Abstrakt
Prezentowany artykuł śledzi, w jaki sposób współczesne pole sztuki bywa nawiedzane przez kulturową i polityczną wyobraźnię właściwą dla czasów po 1989 roku, a uchwyconą w powieści Douglasa Couplanda Pokolenie X: Opowieści na czasy przyśpieszającej kultury (1991, 1998). Książka ta okazała się formacyjna z uwagi na prezentowane w niej stanowisko antypracy, jak również narrację wycofania w podziwie dla procesów przyspieszenia, która opisywała, jak zasady produkcji przekładają się na „oszołomione i zdezorientowane” style życia. Uprzywilejowanie przez przedstawicieli Pokolenia X perspektywy „mikrokosmosów” – gdzie wycofanie spotyka się z niskiej częstotliwości kolektywizmem – staje się jeszcze bardziej powszechne w kolejnych dekadach i utożsamione z demokracją realizowaną i idealizowaną w kategoriach polityki „anty” (w tym antyfaszyzmu), co znajduje liczne przykłady w polu sztuki w jego powiązaniu z etyczną lewicą. Stałe i gloryfikowane antagonizmy łączą w tym kontekście liberalne pole sztuki z polem społecznym, każdorazowo przepisując „anty” na TINA – zasadę „braku alternatywy” (ang. „there is no alternative” – TINA). TINA, jak argumentuję, przyjmuje szczególne figuracje w ramach przeważnie lewicowego obszaru sztuki, gdzie praktyki uwspólniania pozostają odcięte od polityki komunizmu, a technofilia – tak na gruncie, jak i poza polem sztuki – jest legitymizowana przez lewicę i prawicę jako substytut pragnienia komunizmu. Główne tezy artykułu prezentują się następująco: (a) opisane wyżej zjawiska są powiązane z politycznym procesem walki, którego głównym efektem jest alienacja – alienacja od wyobrażonego punktu końcowego owej walki; (b) wspomniana alienacja nie może być rozważana oddzielnie od hegemonii przyspieszenia, zwłaszcza w świetle traumatycznego wycofania z komunizmu i wycofania się samego komunizmu oraz stałego dla kapitalizmu przepracowywania prefiguratywnego antykomunizmu.Bibliografia
Abbing, Hans. 2002. Why Are Artists Poor? The Exceptional Economy of the Arts. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Aranda, Julieta, Anton Vidokle and Brian Kuan Wood (eds.). 2011. Are You Working Too Much? Post-Fordism, Precarity and the Labor of Art. Berlin: Sternberg Press.
Beckett, Andy. 2017. “Accelerationism: How a Fringe Philosophy Predicted the Future”. The Guardian, May 11. https://www.theguardian.com/world/2017/may/11/accelerationism-how-a-fringe-philosophy-predicted-the-future-we-live-in.
Bishop, Claire. 2004. “Antagonism and Relational Aesthetics”. October 110 (Fall): 51–79.
Bourriaud, Nicolas. 2002. Relational Aesthetics. Trans. Simon Pleasance and Fiona Woods. Paris: Les presses du réel.
Coupland, Douglas. 1991. Generation X: Tales for an Accelerated Culture. New York: St. Martin’s Press.
Child, Danielle. 2019. Working Aesthetics: Labour, Art and Capitalism. London: Bloomsbury.
Christie, Caroline. 2018. “Artist Luke Turner Withdraws from Athens Biennale over Heated Twitter Fiasco”. Document, September 6. nal.com/2018/09/artist-luke-turner-withdraws-from-athens-biennale-over-heated-twitter-fiasco/.
Davis, Ben. 2013. 9.5 Theses on Art and Class. London: Haymarket.
Dimitrakaki, Angela. 2015. “‘Elections Change Nothing’: On the Misery of the Democracy of Equivalence”. South as a State of Mind 14(1). https://www.documenta14.de/en/south/53_elections_change_nothing_on_the_misery_of_the_democracy_of_equivalence.
Dimitrakaki, Angela. 2000. “Researching Culture/s and the Omitted Footnote: Questions on the Practice of Feminist Art History” (88–101). In Independent Practices: Representation, Location and History in Contemporary Visual Art, ed. Bryan Biggs, Angela Dimitrakaki and Juginder Lamba. Liverpool: Bluecoats Arts and Centre and Liverpool School of Art & Design.
Dimitrakaki, Angela and Kirsten Lloyd. 2015. “‘The Last Instance’ – The Apparent Economy, Social Struggles and Art in Global Capitalism” (1–30). In ECONOMY: Art, Production and the Subject in the 21st Century, ed. Angela Dimitrakaki and Kirsten Lloyd.
Dean, Jodi. 2015. “Donald Trump Is the Most Honest Candidate in American Politics Today: Where Other Candidates Appeal to a Fictitious Unity or Pretense of Moral Integrity, He Displays the Power of Inequality“. In These Times, August 12. http://inthesetimes.com/article/18309/donald-trump-republican-president.
Dean, Jodi. 2012. The Communist Horizon. London: Verso.
El Baroni, Bassam. 2017. “The Post-Agonistic Institution: Four Positions on the Structural Relation between Art and Democracy” (230–235). In How Institutions Think: Between Contemporary Art and Curatorial Discourse, ed. Paul O’Neill, Lucy Steeds and Mick Wilson. Cambridge: The MIT Press.
Ellis-Petersen, Hanna. 2017. “Art Gallery Criticised over Neo-Nazi Artwork and Hosting Racist Speakers”. The Guardian, 22 February. https://www.theguardian.com/uk-news/2017/feb/22/art-gallery-criticised-over-neo-nazi-artwork-and-hosting-racist-speakers.
Federici, Silvia. 2004. Caliban and the Witch: Women, the Body and Primitive Accumulation. New York: Autonomedia.
Fisher, Mark. 2009. Capitalist Realism. New York: Zone Books.
Foster, Hal. 1996. The Return of the Real: Art and Theory at the End of the Century. Cambridge, MA: The MIT Press.
Garside, Juliette, Jake Bernstein and Holly Watt. 2016. “How Offshore Firm Helped Billionaire Change the Art World for Ever”. The Guardian, April 7. https://www.theguardian.com/news/2016/apr/07/panama-papers-joe-lewis-offshore-art-world-picasso-christies.
Geras, Norman. 1988. “Ex-Marxism without Substance: Being a Real Reply to Laclau and Mouffe”. New Left Review 169: 34–61.
Geras, Norman. 1987. “Post–Marxism?”. New Left Review 163: 40–82.
Groys, Boris. 2014. “On Art Activism.” eflux journal 56. https://www.e-flux.com/journal/56/60343/on-art-activism/.
Haas, Benjamin. 2018. “Student Activists Detained in China for Supporting Workers’ Rights.” The Guardian, November 12. https://www.theguardian.com/world/2018/nov/12/ten-student-activists-detained-in-china-for-supporting-workers-rights.
Harvey, David. 2007. “Neoliberalism as Creative Destruction”. Annals of the American Academy of Political and Social Sciences 610: 22–44.
Havas, Deanna. 2016. “An Interview with Deanna Havas”. AQNB, August 15. https://www.aqnb.com/2016/08/15/an-interview-with-deanna-havas/.
Hernandez, Javier C. 2018. “China’s Leaders Are Confronted with an Unlikely Foe: Ardent Young Communists”. The New York Times, September 28. https://www.nytimes.com/2018/09/28/world/asia/china-maoists-xi-protests.html.
Hester, Helen. 2018. Xenofeminism. Cambridge: Polity.
Holloway, John. 2002. How to Change the World without Taking Power. London: Pluto Press.
Jameson, Fredric. 1981. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. London: Methuen & Co.
Jameson, Fredric. 1991. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
Kester, Grant. 2009. “Lessons in Futility: Francis Alÿs and the Legacy of May ‘68”. Third Text 23(4): 407–420.
Laclau, Ernesto and Chantal Mouffe. 1985. Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.
Lordon, Frédéric. 2014. Willing Slaves of Capital: Spinoza & Marx on Desire. Trans. Gabriel Ash. London: Verso. Lyotard, Jean-Francois. 1983 [1974]. Libidinal Economy. Trans. Iain Hamilton Grant. Bloomington: Indiana University Press.
Miranda, Magally and Kyle Lane-McKinley. 2017. “Artwashing, or between Social Practice and Social Reproduction”. A Blade of Grass, February 1. http://www.abladeofgrass.org/fertile-ground/artwashing-social-practice-social-reproduction/.
Majaca, Antonia and Jelena Vesić. 2017. “The Totalitarian Paradigm and the Making of Contemporary Art”. Public lecture, HKW Berlin, Sunday, December 10. https://www.hkw.de/en/programm/projekte/veranstaltung/p_136719.php
Moody, Kim. 2018. “High Tech, Low Growth: Robots and the Future of Work”. Historical Materialism: Research in Critical Marxist Theory 26(4): 3–34.
Neate, Patrick. 2007. “Generation X: The Slackers that Changed the World”. The Independent, February 18. https://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/generation-x-the-slackers-who-changed-the-world-436651.html.
Negri, Antonio. 2019. “A 21st Century Fascist”. https://www.versobooks.com/blogs/4208-a-21st-century-fascist
Noys, Benjamin. 2014. Malign Velocities: Accelerationism and Capitalism. Winchester: Zero Books.
Παπαδόπουλος, Παύλος. 2018. «Πώς η Ελλάδα έγινε κομμουνιστική χώρα» [How Greece Became a Communist Country]. Καθημερινή, September 18. http://www.kathimerini.gr/984786/opinion/epikairothta/politikh/pws-h-ellada-egine-kommoynistikh-xwra.
Riff, David and Dmitry Vilensky. 2009. “From Communism to Commons?”. Third Text 23(4): 465–480.
Rifkin, Jeremy. 1995. The End of Work. New York: G. P. Putnam’s Sons.
SDLD50. 2018. “The Biennial of Very Fine People, on Both Sides”. Metamute, September 12. http://www.metamute.org/community/your-posts/biennial-very-fine-people-both-sides.
SDLD50. 2017. “Racism as Deep Trolling and Other New Centre Divisions”. SDLD50, April 4.
https://shutdownld50.tumblr.com/post/159184519991/racism-as-deep-trolling-and-other-new-centre.
Sholette, Gregory. 2010. Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture. New York: Pluto Press.
Standing, Guy. 2011. The Precariat: The New Dangerous Class. London: Bloomsbury.
Vishmidt, Marina. 2013. ‘“Mimesis of the Hardened and Alienated’: Social Practice as Business Model”. eflux journal 43.
Yang, Yuan. 2019. “Inside China’s Crackdown on Young Marxists”. Financial Times Magazine, February 14.
https://www.ft.com/content/fd087484-2f23-11e9-8744-e7016697f225.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.