 1903. Traité élémentaire de législation Algérienne. Vol. 1. Paris: Rousseau.
- Lévi-Strauss, Claude. 1962. Le Totémisme aujourd’hui. Paris: Presses Universitaires de France.
- Liauzu, Claude. 1996. Histoire des migrations en Méditerrané occidentale. Bruxelles: Complexe.
- Lorcin, Patricia M.E. 1995. Imperial Identities. Stereotyping, Prejudice and Race in Colonial Algeria. London: I.B. Tauris.
- Lucas, Philippe i Jean-Claude Vatin. 1975. L’Algérie des anthropologues. Paris: François Maspero.
- MacMaster, Neil. 1997. Colonial Migrants and Racism: Algerians in France, 1900–1962. New York: St. Martin’s Press.
- Mamdani, Mahmood. 2004. Good Muslim, Bad Muslim: America, the Cold War, and the Roots of Terror. New York: Doubleday.
- Mishani, Dror i Aurelia Smotriez. 2005. „What Sort of Frenchmen Are They? Interview with Alain Finkielkraut”. Haaretz November 25.
- Moruzzi, Norma. 1994. „A Problem with Headscarves: Contemporary Complexities of Political and Social Identity”. Political Theory 22(4): 653–672.
- Noiriel, Gérard. 1988. Le Creuset français: Histoire de l’immigration XIXe–XXe siècle. Paris: Seuil.
- Peace, Timothy. 2009. „Un antisémitisme nouveau? The Debate about a »New Antisemitism« in France”. Patterns of Prejudice 43(2): 103–121.
- Pujadas, David i Ahmed Salam. 1995. La Tentation du Jihad. Paris: J.C. Lattès.
- Raspail, Jean. 2015. Obóz świętych. Tłum. Marian Miszalski. Warszawa: Wydawnictwo Fronda.
- Rinn, Louis. 1884. Marabouts et Khouan. Étude sur l’Islam en Algérie. Algiers: Jourdan.
- Rosenblum, Mort. 1988. Mission to Civilize: The French Way. New York: Doubleday.
- Servier, André. 1923. L’Islam et la psychologie du Musulman. Paris: Challamel.
- Sahli, Mohammed C. 1953. „La colline du reniement”. Le Jeune Musulman janvier 2.
- Sayad, Abdelmalek. 2004. The Suffering of the Immigrant. Cambridge, U.K.: Polity.
- Scott, Joan Wallach. 2007. The Politics of the Veil. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Shatz, Adam. 2005. „The Jewish Question”. New York Review of Books 52(14).
- Silverstein, Paul A. 2004a. „Headscarves and the French Tricolor”. Middle East Report Online January 29. http://www.merip.org/
- Silverstein, Paul A. 2004b. Algeria in France: Transpolitics, Race, and Nation. Bloomington: Indiana University Press.
- Silverstein, Paul A. 2005. „Immigrant Racialization and the New Savage Slot: Race, Migration, and Immigration in the New Europe”. Annual Review of Anthropology 34: 363–384.
- Silverstein, Paul A. 2007. „Islam, Laïcité, and Amazigh Activism in France and North Africa”. W North African Mosaic: A Cultural Reappraisal of Ethnic and Religious Minorities. Red. Nabil Boudraa i Joseph Krause. Newcastle, U.K.: Cambridge Scholars Publishing.
- Silverstein, Paul A. 2008. „Thin Lines on the Pavement: The Racialization and Spatialization of Violence in Postcolonial (Sub)Urban France”. W Gendering Urban Space in the Middle East, South Asia, and Africa. Red. Martina Rieker i Kamran Asdar Ali. New York: Palgrave Macmillan: 169–206.
- Silverstein, Paul i Chantal Tetreault. 2006. „Postcolonial Urban Apartheid”. Items and Issues 5(4): 8–15.
- Smith, Craig S. 2004. „Europe Fears Islamic Converts May Give Cover for Extremism”. New York Times July 19.
- Sternhell, Zeev. 1986. Neither Right nor Left: Fascist Ideology in France. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Stolcke, Verena. 1995. „Europe: New Boundaries, New Rhetorics of Exclusion”. Current Anthropology 36(1).
- Stora, Benjamin. 1991. La Gangrène et l’oubli: La mémoire de la guerre d’Algérie. Paris: La Découverte.
- Stora, Benjamin. 2006. „The Algerian War in French Memory: Vengeful Memory’s Violence”. W Memory and Violence in the Middle East and North Africa. Red. Ussama Makdisi i Paul A. Silverstein. Bloomington: Indiana University Press: 151–174.
- Talha, Larbi. 1989. Le Salariat immigré devant la crise. Paris: Editions du CNRS.
- Taguieff, Pierre-André. 2004. Rising from the Muck: The New Anti-Semitism in Europe. Tłum. Patrick Camiller. Chicago: Ivan R. Dee.
- Trigano, Shmuel. 2003. La Démission de la République: Juifs et Musulmans en France. Paris: Presses Universitaires de France.
- Turner, Terence. 1995. „Comment on Verena Stolcke, »Europe: New Boundaries, New Rhetorics of Exclusion«”. Current Anthropology 36(1).
- van Vollenhoven, Joost. 1903. Essai sur le fellah Algérien. Paris: Rousseau.
- Vidal, Dominique. 2003. Le Mal-Etre juif: Entre repli, assimilation et manipulations. Marseille: Agone.
- Whitlock, Craig. 2006. „Trial of French Islamic Radical Sheds Light on Converts’ Role”. Washington Post January 1.
- Wieviorka, Michel. 2007. The Lure of Anti-Semitism: Hatred of Jews in Present-Day France. Tłum. Kristin Couper Lobel i Anna Declerck. Leiden: Brill.
- Wihtol de Wenden, Catherine. 1991. „North African Immigration and the French Political Imaginary”. W Race, Discourse and Power in France. Red. Maxim Silverman. Brookfeld, Vt.: Grower Publishing Co.
- Zehraoui, Ahsène. 1994. L’Immigration: de l’homme seul à la famille. Paris: CIEMI/Harmattan.