Abstrakt
Niniejszy artykuł stanowi analizę feministycznych interpretacji poezji Anny Świrszczyńskiej, jednej z najbardziej rozpoznawalnych poetek w Polsce, której twórczość charakteryzuje wyraźnie feministyczna wrażliwość. Wiele interpretatorek i interpretatorów poezji Świrszczyńskiej nie dociekało, skąd wziął się ów światopogląd poetki, twierdząc raczej, że jak na czasy PRL-u był on zjawiskiem wyjątkowym i rzadkim. W przeciwieństwie do narracji ustanowionej po 1989 roku przez interpretatorki tej poezji, uważam, że feministyczny światopogląd Świrszczyńskiej nie był zjawiskiem indywidualnym i odosobnionym, ponieważ wyłonił się w kontekście wzmożonej aktywności kobiet i w czasie wdrażania socjalistycznego projektu równości kobiet po 1945 roku. Uważam, że zarówno polityczna działalność komunistek, jak i oddolne akcje przeprowadzane przez kobiety z klasy robotniczej miały znaczący wpływ na światopogląd poetki. Jednakże kształtująca się po 1989 roku feministyczna narracja zdominowana była przez antykomunistyczny paradygmat i nie uwzględniła w historii polskiego feminizmu lewicowych ruchów kobiecych. Skutkowało to aplikowaniem do historii polskich ruchów kobiecych: 1) liberalnego ujęcia feministycznej sprawczości; 2) zachodnich teorii feministycznych pozbawionych paradygmatu teorii marksistowskich; 3) normatywnej definicji feminizmu ograniczonej wyłącznie do działalności opozycyjnej. Przyglądając się poetyckiej aktywności Świrszczyńskiej, staram się podkreślić konieczność uzupełnienia luk w historii polskich ruchów kobiecych. Strategia ta wiąże się nieodłącznie z koniecznością przemyślenia genealogii polskiego feminizmu oraz redefinicji pojęcia feministycznej sprawczości.Bibliografia
Baranowska, Małgorzata. 1995. „Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności”. Teksty Drugie 3/4: 256–263.
Bobako, Monika. 2011. „Konstruowanie odmienności klasowej jako urasawianie: Przypadek Polski po 1989 roku”. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0108Bobako2011.pdf.
Borkowska, Grażyna. 1995. „Metafora drożdży: co to jest literatura/poezja kobieca”. Teksty Drugie 3/4: 31–44.
Delphy, Christine. 1995. “The Invention of French Feminism: An Essential Move”. Yale French Studies 87: 190–221.
Federici, Silvia. 2012. Revolution at Point Zero: Housework, Reproduction, and Feminist Struggle. New York: PM Press.
Fidelis, Małgorzata. 2015. Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce. Trans. Maria Jaszczurowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Gajewska, Agnieszka. 2010. „Feministyczne rozrachunki z PRL-em”. In Kobiety w polskiej transformacji 1989-2009.
Podsumowania, interpretacje, prognozy, eds. Monika Frąckowiak-Sochańska and Sabina Królikowska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Grabowska, Magdalena. 2016. “From Revolutionary Agents to Reactive Actors: The Transformation of Socialist Women’s Organizing in Poland from the 1940s through the 1980s”. Aspasia 10(1): 126–135.
Grabowska, Magdalena. 2018. Zerwana genealogia: Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Graff, Agnieszka. 2014. Jestem stąd. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Hemmings, Clare. 2011. Why Stories Matter? The Political Grammar of Feminist Theory. Durham–London: Duke University Press.
Irigaray, Luce. 1985. This Sex Which is Not One. Trans. Catherine Porter and Carolyn Burke. Ithaca–New York: Cornell University Press.
Jaxa-Rożen, Hanna. 2011. „Jednoosobowe rewolucje (Anna Świrszczyńska »Jestem baba«; Jadwiga Żylińska »Kapłanki, amazonki i czarownice«)”. In Pisarstwo kobiet pomiędzy dwoma dwudziestoleciami, eds. Inga Iwasiów and Arleta Galant. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Kraskowska, Ewa. 2015. Poetka i joga. In Laboratorium poezji kobiecej XX wieku, eds. Joanna Grądziel-Wójcik, Jerzy Kaniewski, Agnieszka Kwiatkowska and Tomasz Umerle. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Legeżyńska, Anna. 1997. „Metamorfoza Anny Świrszczyńskiej”. Polonistyka 3: 182–186.
Majewska, Ewa. 2018. Kontrpubliczności ludowe i feministyczne: Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Miller-Purrenhage Laura. 2014. “Pearls and Toads, Yeast and Froth: Relationships in Anna Świrszczyńska’s Poetry”. Toronto Slavic Quarterly 48: 69–97.
Mrozik, Agnieszka. 2012. Akuszerki transformacji: Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Mrozik, Agnieszka. 2014. „Poza nawiasem historii (kobiet), czyli po co nam dziś komunistki”. Wakat On-line 3. http://wakat.sdk.pl/poza-nawiasem-historii-kobiet-czyli-po-co-nam-dzis-komunistki/.
Mrozik, Agnieszka. 2017a. “Komunizm jako pokoleniowa herstoria: Polityki relacji w auto/biografiach polskich komunistek po 1956 roku”. In Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku, eds. Aleksandra Grzemska and Inga Iwasiów. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Mrozik, Agnieszka. 2017b. “Beasts, demons, and cold bitches: Memories of communist women in contemporary Poland”. Baltic Worlds 4: 54–57.
Nasiłowska, Anna. 2004. „Tożsamość kobieca w poezji polskiej XX wieku: Między androgynicznością a esencjalizmem”. Teksty Drugie 1/2: 103–121.
Nowak, Basia A. 2005. “Constant Conversations: Agitators in the League of Women in Poland during the Stalinist Period”. Feminist Studies 3(31): 488–518.
Oleszkiewicz-Peralba, Małgorzata. 2015. Fierce Feminine Divinities of Eurasia and Latin America: Baba Yaga, Kālī, Pombagira, and Santa Muerte. New York: Palgrave Macmillan.
Rowbotham, Sheila. 2014. Women, Resistance and Revolution: A History of Women and Revolution in the Modern World. London–New York: Verso.
Stapkiewicz, Agnieszka. 2014. Ciało, kobiecość i śmiech w poezji Anny Świrszczyńskiej. Kraków: Universitas.
Stawowy, Renata. 2004. „Gdzie jestem ja sama”: O poezji Anny Świrszczyńskiej. Kraków: Universitas.
Świrszczyńska, Anna and Paweł Wiesław Szymański. 1964. „Rozmowa z Anną Świrszczyńską”. Tygodnik Powszechny 28: 5.
Świrszczyńska, Anna. 1973. „Izba tortur, czyli moja teoria poezji”. Kultura 8: 3.
Świrszczyńska, Anna. 1975. Jestem baba. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Walczewska, Sławomira. 1993. „Liga Kobiet – jedyna organizacja kobieca w PRL”. Pełnym głosem 1: http://efka.org.pl/archiwum/index.php?action=p_art&ID=2.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.