Abstrakt
Tekst omawia zjawisko uwikłania niektórych nurtów współczesnego feminizmu w odtwarzanie dyskursu islamofobicznego. Autorka prezentuje postaci takie jak Azar Nafisi, Irshad Manji czy Ayaan Hirsi Ali – publicystki i działaczki przedstawiające skrajnie negatywny obraz islamu jako religii ze swojej istoty nakłaniającej do przemocy i uciskającej kobiety. Taka wizja islamu jest bliska ideologii konserwatywnej i świetnie wpisuje się w zachodnie projekty imperialistyczne, takie jak wojna z terroryzmem czy interwencje na Bliskim Wschodzie dokonywane pod pretekstem „wprowadzania demokracji”. Jak pokazuje autorka, część zachodnich feministek, np. Margaret Atwood czy Susan Sontag, nie dostrzega tego faktu i bezkrytycznie przyjmuje dyskurs wspomnianych krytyczek islamu. Postaci te odgrywają więc rolę „ambasadorek islamofobii”, legitymizując swoje stanowisko jako „feministyczne” i „postępowe”.Bibliografia
Abdo, Genieve. 2004. No God but God: Egypt and the Triumph of Islam. New York: Oxford University Press.
Abdo, Genieve i Jonathan Lyons. 2004. Answering Only to God: Faith and Freedom in Twenty-First Century Iran. New York: Henry Holt.
Ahmed, Leila. 1992. Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate. New Haven: Yale University Press.
Alam, Fareena. 2006. “Enemy of Faith”. New Statesman July 24: 54–55.
Alloula, Malek. 1986. The Colonial Harem. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Amara, Fadela. 2004. Ni putes ni soumises. Paris: La Découverte.
Amara, Fadela i Mohammed Abdi. 2006. Ni putes ni soumises, le combat continue. Paris: Seuil.
Asad, Talal. 2003. Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Atwood, Margaret. 2003. “A Book Lover’s Tale: A Literary Life Raft on Iran’s Fundamentalist Sea”. Amnesty International Magazine Fall 2003. www.amnestyusa.org/magazine/fall_2003/book_lover/ (dostęp: 7.03.2007).
Bahdi, Reem. 2002. “Iraq, Sanctions, and Security: A Critique”. Duke Journal of Gender, Law, and Policy 9(1): 237–252.
Bahramitash, Roksana. 2006. “The War on Terror, Feminist Orientalism, and Oriental Feminism: Case Studies of Two North American Bestsellers”. Critique: Critical Middle Eastern Studies 14(2): 223–237.
Benard, Cheryl. 2003. Civil Democratic Islam: Partners, Resources, Strategies. Pittsburgh: Rand Corporation.
Bin Ladin, Carmen. 2004. Rozdarty czarczaf: moje życie w Arabii Saudyjskiej. Tłum. G. Jurgut i M. Jurgut. Katowice–Chorzów: Videograf II.
Boddy, Janice. 2007. Civilizing Women: British Crusades in Colonial Sudan. Princeton: Princeton University Press.
Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On The Discursive Limits of “Sex”. New York: Routledge.
Chew, Huibin Amee. 2005. “Occupation Is Not (Women’s) Liberation”. Znet March 24. www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=7518 (dostęp: 26.08.2006).
Crossette, Barbara. 2001. “Living in a World without Women”. New York Times November 4: 4.1.
Dabashi, Hamid. 2006. “Native Informers and the Making of the American Empire”. Al- Ahram Weekly July 1–7. www.mltoday.com/Pages/Commentary/Dabashi-Native Informers.html (dostęp: 24.08.2006).
Deeb, Lara. 2006. The Pious Modern. Princeton: Princeton University Press.
Djavann, Chahdortt. 2003. Bas les voiles! Paris: Nouvelle Revue française.
Ehrenreich, Barbara. 2004. “The New Macho Feminism”. New York Times July 29: 19.
Feldman, Noah. 2006. “The Way We Live Now: The Only Exit Strategy Left”. New York Times July 30: 9.
Fernando, Mayanthi. 2006. “French Citizens of Muslim Faith: Islam, Secularism, and the Politics of Difference in Contemporary France”. Rozprawa doktorska. University of Chicago.
Friedman, Thomas. 2006. “The Kidnapping of Democracy”. New York Times July 14: 19.
Hersch, Seymour. 2006. “Annals of National Security: The Iran Plans”. The New Yorker April 17: 30–37.
Hirsi Ali, Ayaan. 2006. The Caged Virgin: An Emancipation Proclamation for Women and Islam. New York: Free Press.
Hirsi Ali, Ayaan. 2009. Niewierna. Tłum. J. Pierzchała. Warszawa: Świat Książki.
Hitchens, Christopher. 2006. “Dutch Courage: Holland’s Latest Insult to Ayaan Hirsi Ali”. Slate May 22. www.slate.com/id/2142147 (dostęp: 28.08.2006).
Keshavarz, Fatemeh. 2007. Jasmine and Stars: Reading More than Lolita in Tehran. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Kuper, Simon. 2004. “Of All Things European: Guru of the Week–Big Thoughts in Brief–Ayaan Hirsi Ali”. Financial Times Weekend Magazine March 27. http://search.ft.com/ftArticle?queryText=kuper+hirsi+ali&aje=true&id=040327001305 (dostęp: 8.03.2007).
Lazreg, Marnia. 1994. The Eloquence of Silence: Algerian Women in Question. New York: Routledge.
Mahmood, Saba. 2005. Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton: Princeton University Press.
Mahmood, Saba. 2006. “Secularism, Hermeneutics, and Empire: The Politics of Islamic Reformation”. Public Culture 18(2): 323–347.
Mani, Lata. 1998. Contentious Traditions: The Debate on Sati in Colonial India. Berkeley: University of California Press.
Manji, Irshad. 2005. Kłopot z islamem. Tłum. M. Świerkocki. Warszawa: Cyklady.
Manji, Irshad. 2006a. “Don’t Be Fooled by the Fanatics”. Times Online August 5. www.muslim-refusenik.com/news/the-times-2006-08-05.html (dostęp: 30.08. 2006).
Manji, Irshad. 2006b. “How I Learned to Love the Wall”. New York Times March 18: A15.
Nafisi, Azar. 2005. Czytając Lolitę w Teheranie. Tłum. I. Nowicka, J. Pierzchała. Warszawa: Świat Książki.
Najmabadi, Afsaneh. 1998. “Feminism in an Islamic Republic”. W Islam, Gender, and Social Change. Red. John Esposito i Yvonne Haddad. New York: Oxford University Press: 59–84.
Pollit, Katha. 2002. “Introduction”. W Nothing Sacred: Women Respond to Fundamentalism and Terror. Red. Betsy Reed. New York: Nation Books: ix–xviii.
Reed, Betsy (red.). 2002. Nothing Sacred: Women Respond to Fundamentalism and Terror. New York: Nation Books.
Saadawi, Nawal al-. 2004. “An Unholy Alliance”. Al-Ahram Weekly January 22–28. http://weekly.ahram.org.eg/2004/674/op2.htm (dostęp: 9.03.2007). Salamon, Julie. 2004. “Author Finds That with Fame Comes Image Management”. New York Times June 8: E1.
Scott, Joan Wallach. 2007. Politics of the Veil. Princeton: Princeton University Press.
Spivak, Gayatri Chakravorty. 1988. In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. New York: Routledge.
Sullivan, Andrew. 2004. “Decent Exposure”. New York Times Book Review January 25:10.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.